ad

Geregisseerd door: George Clooney

Met onder meer: George Clooney, Matt Damon en Cate Blanchett

Releasedatum: 13 februari 2014

Over The Monuments Men

"It was the greatest art heist in history"

Een groep individuen wordt ten tijde van de Tweede Wereldoorlog persoonlijk geselecteerd door regerende president Franklin D. Roosevelt om Duitsland binnen te dringen en waardevolle meesterwerken uit de kunstgeschiedenis te redden van de Nazi’s. De groep, bestaande uit museumdirecteuren, curatoren en kunstkenners, komt onder druk te staan wanneer ’t Duitse Rijk ten einde lijkt te komen en de Nazi’s de opdracht krijgen om alle kunstwerken te vernietigen.

imageimageimageimage

2nd Lt. Jean-Claude Clermont

Pvt. Preston Savitz

Colonel Wegner

scorsese

Matige film waarin een aantal mannen als soldaat kunstwerken moeten redden tijdens de oorlog. De film begint goed, en ook het laatste gedeelte is de moeite waard. Hier tussenin is het geheel wat aan de saaie kant en nogal fragmentarisch. Dit is vooral te wijten aan het opsplitsen van de personages en daarmee het verhaal. Verder wel een fijne cast en de film ziet er ook prima uit.

avatar van Mark van Beers

Mark van Beers

Het eerste wat ik eigenlijk dacht voor ik deze film ging kijken was: 'Kan een film over een degelijk onderwerp wel interessant, boeiend of spannend zijn ?'. Redelijk was achteraf mijn antwoord: spannend wordt de film eigenlijk nergens en alles oogt allemaal wat voorspelbaar. Het vleugje humor dat de film soms heeft vind ik totaal misplaatst. Toch heeft de film me op een bepaalde manier wel weer redelijk kunnen boeien door waarschijnlijk de prima cast, waarin voor mij persoonlijk Clooney en Blanchett het meest uitblonken.

Met name het acteerwerk van George Clooney in combinatie met zijn collega 'Monuments Man' Donald Jeffries vond ik erg sterk. Dit kan echter niet wegnemen dat de film voortkabbelt en soms meer wegheeft van een verhaaltje oorlogsgeschiedenis op school. Aan de andere kant waren mijn verwachtingen vooraf niet heel erg hoog en vond ik het onderwerp toch ook weer wel boeiend.

Pluspunten zijn verder zeker dat de film lekker wegkijkt (door de elkaar snel opvolgende perspectieven vanuit verschillende plaatsen in het begin van de film zit je er meteen lekker in) en het voor mij persoonlijk mooie einde van de film.

3 *

avatar van cor1946

cor1946

Na al die slechte berichten over deze film viel het best mee. Ik heb geboeid zitten kijken en vond hem best goed. De acteurs waren oke.

• 2071 berichten

Op deze film zit ik al een tijd te wachten. Het lijkt me een prachtig verhaal en een geschiedenis die ik graag eens zou willen zien. Ik lees de berichten nooit eigenlijk als ik een film ga kijken, doe ik nu ook niet, maar de waardering van zowel moviemeter en IMDB zijn wel erg laag. Dat beloofd niet veel. Vanavond maar eens kijken.

avatar van VincentL

VincentL

Leo1954 schreef:

Laat je verrassen

• 2071 berichten

Dat probeer ik bij elke film, dat het me verrast VincentL. Kijk nooit naar trailers en eigenlijk lees ik de commentaren ook niet voraf. Maar bij deze film, het lijkt me een geweldig gegeven, goeie cast, met Clooney als regisseur kan het in mijn ervaring alle kanten op. Heeft een goeie film op zijn naam, Good Night, and Good Luck. vond ik goed, maar ook een slechte, Confessions of a Dangerous Mind vond ik niks.

De vele stemmen op IMDB hebben vaak juist bij slechtere films gelijk. Hoge waarderingen zeggen me ook niet alles, ik weet zelf wel dat sommige filmmakers wel scoren, maar ik er helemaal niet van houd.

Dus ja, het kan nu alleen maar meevallen. Ben benieuwd.

• 2071 berichten

Nou, film gezien. Ik blijf het een heel mooi onderwerp vinden, het is bepaald geen doorsnee oorlogsfilm. De cast was goed, op John Goodman na, maar de regisseur wilde blijkbaar een clown in de film. Maar een goede cast staat niet garant voor een goede film.

En erg veelzeggend is de film helaas niet geworden en dat is jammer met zo'n gegeven. Het bleef vlak, zoetig en zelfs flauw bij tijden.

Interessant vond ik in Wikipedia dat de historische accuratesse ook zeer onder pijl was. Een beetje mag, het is geen documentaire, maar ook hier valt Clooney door de mand.

Maar ik heb véél slechtere oorlogsfilms gezien, ik geef de film een voldoende, zij het een krappe. Ik had meer van deze film verwacht, me er enorm op verheugd en er had zo enorm veel meer ingezeten.

avatar van Beeef23

Beeef23

slaap verwekkend. Film komt niet op gang.

avatar van K. V.

K. V.

Me eens aan deze gewaagd en het was niet mis, maar ook niet waw. Een leuk verhaaltje en wel een indrukwekkende cast. Verder zag de film er goed uit.

Ondanks de redelijk lange speelduur wist hij me toch te boeien.

Niet direct een film die 'k zou kopen, maar om eens gezien te hebben, is hij wel het bekijken waard.

avatar van Paulus53

Paulus53

Goed dat dit als onderwerp voor een film gekozen is. Vooral daarom een 3,5.

avatar van Rickyman

Rickyman

Toch wel een tegenvaller voor mij, helaas kon het allemaal zo weinig boeien.

Soms leek het wel een beetje Allo Allo-achtig, waar was René trouwens.. Deze uitstekende acteurs wisten ook maar weinig leuks in te brengen.

En dan die muziek... verwachtte telkens dat er iemand plots een lullig dansje ging opvoeren en ging zingen. Een paar liedjes door de film en je had een prima musical gehad.

avatar van Antonev

Antonev

Het onderwerp is interessant en er wordt goed geacteerd, maar toch voelt het allemaal wat mager aan. Ik kreeg maar zelden het idee dat het echt menens was. Toch een beetje een gemiste kans.

avatar van IGarance

IGarance

Geweldige film veel te kort helaas.

avatar van Rmie

Rmie

Zelden zo'n ongeinspireerde vlakke oorlogsfilm gezien. De muziek zorgde er voor dat ik er nog een sterretje eraf haal. Waar bleven de oempa loempa's?

avatar van Antonin

Antonin

een degelijke film over een onderbelicht onderwerp in de geschiedenis

avatar van panax

panax

inmiddels twee keer gezien

begin hem nu wat meer te waarderen na de tweede keer

veel bekende acteurs,leuke film met mooie beelden .

avatar van Pacino74

Pacino74

Een cast om vingers van af te likken (Clooney, Damon, Murray, Goodman, Dujardin, Blanchett) en een echt gebeurd oorlogsverhaal (door de Duitsers gestolen kunst terughalen tijdens WOII). Met deze 2 gegevens trigger en lok je mij en gegarandeerd miljoenen anderen naar deze film. En dan gaat het nog op de koop toe over Belgisch erfgoed : het Lam Gods in Gent en de Madonna met kind in Brugge (deze staat trouwens achter glas). In realiteit is dit helemaal geen oorlogsfilm maar lijkt het meer op een uitstapje van oud-scoutsleiders. Allemaal iets te gezapig om het tempo op pijl te houden, de film mist richting en ruggegraat en lijkt op één lange sketch. Een gemiste kans gezien het interessante verhaal. 2*

avatar van jeanleeke

jeanleeke

afmeppeu...

avatar van des1

des1

Leuk hoor dat "ons kent ons" casten van bekenden, maar Cate Blanchett de rol van Francaise geven vond ik erg misplaatst. Film deed erg ouderwets aan, bijna documentair and routinematig. Voelde aan alsof Clooney het aan zichzelf verplicht achtte om een film over het behoud van cultuurschatten te maken. De man kan beter. Te weinig karakterontwikkeling om ons betrokken te voelen bij wie dan ook.

avatar van bobbee

bobbee

Ik begrijp het idee achter de film. En dan heb ik het niet over de inhoud of het verhaal maar over de uitstraling. Een lichte en luchtige film met een ouderwetse romantische inslag. Daarin is Clooney niet helemaal geslaagd. Ten eerste vond ik het idee om achter geroofde schatten aan te gaan allerminst overtuigend. Ik weet dat het historisch juist is maar misschien komt het wel omdat ik zo juist de uitstekende documentaires "The untold history of the United States" van Oliver Stone heb gezien. Veel oorlog, veel doden, dus who cares over een paar schilderijen of beelden. Cultuur is vergankelijk, verandert of verdwijnt. Daar stuur je geen mannen de dood voor in.

De film valt vaak plat op zijn gat en is nergens overtuigend. Er zitten te veel clichés in. Op zich is dat niet erg maar breng een cliché dan op een overtuigend manier. De grammofoonscene is daar een mooi voorbeeld van. Ik ben een half uur voor het einde gestopt en dat doe ik niet vaak. Ik vond de cast op papier erg leuk, maar in de praktijk was het slaapverwekkend. Murray of Goodman waren een schim van zichzelf. Het leek wel of ze de film even tijdens een weekend hebben geschoten. Jammer, gemiste kans.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Met moeite uitgezeten. Zwaar vermoeiende en nogal stuurloze film, vooral heel erg vlees nog vis. Want wat is de bedoeling nu? Een drama/thriller of slapstick/komedie? Bepaalde aspecten in de film en sfeer doen het eerste aan maar andere momenten en vooral de keuze voor acteurs als Goodman en vooral Murray doet denken aan het laatste. Hier en daar wel een paar hele mooie momenten zoals wanneer de mannen landen op het strand en oog voor details als wapens, uniformen, wapens en decor. Na de vraag: wat moet het voorstellen, komt al snel de vraag: wat had het kunnen zijn? Wat het wel is: een gemiste kans.

avatar van IH88

IH88

“The army may not care about art, but they sure as shit care about gold.”

Knap dat je met dit stel acteurs, en het interessante verhaal, zo’n saaie en zoutloze film kan maken. The Monuments Men is iets te luchtig voor een serieuze Tweede Wereldoorlogfilm, maar te serieus voor een spannende avonturenfilm (wat Clooney volgens mij wilde maken). De humor werkt niet, en alleen Goodman en Murray hebben een aantal aardige momenten. En het verhaal is interessant, maar wat Clooney ermee doet is teleurstellend.

avatar van Peter Pan

Peter Pan

Slecht uitgewerkt verhaal, geen actie, totaal geen spanning en erg snel afgeleid door het saaie verloop.

Enigste WWII connectie is dat het in die tijd afspeeld, maar mag wat mij betreft echt niet onder dat genre vallen.

George Cloony, Matt Damon klonk erg interessant (net als het verhaal), maar toen ik Bill Murray en John Goodman zag had ik het al kunnen weten!

Ook die acteur met dat brilletje, Bob Balaban(?), heeft in een lijst met films gespeelt daar zeg je "U" tegen, maar past prima naast Murray en Goodman en dat zegt genoeg lijkt mij...

Slecht gecast, top naast flop.

Slecht

avatar van Kondoro

Kondoro

• 1914 stemmen

“The army may not care about art, but they sure as shit care about gold.”

Om een bepaalde reden heb ik deze film altijd gemeden, ik denk omdat dat komt door het feit dat hij me toch niet echt aanstond qua plot. Ooit heb ik deze film eens opgezet, dat kan ik nog duidelijk herinneren van het shot dat werd gemaakt over de Führer Museum, een concept-art over Hitlers grote droom. Er zit zeker een kern van waarheid in, toch trok het me nooit. Ik ben zeker wel groot fan van films die gaan over de tweede wereldoorlog, deze oorlog heeft mijn interesse sowieso altijd al weten te wekken en ik vind het leuk om er steeds meer informatie over te verzamelen en te onthouden, zo ook na deze film.

Maar toch, nadat ik deze film heb gezien ben ik maar eens wat informatie op gaan zoeken over de zogenoemde ‘Führermuseum’ en ben er ook wel achter gekomen dat er heel veel informatie over te vinden is en ook het plan dat al heel ver was in zijn realisatie plan. Het blijkt dus al een volstrekt groot plan te zijn geweest dit museum te realiseren in Linz, de geboortestad van ‘Adolf Hitler’. Scrollend door de Wikipediapagina over dit museum brengt veel meer informatie, zo ook dat Hitlers favoriete architect ‘Hermann Giesler’ hieraan zou gaan werken, dit was al in herfst van 1940 zo geregeld. Vijf jaar heeft het project geduurd en is nooit waargemaakt, wat best zonde is maar, misschien ook beter voor de kunst wat zo gespaard bleef, als het aan Hitler lag was alle kunst vernietigd na zijn dood.

Ook waren natuurlijk parelstukken gestolen door de Duitsers, en deze moesten terugkomen bij de rechtmatige eigenaren, ook twee stukken hiervan werd in deze film behandeld. Zo werd de ‘Madonna of Bruges’ gestolen, een beeld van de beroemde kunstenaar ‘Michelangelo’ die al een rijke historie heeft meegemaakt, zo gestolen was door ‘Napoleon’ en daarna door ‘Hitler’, een gewild beeld dus. Maar ook ‘Adoration of the Mystic Lamb’ van de gebroeders ‘van Eyck’ werd gestolen of meegenomen. Deze stukken zien we ook terugkomen in de film waar de troepen de stukken moesten vinden. Wel erg interessant. Zo kwamen de zoutmijnen ook terug waar al dit kunst was opgeslagen. Dus qua realisme zat de film wel goed.

De film lijkt dus aardig op de hoogte van zijn geschiedenis, niks kan er misgaan toch? Qua cast ziet het er ook erg goed uit en het plot werd steeds interessanter. Toch presteert ‘George Clooney’ om de film smakeloos neer te kwakken en alles is eigenlijk wel misplaatst. De film begint erg goed, waar de Belgen in Gent ook daadwerkelijk Vlaams praten, pluspuntje in mijn ogen. Vervolgens spreken de Duitsers gewoon Duits, niks kan er fout gaan toch? Dus wel, opeens besluit ‘Clooney’ dit neer te leggen en Duitsers gewoon Engels te praten, de taal van de vijand: verboden!

Daarnaast is ook zo’n beetje alle ‘komedie’ in de film volledig misplaatst en komt het constant niet goed binnen, of het lag aan mij maar ik heb maar enkele keren een beetje gegniffeld, en dat zelfs met een ‘Bill Murray’ in een rol. Ook ‘Matt Damon’ komt doorsnees toch in leukere films voor op mijn beeldscherm, en ook hier was hij helemaal niet krachtig. Dan mis ik toch echt iets.

Qua verhaal vond ik het dan wel leuk, er zit zo nu en dan ook wat mooie schietscenes in (niet allemaal heel bijzonder ofzo), de film houdt meer bij de rust en weert een beetje de actie scenes, dus die paar scenes waren redelijk. Voor de rest valt er weinig te melden, buiten het feit dat de groep werd samengesteld om dure en van historie kostbare waardige kunst veilig te stellen en terug te geven aan de juiste personen. Lees de Wikipedia eens door en je hebt al heel veel informatie te pakken.