Gone Girl (2014)

Drama / Thriller

geregisseerd door David Fincher
met Ben Affleck, Rosamund Pike en Neil Patrick Harris

Nick (Ben Affleck) en Amy Dunne (Rosamund Pike) staan op het punt om hun vijfde huwelijksjaar te vieren. De ochtend van hun jubileum begint Nick echter enige twijfels te krijgen over de stabiliteit van zijn huwelijk en gaat hij op bezoek bij zijn tweelingzus Margo (Carrie Coon) voor advies. Als hij thuis komt blijkt Amy plots verdwenen te zijn. Hij schakelt direct de politie in en na enig onderzoek blijken alle aanwijzingen naar slechts één persoon te leiden: Nick.

heb hem afgezet, kan me niet voorstellen dat ik iets gemist heb, de eerste 25 min waren zo stroperig dat er geen doorkomen aan was

avatar van tattoobob
ricone schreef:

Uuuh nou wat denk je zelf

Is trouwens de enige reden dat Amy uiteindelijk weer teruggaat naar Nick; het gestolen geld? Dat was niet het vooraf gemaakte plan toch? Vond het een beetje een slap ingrediënt voor de plotselinge wending...

aardige film.
maar de film heeft toch ook een paar gaten in het verhaal en is ongeloofwaardig.
daar bij is de speelduur van 145 minuten ook niet in het voor deel van de film.
Het einde had beter gekund had een meer duistere film verwacht.

Ik heb een half uur naar deze film gekeken en toen had ik er genoeg van. Wat een intellectueel geneuzel van een paar yuppen. Ik ben het geheel met Tattoobob eens. En ik houd toch echt van David Fincher. Ik heb eigenlijk al z'n films gezien en die vind ik, op The Fight Club na, allemaal prima.

avatar van TheDiningDead
korheiden schreef:

Je bent het helemaal met Tattoobob eens, die de film een 4,5 gaf...

Een prima film, een beetje te langdradig moet ik eerlijk bekennen.
Het is wel weer eens een film die geen voorspelbaar beeld geeft, en het verraste me enigzins.
Prima te kijken maar de 8 die hij momenteel op IMBD heeft is hij dan ook niet helemaal waard!

avatar van jorisr
Ik moet zeggen, zeer goede acteerprestatie van Rosamund Pike. Verder veel te langdradig en begon na een tijdje zelfs een beetje saai te worden. De mindf*ck waar ik iedereen over hoor heb ik ook niet ondervonden. Ik hou van Fincher's Fight Club en Seven maar ik vond dit echt een grote teleurstelling nadat ik er toch enthousiast voor ben gaat zitten.

avatar van Edie
korheiden schreef:
Ik heb een half uur naar deze film gekeken en toen had ik er genoeg van.

Haha, ik had precies hetzelfde. Stond telkens op het punt hem uit te zetten. Wat een saai intro.. Gelukkig werd de film daarna steeds beetje bij beetje spannender, het einde is (althans, dat denk ik) lekker door iedereen zelf in te vullen.

Niet echt een meesterwerk ofzo, in mijn ogen, maar uiteindelijk blij dat ik hem niet eerder uitgezet heb en de film netjes afgekeken heb.

Maar, alsnog.. Een 3 en een halfje vind ik wel weer meer dan genoeg. Vooral dat eerste half uur ongeveer is vrij slaapverwekkend en lijkt op een doorsnee Law & Order ( ) aflevering.

wzshop schreef:

Nee, ik denk zelf om haar in een goed daglicht te zetten. Volgens mij had het geld er vrij weinig mee te maken.

Had er veel meer van verwacht. Langdradig op momenten en ik vond hem ook totaal niet geloofwaardig. Jammer. Wel onderhoudend en prima film opzich, dus 3 steren zeker waard. Alleen het is niks speciaals.

Een echt typische David fincher film. Heerlijke sfeer, sterk acteerwerk, goed verhaal,goede plotwendingen en originele afloop.

Grootste nadeel is het trage tempo waarin het verhaal verteld wordt. Dit blijft vrijwel de hele film zo maar gelukkig is het thema interessant. Nu is dit wel vaker het geval bij Fincher maar deze is nóg trager. Gelukkig is het verhaal dik in orde. De plotwendingen zijn goed en soms origineel, maar nooit shockerend.

Fincher heeft wederom een hele sterke thriller afgeleverd die het afkijken meer dan waard is.

avatar van filmkul
Sterke thriller. De film komt wat langzaam op gang. Ook Affleck zit dan nog niet lekker in zijn rol, beetje onwennig. Maar naar ruim een half uur, neemt de spanning toe en sleurt de film je mee in het verhaal. De aap komt als snel uit de mouw, maar dat doet geen afbreuk aan de spanning. Fincher weet je aan het beeld gekluisterd te houden en laat je meeleven met de het slachtoffer, geweldig. Richting het eind komt Affleck beter in zijn rol, maar niet boven gemiddeld. Pike daarentegen, zet een mooi prestatie neer. 4.0

avatar van olbo
Erg langdradig en niet altijd even realistisch (zeker ook de conversaties af en toe). Laatste half uurtje maakte het weer wat goed.

avatar van paul83
korheiden schreef:

Het begin komt redelijk vreemd over qua conversaties, maar dat heeft een reden natuurlijk. Alles wordt eigenlijk vanuit een vertellende manier uitgelegd (vanuit een dagboek). Dat is echter alleen voor een groot gedeelte in de eerste 30 minuten. De film uitzetten was dan ook geen slimme zet. En Affleck speelt niet bepaald een intellectueel.

Prima film overigens van Fincher, maar wel met aardig wat plotgaten (ik kan er een heleboel opnoemen) en miscasting. Neil Patrick Harris in een serieuze film is altijd lastig om naar de kijken.

Even de uitleg van de eind scene: Zij is, en dat is wel duidelijk denk ik, een psycho die blijkbaar toch de man heeft gevonden die ze wil. Of het is juist omdat ze geen andere uitweg meer zag. Hij blijft bij haar omdat hij niet wil dat het kind bij de psycho opgroeit en later hem het leven zuur gaat maken.

En nu de plotgaten:

- Ze heeft de auto van Craigs list, en niemand weet wie de auto gekocht heeft of heeft haar herkend?
- Hoe heeft ze al die spullen in de schuur gekregen zonder dat zijn zus het weet? Zitten daar ook geen vingerafdrukken op?
- Waarom weet hij niks van de buurvrouw?

avatar van david bohm
Uiterst vermakelijke film waarbij de typisch Amerikaanse sfeer en media raak worden neergezet. Acteerwerk is prima en het scenario bevat een paar geinige twists.

Goeie film, wel een kut eind.

amai..ik heb de hele film uitgekeken...(door mijn vrouw) 150 min waar eigenlijk 70 min te veel aan is.
saai ongeloofwaardig en langdradig.Het iende is ongelooflijk slecht!
zou deze film aan niemand aanraden.(of toch wel) aan mijn schoonmoeder..haha

avatar van Ste*
Deze film is niet voorspelbaar, dat is een ding dat zeker is. Het is duidelijk dat Fincher zichzelf - na het toen verrassende Fight Club - wilde heruitvinden, en hij komt met een plottwist-film a la 2014.

De onthulling op ongeveer een uur in de film, die je bij andere films misschien pas op het einde had gehad, krijgen we nu al in het midden. Is een frisse wending van het verhaal, en het 'how did she do it' stukje was wat mij betreft een hoogtepunt. Tot daar was er weinig aan de hand, alleen jammer dat het zich vervolgens wat verliest in een maar doorgaand plot, dat hoe langer hoe ongeloofwaardiger en lastiger te behappen wordt.

Het lastige is alleen dat je de film daar wat moeilijk op af kunt rekenen, gezien het gebaseerd is op een boek. Heb het niet gelezen, en heb dus geen idee in hoeverre dit een vrije interpretatie is of niet.

Slecht is het niet, de film heeft een moderne, wat donkere look, het personge dat Rosamund Pike neerzet is ijzingwekkend en zeer interessant, maar wellicht wat te complex voor film. Had het gevoel dat er nog zoveel meer uit te halen viel, haar psyche, haar beweegredenen, haar plannen. Iets dat in een boek wellicht beter te realiseren valt, en nu in deze film allemaal wat doodvalt. Ik wist in ieder geval niet meer wat ik met haar aanmoest, terwijl zo'n psychopatische vrouw die zoiets als dit flikt in wezen natuurlijk hartstikke interessant is.

Wellicht dat na een tweede kijkbeurt dingen op hun plek vallen en logischer overkomen. Ik moet hem denk ik nog eens zien.

Voor nu 3,5*

avatar van FinkPloyd
Vreemd dat zoveel mensen zich blindstaren op de geloofwaardigheid van het verhaal (het vergt idd wel wat suspension of disbelief, akkoord) en de donkere humor in deze film helemaal niet lijken op te merken.

Dat moment dat zij terug thuiskomt, in zijn armen valt, en hij fluistert "you bitch" ... Ik kwam niet meer bij.

avatar van 606
Vaag en lomp einde

Heerlijk donkere film dit die ook nog eens totaal niet voorspelbaar is. Ik had al verwacht dat iedereen zou zeuren over het einde maar vaak bij dit soort films zit je heel de film lang te wachten tot het einde en dan kom je er eindelijk pas achter wat er is gebeurd (zie bijv Prisoners die ik desalnietemin ook geniaal vond maar voor andere redenen). Dat dit al halverwege de film in gang werd gezet kwam voor mij als een totale verrassing en vond ik echt geniaal.

De langdradigheid waar iedereen het over heeft kan ik mezelf totaal niet in vinden ik heb me echt geen moment verveeld. Sterker nog hij had van mij zelfs nog wel langer mogen duren en ik was dan ook teleurgesteld toen ineens de aftiteling verscheen.

Ik moet wel zeggen dat ik nooit fan ben geweest van Ben Affleck, ik vind hem nooit zo overtuigend maar de rol van Amy was echt geweldig en die maakte zijn aanwezigheid ruimschoots goed.

En tuurlijk is het allemaal heel ver gezocht maar dat is juist het beste aan deze film want daardoor blijf je constant denken, dus kort samengevat:

Dit is echt weer eens een heerlijk ouderwetse mindfuck film waar ik lang op heb zitten wachten en een verademing na het zien van al die andere amerikaanse bagger die de laatste tijd uit Hollywood komt.

4* dik verdiend.

Deze film deed me trouwens erg denken aan side effects:

Side Effects (2013) - IMDb

Ook een aanrader voor wie van dit soort films houdt!

avatar van cor1946
Wat een lange zit , soms viel ik bijna in slaap. Later werd het wat beter. Ik erger me nog steeds aan Ben Affleck ik vind het helemaal niks. Zijn tegenspeelster vond ik beter Rosamund Pike.

avatar van swenbos
wzshop schreef:

Denk even na lol?

avatar van DragQueen
David Fincher levert hier een oersterke Drama-Thriller mee af. Het verhaal steekt sterk in elkaar, en je wordt regelmatig op het verkeerde been gezet. Camerawerk, Soundtrack en gebrachte sfeer zijn van het 'hoogste plank' niveau. Daarbij is het acteerwerk ook in alles overtuigend. Sterke rollen van Affleck en Pike. 4,5 Ster.

avatar van Drifter
tattoobob schreef:

Uuuh nou wat denk je zelf

Wat een baggerfilm

avatar van ralfsjam
Wat een aangename verrassing was zit zeg.... Ging er helemaal blanco in, en heb hem op 1 plaspauze na uitgezeten. Leuk verhaal, prima acteerwerk, lange zit, maar niet vervelend... Zakte nergens in...
Kortom, voor mij een prima film.
Ook mooi om te zien hoe die typische reacties zijn van het USA volk bij dit soort dingen, en hoe ze daar op inspringen.
Aanrader voor als je 2 en een half uur niets te doen hebt...
4**

Verrassend goede film, en een leuk eind

Prima drama/psychologische thriller, die ondanks de lange speelduur van twee en half uur blijft boeien.
Boeiend is ook de omschakeling in de film waardoor eigenlijk de zaken er ineens heel anders voorstaan dan oorspronkelijk je eigenlijk verwacht. Manipulatie ten top. Persoonlijk vond ik het einde een enorme domper. Te abrupt. Ik hield er een ontervreden gevoel aan over na 2.5 uur aan de buis gekluisterd te zijn. Halve punt aftrek hiervoor.

na een uur vond ik het al zo vergezocht worden dat ik hem maar af heb gezet.. pfff

Ben afflecks acteerwerk hielp trouwens ook niet mee..