Het Vonnis (2013)

België
Drama / Thriller

geregisseerd door Jan Verheyen
met Koen De Bouw, Veerle Baetens en Johan Leysen

Als de moordenaar van zijn vrouw door een procedurefout wordt vrijgelaten, slaan bij Luc Segers (Koen De Bouw) de stoppen door. Hij neemt het recht in eigen handen, en zal zich daarna meten met de rechtsstaat die hem in de steek heeft gelaten.

avatar van Donnie Vallermee

Dank u ? Ik vind hem zelf ook wel leuk ?

avatar van Knisper
BlueJudaskiss schreef:

En - maar dat kan misschien aan mij hebben gelegen - ik vond het niet duidelijk of Segers op het einde nou wel of niet werd vrijgesproken. Ik vermoed van wel, maar helemaal zeker weten doe ik het niet. En dan nog: op basis waarván wel of niet vrijgesproken? Het jury-oordeel had ik graag willen horen, miste ik echt, aangezien dat toch is waar de film om draait.
Na het voorlezen van het vonnis, zie je dat hij thuis is en in zijn eigen bed begint te huilen. Vrijspraak dus.

avatar van Brix
Een indringend drama, sterk in beeld gebracht door een hele rits bekwame acteurs en actrices.
Verheyen (en zijn casting adviseur) sleepte(n) er zowat half Vlaanderen bij voor de rolbezetting, en de keuzes waren voor het grootste deel raak.

De Bouw is een van mijn favoriete Belgische acteurs, en stelde mij ook hier weer niet teleur.
En dan Jappe Claes, als procureur-generaal Vanderbiest.
Alleen zijn kop en uitstraling maken al dat je een hekel aan de man krijgt.
Perfect gecast.

Kippenvel kreeg ik echter bij het eindpleidooi van Johan Leysen in de rol van advocaat De Cock.
Weer een sterk staaltje van zijn kunnen.

Ik moest onwillekeurig even terugdenken aan de destijds razend populaire BRT TV serie "Beschuldigde sta op" (1964-1980) waarin assisenprocessen werden nagespeeld.

avatar van umbra
Na herkijk moet ik mijn mening toch herzien en is dit toch wel sterk drama met een uitstekende Koen De Bouw En gebeurt in het echt zo vaak, lichte straffen voor zulke zware feiten of zelfs door procedurefouten gewoon vrijspraak. En dader (moordenaar) is vrij zonder boe of bah, je zou toch voor minder het recht in eigen handen nemen. Intriest verhaal 8/10.