The Monuments Men (2014)

Verenigde Staten / Duitsland
Drama / Oorlog

geregisseerd door George Clooney
met George Clooney, Matt Damon en Cate Blanchett

Een groep individuen wordt ten tijde van de Tweede Wereldoorlog persoonlijk geselecteerd door regerende president Franklin D. Roosevelt om Duitsland binnen te dringen en waardevolle meesterwerken uit de kunstgeschiedenis te redden van de Nazi’s. De groep, bestaande uit museumdirecteuren, curatoren en kunstkenners, komt onder druk te staan wanneer ’t Duitse Rijk ten einde lijkt te komen en de Nazi’s de opdracht krijgen om alle kunstwerken te vernietigen.

Matige film waarin een aantal mannen als soldaat kunstwerken moeten redden tijdens de oorlog. De film begint goed, en ook het laatste gedeelte is de moeite waard. Hier tussenin is het geheel wat aan de saaie kant en nogal fragmentarisch. Dit is vooral te wijten aan het opsplitsen van de personages en daarmee het verhaal. Verder wel een fijne cast en de film ziet er ook prima uit.

avatar van Mark van Beers
Het eerste wat ik eigenlijk dacht voor ik deze film ging kijken was: 'Kan een film over een degelijk onderwerp wel interessant, boeiend of spannend zijn ?'. Redelijk was achteraf mijn antwoord: spannend wordt de film eigenlijk nergens en alles oogt allemaal wat voorspelbaar. Het vleugje humor dat de film soms heeft vind ik totaal misplaatst. Toch heeft de film me op een bepaalde manier wel weer redelijk kunnen boeien door waarschijnlijk de prima cast, waarin voor mij persoonlijk Clooney en Blanchett het meest uitblonken.

Met name het acteerwerk van George Clooney in combinatie met zijn collega 'Monuments Man' Donald Jeffries vond ik erg sterk. Dit kan echter niet wegnemen dat de film voortkabbelt en soms meer wegheeft van een verhaaltje oorlogsgeschiedenis op school. Aan de andere kant waren mijn verwachtingen vooraf niet heel erg hoog en vond ik het onderwerp toch ook weer wel boeiend.

Pluspunten zijn verder zeker dat de film lekker wegkijkt (door de elkaar snel opvolgende perspectieven vanuit verschillende plaatsen in het begin van de film zit je er meteen lekker in) en het voor mij persoonlijk mooie einde van de film.

3 *

avatar van cor1946
Na al die slechte berichten over deze film viel het best mee. Ik heb geboeid zitten kijken en vond hem best goed. De acteurs waren oke.

avatar van Leo1954
Op deze film zit ik al een tijd te wachten. Het lijkt me een prachtig verhaal en een geschiedenis die ik graag eens zou willen zien. Ik lees de berichten nooit eigenlijk als ik een film ga kijken, doe ik nu ook niet, maar de waardering van zowel moviemeter en IMDB zijn wel erg laag. Dat beloofd niet veel. Vanavond maar eens kijken.

avatar van VincentL
Leo1954 schreef:

Laat je verrassen

avatar van Leo1954
Dat probeer ik bij elke film, dat het me verrast VincentL. Kijk nooit naar trailers en eigenlijk lees ik de commentaren ook niet voraf. Maar bij deze film, het lijkt me een geweldig gegeven, goeie cast, met Clooney als regisseur kan het in mijn ervaring alle kanten op. Heeft een goeie film op zijn naam, Good Night, and Good Luck. vond ik goed, maar ook een slechte, Confessions of a Dangerous Mind vond ik niks.
De vele stemmen op IMDB hebben vaak juist bij slechtere films gelijk. Hoge waarderingen zeggen me ook niet alles, ik weet zelf wel dat sommige filmmakers wel scoren, maar ik er helemaal niet van houd.

Dus ja, het kan nu alleen maar meevallen. Ben benieuwd.

avatar van Leo1954
Nou, film gezien. Ik blijf het een heel mooi onderwerp vinden, het is bepaald geen doorsnee oorlogsfilm. De cast was goed, op John Goodman na, maar de regisseur wilde blijkbaar een clown in de film. Maar een goede cast staat niet garant voor een goede film.

En erg veelzeggend is de film helaas niet geworden en dat is jammer met zo'n gegeven. Het bleef vlak, zoetig en zelfs flauw bij tijden.
Interessant vond ik in Wikipedia dat de historische accuratesse ook zeer onder pijl was. Een beetje mag, het is geen documentaire, maar ook hier valt Clooney door de mand.

Maar ik heb véél slechtere oorlogsfilms gezien, ik geef de film een voldoende, zij het een krappe. Ik had meer van deze film verwacht, me er enorm op verheugd en er had zo enorm veel meer ingezeten.

slaap verwekkend. Film komt niet op gang.

avatar van K. V.
Me eens aan deze gewaagd en het was niet mis, maar ook niet waw. Een leuk verhaaltje en wel een indrukwekkende cast. Verder zag de film er goed uit.
Ondanks de redelijk lange speelduur wist hij me toch te boeien.
Niet direct een film die 'k zou kopen, maar om eens gezien te hebben, is hij wel het bekijken waard.

Goed dat dit als onderwerp voor een film gekozen is. Vooral daarom een 3,5.

avatar van Rickyman
Toch wel een tegenvaller voor mij, helaas kon het allemaal zo weinig boeien.
Soms leek het wel een beetje Allo Allo-achtig, waar was René trouwens.. Deze uitstekende acteurs wisten ook maar weinig leuks in te brengen.
En dan die muziek... verwachtte telkens dat er iemand plots een lullig dansje ging opvoeren en ging zingen. Een paar liedjes door de film en je had een prima musical gehad.

avatar van Antonev
Het onderwerp is interessant en er wordt goed geacteerd, maar toch voelt het allemaal wat mager aan. Ik kreeg maar zelden het idee dat het echt menens was. Toch een beetje een gemiste kans.

avatar van IGarance
Geweldige film veel te kort helaas.

avatar van Rmie
Zelden zo'n ongeinspireerde vlakke oorlogsfilm gezien. De muziek zorgde er voor dat ik er nog een sterretje eraf haal. Waar bleven de oempa loempa's?

avatar van Antonin
een degelijke film over een onderbelicht onderwerp in de geschiedenis

avatar van panax
inmiddels twee keer gezien
begin hem nu wat meer te waarderen na de tweede keer
veel bekende acteurs,leuke film met mooie beelden .

Een cast om vingers van af te likken (Clooney, Damon, Murray, Goodman, Dujardin, Blanchett) en een echt gebeurd oorlogsverhaal (door de Duitsers gestolen kunst terughalen tijdens WOII). Met deze 2 gegevens trigger en lok je mij en gegarandeerd miljoenen anderen naar deze film. En dan gaat het nog op de koop toe over Belgisch erfgoed : het Lam Gods in Gent en de Madonna met kind in Brugge (deze staat trouwens achter glas). In realiteit is dit helemaal geen oorlogsfilm maar lijkt het meer op een uitstapje van oud-scoutsleiders. Allemaal iets te gezapig om het tempo op pijl te houden, de film mist richting en ruggegraat en lijkt op één lange sketch. Een gemiste kans gezien het interessante verhaal. 2*

jeanleeke
afmeppeu...

avatar van des1
Leuk hoor dat "ons kent ons" casten van bekenden, maar Cate Blanchett de rol van Francaise geven vond ik erg misplaatst. Film deed erg ouderwets aan, bijna documentair and routinematig. Voelde aan alsof Clooney het aan zichzelf verplicht achtte om een film over het behoud van cultuurschatten te maken. De man kan beter. Te weinig karakterontwikkeling om ons betrokken te voelen bij wie dan ook.

avatar van bobbee
Ik begrijp het idee achter de film. En dan heb ik het niet over de inhoud of het verhaal maar over de uitstraling. Een lichte en luchtige film met een ouderwetse romantische inslag. Daarin is Clooney niet helemaal geslaagd. Ten eerste vond ik het idee om achter geroofde schatten aan te gaan allerminst overtuigend. Ik weet dat het historisch juist is maar misschien komt het wel omdat ik zo juist de uitstekende documentaires "The untold history of the United States" van Oliver Stone heb gezien. Veel oorlog, veel doden, dus who cares over een paar schilderijen of beelden. Cultuur is vergankelijk, verandert of verdwijnt. Daar stuur je geen mannen de dood voor in.

De film valt vaak plat op zijn gat en is nergens overtuigend. Er zitten te veel clichés in. Op zich is dat niet erg maar breng een cliché dan op een overtuigend manier. De grammofoonscene is daar een mooi voorbeeld van. Ik ben een half uur voor het einde gestopt en dat doe ik niet vaak. Ik vond de cast op papier erg leuk, maar in de praktijk was het slaapverwekkend. Murray of Goodman waren een schim van zichzelf. Het leek wel of ze de film even tijdens een weekend hebben geschoten. Jammer, gemiste kans.

avatar van Lovelyboy
Met moeite uitgezeten. Zwaar vermoeiende en nogal stuurloze film, vooral heel erg vlees nog vis. Want wat is de bedoeling nu? Een drama/thriller of slapstick/komedie? Bepaalde aspecten in de film en sfeer doen het eerste aan maar andere momenten en vooral de keuze voor acteurs als Goodman en vooral Murray doet denken aan het laatste. Hier en daar wel een paar hele mooie momenten zoals wanneer de mannen landen op het strand en oog voor details als wapens, uniformen, wapens en decor. Na de vraag: wat moet het voorstellen, komt al snel de vraag: wat had het kunnen zijn? Wat het wel is: een gemiste kans.