Gone Girl (2014)

Drama / Thriller

geregisseerd door David Fincher
met Ben Affleck, Rosamund Pike en Neil Patrick Harris

Nick (Ben Affleck) en Amy Dunne (Rosamund Pike) staan op het punt om hun vijfde huwelijksjaar te vieren. De ochtend van hun jubileum begint Nick echter enige twijfels te krijgen over de stabiliteit van zijn huwelijk en gaat hij op bezoek bij zijn tweelingzus Margo (Carrie Coon) voor advies. Als hij thuis komt blijkt Amy plots verdwenen te zijn. Hij schakelt direct de politie in en na enig onderzoek blijken alle aanwijzingen naar slechts één persoon te leiden: Nick.

avatar van Filmkriebel
Boeiende en spannende film, die net mijn top tien voor dit jaar niet haalt. Fincher is een publiekstrekker, en dat is met Gone Girl niet anders. Een thriller met op de achtergrond een pijnlijke huwelijkscrisis, dat via flashbacks getoond wordt.

Alles draait rond manipulatie zoals Waku ook zegt. De manipulaties binnen het koppel uiteraard, en dan het mediacircus, en de manier waarop de media de publieke opinie bespeelt hebben een belangrijke rol in de film. Het verregaande spelletje van Amy, die vrij zwaar gestoord is, vond ik bij vlagen ongeloofwaardig. Het einde concludeert de film wel netjes... Fincher nog steeds in topvorm, sterke rolinvulling (Rosamund Pike speelt de grootste bitch sinds Sharon Stone in Basic Instinct en voldoende twists om 150 minuten mee te vullen.

avatar van blurp194
Waauw.

Ongeveer het laatste wat ik verwacht had - Ben Affleck die zo ver boven zichzelf uitstijgt dat hij een sterke rol neerzet in een erg goede film. Erg goed gecast ook, hij past precies in dit goedbeschouwd nogal onaangename personage, en de latente hekel die ik al aan hem had maakt het spel dat de film met de sympathie van de kijker speelt des te grappiger. En Rosamund Pike heeft nog een leukere rol te spelen. Geniaal, de grootste bitch sinds Sharon Stone in Basic Instinct zegt Filmkriebel al, en daar is geen woord van overdreven, en zo volkomen overtuigend als ze dat speelt is echt bewonderenswaardig. Lief meisje, cool girl, secreet - het gaat haar allemaal even natuurlijk af.

De film is lang, maar nergens saai of langdradig, en het einde vond ik ook best knap gevonden - en zeker met de link in de eerste minuut van de film naar het einde grappig gedaan. Wat me ook opviel is dat de wat scherpere momenten in de film ondersteund worden door precies bijpassende krasserige muziek. Leuk, en zo'n originele soundtrack is stukken beter dan de zoveelste reeks ouwe hitjes.

Met nog krap tien dagen te gaan is dit wat mij betreft wel de film van 2014.

Door de twist in de film blijft hij spannend, maar de film is wel erg ongeloofwaardig en vol met gaten.

avatar van Elminius
Erg entertainende, donkere, en bij momenten grappige film die ondanks de enkele onwaarschijnlijkheden in het verhaal blijft boeien.

Altijd leuk om een film te zien die je aanzet tot filosoferen over alledaagse, maar toch soms absurde thema's als huwelijk, liefde, enz.

avatar van Leland Palmer
De enige echte Fincher-scene in deze 'Gone Girl' is de moord op ex-vriend Neil Patrick Harris. Beste scene uit de film ook. Maar oké, verder een tegenvallende Fincher. Ik was op een gegeven moment de tel kwijt hoor, wat betreft de totaal onlogische, ongeloofwaardige en soms zelfs stupide wendingen en twists.

Fincher bouwt eigenlijk op een gegeven moment in een tweestrijd naar een climax toe, waarin ik als kijker gewoon een duidelijk gesloten einde wilde. Ik voelde me daarom ook mooi genaaid. Sowieso omdat de film in het laatste deel echt totaal ontspoort. Nadat Amy haar geld op is gaat het nergens meer over. Jammer.

Meest opzienbarende scene is misschien wel het moment dat Amy wel 1 (!) camera wil manipuleren. Dat zou genoeg moeten zijn. Ehhh ja, oke. Het zal wel. Gelukkig is de muziek echt uitstekend, grootste pluspunt in deze prent. En ja, eerlijk is eerlijk. Ik bleef geboeid kijken. Dat doet Fincher dan weer goed.

avatar van Gerlof1378
Super thriller, gisteren gezien samen met een vriendin en beide vonden het top. Goed verhaal na het boek van Gillian Flynn, de film zet je constant op het verkeerde spoor en niets is wat het lijkt, vooral Rosamund Pike speelt erg goed. Ben Affleck speelt aardig maar vond hem in Argo en The Town beter spelen Ook leuk om oudgedienden als Sela Ward (ja blijft een mooie vrouw, toch Leo) te zien. Dit is na Se7en de beste film van David Fincher en lees ook eens de andere boeken van Gillian Flynn, Sharp Objects (2006) en Dark Places (2009) Mijn eindconclusie wil je een sterke en goede thriller zien is deze meer dan de moeite waard.

avatar van Thomas83
Lang hier naar uitgekeken. Een van mijn favoriete regisseurs in zo'n goed ontvangen film met ook nog een plot dat me echt aansprak. Om de boel niet te verpesten vermijd ik vaak trailers en lees me ook niet teveel in over een film. Vooral daardoor had ik eigenlijk iets totaal anders verwacht dan de film uiteindelijk bleek te zijn. Al over het uur heen vond ik het allemaal weliswaar vermakelijk, maar de in deze fase van de film wat al te geforceerd gevatte dialogen zijn wel wat irritant, meerdere personages voelen als typetjes (al speelt Coon haar rol op het begin na erg leuk), Affleck is eigenlijk veel te licht voor zo'n hoofdrol en alles voelt zo enorm aangedikt en in dienst staand van de er dik op liggende maatschappijkritiek.

De film maakt wel goed gebruik van het gegeven dat iedereen er wel de nodige leugentjes op nahoudt en de schijn ophoudt naar de buitenwereld, en er wordt nog aardig gespeeld met de vraag of Nick nou wel of niet schuldig is, maar de snelheid waarop er scheurtjes in het huwelijk van Amy en Nick ontstaan ging er bij mij niet helemaal in. De hele aanvankelijke liefde al eigenlijk niet door een gebrek aan chemie tussen de twee acteurs.

Maar dan wordt in een indrukwekkende scène een grote twist onthuld die ik persoonlijk echt niet aan zag komen. Het zet alles op zijn kop en zoveel in de film komt dan beter uit de verf en valt op zijn plaats. Amy heeft dus haar hele verdwijning in scène gezet om Nick te pakken te krijgen. Opeens is Pike op zijn zachtst gezegd een stuk overtuigender als Amy haar ware gezicht toont en zelfs de casting van de beperkte Affleck blijkt een slimmigheidje. De film krijgt wat van originaliteit mee door er haast een beetje een omgekeerde seriemoordenaarsfilm van te maken. Uiteraard is dat allemaal ook nog erg sterk, maar vanaf dat moment was ik wel om en opgelucht dat Fincher het toch weer geflikt heeft.

Zijn klasse is weer duidelijk zichtbaar in zijn ijzersterke regie. Er is altijd tempo, de cinematografie is aardig en gaat er makkelijk in zonder dat het te gladjes wordt. Alles wat je moet weten komt duidelijk naar voren en je wordt op de juiste momenten vakkundig op het verkeerde been gezet. Bovendien wordt het allemaal heel zorgvuldig opgebouwd en worden er echte risico's genomen met de grote twist en het finalestuk. Zeer knap hoe zo'n beetje alles tot in de puntjes blijkt te kloppen op het einde, ook al vind ik het op zich allemaal soms wat te overdreven (Amy hoeft bijvoorbeeld niet een moordlustige maniak te worden) en ook wat té mooi kloppend. In het slotstuk wordt eigenlijk wat al te nadrukkelijk het thema van de film uitgedragen. Maar dat is maar een kleine ergernis want de film beweert nergens een volkomen realistisch portret te zijn. Het is meer lekkere cynische satire. Om een enkel kritiekpunt twijfel ik nog wat of ik het niet bij een 3.5 moet houden, maar hoeveel films van 145 minuten weten nooit te vervelen of opgeblazen aan te voelen? 4.0*.

Boeiende en spannende film het einde van de film zou ik iets hebben aangepast maar dat is persoonlijk. Een dikke zeven vind ik meer dan genoeg en had er zelfs iets meer van verwacht.

avatar van Zeus.
Een typisch, duistere Fincher film. Je zit eigenlijk direct met de eerste paar shots in deze grauwe en mysterieuze film. Origineel om halverwege het verhaal te onthullen hoe de vork in de steel zit om daar vervolgens op door te borduren. Film had enorme potentie, maar zwakt naar het eind toe toch behoorlijk af. Zeker de laatste paar scenes hebben mij nog weinig kunnen bekoren. Gemiste kans.

avatar van Rickyman
Een uitstekende thriller, met een fijn tempo , prima sound en het spannende verhaal blijft boeien tot het eind.
Heel bijzonder ook , om Ben Affleck eens in een passende rol te zien.

avatar van Redlop
Het begon veelbelovend. Hitchcock-achtig mysterie van de verdwenen vrouw. De kidnapping, de moord en de terugkeer vond ik zwakke keuzes in het script, die ook wel erg makkelijk voor waar werden aangenomen. Door die losse eindjes viel de film in zijn geheel toch wat tegen.

3,5 *

avatar van Majestics
Wat een ontzettend saaie film vond ik dit. Ik werd niet gemindfucked, ik voelde geen spanning, ik voelde geen intense momenten, ik vond het gewoon 3x niks. En de voice-overs vond ik al helemaal vervelend, voegde niks toe.

Helaas, je ziet dan een cijfer boven de 8 op IMDB, bijzonder positieve reviews overal op het internet en dan ga je hem kijken en is het ontzettend saai. En inmiddels overkomt me dat steeds meer de laatste tijd.

avatar van VforVictor
Wel een aardige film, zat een goed verhaal in, met de nodige goeie twists. hij duurde alleen naar mijn mening net iets te lang. niet finchers beste maar heb me er zeker mee vermaakt.

avatar van N00dles
Finchers werk heeft me altijd al gefascineerd. Veel van zijn films zijn wel vaak doorspekt met een grimmige sfeer en een continu voelbare spanning, denk hierbij aan The Game, Panic Room, Seven en Fight Club.
Ook Gone Girl heeft die karakteristieke Fincher-feel. De geweldige score van Trent Reznor draagt hier zeker aan bij.
Ik begreep dat Gone Girl gebaseerd is op het gelijknamige boek dat ik niet gelezen heb, dus ik kan de film niet beoordelen op het plot. Maar omdat de schrijfster ook het screenplay heeft geschreven vermoed ik dat het een getrouwe adaptatie is, dus vind ik dat ik het plot er best wel bij mag betrekken.

Om te beginnen vond ik het plot erg intrigerend en verrassend, zowel in uitvoering (chronologie) als ontwikkeling. In uitvoering vooral omdat het initiële mysterie al vrij snel (na een uur) ontrafeld werd en het daarna meer leek te focussen op de morele en maatschappelijke aspecten van de verdwijning, zoals de schuldvraag en het publieke imago. Niet bepaald een standaard verdwijningsverhaal dus. In ontwikkeling vooral omdat de film een aantal aparte plottwists bevat waarmee het huwelijk van de twee in een ander daglicht komt te staan.

Ben Affleck acteerde wel aardig in deze film. Hoewel hij naar mijn idee nog steeds niet dat jeugdige van zijn eerdere films is ontstegen vind ik dat hij met zijn recentere films (The Town, Argo en nu Gone Girl) wel wat meer laat zien dan in bijvoorbeeld Clerks of Good Will Hunting.
Rosamund Pike vond ik eerst wat stijfjes, maar in latere scènes liet ze op overtuigende wijze wat meer interessante kanten van haar personage zien. Ze heeft een ijzingwekkende ultieme psycho-bitch uitstraling die goed past bij haar personage.
Neil Patrick Harris kan ik helaas in serieuze rol nog niet echt op waarde schatten, daarvoor doet hij me (nog) teveel denken aan Barney uit HIMYM. Des te meer omdat zijn personage daar soms net even iets teveel van weg had, being suited up and all.

Wel vond ik de film iets te lang doorgaan. Het laatste half uur had ik geen idee hoe de film nog verder zou moeten en vond ik het hoogst tijd dat er een eind aan gebreid werd.

Heb deze gisterenavond bekeken. in 1 zin: "Een Dijk Van Een Film"
al zet het slot van de film je wel aan het denken en mocht dit einde in mijn beleving wel iets anders had gemogen vond ik het een prima film die ontzettend goed wegkeek.
Spanningsopbouw in de film is erg goed en blijft boeien.
Pakkend verhaal wat jezelf als man ook wel eens aan het denken kan gaan zetten.
Personages staan sterk in het verhaal en word ook erg goed gespeeld waardoor het nog een krachterig karakter krijgt en geloofwaardig doet overkomen.
2,5 uur speeltijd,,, hahah ik dacht pffffffff wat een zit. Geloof me je knalt er doorheen,, wat een heerlijke film ! van mij welverdiend 4 sterren !

avatar van vlerk00
Ik heb genoten, die 2,5 uur vlogen voorbij, wat een topper. Het verhaal vond ik geweldig.

ga hem nu kijken lekker met mijn vrouwtje vandaag gelukkig geen kerstverplichtingen

net gezien boeiende suspence film
en in derdaad de 2,5 uur vlogen voorbij een van de betere films afgelopen jaar

Schitterende film op alle gebied. (verhaal , acteerprestaties , sfeer ,...)

avatar van Majestics
Langdradig, saai, niet spannend, zogenaamde mindfuck was afwezig, nee ik was niet onder de indruk. Bij mij in de bioscoop liepen mensen halverwege weg omdat de film gewoon niet bioscoop-waardig is. En de voice-overs constant tijdens de film voegden helemaal niks toe. Ik begrijp dan ook totaal niet waar die 8,3 op IMDB op gebaseerd is. Ik hou van drama/thriller/mystery, en ik ben zeker in voor wat mindfuck maar deze film stelt zwaar teleur...

avatar van tn2543
Ik vond het een spannende film. Van begin tot het eind was ik geboeid.

avatar van snarfje5508
Ik had me verheugd op deze film gezien de lovende commentaren. Er wordt zondermeer goed gespeeld en het verhaal leent zich voor een goede thriller. Echter, bijna 2,5 uur maakt de film traag en voorspelbaar. Dit script in 1,5 uur afwerken en het was beter geweest. Kom dus niet verder dan een magere 3 sterren.

avatar van Diederik58
Traag op gang komende film. Sterk middendeel. Soms zelfs spannend. Aan het eind zakt het verhaal in en wordt ongeloofwaardig. Ik begrijp dat de regisseur een verrassende draai aan het verhaal wil geven, maar dit slaat nergens op. 2,5 uur is aan de lange kant. Het had ook in 1,5 uur gekund. Wat Amy flikt wordt even in een paar minuten uiteen gezet. En over andere saaie kwesties doet men weer 10 minuten. Voor Amy gaat het allemaal een beetje te gladjes. Ongeloofwaardig.
De acteurs doen het goed. Vooral Pike speelde een geslepen en zeer gestoorde Amy.
Als je geduld hebt dan is het de moeite waard om te kijken.

Uitstekende Drama / Thriller (met vooral de nadruk op het laatste) met een verhaal welke goed in elkaar zit en zeker ook boeiend en spannend is.

Het verhaal mag dan wel soms wat traag of langdradig zijn, maar dat hoorde juist perfect bij de uitvoering van verhaal want op het moment dat je dacht hoe de vork in de steel zat kwam er weer een geweldige wending waarvan er een aantal inzitten. Sowieso zat de uitvoering van het hele verhaal goed en ook begrijpelijk in elkaar (ik vond het in ieder geval niet bepaalde clichématig). In heb dan ook in principe vanaf de eerste tot de laatste minuut geboeid (niet letterlijk dan ) zitten te kijken en stoorde me ook totaal niet aan de lange duur van de film waar ik normaal gesproken de laatste tijd niet meer zo goed tegen kan. Ik had eerlijk gezegd gehoopt dat de film nog iets langer zou duren, want het einde (wel ijzersterk) vond ik bepaald niet bevredigend. De cast in de vorm van Ben Affleck (in de rol van Nick) en de altijd fraaie Rosamund Pike (in de rol van Amy) doen het uitstekend en vooral de laatste zet een ijzersterke rol neer van een bitch die haar man letterlijk en figuurlijk naait. De overige cast doet het trouwens ook goed en verdienstelijk.

Jammer van het onbevredigend einde (wel weer origineel), want anders had ik de film misschien zelfs nog een halfje meer gegeven. Maar dit was in ieder geval wel weer een lekkere boeiende en spannende thriller om naar te kijken. Voor mij zeker ook één van de beste films van 2014.

avatar van Vinokourov
Heerlijke thriller van Fincher's hand met een Ben Affleck in topvorm. Opvallend hoe sterk ie de laatste jaren bezig is terwijl ie vroeger heel bedenkelijk acteerwerk afleverde. Maar ook de rest van de cast is bijzonder goed bezig, geen enkele rol valt uit de toon. Het verhaal zelf is ook uitzonderlijk sterk en spannend. Het is origineel qua uitgangspunt en wordt door de vele wendingen dan ook nog steeds interessanter. Kudos ook voor schrijfster Flynn dus! Voor nu in ieder geval is dit voor mij de topfilm van 2014.

avatar van Filmkriebel
Vinokourov schreef:

Schoot me ook te binnen. Als je Affleck bij de casting ziet, heb je altijd het gevoel dat het een slechte film zal worden. Ik zou denken dat de verdienste in het geval van Gone Girl bij Fincher ligt. Een goede regisseur die op de set ook voor een goede sfeer kan zorgen zal ook het beste uit zijn acteurs kunnen halen.

avatar van tattoobob
Affleck heeft de laatste paar jaar al bewezen dat hij toch meer in zijn mars heeft....en dat laat hij hier ook weer zien.

avatar van Vinokourov
Precies. Argo en The Town zijn ook bovengemiddeld goed mede door zijn acteerkwaliteiten.

Vond Rosamund Pike ook top acteren, net als Affleck inderdaad.
Film die je grijpt bij je strotje en je niet meer los laat tot het eind. En daar kijken we toch een film voor lijkt me. Kende hem vooraf helemaal niet, maar vond het zeker een toppertje.

avatar van boemboem27
spannende film die tot de laatste minuut blijft boeien.
ook al heb je snel in de gaten hoe het zit
dan nog is het einde verrassend te noemen
echte aanrader