A Walk among the Tombstones (2014)

Misdaad / Thriller

geregisseerd door Scott Frank
met Liam Neeson, Dan Stevens en David Harbour

Matt Scudder (Liam Neeson), een voormalig rechercheur van de NYPD en herstellend alcoholist, wordt achtervolgd door spijt. Wanneer een reeks van ontvoeringen gericht op de zwaarste drugscriminelen van de stad escaleert in een gruwelijke moord, overtuigt de meedogenloze leider Scudder ervan om de daders te vinden en voor het gerecht te slepen. Werkend als een niet gecertificeerde privé-detective heeft Scudder een voordeel op de politie, maar begeeft zich daarmee wel op gevaarlijk terrein.

avatar van qwatje
Lekkere film inderdaad. Clichés... tuurlijk, maar dat hoort bij dit soort genre. Niet echt verrassend allemaal , maar gewoon goede en degelijke film met een prima Liam Neeson in de hoofdrol.
Een heerlijke zaterdagavond vermaak. 3,5*

avatar van Noodless
Typische film voor Liam Neeson waarin hij zijn rol weer kan opnemen zoals hij dat gewoon is. Dus voorspelbaar en clichématig, maar toch weet de film enigszins verrassend uit te pakken. Zo worden de ontvoerders op een knappe wijze weergegeven als meedogenloze enge kidnappers die voor niets terug deinzen. De zoektocht naar de ontvoerders wordt boeiend opgebouwd, al had men de rol van TJ kunnen weglaten. Het is nu eerder storend, dan een toegevoegde waarde. De climax is vrij sober, maar best oké. Zonder meer een degelijke film die door de verzorgde opbouw , de daders en natuurlijk Neeson boven het gemiddelde stijgt. 7/10

avatar van mauzst
Goede film. Begrijp weinig van de kritische berichten hierboven, wat wordt er als vergelijkingsmateriaal genomen? In een filmisch mager 2014 een hele degelijke.

avatar van Pim1993
Typische Liam Neeson rol. Vond deze film toch een van de mindere van hem. Zijn acteerwerk was wederom piekfijn, maar de vele karakters in de film konden me nagenoeg niet boeien. Het scenario was her en der ook wat aan de rommelige kant. De actiescènes zagen er weliswaar prima uit, maar echt heel spannend werd hij nergens.

ipman-99
"I do favors for people and in return, they give me gifts. So, what can I do for you?" ... " !!!

Heerlijke Misdaadfilm !!! 'A Walk Among The Tombstones' is een
misdaadfilm met drama en thriller accenten.
Liam Neeson speelt het personage Matt Scudder die zich stort
op de zaak van enkele verdwenen personen.
De film opent met een knallende scène en ontpopt zich verder
in een ware Drama-Thriller die een bepaalde sfeer naar voren weet te brengen.
Het sfeertje grijpt je bij de keel en is bij momenten huiveringwekkend.
De zoektocht en speurwerk van Liam Neeson neemt een heel groot deel
voor zijn rekening, maar het boeiende volledig en wist dan ook enkele keren
rake uppercuts uit te delen waardoor het zeker en vast stevig aankwam
in je gezicht !

avatar van popcorn en cola
Prima film, kijkt lekker weg, aardig verhaal ook. Stak er echter nergens echt bovenuit, maar boeiend tot het einde.

avatar van Smugmarty
Zelden zie ik een film waarin je zo makkelijk kunt snijden zonder afbreuk te doen aan het geheel: de hele 113 minuten hadden eenvoudig in 80 gepast.
Het recherche werk van de AA-meetings bezoekende voormalig agent (hoe origineel) kan ik nou ook niet spannend noemen, althans berust veelal op toevalligheden. De drugdealers zijn hier niet de bad-guys maar zelfs een beetje kwajongens die toch gewoon ook een rol vervullen in de maatschappij, dat is in ieder geval een origineel element te noemen. Op zich had het een behoorlijk realistisch verhaal kunnen zijn want nergens komen superhelden acties om de hoek kijken...maar misschien is dat juist wat hem zo mak maakt. Ook het wraak element doet het maar matig voor mij.

Tijdens het kijken heb ik een paar keer gedacht iets anders te gaan bekijken maar gaf hem toch maar voordeel van de twijfel. Ik kan achteraf niet zeggen dat ik daar goed aan gedaan heb... ik twijfel namelijk nog steeds.

Norman Mailer schreef:
Overigens is de reden achter de keuze voor 1999 mij volledig ontgaan. Dit consequent doorvoeren in het straatbeeld – auto's, kleding, reclame-uitingen, name it – vergt de nodige (financiële) inspanningen, me dunkt.

Wellicht dutte ik effe in, maar énig nut is iig langs mij heengegaan.

Inderdaad, nodeloos. Waarschijnlijk een script uit die tijd en niet bij nagedacht om het aan te passen

mauzst schreef:

Wat vond je specifiek goed aan de film? Dat geeft misschien een reden tot repliek..?

avatar van Devedeetje
Misdaad / Drama, maar ook voldoende (keiharde) aktie.

Goede, onderhoudende film..,
ik heb me van het begin tot aan het eind vermaakt,
en zie geen reden om er ook maar een halve ster op af te dingen........ 5*****

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Bewonderenswaardige buurman.

Na een 'pauze' van bijna 7 jaar pakt scenarist Scott Frank de regisseurshandschoen weer op. Zijn debuutfilm The Lookout was een niet zo goed uitgewerkt, redelijk misdaaddrama met Joseph Gordon-Levitt. Niet bewonderenswaardig, maar wel onderhoudend en voorzien van sterke vertolkingen. Wat dat betreft zijn er raakvlakken met A Walk among the Tombstones, al is deze film gelukkig ietsje beter. Met de nadruk op ietsje.

Ook hier gebeurt er niets bewonderenswaardig, zijn de acteerprestaties puik, wordt er soms wat afgeraffeld maar is een en ander absoluut onderhoudend. Tot zover de raakvlakken. Want ondanks dat deze misdaadthriller met privédetective Liam Neeson eveneens volgepropt zit (er moest uiteraard een heel boek in) is dit werkje wat evenwichtiger. Iets rechtlijniger. Het helpt ook mee dat de regisseur sterk weet te beginnen. De aandacht wordt gelijk gewekt.

En zo krijgt de kijker te maken met de immer sympathieke Neeson, die met zijn doorleefde gezicht voor de zoveelste maal op wraaktocht mag. Charles Bronson zou jaloers zijn geweest. Ditmaal weliswaar iets verfijnder en minder voorspelbaar dan tijdens zijn Taken-trilogie, maar toch. Geef deze acteur een pistool en je zit goed. De menselijkheid die hij uitstraalt is er dus een van 'n acteur als Bronson of Eastwood. Het helpt de kijkers hun empathisch vermogen op te vijzelen. De buurman als held.

Het gruizige sfeertje en de moordenaars waar hij jacht op maakt doen je al snel vergeten dat hij in opdracht werkt van drugsdealers. Wat qua thema in het boek vast beter uit de verf komt, doet dat hier niet. Niet zozeer het eerder genoemde, maar als tijdens de shoot-out het twaalfstappenprogramma voorbijkomt is dat op zijn minst ongepast. Het komt nogal gekunsteld over, terwijl dit op papier wellicht wél werkt. Dit drukt de pret echter amper: Neeson draagt zijn pistool met verve.

Goed.

Met dank aan A-film voor het recensie-exemplaar.

avatar van LPereboom
Vond deze film niet geslaagd, een typische film voor Neeson. Mij kon hij niet boeien, ik vond de film een beetje langs de saaie kant en hele trage opbouw... Het was weinig vernieuwend en zo zijn er nog veel films gemaakt

avatar van woeler82
Redelijke misdaadfilm met weinig speculaire aktie, niet slecht maar ook niet echt goed

avatar van Barry83
Helaas een enorme tegenvaller. Vond het een erg zwak en saai verhaal met tegenvallende acteer prestaties.

avatar van Banjo
Best een goede film..
Maar sommige karakers waren echt slap te noemen..
Bijvoorbeeld de man van wie het meisje was ontvoerd is is totaal geen holleeder te noemen.
En zo zit er nog wel een paar zwakke tusssen.
Maar zoals verwacht een vermakelijke film.

3 sterren

Neeson op bekend terrein in deze voorspelbare thriller. De rol is natuurlijk is op zijn lijf geschreven en hij draagt de film met gemak, verder zijn de actiescenes best aardig. De climax duurt iets te lang, maar zonder dat de film je bijblijft is het best een vermakelijke film.

avatar van fritsje
Gewoon goede harde thriller old skool style,beetje eind 60/ begin 70er jaren.was destijds ook goed geweest met bv clint eastwood of gene hackman in de hoofdrol.genoten..... !

avatar van PKlijnstra
Een vermakelijke actie/thriller film. Geweldige cast van Liam Neeson, weet deze film echt een halve ster omhoog te brengen. Film heeft precies de juiste duur en wordt nergens vervelend. 3.5*

avatar van steventje
Een van de slechtere van Neeson. Had moeite om wakker te blijven, zeker in het middenstuk. Volgende week ben ik hem al vergeten.

avatar van ambrosini
Strak film van Liam.. wel hier en daar wat puntjes.. maar goed genoeg voor 3,5 sterren..

Puike thriller met Liam Neeson in de hoofdrol.
Goed verhaal, spannend en slip gemaakt.
Niet overdreven veel actie in deze prent, maar dat wil niet zeggen dat het gene goede film zou zijn, integendeel. Een beetje het hoofd erbij houden en je bent volledig met het verhaal mee.
Meer van dat Neeson !!

Een echte topper kan je deze film met de lange titel niet noemen.
Liam Neeson is dan wel drankverslaafd (geweest?), hij doet het als privédetective zo goed dat hij een held wordt. De vriendschap met TJ is een lichtpunt.
Vermakelijk wil ik zo'n film niet noemen.

avatar van Roger Thornhill
Eigenlijk een traditionele film over een ouderwetse private-eye die zich wijdt aan een klus vol moderne onsmakelijkheden – ik kan me althans niet herinneren dat Philip Marlowe ooit geconfronteerd werd met een in stukjes gesneden slachtoffer. Liam Neeson speelt de rol van een man die zijn innerlijke demonen bevecht met verve: het helpt toch altijd wel om in een film als deze een hoofdrolspeler te hebben die echt kan acteren. Uitstekende mix tussen ouderwets speurwerk en grimmig realisme, met een paar memorabele enge schurken.

avatar van ikkegoemikke
“You want your money or you wanna be looking behind you for the rest of your worthless fucking life?
Do this deal and I'll sit on what I know about you.
You can take your little Bert and Ernie act to the other side of the country.
There's plenty of dope dealers in LA.”

Raar maar waar. Ik heb geen enkele van de “Taken” films gezien waarin Liam Neeson achtereenvolgens zijn dochter Kim uit de handen van Albanese kidnappers moet redden, hijzelf en zijn ex-vrouw ontvoerd worden door diezelfde Albanese bende en tenslotte de moordenaar van zijn ex-vrouw moet opsporen. Telkens films die familie gerelateerde misdrijven bevatten. In “A walk among the tombstones” worden de vrouw en de dochter van een drugsdealer ontvoerd, en gebruikt Neeson de ervaring die hij heeft opgedaan bij de politie van New York. Het is niet zo dat ik detective verhalen stelselmatig links laat liggen, hoewel ik bij de “Taken”-reeks het gevoel kreeg dat het weeral over de zoveelste "detective-holt-achter-daders" film gaat. Het is ook niet zo dat ik een bloedhekel heb aan Neeson. Het is weliswaar niet een acteur die gedenkwaardige rollen speelt, maar het is wel een feit dat hij rollen zoals in deze film op een degelijke manier gestalte geeft. Juist zoals in “Non-stop” neemt hij de identiteit aan van een ex-alcoholist die zijn carrière als politieagent de rug heeft toegekeerd en ingeruild voor een meer low-profile beroep. Ook hier zit hij opgescheept met een immens schuldgevoel over een blunder die hij maakte dankzij zijn alcohol probleem.

Volledige recensie hier ...

avatar van numb nuts
ach ja 12 in een dozijn tegenwoordig met liam

avatar van AmazingPP
Goed geconstrueerde thriller met een uitstekende Neeson in de hoofdrol. De man kan toch ook wel echt acteren. De film deed bij mij hetzelfde gevoel oproepen als bij "Seven"; een beetje die duistere sfeer, het camerawerk hier en daar. Let wel: zeker niet te vergelijken met "Seven" qua verhaal en spanningsopbouw, maar het zou me niet verbazen dat deze regisseur Fyncher als voorbeeld heeft genomen. De film keek als een spannend boek. Gekeken vanaf Blu Ray en wat een feest is dat toch. Wat een prachtige beeldkwaliteit wordt ons voorgeschoteld tegenwoordig. 4 *

Middelmaat troef. 13 in een dozijn film. Verhaal is echt matig en matig uitgewerkt.

avatar van Boneka
Niet zijn allerbeste film, maar kijkt wel aardig weg. Het begint spectaculair met kogels die als het ware door je huiskamer komen. Met het geluid is dan ook niks mis mee. Kwam een beetje binnen als Heat. Je zou ook kunnen denken dat we naar een western zitten te kijken. Afijn na het schietincident gaat de film toch wel wat naar beneden en dat is toch wel jammer, want hij ziet er gelikt uit. TJ vond ik helaas ook geen meerwaarde in de film. Zeker niet zijn gesprekjes; jammer.

De muziekkeuze was hier en daar wel grappig, maar of ze in deze film paste? Zoals dat meisje ineens naar buiten kwam. De hot chilli peppers komen zowat je hele huiskamer binnen. Miste toch wel hier en daar wat balans. Het eind is redelijk voorspelbaar en hangt teveel vast aan toevalligheden. Was blij dat hier TJ niet met het eindshot kwam, want dat zou de geloofwaardigheid helemaal niet ten goede komen.

De film is middelmaat kijkt aardig weg, maar had zoveel beter gekund.

avatar van Decec
Een goede misdaad/drama/mysterie/thriller film...
Spannend verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Liam Neeson speelt goed...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Uitstekend achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

Goede film. Maar toch wel veel te standaard.
Liam Neeson zet zijn rol toch weer goed neer.
Verhaal kon beter.