• 10.932 nieuwsartikelen

Met onder meer: George Clooney, Matt Damon en Cate Blanchett

Gesproken taal: Engels, Duits, Russisch, Frans en Nederlands

Releasedatum: 13 februari 2014

Plot The Monuments Men

"It was the greatest art heist in history"

Een groep individuen wordt ten tijde van de Tweede Wereldoorlog persoonlijk geselecteerd door regerende president Franklin D. Roosevelt om Duitsland binnen te dringen en waardevolle meesterwerken uit de kunstgeschiedenis te redden van de Nazi’s. De groep, bestaande uit museumdirecteuren, curatoren en kunstkenners, komt onder druk te staan wanneer ’t Duitse Rijk ten einde lijkt te komen en de Nazi’s de opdracht krijgen om alle kunstwerken te vernietigen.

Lt. Frank Stokes

2nd Lt. Jean-Claude Clermont

Pvt. Preston Savitz

Colonel Wegner

scorsese

Matige film waarin een aantal mannen als soldaat kunstwerken moeten redden tijdens de oorlog. De film begint goed, en ook het laatste gedeelte is de moeite waard. Hier tussenin is het geheel wat aan de saaie kant en nogal fragmentarisch. Dit is vooral te wijten aan het opsplitsen van de personages en daarmee het verhaal. Verder wel een fijne cast en de film ziet er ook prima uit.

avatar van Mark van Beers

Mark van Beers

Het eerste wat ik eigenlijk dacht voor ik deze film ging kijken was: 'Kan een film over een degelijk onderwerp wel interessant, boeiend of spannend zijn ?'. Redelijk was achteraf mijn antwoord: spannend wordt de film eigenlijk nergens en alles oogt allemaal wat voorspelbaar. Het vleugje humor dat de film soms heeft vind ik totaal misplaatst. Toch heeft de film me op een bepaalde manier wel weer redelijk kunnen boeien door waarschijnlijk de prima cast, waarin voor mij persoonlijk Clooney en Blanchett het meest uitblonken.

Met name het acteerwerk van George Clooney in combinatie met zijn collega 'Monuments Man' Donald Jeffries vond ik erg sterk. Dit kan echter niet wegnemen dat de film voortkabbelt en soms meer wegheeft van een verhaaltje oorlogsgeschiedenis op school. Aan de andere kant waren mijn verwachtingen vooraf niet heel erg hoog en vond ik het onderwerp toch ook weer wel boeiend.

Pluspunten zijn verder zeker dat de film lekker wegkijkt (door de elkaar snel opvolgende perspectieven vanuit verschillende plaatsen in het begin van de film zit je er meteen lekker in) en het voor mij persoonlijk mooie einde van de film.

3 *

avatar van cor1946

cor1946

Na al die slechte berichten over deze film viel het best mee. Ik heb geboeid zitten kijken en vond hem best goed. De acteurs waren oke.

• 2073 berichten

Op deze film zit ik al een tijd te wachten. Het lijkt me een prachtig verhaal en een geschiedenis die ik graag eens zou willen zien. Ik lees de berichten nooit eigenlijk als ik een film ga kijken, doe ik nu ook niet, maar de waardering van zowel moviemeter en IMDB zijn wel erg laag. Dat beloofd niet veel. Vanavond maar eens kijken.

avatar van VincentL

VincentL

Leo1954 schreef:

Laat je verrassen

• 2073 berichten

Dat probeer ik bij elke film, dat het me verrast VincentL. Kijk nooit naar trailers en eigenlijk lees ik de commentaren ook niet voraf. Maar bij deze film, het lijkt me een geweldig gegeven, goeie cast, met Clooney als regisseur kan het in mijn ervaring alle kanten op. Heeft een goeie film op zijn naam, Good Night, and Good Luck. vond ik goed, maar ook een slechte, Confessions of a Dangerous Mind vond ik niks.

De vele stemmen op IMDB hebben vaak juist bij slechtere films gelijk. Hoge waarderingen zeggen me ook niet alles, ik weet zelf wel dat sommige filmmakers wel scoren, maar ik er helemaal niet van houd.

Dus ja, het kan nu alleen maar meevallen. Ben benieuwd.

• 2073 berichten

Nou, film gezien. Ik blijf het een heel mooi onderwerp vinden, het is bepaald geen doorsnee oorlogsfilm. De cast was goed, op John Goodman na, maar de regisseur wilde blijkbaar een clown in de film. Maar een goede cast staat niet garant voor een goede film.

En erg veelzeggend is de film helaas niet geworden en dat is jammer met zo'n gegeven. Het bleef vlak, zoetig en zelfs flauw bij tijden.

Interessant vond ik in Wikipedia dat de historische accuratesse ook zeer onder pijl was. Een beetje mag, het is geen documentaire, maar ook hier valt Clooney door de mand.

Maar ik heb véél slechtere oorlogsfilms gezien, ik geef de film een voldoende, zij het een krappe. Ik had meer van deze film verwacht, me er enorm op verheugd en er had zo enorm veel meer ingezeten.

avatar van Beeef23

Beeef23

slaap verwekkend. Film komt niet op gang.

avatar van K. V.

K. V.

Me eens aan deze gewaagd en het was niet mis, maar ook niet waw. Een leuk verhaaltje en wel een indrukwekkende cast. Verder zag de film er goed uit.

Ondanks de redelijk lange speelduur wist hij me toch te boeien.

Niet direct een film die 'k zou kopen, maar om eens gezien te hebben, is hij wel het bekijken waard.

avatar van Paulus53

Paulus53

Goed dat dit als onderwerp voor een film gekozen is. Vooral daarom een 3,5.

avatar van Rickyman

Rickyman

Toch wel een tegenvaller voor mij, helaas kon het allemaal zo weinig boeien.

Soms leek het wel een beetje Allo Allo-achtig, waar was René trouwens.. Deze uitstekende acteurs wisten ook maar weinig leuks in te brengen.

En dan die muziek... verwachtte telkens dat er iemand plots een lullig dansje ging opvoeren en ging zingen. Een paar liedjes door de film en je had een prima musical gehad.

avatar van Antonev

Antonev

Het onderwerp is interessant en er wordt goed geacteerd, maar toch voelt het allemaal wat mager aan. Ik kreeg maar zelden het idee dat het echt menens was. Toch een beetje een gemiste kans.

avatar van IGarance

IGarance

Geweldige film veel te kort helaas.

avatar van Rmie

Rmie

Zelden zo'n ongeinspireerde vlakke oorlogsfilm gezien. De muziek zorgde er voor dat ik er nog een sterretje eraf haal. Waar bleven de oempa loempa's?

avatar van Antonin

Antonin

een degelijke film over een onderbelicht onderwerp in de geschiedenis

avatar van panax

panax

inmiddels twee keer gezien

begin hem nu wat meer te waarderen na de tweede keer

veel bekende acteurs,leuke film met mooie beelden .

avatar van Pacino74

Pacino74

Een cast om vingers van af te likken (Clooney, Damon, Murray, Goodman, Dujardin, Blanchett) en een echt gebeurd oorlogsverhaal (door de Duitsers gestolen kunst terughalen tijdens WOII). Met deze 2 gegevens trigger en lok je mij en gegarandeerd miljoenen anderen naar deze film. En dan gaat het nog op de koop toe over Belgisch erfgoed : het Lam Gods in Gent en de Madonna met kind in Brugge (deze staat trouwens achter glas). In realiteit is dit helemaal geen oorlogsfilm maar lijkt het meer op een uitstapje van oud-scoutsleiders. Allemaal iets te gezapig om het tempo op pijl te houden, de film mist richting en ruggegraat en lijkt op één lange sketch. Een gemiste kans gezien het interessante verhaal. 2*

avatar van jeanleeke

jeanleeke

afmeppeu...

avatar van des1

des1

Leuk hoor dat "ons kent ons" casten van bekenden, maar Cate Blanchett de rol van Francaise geven vond ik erg misplaatst. Film deed erg ouderwets aan, bijna documentair and routinematig. Voelde aan alsof Clooney het aan zichzelf verplicht achtte om een film over het behoud van cultuurschatten te maken. De man kan beter. Te weinig karakterontwikkeling om ons betrokken te voelen bij wie dan ook.

avatar van bobbee

bobbee

Ik begrijp het idee achter de film. En dan heb ik het niet over de inhoud of het verhaal maar over de uitstraling. Een lichte en luchtige film met een ouderwetse romantische inslag. Daarin is Clooney niet helemaal geslaagd. Ten eerste vond ik het idee om achter geroofde schatten aan te gaan allerminst overtuigend. Ik weet dat het historisch juist is maar misschien komt het wel omdat ik zo juist de uitstekende documentaires "The untold history of the United States" van Oliver Stone heb gezien. Veel oorlog, veel doden, dus who cares over een paar schilderijen of beelden. Cultuur is vergankelijk, verandert of verdwijnt. Daar stuur je geen mannen de dood voor in.

De film valt vaak plat op zijn gat en is nergens overtuigend. Er zitten te veel clichés in. Op zich is dat niet erg maar breng een cliché dan op een overtuigend manier. De grammofoonscene is daar een mooi voorbeeld van. Ik ben een half uur voor het einde gestopt en dat doe ik niet vaak. Ik vond de cast op papier erg leuk, maar in de praktijk was het slaapverwekkend. Murray of Goodman waren een schim van zichzelf. Het leek wel of ze de film even tijdens een weekend hebben geschoten. Jammer, gemiste kans.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Met moeite uitgezeten. Zwaar vermoeiende en nogal stuurloze film, vooral heel erg vlees nog vis. Want wat is de bedoeling nu? Een drama/thriller of slapstick/komedie? Bepaalde aspecten in de film en sfeer doen het eerste aan maar andere momenten en vooral de keuze voor acteurs als Goodman en vooral Murray doet denken aan het laatste. Hier en daar wel een paar hele mooie momenten zoals wanneer de mannen landen op het strand en oog voor details als wapens, uniformen, wapens en decor. Na de vraag: wat moet het voorstellen, komt al snel de vraag: wat had het kunnen zijn? Wat het wel is: een gemiste kans.

avatar van IH88

IH88

“The army may not care about art, but they sure as shit care about gold.”

Knap dat je met dit stel acteurs, en het interessante verhaal, zo’n saaie en zoutloze film kan maken. The Monuments Men is iets te luchtig voor een serieuze Tweede Wereldoorlogfilm, maar te serieus voor een spannende avonturenfilm (wat Clooney volgens mij wilde maken). De humor werkt niet, en alleen Goodman en Murray hebben een aantal aardige momenten. En het verhaal is interessant, maar wat Clooney ermee doet is teleurstellend.

avatar van Peter Pan

Peter Pan

Slecht uitgewerkt verhaal, geen actie, totaal geen spanning en erg snel afgeleid door het saaie verloop.

Enigste WWII connectie is dat het in die tijd afspeeld, maar mag wat mij betreft echt niet onder dat genre vallen.

George Cloony, Matt Damon klonk erg interessant (net als het verhaal), maar toen ik Bill Murray en John Goodman zag had ik het al kunnen weten!

Ook die acteur met dat brilletje, Bob Balaban(?), heeft in een lijst met films gespeelt daar zeg je "U" tegen, maar past prima naast Murray en Goodman en dat zegt genoeg lijkt mij...

Slecht gecast, top naast flop.

Slecht

avatar van Kondoro

Kondoro

“The army may not care about art, but they sure as shit care about gold.”

Om een bepaalde reden heb ik deze film altijd gemeden, ik denk omdat dat komt door het feit dat hij me toch niet echt aanstond qua plot. Ooit heb ik deze film eens opgezet, dat kan ik nog duidelijk herinneren van het shot dat werd gemaakt over de Führer Museum, een concept-art over Hitlers grote droom. Er zit zeker een kern van waarheid in, toch trok het me nooit. Ik ben zeker wel groot fan van films die gaan over de tweede wereldoorlog, deze oorlog heeft mijn interesse sowieso altijd al weten te wekken en ik vind het leuk om er steeds meer informatie over te verzamelen en te onthouden, zo ook na deze film.

Maar toch, nadat ik deze film heb gezien ben ik maar eens wat informatie op gaan zoeken over de zogenoemde ‘Führermuseum’ en ben er ook wel achter gekomen dat er heel veel informatie over te vinden is en ook het plan dat al heel ver was in zijn realisatie plan. Het blijkt dus al een volstrekt groot plan te zijn geweest dit museum te realiseren in Linz, de geboortestad van ‘Adolf Hitler’. Scrollend door de Wikipediapagina over dit museum brengt veel meer informatie, zo ook dat Hitlers favoriete architect ‘Hermann Giesler’ hieraan zou gaan werken, dit was al in herfst van 1940 zo geregeld. Vijf jaar heeft het project geduurd en is nooit waargemaakt, wat best zonde is maar, misschien ook beter voor de kunst wat zo gespaard bleef, als het aan Hitler lag was alle kunst vernietigd na zijn dood.

Ook waren natuurlijk parelstukken gestolen door de Duitsers, en deze moesten terugkomen bij de rechtmatige eigenaren, ook twee stukken hiervan werd in deze film behandeld. Zo werd de ‘Madonna of Bruges’ gestolen, een beeld van de beroemde kunstenaar ‘Michelangelo’ die al een rijke historie heeft meegemaakt, zo gestolen was door ‘Napoleon’ en daarna door ‘Hitler’, een gewild beeld dus. Maar ook ‘Adoration of the Mystic Lamb’ van de gebroeders ‘van Eyck’ werd gestolen of meegenomen. Deze stukken zien we ook terugkomen in de film waar de troepen de stukken moesten vinden. Wel erg interessant. Zo kwamen de zoutmijnen ook terug waar al dit kunst was opgeslagen. Dus qua realisme zat de film wel goed.

De film lijkt dus aardig op de hoogte van zijn geschiedenis, niks kan er misgaan toch? Qua cast ziet het er ook erg goed uit en het plot werd steeds interessanter. Toch presteert ‘George Clooney’ om de film smakeloos neer te kwakken en alles is eigenlijk wel misplaatst. De film begint erg goed, waar de Belgen in Gent ook daadwerkelijk Vlaams praten, pluspuntje in mijn ogen. Vervolgens spreken de Duitsers gewoon Duits, niks kan er fout gaan toch? Dus wel, opeens besluit ‘Clooney’ dit neer te leggen en Duitsers gewoon Engels te praten, de taal van de vijand: verboden!

Daarnaast is ook zo’n beetje alle ‘komedie’ in de film volledig misplaatst en komt het constant niet goed binnen, of het lag aan mij maar ik heb maar enkele keren een beetje gegniffeld, en dat zelfs met een ‘Bill Murray’ in een rol. Ook ‘Matt Damon’ komt doorsnees toch in leukere films voor op mijn beeldscherm, en ook hier was hij helemaal niet krachtig. Dan mis ik toch echt iets.

Qua verhaal vond ik het dan wel leuk, er zit zo nu en dan ook wat mooie schietscenes in (niet allemaal heel bijzonder ofzo), de film houdt meer bij de rust en weert een beetje de actie scenes, dus die paar scenes waren redelijk. Voor de rest valt er weinig te melden, buiten het feit dat de groep werd samengesteld om dure en van historie kostbare waardige kunst veilig te stellen en terug te geven aan de juiste personen. Lees de Wikipedia eens door en je hebt al heel veel informatie te pakken.

avatar van schrans

schrans

De premisse prikkelt en hier had een heel sterk verhaal uit gepuurd kunnen worden, maar dat doet het helaas. Het prikkelt niet, heeft geen spanningsboog en is niet grappig. En dan is het des te spijtiger dan een dergelijke interessante passage uit de geschiedenis zo ondernut blijft. Vlakke acteerprestaties, ongeloofwaardige decors en regelmatig een saai moment zorgen ervoor dat ik niet hoger kom dan 2.5*

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Mja.

George Clooney's poging om een klassieke film te maken is best aardig. Het fluitriedeltje doet denken aan avontuurlijke oorlogsfilms uit de jaren 1950. Ondanks het decor van de oorlog is er wat luchtigheid hier en daar. Die combo is wat aan de gezapige kant, ik weet niet goed wat ervan te vinden.

De personages worden verdeeld in groepjes, handig om verschillende locaties aan te doen en verschillende trajecten naar kunstwerken te laten zien. Het is helaas ook fragmentarisch. Geen enkel personage kan zich onderscheiden en de eigenlijke zoektocht hangt met haken en ogen aan mekaar. De schattenjacht is vaag, waardoor het inhoudelijk nauwelijks boeit. Als resultaat krijg je dan een keurig gemaakte, gezapige film. Eentje die niet lang zal blijven hangen.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Prettige avonturenfilm waarin een eenheid van de geallieerden door de Duitsers geplunderde kunstwerken proberen te redden in de laatste dagen van het derde rijk. Heel wat aandacht gaat naar enkele Belgische werken : het Lam Gods, de Madonna met kind... De film deed me soms denken aan de oude oorlog/avonturenfilms uit de jaren 60, want ook hier komt er sporadisch een humoristisch moment tussen. Er kon misschien wat meer uit gehaald worden qua spanning en intrige, maar Monuments Men is me niet tegengevallen en gaat vlot voorbij

avatar van ILDIB

ILDIB

Beetje van alles niks. Veel gejat van private Ryan en bastards. Geloofwaardigheid vaak ver te zoeken. En de karakters wat wel heel erg over de top. Als kijkspel Net te doen. Vraag me af in hoeverre de waarheid werd geraadpleegd.

avatar van Captain Pervert

Captain Pervert

• 2026 stemmen

Deze film doet het wel goed qua production value, het ziet er allemaal erg mooi uit. Maar het verhaal is niet zo sexy. Misschien was het leuker geweest om één van de mannen te volgen en dat verhaal wat meer te dramatiseren, in plaats van meerdere net-niet-verhaallijntjes.

Daardoor leef je ook minder mee met de personages en als er dan wat met hen gebeurt, doet het je niet zoveel.

3 sterren

avatar van Stef Leuven

Stef Leuven

THE MONUMENT MEN VAN GEORGE CLOONEY; INSPIRATIE VOOR DE MANNELIJKE IDENTITEIT?

Mooie film. Een waar verhaal voor film gedramatiseerd.

Spannend maar zonder veel oorlogsgeweld. Kijkadvies is "All".

Een voorbeeld, een herinnering aan wat vorige generaties voor ons gedaan hebben.

De Madonna van Brugge van Michelangelo en het prachtige middeleeuwse Van Eyck retabel van Gent werden bijvoorbeeld gered, tezamen met twee miljoen kunstwerken die door de Duitsers werden 'ontvoerd'!

Zeven kunstkenners werden met militair gezag bekleed en voltooiden deze ongelofelijke missie met succes. Er vielen twee doden. Kunstwerken waren verstopt in zout- en kopermijnen verspreid over Duitsland en in slot Neuschwanstein.

We volgen de "zachte mannen" - de soldaten met wonderlijke expertise over fijne dingen - op hun tocht. Van de stranden van Normandië enkele dagen na D-Day door Frankrijk waarin Parijs een soort HQ wordt opgezet dat via een door de mannen in elkaar geknutselde zender contact houdt - richting diverse plaatsen in Duitsland. We zien herr Hitler bij zijn maquette dromen van het reusachtige museum dat hij in zijn geboortestad Linz wou oprichten "na de oorlog".

Mooi om te zien wat mannen samen doen onder uitdagende omstandigheden.

Vandaag is de identiteit van de man voor velen onduidelijk.

De vrouw heeft in feite in deze tijd keuze te over: zij kan zich op het moederschap toeleggen - wat een grote winst betekent voor de kinderen tegenover het gebruiken van het Crèche-systeem dat in crisis is - of zij kunnen in duizend beroepen hun ding doen en hun draai vinden. Dit is historisch een grondig nieuwe situatie - dat mogen we niet vergeten.

Mannen die destijds de enige kostwinner waren - of zich in een mooi uniform konden hijsen en min of meer heldhaftige dingen doen tijdens een oorlog - zijn vandaag vaak het Noorden kwijt. Wie zijn wij... Waar vinden wij kansen om onze identiteit uit te leven én er waardering voor te krijgen...

Veel activiteiten die traditioneel de man graag deed en een eervolle bezigheid gaven - zoals soldaat zijn of de neerhofdieren doden en villen - zijn bijna onder een taboe gaan vallen.

Toch blijft de drang groot evenals het vacuüm. We zien in dit verband met belangstelling hoe de jacht in de natuur bij jongeren aanslaat. Vooral bij mannen - ook bij een minderheid jonge vrouwen. De Hubertusvereniging Vlaanderen heeft op vele plaatsen jeugdafdelingen.

Over dat verlies aan identiteit voor de moderne man - daarover gaat het actuele debat ook geregeld - zoals pas nog in De Standaard - naar aanleiding van de film Barbie.

Deze film die tegen de achtergrond van de tweede wereldoorlog speelt maar waarin vechten - doden en gedood worden - niet centraal staat - geeft interessante aanzetten op een antwoord voor de man van heden.

Mannen - zo lijkt de boodschap ook juist - houden van samenwerken onder uitdagende omstandigheden. Zij zijn in staat tot sterke kameraadschap en solidariteit. Zij ontplooien graag iets als dapperheid en strijdvaardigheid. Ook als het niet gaat om macho's maar om hoogopgeleide kunstkenners en geleerden.

Met en van George Clooney, met Cate Blanchet, Matt Damon John Goodman en anderen.

avatar van Stef Leuven

Stef Leuven

bobbee schreef:

---------------

Wat een vreemde en niet overtuigende mening: dat kunst vergankelijk zou zijn. [Meer dan mensen]. Dat je daar dus geen mannen op af stuurt.

Het is uiteraard net omgekeerd.

Wie een schilderij van een groot kunstenaar bezit, weet dat dit hem zal overleven.

Werken van Michelangelo of Van Eyck zijn van onschatbare waarde.

Terecht voor miljoenen verzekerd.

U hebt blijkbaar de spot en ironie niet opgemerkt, waarmee de makers de president hekelen waar die op het eind zogezegd zou twijfelen aan de zin van de geleverde offers...

avatar van MOVIEMAZZTER

MOVIEMAZZTER

Heb deze film op een klein scherm in het vliegtuig gezien en het is een onderhoudende en historisch verantwoorde film zonder veel spectaculaire acties. Zal zeker niet iedereen aanspreken maar voor degenen met interesse en historisch besef een goede aanvulling op de beschikbare oorlogsfilms. Moet hem nog eens teruzien op mijn grote scherm thuis.