Prisoners (2013)

Misdaad / Thriller

geregisseerd door Denis Villeneuve
met Hugh Jackman, Jake Gyllenhaal en Paul Dano

Keller Dover (Hugh Jackman) wordt geconfronteerd met de ergste nachtmerrie van een ouder. Zijn zes jaar oude dochter Anna en haar vriendinnetje Joy worden vermist. Het enige aanknopingspunt is een vervallen camper die eerder in hun straat stond geparkeerd. Rechercheur Loki (Jake Gyllenhaal) leidt het onderzoek en arresteert de bestuurder Alex Jones (Paul Dano). Wegens gebrek aan bewijs moet hij de verdachte echter weer laten gaan. Wetende dat het leven van zijn dochter op het spel staat besluit Dover het heft in eigen hand te nemen.

avatar van dinhus
Naamgeving sprak mij nooit aan, maar eens te meer blijkt dat je daar niet met volle verstand op moet inzetten. Want Denis Villeneuve bewees met Sicario reeds dat hij een formidabele sfeer neer kan zetten en perfect z'n mannetjes kan kiezen voor een uitblinkende cast.

Wederom stelt hij niet teleur. Een film op voorhand afkeuren op zijn tijdsduur is iets wat ik niet graag doe, maar als binnen vijf minuten weet dat 't om een kidnap gaat, dan hoop je toch echt dat 't een niet al té lange zit is. Maar toch. Ik heb 2,5 uur geïntrigeerd naar de televisie gestaard alsof het niks was. Bijzonder hoe sommige films zo kort lijken te duren, terwijl de absolute duur langer is.

Het acteerwerk was erg sterk. Alle partijen hebben hun steen bijgedragen aan de vorming van dit goede resultaat.

Verder: de shots vond ik niet bijzonder. Ze creëerden onvoldoende sfeer, waardoor het geheel op basis daarvan enigszins kaal leek. Vreemd, terwijl ik de shots in Sicario juist heel erg indrukwekkend vond. Ook moet ik bekennen dat het einde oogde alsof ik The Texas Chainsaw Massacre aan het kijken was. De betrokkenheid van die tante raakte mij geenszins. Ik had liever een ingewikkeld verhaal gezien of een complot waarin die gehandicapte neef betrokken was. Jammer!

Desalniettemin waren er véél meer dingen erg goed in deze film.

Sterke misdaadthriller die ondanks de lange speelduur constant blijft boeien tot de ontknoping.

Van begin tot eind hangt er een spanning door de hele film, waardoor het verhaal interessant blijft en je de hele tijd je blijft afvragen wat er met de meisjes is gebeurd. Jackman en Gyllenhaal spelen beide hele sterke rollen en zorgen ervoor dat je ook echt mee gaat leven met beide kanten. Het verhaal is verder niet heel bijzonder; dit is niet erg, maar ik had misschien gewoon wat meer verwacht van de ontknoping, omdat de rest van het verhaal niet super speciaal is ofzo. Niet dat ik het compleet aan zag komen (dat die tante de dader was, was nog niet in me opgekomen), maar ik had eigenlijk wel vanaf het begin het idee dat die dode man in de kelder van de priester die man van die 'tante' van Alex was. Ik ben blij dat ik vanuit daar niet door ben gaan denken en het gewoon over me heen heb laten komen, want anders was de ontknoping voor mij een stuk minder boeiend geweest.

Het beste gedeelte van de film is het stuk waarin Keller Alex ontvoerd en in een soort van martelkamer stopt. Dat deel kruipt echt onder je huid en het is echt naar om te zien hoe ver Keller, een normale familieman, gaat in een situatie als deze. Daarnaast is de hele mystiek rondom het doolhof erg mysterieus. Dit komt helemaal naar boven wanneer één van de ontvoerde kinderen, Bob Taylor wordt geïntroduceerd. Ik vond dit deel een beetje warrig uitgewerkt: het werd voor mij in de film in ieder geval niet helemaal duidelijk. Na er meer over gelezen hebben is het wel een stuk verduidelijkt.

Blij om deze een keer gezien te hebben. Werd wel weer eens tijd voor gewoon een goede film.

avatar van joolstein
Ijzersterke film van Denis Villeneuve. Ten eerste is er een prachtige sfeer, het is herfst, regenachtig en het begin al koud te worden. Tijdens dat troosteloze weer gaat een familie naar hun buren/vrienden om dankzeggingsdag te vieren. En dan gebeurd het ergste wat een ouder kan overkomen. Hun dochtertjes raken zoek. Regisseur Villeneuve laat ons mee leven met de gezinnen, we zien alle emoties voorbij komen en hij gaat zelfs nog verder waardoor er ook morele vragen ontstaan.Vooral in de vorm van Paul Dano. Mag je medelijden hebben, of is juist gerechtvaardigd wat ze doen? Door het ijzersterke acteerwerk van Hugh Jackman en Jake Gyllenhaal wordt je de film ingezogen. Het laatste half uurtje is gereserveerd om de film af te s

Goede geregiseerde film met een interessant verhaal en goed acteerwerk.

Degelijk. Een standaard thriller script maar wel bovengemiddeld uitgewerkt. Ik vond de lijntjes/draadjes niet allemaal bevredigend afgerond/samengeknoopt maar spanning en acteerwerk compenseerden dat.

avatar van coendpl
Vermakelijke thriller. Sterke sfeer en redelijk goed geacteerd.

Helaas had ik al te snel door dat mevrouw Jones en haar dode man ontvoerders waren, waardoor de film gevoelsmatig tergend langzaam naar het einde kroop en ik me ergerde aan het feit dat Gyllenhaal deze puntjes niet aan elkaar vast kon knopen. Er waren ook genoeg hints.
Helemaal bij deze tijdsduur was het toch allemaal wat te mager. Ik snap de torenhoge score persoonlijk niet helemaal.

Toch een 3*.

avatar van Tiany
Kei spannende film. Beetje lang maar blijft boeien tot het laatste moment.

avatar van nadrin
Ik ben naar alle films van Denis Villeneuve aan het kijken. Ook deze film is schitterend maar net iets te lang.

avatar van Rvdz
Hoewel ik zowel Sicario en Arrival erg goed vond, zag ik hier wegens de lange speelduur toch enigszins tegen op. Dat was achteraf nergens voor nodig, want Prisoners vliegt echt razendsnel voorbij. Het is lang geleden dat ik zo gespannen naar een thriller heb zitten kijken; Villeneuve voert de spanning op een fantastische manier op en zet de kijker continu op het verkeerde been. De cast is ook erg sterk, met Jake Gyllenhaal en Melissa Leo als uitschieters. Alleen Hugh Jackman vond ik af en toe net iets té. Een welverdiende 4,5*!

avatar van Bye Birdy!
O jee. Een film die een vol punt verliest in het laatste kwartier. Met name het eerste stuk was zeer sterk, heel spannend en een geweldig gebruik van licht. Hoe lullig dan het einde met het fluitje. De mannelijje hoofdrollen zijn goed maar de vrouwelijke rollen zijn, met uitzondering van de moeder van Joy, lelijke dissonanten.

Mijn handen jeuken en mijn bloed kookt na het kijken van deze film. Serieus mensen..ik moet even afkoelen anders ga ik amel dingen typen waarvan ik later spijt krijg...haha...nee ff serieus nu...wat een spannende film. En wat zijn de acteurs (allemaal) op hun toppunt bezig. Je blijft je afvragen...doet ie het of doet ie het niet top thriller

Het open einde zit mij erg dwars. Wordt keller gevonden en zal loki hem eruit halen en arresteren? Of zal hij hem erin laten zitten... ik haat open eindes. Het is niet af en wil het niet zelf invullen..

avatar van Fisico
Twee dagen na elkaar de combi Villeneuve/Gyllenhaal (Enemy) en alweer een avondje filmamusement achter de kiezen!

Ook hier vind ik weer de typische sfeer terug die Villeneuve zo beheerst in zijn films. Een grauwe, maar vooral erg saaie monotoon Amerikaans stadje waar doorgaans niets gebeurt, wordt opgeschrikt door opnieuw ontvoering van kinderen. De sfeer is letterlijk bedruipend (met fikse regenbuien) en geven de troosteloosheid van de stad (als van de achtergebleven ouders) weer. Naast troosteloosheid heb je ook wanhoop. De wanhoop als ouder wanneer je kind ontvoerd is. De wanhoop die Keller ervaart wanneer hij de mogelijke ontvoerder gijzelt en martelt. Hoe ver zou jij gaan als vader in deze situatie? Het flitste een aantal keer door me heen. Tot hoever kan haat en wanhoop een mens drijven?

Net als in Incendies (broer/zus) en Enemy (Adam/Anthony) schept Villeneuve met de twee vaders duidelijke tegenpolen. Keller is een gelovig, dominant en opvliegend karakter terwijl Franklin progressiever en gematigder is. Franklin is een volger en heeft een gelijkwaardige relatie met zijn vrouw en heeft ernstige vragen met zijn rol bij de gijzeling van Alex.
De acteerprestaties waren top. Jackman speelt een voortreffelijke herkenbare rol en Gyllenhaal is steeds top. Loki die ook in een tweestrijd (ontvoerder vs Keller) verbonden is en machteloos de dagen ziet wegebben.

Het open einde vond ik interessant. Geen happy endformule waarbij Keller gevonden wordt. Neen, de kijker blijft met een onbehaaglijk gevoel achter, ook typisch Villeneuve. Nog eventjes de hoop met het fluitje, maar de wanhoop neemt het over. Heerlijk!
Belangrijk ook de sfeer gedurende de hele film behouden blijft dit samen met de goede achtergrondsound. Een thriller de naam waardig. Mooi!

Zeer goede film. Word zeker niet saai! Hij duurde lang maar je had het gevoel alsof die 2,5 uur maar 1 uur duurde. Hugh Jackman speelde de vader van Anna.Zeer goed acteerwerk. Je ging in de film op. Er hing een goede sfeer. Alleen het einde (laatste scene) vond ik jammer. Ik bedoel daarmee het stukje dat Keller Dover (Hugh Jackman) op dat fluitje blaasde. Het gaf mij een beetje een Titanic gevoel. Dat moment dat Rose (Kate Winslet) op dat fluitje blaasde net nadat Jack (Leonardo DiCaprio) overleed. De film bestond uit meer plus- dan minpunten dus geef ik deze film een; 4,0. Zeker een aanrader om te kijken.

avatar van Toontje G
Lange zit, maar zeer zeker de moeite waard.

avatar van Moddermonster
Ik begrijp de hoge score van deze film niet. Erg gemiddeld allemaal en niet spannender dan een gemiddelde midsomer murders. Het meest ergert me dat het verhaal gewoon erg onlogisch is en van toevalligheden aan elkaar hangt.

avatar van Imane10
First, wat heeft die jake dat hem zo aantrekkelijk maakt? Hij is best op leeftijd maar hy mag er wezen zeg!

Al gelijk het begin zat al mijn aandacht bij de film, gefocust op wat erna zou komen. Ik kreeg meteen kippenvel, alles word steeds duidelijker. Je verplaatst je in de vader en je begint emotioneel mee te voelen. Wat zou jij doen in zo een situatie. Speelt de rechercheur mee in het complot of is hy rechtvaardig? Vragen blijfen door je heen flitsen. het einde liet me wel achter met een ontdaan gevoel. Alsof er toch net dat ene miste.. soms vraag ik me af of ik niet ook gewoon een film zou moeten maken... ik ben het namelijk nooit eens met de opbouw van de film en het verhaal. Ik heb een te grote fantasie en ik zie altijd meer in films,lol. Of ben ik gewoon té kritisch?

Gave spannende film waarin je vanaf het begin wordt ingezogen. Mooie opzet van de film met een paar verrassende plot wendingen. Ik denk dat deze film je nog meer naar de keel grijpt als je zelf jonge kinderen hebt. Het is een angst van elke ouder dat zich hier afspeelt. Het is jammer dat sommige scenes niet helemaal stroken met de werkelijkheid daardoor geen maximale score. Desalniettemin een hele goede gave thriller.

Imane10

Probeer het eerst met een natuurfilm met jezelf in de hoofdrol

avatar van Imane10
dwazenenazen schreef:
Imane10

Probeer het eerst met een natuurfilm met jezelf in de hoofdrol

Ha ha ha.. dan zie ik mezelf liever in een vervolg van wonder woman Nee, maar even serieus. Ik bedoel als regisseur/ scenario schrijver. Ik kan best wat origineels in elkaar knutselen, ach ja voorlopig blijf ik maar films bekritiseren want zo ver zal het niet komen

Absolute top-thriller qua spanning en sfeer. Wat ik persoonlijk nooit begrijp is dat er mensen zijn die een film lager waarderen omdat hij te lang zou duren: als een film goed is geldt voor mij "hoe langer hoe beter".
Prisoners voldoet wat mij betreft aan alles wat ik verwacht van een thriller, je wordt meegezogen met de personages, meegezogen in het verhaal.
Wie zegt dat Prisoners niet spannender is dan de gemiddelde Midsomer Murders heeft of met z'n ogen dicht gekeken, of Midsomer Murders gewoon nooit echt gezien. Ik heb dat een jaar of twee braaf en met plezier gedaan, maar ben daarna afgehaakt omdat spanning juist volledig ontbreekt in die clichématige serie. De leuke colour locale is de enige reden dat ik er af en toe nog even een paar minuten naar kijk, de rest is gewoon flauwekul.
Hoe anders is dat met een film als Prisoners, Villeneuve weet waar het om draait en met acteurs als Gyllenhaal, Jackman en Melissa Leo weet je vooraf al dat je filmavond waarschijnlijkniet meer stuk kan.
Ook het slotakkoord was passend, wat wil je nog meer?

avatar van Henry Spencer
Gyllenhaal speelt erg overtuigend, maar het scenario wordt op het einde wat afgeraffeld en voorspelbaar. Had toch meer verwacht van Villeneuve. Spijtig dat het naar het einde wat ontaardt in een ordinaire whodunnit die naar klassieke Amerikaanse stijl netjes afgerond wordt.

avatar van Henry Spencer
RensJanssenGRSBK schreef:

Ja, hoewel ik nu begin te twijfelen waarom de film zo eindigt. Zou Loki toch twijfelen om Keller uit die put te halen omwille van wat hij Alex aangedaan heeft? Waarschijnlijk niet, maar toch... Villeneuve laat het toch precies op dit moment eindigen. Maar misschien is het gewoon om af te ronden met de ultieme wonderlijke redding van Keller dankzij het fluitje. We zullen het misschien nooit weten...
Zijn er nog mensen die hier een mening over hebben?

Katniss schreef:

Je bent een slordige kijker. Het laatste shot laat duidelijk zien dat Loki veel aandacht voor de auto heeft.......Na dat gif is hij zeker dood....

De filosoof schreef:
Het verhaal is volstekt ongeloofwaardig, zit vol gaten en is totaal niet origineel: inhoudelijk is het een 13-in-een-dozijn-film en het is me dan ook een raadsel waarom hij zo hoog in de lijsten staat (hetzelfde geldt wat mij betreft ook voor Incendies). Maar ondanks zijn buitensporige lengte (die twee-en-een-halve uur is echt te lang voor zo'n simpel verhaaltje) verveelde hij niet: het is een film die lekker weg kijkt, dan dat weer wel. Een prima film om een anderszins lege avond mee te vullen. Maar meer ook niet.

In je commentaar spreek je je zelf voortdurend tegen.

Flat Eric schreef:
Weer gezien....voor de 3e keer inmiddels...
mijn 5☆ blijven staan als een huis.
Kippenvel.

Is mij een raadsel waarom iemand een thrillerachtige film drie keer bekijkt

Op internet staat het hele script waarin het einde beter uit gelegd wordt.

avatar van DiDa
frans123 schreef:
Op internet staat het hele script waarin het einde beter uit gelegd wordt.

Heb je een link?