Het Vonnis (2013)

België
Drama / Thriller

geregisseerd door Jan Verheyen
met Koen De Bouw, Veerle Baetens en Johan Leysen

Als de moordenaar van zijn vrouw door een procedurefout wordt vrijgelaten, slaan bij Luc Segers (Koen De Bouw) de stoppen door. Hij neemt het recht in eigen handen, en zal zich daarna meten met de rechtsstaat die hem in de steek heeft gelaten.

Rechtbankdrama en vooral aanklacht van Jan Verheyen tegen het Belgische justitiesysteem en het opkomende advocatenfenomeen 'vrijspraak door procedurefout'. Verheyen brengt alles sober en met oog voor detail en houdt dit moeilijk verfilmbaar scenario constant op een hoog niveau. Koen De Bauw speelt bewonderswaardig ingetogen en Johan Leysen is uitmuntend als zijn advocaat. 3,5*

Op basis waarvan werd Kenny De Groot - ook in officiële gerechtelijke kringen - als de onbetwiste dader beschouwd? Op basis van een profielfoto bij de politie die Luc na 3 weken coma vluchtig meende te herkennen? Zonder verder afgerond onderzoek, laat staan proces?

avatar van Mac Hammer Fan
Procedurefouten...
In België zijn ze er specialist in en loopt het rechtssysteem mank. Getuige daarvan de talloze gangsters die weer juist zijn vrijgesproken. Wraakroepend.
Die film is dus zeer actueel.

avatar van Mac Hammer Fan
ThomasVV schreef:

Kenny De Groot was wel schuldig.

Maar op basis waarvàn wordt hij unaniem als schuldige beschouwd, Mac Hammer Fan?

avatar van Mozex1985
Ik vond deze film zeer goed en zeker het bekijken waard. Ik vond dat allen zeer goed acteerde en ik had geen enkel probleem, op acteer gebied, in deze film.
De film was niet saai in mijn ogen en de 100 minuten dat hij duurde gingen vlotjes voorbij. Ook was alles zeer goed te volgen behalve het einde dat ietsje duidelijker had kunnen zijn.
Ik dacht dat het maar een gewoon filmpje ging worden omdat het een Belgische film was maar ik ben zeer verrast. Ik heb hem gezien in een film abonnement dat ik heb maar als ik hem in Itunes op de kop kan tikken voor max 7-8€ dan zal ik dat zeker doen. Een 4 heeft hij, in mijn ogen, zeker verdiend.

avatar van frolunda
Oerdegelijk en realistisch rechtbankdrama met zeer sterke hoofdrollen van Koen De Bouw en Johan Leysen en mooi,strak camerawerk.Verder vielen de Meyere,Claes en de Wachter op in goede en de laatste zelfs in bijna hilarische bijrollen.Het verhaal was verder vrij voorspelbaar maar dat stoorde in het geval van het Vonnis niet.Boeiende en goede film.

avatar van K. V.
Me ook eens aan deze gewaagd en 'k vond het een goeie film. Toch wel een boeiende rechtbankfilm geworden. Ook erg sterk geacteerd. Een aanrader.

avatar van BlueJudaskiss
Aanvankelijk ademloos zitten kijken, achteraf zit me er in het scenario toch wel e.e.a. dwars waardoor ik de film geen 4,5* kan geven - op uitzonderingen na mijn maximale score.

Wat mij ook al opviel en gebruiker ThomasVV blijkbaar ook: ik vond de getuigenverklaring van Luc Segers wel erg weinig om Kenny de Groot meteen met een groot arrestatieteam op te pakken. Segers die drie weken in coma ligt en Kenny waarschijnlijk alleen in het donker moet hebben gezien. Ik heb meerdere malen gezien en gelezen dat getuigenverklaringen soms erg onbruikbaar zijn - zie de prachtige korte film 'De Getuige' van Erik de Bruyn - en dat lijkt me in dit geval helemaal. Ik die niet wist welke kant de film op zou gaan, had echt gedacht dat de film zou gaan om Kenny, of die wel of niet schuldig was. Zoals gezegd: bewijslast was érg mager.

En - maar dat kan misschien aan mij hebben gelegen - ik vond het niet duidelijk of Segers op het einde nou wel of niet werd vrijgesproken. Ik vermoed van wel, maar helemaal zeker weten doe ik het niet. En dan nog: op basis waarván wel of niet vrijgesproken? Het jury-oordeel had ik graag willen horen, miste ik echt, aangezien dat toch is waar de film om draait.

Ook jammer: op het gebied van personages en verhaal bood Het Vonnis niet heel veel verrassingen.

En dan toch die 4,0*. Ik als Hollander mag Jan Verheyen, de man is een gepassioneerde maker die soms schijnbaar moeiteloos vakkundig gemaakte publieksfilms weet te maken. Wilde ik in Nederland iemand als Johan Nijenhuis verdedigen - ook iemand van de mooi geproduceerde publieksflms - Nijenhuis blijft zeurderig genoeg in één genre steken. Verheyen heb ik ondetussen al thriller, politiefilm en romantische komedie zien doen.

Daarbij: shit wat was Het Vonnis mooi in beeld gebracht. Een camera die nét genoeg beweegt om te voorkomen dat het een saai statisch drama wordt, met een mooie kleurenteint en mooie exterieurshots van volgens mij Brussel. En acteurs... Als ik kranten moet geloven viespeuk Claes negeer ik graag, maar zo'n De Bouw, De Muynck, Baetens of Leysen, schitterend. Jullie boffen maar.

avatar van Malibu Stacy
Zeer sterke film, als kijker voel je de onmacht en frustratie van Luc Segers.

Goeie film over een man die zijn vrouw en dochter verliest bij een geweldsmisdrijf. Het eerste gedeelte is nogal voorspelbaar en al in tal van andere films gezien. Maar wat volgt is een solide rechtbankdrama. Meeslepend verteld en goed in beeld gebracht. Ook de cast weet de film naar een hoger niveau te tillen.

avatar van Glennekeeeee
Een iets uitgebreidere recensie door mijn herkijkbeurt van deze film.

Jan Verheyen staat in Vlaanderen (en misschien ook Nederland) bekend als simpele, vaak vermakelijke, maar door critici uitgespuwde blockbusters te maken. Nu is blockbuster uiteraard een raar woord in de Benelux (al doet Nederland wel vaker een poging met films als De Ruyter etc) maar aangezien de films van Verheyen toch vaak met gemak de 350 000 bezoekers trekt (en in Vlaanderen een film bij 100 000 vaak al als een succes gezien word) moet er toch een zeker publiek zijn voor deze films. Met Dossier K zette hij zelf als regisseur al een stap vooruit qua pure filmkwaliteit, al was de basis wel al gezet door het nog betere 'De Zaak Alzheimer' en met Het Vonnis toont de man dat hij ook zélf voor een kwalitatief sterke film kan zorgen gekoppeld aan toch een zekere mainstream. Het is dan ook nogal een rare keuze dat de man zich het afgelopen jaar bezighield met 'FC De Kampioenen'.

Deze film is een redelijk typisch rechtbankdrama zoals er in Amerika aan de lopende band word gemaakt. Toch heeft de film een andere sfeer door de settings, de cinematografie en de opbouw. De film begint eigenlijk zonder een echte opbouw. Dat is meteen het sterke én zwakke punt van de film. Zo wordt je enerzijds meteen in het verhaal getrokken door een afschuwelijke gebeurtenis, anderzijds krijgt daardoor het hoofdpersonage niet de achtergrond die nodig was om zijn personage de nodige gelaagdheid te geven voor zijn daden en om als kijker écht mee te leven. Jan Verheyen heeft het wel slim aangepakt om Koen De Bouw als hoofdacteur te gebruiken. Hoewel de achtergrond van het personage dus miniem is pakt De Bouw wél elke kans waar mogelijk om zijn personage niet plat en cliché te laten overkomen. Niet alleen De Bouw is hier in vorm, ook Johan Leysen schittert als de advocaat van De Bouws' personage, vooral in de tweede helft van de film toont de man zijn kunnen en speelt hij soms de rest weg.

De eerste maal keek ik de film via on demand (in één stuk dus), nu was de film op tv en daar krijg je dus reclames tussen, waarom ik dit zeg? het viel me nogal op dat de film wel zeer simpel ingedeeld is. De eerste reclame kwam net voor de moord, de tweede reclame eindigde nét voor het rechtbankgedeelte startte en de laatste reclame, nét voor de finale. Het is niet echt storend maar anderzijds is het toch allemaal net wat té simpel. Toch doet het geen afbreuk aan het laatste gedeelte. De pleidooien van elke zijde is schitterend én een uitgelezen kans om de talentvolle cast ten volle te benutten en dat gebeurd ook. Elk pleidooi kan elke kijker een gedachte geven die misschien haaks staat op hoe de film eindigt. Overigens is dat einde naar mijn gevoel wel een tikkeltje onwaarschijnlijk zonder daar over uit te wijden. Visueel is de film wel strak en zelfs Amerikaans-achtig wat gecombineerd met een atypische setting (rechtbanken zien er hier anders uit) wel een frisse wind geeft aan het genre.

Het Vonnis is een sterke rechtbankthriller die het beste uit Verheyen naar boven haalt. Aangevuld met een sterke cast, een solide verhaal en visuele kwaliteit is dit ongetwijfeld puur kwalitatief de beste film van Verheyens' repertoire.

3,75/5

avatar van matti
Kan iemand me het einde in een privébericht sturen aub? ik heb de laatste minuut gemist denk ik (opname stopte vroegtijdig). Het laatste wat ik zag was dat Luc na het vonnis thuiskwam en op z'n bed ging liggen...Gebeurt er daarna nog iets of is dit het einde?

avatar van Tiany
Interessante rechtbank drama. Zat goed in elkaar.
Wel triest hoe het rechtssysteem in den Belgique vaak in elkaar zit, nog te zwijgen van de fouten. Onvoorstelbaar hoe hier rekening wordt gehouden met een harteloos crimineel, en dan die zever over een "ongelukkige jeugd", gelukkig heeft ieder zijn eigen advocaat, die het goed kan uitleggen, en is er ook nog een jury.

avatar van goongumpa
Ik struikel er niet vaak over - wellicht heeft het ermee te maken dat het nu dichter bij huis is - maar ik vind 'Het Vonnis' een moreel zeer twijfelachtige film. De boodschap die Verheyen uitdraagt is in essentie dezelfde als een Death Wish-vervolg, maar net ietsjes eloquenter en subtieler gebracht -- en daardoor gevaarlijker. Grofweg: 'het systeem' geeft geen fuck om de gewone mens ('zoals jij en ik'), dus die gewone mens moet het recht wel in eigen handen nemen.
Verheyen duwt zijn publiek naar een kant die ik verkeerd vind, en doet dat op een populistische en sentimentele manier. Vigilante De Bouw is een hardwerkende, lieve, knappe man, 'het cement van de maatschappij'. De tegenpartij: kille, nare mensen in een ivoren toren, die dure woorden gebruiken en meedogenloze moordenaars goedpraten met de dooddoener van de ongelukkige jeugd (met chronische incontinentie -- wtf?) . Het geweld dat De Bouw overkomt is brutaal, eng en expliciet in beeld gebracht. Het geweld dat hijzelf verricht zien we slechts kort. In plaats daarvan zien we zijn hoofd en hoe moeilijk het voor hem is zoiets te doen.
De film is ontsproten uit het type buikgevoel-verontwaardiging dat je eerder verwacht op te vangen bij de bakker dan in een grote film ("als het mij overkwam, ik zou..."). Het ruikt naar stemmingmakerij en liet bij mij een bittere nasmaak achter.

avatar van Atheistus
goongumpa
Volgens mij heb je de hele film niet gezien.

Maar goed, ik vond hem wel sterk en vooral ook goed om te zien wat procedurefouten te weeg brengen. De procedures verdienen meer aandacht en tijd en er mogen dus geen fouten gemaakt worden. Daarbij is het belangrijk dat procedurefouten hersteld moeten kunnen worden.

avatar van mikey
Saaie vigilante wordt rechtbankdrama met diverse boodschappen voor het publiek zodat je als kijker moet kiezen, dus welke boodschap je het meest aanspreekt. De favoriete van de tekstschrijver was wel duidelijk. De mijne zat er helaas niet tussen: ik wil een volbloed vigilante flick a la death wish!

Maar wel heel wat minder extreem dan a time to kill dat alle grenzen van de smaak toucheerde.

avatar van Night's Watch
Opzichzelfstaand een prima film maar vergeleken met de Amerikaanse rechtbankfilms is het echter allemaal niet erg sterk. De sfeer in de rechtbank, overleg tussen advocaat en beschuldigde en het feit dat er geen fysieke slachtoffers in de zaal zaten vond ik mindere punten. Het sterkste punt van de film is toch dat er aangekaart wordt dat het Belgische gerechtssysteem niet is zoals het zou moeten zijn, wat het slotpleidooi van de Cock ook magnifiek weergeeft.

avatar van Donkerwoud
Verheyen weet de morele ambiguïteit en het theatrale festijn van rechtspraak te vertalen naar de Vlaamse cinema. De regisseur zet de gladde stijl van Hollywoodcinema in om een sfeervol beeld te geven van rechtspraak in en rond het hof van assisen. We kennen het van zoveel andere Amerikaanse genreklassiekers, maar in de lage landen is het een genre wat normaliter niet met zoveel verve gepresenteerd wordt. Volbloed rechtbankverhalen zijn schaars. Hier wordt een filosofisch issue toegankelijk gepresenteerd: wat als een misnoegde burger een moord pleegt uit onvrede over procedurefouten in het systeem? Het raakt scherp aan óók in Nederland rakende discussies over populistische volksmennerij rond bekende strafzaken, terwijl de uitdragers van het strafrecht niet altijd weten hoe zij met de invloed van de vox populis om moeten springen.

avatar van Donkerwoud
Kierkegaerd schreef:
Ik schreef een kleine verhandeling over de film. Mocht iemand dit beschouwen als een soort ongeoorloofde zelfpromotie, gelieve dit bericht met permissie te verwijderen! Maar knippen en plakken van mijn opvattingen ging me ook weer wat te ver.
Het Vonnis: wat moeten we met wraakgevoelens wanneer Justitie faalt? | Stephan Wetzels - stephanwetzels.nl

Fijn om te lezen, bedankt.

En om meteen op goongumpa in te haken: ik denk dat je gelijk zou hebben als het niet overduidelijk refereerde aan de werkelijke problematiek rond procedurefouten. Het gaat er niet om dat burgers carte blanche hebben, maar wat als de rechtspraak niet rechtspreekt door bureaucratie en vormfouten. Kun je het de psychische schade en mogelijk wangedrag aanrekenen van slachtoffers die dán het heft in eigen handen nemen? Overdreven en hypothetisch, maar het is zeker niet alleen een simpel death wish-wraakverhaalje. Het gaat er eerder om dat de rechtsgang zo goed mogelijk moet functioneren, tegen elke prijs. Als dat niet gebeurt, krijg je (terecht) misnoegde burgers. Dat het systeem ruimte moet inbouwen tegen menselijk falen, overwerkte gerechtsdienaren en andere manieren waarop de juridische kant spaak kan lopen. Het einde is zelfs een beetje wrang, want wat is er nu helemaal bereikt? Luc Segers is terug thuis en ziet de geesten van zijn overleden gezin. Een bitterzoete climax, want hij heeft niks meer dan de herinnering aan zijn geliefden.

Gered door de jury, alleen een jury kan het humane zwaarder laten wegen in haar oordeel. Een jury kan fouten als deze enigszins herstellen.

Alweer een zwakke film van Verheyen. Dat hij een politiek pamflet schrijft in plaats van een film te maken die vol verwijzingen zit naar zijn eigen populistische overtuigingen. We weten allemaal voor welke partij deze man maar wat graag reclame maakt. Heel matige dialogen ook. Tenenkrullend slecht.

avatar van david bohm
Behoorlijk geacteerd drama waarbij vooral de pleidooien sterk worden neergezet. Het verhaal is op zich interessant maar als film mis ik wel wat staaltjes scenario schrijven en cinematografie met name.

avatar van nadrin
Heel goede film. Met voor de kijker veel duiding. Vooral de advocaat van Luc was subliem in zijn rust. Alleen jammer dat de film eindigd met een uitspraak. Want die is aan de kijker. Die in deze film niet alleen kijker maar tevens jury was,

avatar van Decec
Een goede drama/thriller film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Heel goed...

avatar van Fisico
De Vlaamse of Belgische filmwereld is niet zo vertrouwd met rechtbankfilms. Het initiatief van Jan Verheyen mag dan ook aangemoedigd worden. Verheyen is niet mijn favoriete Belgische regisseur en maakt eerder vermakelijke luchtige films voor het brede publiek. Voor Het vonnis slaat hij een andere meer controversiële weg in. Eerst en vooral wil ik de opinie van Goongumpa van 2 februari 2016 onderschrijven. Het lag er net iets té vingerdik op in welke richting Verheyen de kijker wil duwen. De ondertoon is uitgesprokener en ja populistischer dan films met eenzelfde beladen thema's als bvb Dead man walking om er maar eentje te noemen. Nu niet dat Verheyen expliciet een nieuwe mars beoogt, maar met deze film stelt hij vrij ongenuanceerd en eenzijdig en op een erg emotionele manier de rechtstaat aan de kaak.

Goed, los hiervan is de film op andere vlakken best ok. Dit is mijn 6e Koen De Bouwfilm op korte termijn (het is eventjes genoeg geweest). Ik zag goede acteerprestaties, maar vond Veerle Baetens als advocate een beetje miscast hoewel ik haar ten zeerste apprecieer als actrice. Jappe Claes speelt ook hier weer geweldig. Hij heeft die kop om steeds weer een arrogante machtige topfiguur te vertolken, dit keer als Procureur-Generaal. Ook Johan Leysen deed het goed. De slotpleidooien waren van de drie partijen van een hoog niveau, zowel inhoudelijk als qua presentatie. Voor mij één van de beste momenten van de film. Al vond ik de verwijzing naar de jeugd van De Groot uit de lucht gegrepen. Dit kwam nergens anders te sprake en klonk in deze film stuntelig, plat, vrij hol en redelijk onrealistisch. Het principe "Dura lex, sed lex" vond ik dan stukken beter en relevanter.

Het geweld in de film was hard en expliciet, hoewel de moord op De Groot wel binnen de perken bleef (al dan niet bewust). Er werd goed aandacht besteed aan het trauma dat Segers ervoer. De vertwijfeling en het ongeloof in zijn ogen na de moord of het aanhoren van de procedurefout was sterk. Ook de leegte werd sterk geaccentueerd: tandenborstels, de cliché gedekte tafel, ... Ik twijfelde aan mijn quotering voor 3,0* en 3,5*, neigde eerder naar dit laatste, maar na het typen van mijn mening val ik toch terug naar een voldoende 3,0*. Het verhaal en de acteerprestaties zaten goed, de boodschap zelf was iets te uitgesproken.

Prima film. Te vinden op Npo (plus).

avatar van Roger Thornhill
Zeer goed gemaakt, met een uitstekende hoofdrolspeler wiens gezicht het hele verhaal al bijna vertelt en een met name bij zijn slotpleidooi bijzonder overtuigende Johan Leysen. Maar helaas is deze film ook uiterst voorspelbaar, met raadslieden die keurig alle kanten van de zaak belichten zodat de kijker alle argumenten te horen krijgt en inziet dat iedereen een beetje gelijk heeft – tot de toch wel onverwachte slotscène... Als Verheyen de uitkomst van Segers' proces in het midden had gelaten zou dat ongetwijfeld hebben geleid tot kijkers die zich bedrogen voelen omdat ze dat een onbevredigend einde vinden en/of tot critici die hem ervan beschuldigen dat hij de morele, politieke en juridische consequenties van zijn "betoog" niet in daden durft om te zetten, maar bij het gekozen einde heb ik zo m'n vraagtekens (hoewel Segers' állerlaatste daad van de film [zijn tranen, want zijn vrouw en dochtertje heeft hij met zijn morele overwinning niet teruggekregen] dan weer wèl klopt).

avatar van Lakte
Goed Belgisch rechtbankdrama! Blijf erbij dat in deze tijd Belgen veel betere films dan de Nederlanders maken

avatar van Donnie Vallermee
Zeer goede film! Heerlijk om triest van te worden.

Welterusten !

Retteketet naar friet kroket !