• 13.665 nieuwsartikelen
  • 171.309 films
  • 11.346 series
  • 32.245 seizoenen
  • 633.618 acteurs
  • 197.014 gebruikers
  • 9.215.598 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Monuments Men (2014)

Drama / Oorlog | 118 minuten
2,66 1.028 stemmen

Genre: Drama / Oorlog

Speelduur: 118 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / Duitsland

Geregisseerd door: George Clooney

Met onder meer: George Clooney, Matt Damon en Cate Blanchett

IMDb beoordeling: 6,1 (145.515)

Gesproken taal: Engels, Duits, Russisch, Frans en Nederlands

Releasedatum: 13 februari 2014

Plot The Monuments Men

"It was the greatest art heist in history"

Een groep individuen wordt ten tijde van de Tweede Wereldoorlog persoonlijk geselecteerd door regerende president Franklin D. Roosevelt om Duitsland binnen te dringen en waardevolle meesterwerken uit de kunstgeschiedenis te redden van de Nazi’s. De groep, bestaande uit museumdirecteuren, curatoren en kunstkenners, komt onder druk te staan wanneer ’t Duitse Rijk ten einde lijkt te komen en de Nazi’s de opdracht krijgen om alle kunstwerken te vernietigen.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Lt. Frank Stokes

Lt. James Granger

Sgt. Richard Campbell

Sgt. Walter Garfield

Claire Simone

2nd Lt. Donald Jeffries

Colonel Langton

2nd Lt. Jean-Claude Clermont

Pvt. Preston Savitz

Colonel Wegner

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Stef Leuven

Stef Leuven

  • 10 berichten
  • 8 stemmen

THE MONUMENT MEN VAN GEORGE CLOONEY; INSPIRATIE VOOR DE MANNELIJKE IDENTITEIT?

Mooie film. Een waar verhaal voor film gedramatiseerd.

Spannend maar zonder veel oorlogsgeweld. Kijkadvies is "All".

Een voorbeeld, een herinnering aan wat vorige generaties voor ons gedaan hebben.

De Madonna van Brugge van Michelangelo en het prachtige middeleeuwse Van Eyck retabel van Gent werden bijvoorbeeld gered, tezamen met twee miljoen kunstwerken die door de Duitsers werden 'ontvoerd'!

Zeven kunstkenners werden met militair gezag bekleed en voltooiden deze ongelofelijke missie met succes. Er vielen twee doden. Kunstwerken waren verstopt in zout- en kopermijnen verspreid over Duitsland en in slot Neuschwanstein.

We volgen de "zachte mannen" - de soldaten met wonderlijke expertise over fijne dingen - op hun tocht. Van de stranden van Normandië enkele dagen na D-Day door Frankrijk waarin Parijs een soort HQ wordt opgezet dat via een door de mannen in elkaar geknutselde zender contact houdt - richting diverse plaatsen in Duitsland. We zien herr Hitler bij zijn maquette dromen van het reusachtige museum dat hij in zijn geboortestad Linz wou oprichten "na de oorlog".

Mooi om te zien wat mannen samen doen onder uitdagende omstandigheden.

Vandaag is de identiteit van de man voor velen onduidelijk.

De vrouw heeft in feite in deze tijd keuze te over: zij kan zich op het moederschap toeleggen - wat een grote winst betekent voor de kinderen tegenover het gebruiken van het Crèche-systeem dat in crisis is - of zij kunnen in duizend beroepen hun ding doen en hun draai vinden. Dit is historisch een grondig nieuwe situatie - dat mogen we niet vergeten.

Mannen die destijds de enige kostwinner waren - of zich in een mooi uniform konden hijsen en min of meer heldhaftige dingen doen tijdens een oorlog - zijn vandaag vaak het Noorden kwijt. Wie zijn wij... Waar vinden wij kansen om onze identiteit uit te leven én er waardering voor te krijgen...

Veel activiteiten die traditioneel de man graag deed en een eervolle bezigheid gaven - zoals soldaat zijn of de neerhofdieren doden en villen - zijn bijna onder een taboe gaan vallen.

Toch blijft de drang groot evenals het vacuüm. We zien in dit verband met belangstelling hoe de jacht in de natuur bij jongeren aanslaat. Vooral bij mannen - ook bij een minderheid jonge vrouwen. De Hubertusvereniging Vlaanderen heeft op vele plaatsen jeugdafdelingen.

Over dat verlies aan identiteit voor de moderne man - daarover gaat het actuele debat ook geregeld - zoals pas nog in De Standaard - naar aanleiding van de film Barbie.

Deze film die tegen de achtergrond van de tweede wereldoorlog speelt maar waarin vechten - doden en gedood worden - niet centraal staat - geeft interessante aanzetten op een antwoord voor de man van heden.

Mannen - zo lijkt de boodschap ook juist - houden van samenwerken onder uitdagende omstandigheden. Zij zijn in staat tot sterke kameraadschap en solidariteit. Zij ontplooien graag iets als dapperheid en strijdvaardigheid. Ook als het niet gaat om macho's maar om hoogopgeleide kunstkenners en geleerden.

Met en van George Clooney, met Cate Blanchet, Matt Damon John Goodman en anderen.


avatar van Stef Leuven

Stef Leuven

  • 10 berichten
  • 8 stemmen

bobbee schreef:

Ik begrijp het idee achter de film. En dan heb ik het niet over de inhoud of het verhaal maar over de uitstraling. Een lichte en luchtige film met een ouderwetse romantische inslag. Daarin is Clooney niet helemaal geslaagd. Ten eerste vond ik het idee om achter geroofde schatten aan te gaan allerminst overtuigend. Ik weet dat het historisch juist is maar misschien komt het wel omdat ik zo juist de uitstekende documentaires "The untold history of the United States" van Oliver Stone heb gezien. Veel oorlog, veel doden, dus who cares over een paar schilderijen of beelden. Cultuur is vergankelijk, verandert of verdwijnt. Daar stuur je geen mannen de dood voor in.

De film valt vaak plat op zijn gat en is nergens overtuigend. Er zitten te veel clichés in. Op zich is dat niet erg maar breng een cliché dan op een overtuigend manier. De grammofoonscene is daar een mooi voorbeeld van. Ik ben een half uur voor het einde gestopt en dat doe ik niet vaak. Ik vond de cast op papier erg leuk, maar in de praktijk was het slaapverwekkend. Murray of Goodman waren een schim van zichzelf. Het leek wel of ze de film even tijdens een weekend hebben geschoten. Jammer, gemiste kans.

---------------

Wat een vreemde en niet overtuigende mening: dat kunst vergankelijk zou zijn. [Meer dan mensen]. Dat je daar dus geen mannen op af stuurt.

Het is uiteraard net omgekeerd.

Wie een schilderij van een groot kunstenaar bezit, weet dat dit hem zal overleven.

Werken van Michelangelo of Van Eyck zijn van onschatbare waarde.

Terecht voor miljoenen verzekerd.

U hebt blijkbaar de spot en ironie niet opgemerkt, waarmee de makers de president hekelen waar die op het eind zogezegd zou twijfelen aan de zin van de geleverde offers...


avatar van MOVIEMAZZTER

MOVIEMAZZTER

  • 514 berichten
  • 512 stemmen

Heb deze film op een klein scherm in het vliegtuig gezien en het is een onderhoudende en historisch verantwoorde film zonder veel spectaculaire acties. Zal zeker niet iedereen aanspreken maar voor degenen met interesse en historisch besef een goede aanvulling op de beschikbare oorlogsfilms. Moet hem nog eens teruzien op mijn grote scherm thuis.


avatar van mrklm

mrklm

  • 10156 berichten
  • 9268 stemmen

Nu de Tweede Wereldoorlog ten einde loopt, weet Frank Stokes [George Clooney] resident Roosevelt [Michael Dalton] te overtuigen van de noodzaak om te voorkomen dat kunstwerken die zich bevinden in onder anderen Antwerpen, Brugge en Aken worden gestolen of vernietigd door de Duitsers of de Russen. Hij leidt een expeditie met kunstexperts naar Frankrijk waar zijn manschappen hun leven in de waagschaal stellen voor het behoud van kunst. Clooney kan maar niet besluiten of hij een komedie, een thriller of een oorlogsdrama wil maken en het resultaat is dan ook vleesch noch visch. Gezien het aanwezig acteertalent (ook John Goodman, Cate Blanchett en Hugh Bonveville spelen belangrijke rollen) is dat werkelijk zonde.