Het Vonnis (2013)

België
Drama / Thriller

geregisseerd door Jan Verheyen
met Koen De Bouw, Veerle Baetens en Johan Leysen

Als de moordenaar van zijn vrouw door een procedurefout wordt vrijgelaten, slaan bij Luc Segers (Koen De Bouw) de stoppen door. Hij neemt het recht in eigen handen, en zal zich daarna meten met de rechtsstaat die hem in de steek heeft gelaten.

Ik schreef een kleine verhandeling over de film. Mocht iemand dit beschouwen als een soort ongeoorloofde zelfpromotie, gelieve dit bericht met permissie te verwijderen! Maar knippen en plakken van mijn opvattingen ging me ook weer wat te ver.
Het Vonnis: wat moeten we met wraakgevoelens wanneer Justitie faalt? | Stephan Wetzels - stephanwetzels.nl

avatar van Djarune
Verheyen heeft een goede film gemaakt. Dossier K. was te doorsnee. Deze is sterker. Vooral op het gebied van het gebruiken en het tonen van de wet. Goed moraal ook. Wist trouwens niet dat er in België een juryrechtspraak geldt wat Nederland niet heeft. Zo spannend als "De Zaak Alzheimer" wordt het echter niet in "Het Vonnis"

vond ik zeker gene slechte film nu ook niet een superfilm, vond hem redelijk tot goed voor een belgische film.

Heb de film samen met mijn vriendin bekeken en voor ons is dit een zeer goede film.
Een van de betere Belgische films van tegenwoordig, en zeker een van de beste van regisseur Jan Verheyen.
Het verhaal is tevens een aanklacht tegen het Belgische justitiesysteem dat er na vele jaren nog steeds niet in slaagt efficiënt te werken, en dan zijn situaties zoels in deze film wordt aangetoond niet zo onrealistisch.
De cast doet het uitstekend, hoewel er amper actie in deze film is de ganse prent is gebaseerd op dialogen zoals in menig rechtbankfilm, zit je bij wijlen aan je scherm gekluisterd en geloof je je oren niet van bepaalde handelingen die magistraten uitvoeren of zeggen om hun, vaak foute, beslissingen te rechtvaardigen.
Kortom: zeer goed gemaakte film met een sterk verhaal, maar wie een actieprent zoekt, is hier aan het verkeerde adres.

avatar van de grunt
Jan Verheyen en subtiliteit, het blijft een moeilijke combinatie

Die scene als zijn advocaat vraagt of hij het weer zou doen. Hij zegt natuurlijk: Ja
en vervolgens dat lachje van die advocaat..

Tenenkrommend slechte film.

avatar van StevenMighty
Ik had wat meer verwacht van 'Het Vonnis'.
Hij is zeker niet slecht, maar een beetje te flauw. Waarschijnlijk omdat een groot deel zich in de rechtbank afspeelde.

Op de acteerprestaties niets aan te merken want onze betere acteurs zitten ook hier weer in. Het mocht alleen allemaal wat heftiger, meer thriller zijn voor mij.

3 sterren

Goede film waarin veel bekende gezichten de revue passeren. Laat zien hoe er door fouten een totaal leven verwoest wordt dat door het rechtsteem niet meer recht te zetten valt. Je valt van de ene verbazing in de andere als je ziet wat er gedaan wordt om gemaakte foute beslissingen te rechtvaardigen. Jammer genoeg helaas de realiteit.

avatar van PSV_Supporter
Prima film, uitstekend verhaal. Als kijker wordt je meegesleurd in de twijfel: Moet hij nu veroordeeld worden, of niet. Je hebt sympathie met hem, zeker in het begin, maar mag hij voor eigen rechter spelen, hoe 'terecht' dit ook lijkt? Prachtige inkijk ook in het Belgische rechtssysteem, met volksjury.

avatar van Ebenezer Scrooge
De Verbouwing, De Eetclub, Het Diner, De Storm, Het Bombardement, De Behandeling, Het Vonnis..

Tjongejonge, wat een creatieve titels zeg!

Een mix tussen een (ordinair) wraakverhaal en een boeiend, beklemmend en moreel rechtbankdrama, waarin het falende rechtssysteem onder schot genomen wordt: een aanklacht tegen onrechtvaardigheid onder het mom dat recht niet hetzelfde is als rechtvaardigheid. Er wordt op hoog niveau geacteerd. Opvallend vond ik het verschil tussen de Belgische en Nederlandse rechtspraak. Ik zag in België dat de beklaagde net als in Nederland wordt vertegenwoordigd door de verdediging, maar dat er twee partijen als aanklager werken: het ministerie van justitie en de aanklager, waarbij de eerste onder een hoedje speelt met de rechter (maar waarschijnlijk was het laatste enkel in deze film het geval).

Ik ben een liefhebber van rechtbankdrama’s, vooral omdat rechtszaken doorgaans een uitgelezen kader vormen voor het opbouwen van spanning. Dat heb ik in deze film node gemist tot aan de slotpleidooien van de beide advocaten. Toen pas kreeg ik het juiste gevoel, dat ik (vrijwel) altijd krijg bij het kijken naar een rechtbankfilm. Daarvoor is het een inspiratieloze film, die focust op gaten in de wetgeving waardoor schuldigen door futiliteiten (?) vrijuit gaan.
De acteerprestaties van Koen De Bouw, Johan Leysen en Veerle Baetens zijn zeker niet slecht, maar een gevoel van teleurstelling overheerst toch bij mij.

avatar van Toontje35
Had hier meer van verwacht van deze film. Mede omdat onze zuiderburen puike thrillers kunnen maken.
Maar had af en toe meer het idee dat ik naar een nieuwsuitzending zat te kijken. Het was bijna nooit een film. Wordt prima geacteerd (mede door de Bouw). Maar het geheel boeide niet echt.

avatar van Noodless
Goed rechtbankdrama die het Belgisch rechtsysteem kritisch weet te benaderen.
Ongelooflijk wat er eigenlijk allemaal kan in onze maatschappij waarbij iedereen ijvert naar een goed rechtsysteem , maar waarin er zoveel wetten en regeltjes zijn gemaakt dat de boosdoenders er optimaal van kunnen profiteren.
Het acteerwerk is prima en het verhaal wordt goed opgebouwd. Jammer van een paar clichés en ongeloofwaardigheden naar het einde toe die het realistisch gegeven geen goed doen. 7/10

Best weer een goede Vlaamse film!Geen pareltje.Maar hij was toch leuk eens gezien te hebben.sterk ontroerend pakkend verhaal.soms iets te langdradig.

avatar van perceived
Aardig.

Wat vlakke tv film-achtige film met degelijk acteerwerk die vooral interessant is door de overeenkomsten met het Nederlandse rechtssysteem.

Niet heel bijzonder, maar zeker de moeite waard. 6/10*

avatar van ockhausen
Aardige film, voor een belgische helemaal...

avatar van skinny_tie
Best aardige film, maar er had veel meer in kunnen zitten.

Sowieso is het uitgangspunt van het plot nogal slecht opgezet: eerst wordt gezegd dat het onderzoek niks opgeleverd heeft en de getuigenis van het personage van Koen de Bouw (die niet vernietigd wordt door de procedurefout) dus het enige is wat gebruikt kan worden in de rechtszaak. Vervolgens is het dan een enorm drama dat die niks voorstellende resultaten van het onderzoek niet meegenomen kunnen worden. Had dan een dialoog geschreven waarin melding gemaakt word dat het onderzoek enorm veel bewijs heeft opgeleverd dat om de een of andere reden niet gereproduceerd kan worden.

En uiteindelijk wordt dan dat hele vonnis uit de titel niet maar achterwege gelaten. Nergens wordt duidelijk welke overwegingen er gemaakt zijn door de jury.

Tenslotte wordt in het einde gesuggereerd dat het personage door dit vonnis helemaal niet zijn verdriet heeft kunnen afsluiten, maar daar blijft het dan ook bij.

Vind dit wel de best uitziende film van Jan Verheyen tot nu toe en het middelste gedeelte vind ik zelfs behoorlijk goed.

avatar van olbo
Had een wat spannender verhaal verwacht. Zeker de tweede helf, in de rechtbank, vliegen de fonken er niet vanaf. Te braaf voor mij gevoel.

erik1677
Koen de Bouw vind ik, nee ik mag wel is de beste acteur van belgie.
Het verhaal is natuurlijk al zo vaak verteld in deze film.
Een enkeling tegen een kromme rechtsstaat.
Ook in deze keer is het weer schrijnend.
En het word uitstekend door mijn Belgische held Koen de Bouw.
Wat heeft een deze man een mimiek in zijn gezicht.
Als wat hij uitbeeld geloof je meteen.

avatar van wimaroca
Jammer genoeg te veel gepraat in de rechtbank,en te weinig actie, had toch wat meer ingezeten,
wel goed geacteerd door iedereen

Een Nederlandstalige rechtbankfilm met allure. Hij verdient veel lof, maar niet alle. Helaas.
De personages zijn clichématig (niemand in het bijzonder verrast ons), het verhaal snijdt niet 'echt' in je vlees. Het drama is anders onomkeerbaar groot. Het gebeurt.
Het thema is wél het aankaarten waard. Vrijheid en bevrijding zijn geen synonimen. De aanklacht is duidelijk tegen de werking van het gerecht. Vrijspraken omwille van procedurefouten zijn onrechtvaardig. Zijn recht en rechtvaardigheid hetzelfde?
'Er bestaat geen rechtvaardigheid. Er bestaan alleen grenzen.' (Albert Camus)

avatar van Humphrey
Schitterende film : aanklacht tegen de Belgische justitie. Prima vertolking van Koen De Bouw. Zeer goed geslaagde produktie. 4,5*.

Zeer goede film van Jan Verheyen.
De vraag die zich met deze film opdringt is "In hoever kunnen procedurefouten die met de grond van de zaak niets te maken hebben worden ingeroepen om beslissingen, zoals het vrijlaten van betichten, te nemen".
Meerdere gevallen hebben zich de jongste jaren voorgedaan en Jan speelt aldus kundig in op de actualiteit.
Wellicht is er iets te doen met de omschrijving van het begrip "procedurefout" maar in afwachting, blijft de mogelijkheid dat elke advocaat zich op procedurefouten zal beroepen, als hij hiermee zijn client vrij kan krijgen, hoe groot de waarschijnlijkheid van "fout" ook is.
Hoe dan ook een interessante film, goed en spannend opgebouwd, met stevige dialogen en pleidooien, inzonderheid van Johan Leysen.
Goede vertolkingen, ook van Veerle Baetens, die toch best haar Antwerpse "i" en "u" zou achterwege laten. Dit terzijde.

Goede film, ik hou er van!

avatar van 93.9
Prima film. Vaak hou ik niet van rechtzaakfilms, vooral Amerikaanse. Dit echter is een goede uitzondering. Dit komt mede omdat er hier geen simpel goed of slecht is, voor beide advocaten is iets te zeggen. Wat volg je: je hart of gooi je het fundament van de rechtstaat (met soms 'procedurefouten') overhoop..

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Toch een mooi rechtbankdrama dat vooral de frustratie van de gebreken in Justitie aankaart. De gebeurtenissen zijn op zich vooral een feit en hoeven niet uitgerekt te worden. Het verhaal van de film is de rechtszaak rond Luc Segers. Het script volgt dan ook stap voor stap het proces met alle procedures en tijdens de rechtszaak zelf zit je als kijker mee in de jury. De acteurs doen het niet slecht, maar door de focus op de zaak en minder op de personages, groeien tegelijk de figuren niet helemaal in de film. Maar Verheyen weet dat de zaak de kern is en zorgt dat die dan ook centraal in de film staat.

Tijdens de zaak zat ik ook wel met die frustratie over Justitie in België. Maar na de film had ik niet iets dat bleef nazinderen. Daarvoor was de film misschien te weinig verrassend, en was het vooral de schreeuw die velen soms in het hoofd hebben. Dit kan je wat bij Los plaatsen, al was die dan weer creatiever qua aanpak. Gelukkig heb je met de ijzersterke cast een reeks acteurs die de karakters (nu ze er toch zijn) zonder problemen kunnen neerzetten.

Ik ben het helemaal met Tarkus eens. Daarom ook van mij 5 sterren.

avatar van pintjebier
Deze film is de moeite van het kijken niet waard. Of het zou moeten zijn om je te amuseren om het erbarmelijke spel van de acteurs.

avatar van de grunt
pintjebier schreef:
Heerlijke zin pintje

Hier zou ik nog aan toe willen voegen:
Of het zou moeten zijn om je te amuseren om een parodie te zien van een 'zuiver' gerechtelijk systeem.

avatar van dvdcrusher
sterk verhaal, maar met iets te weinig passie verfilmd. Het lijkt alsof de meeste acteurs net een zware nacht achter de rug hadden, alleen Johan Leysen weet te overtuigen in zijn rol. Moedige film die de politiek aanklaagt daarom toch 4 sterren