Prisoners (2013)

Misdaad / Thriller

geregisseerd door Denis Villeneuve
met Hugh Jackman, Jake Gyllenhaal en Paul Dano

Keller Dover (Hugh Jackman) wordt geconfronteerd met de ergste nachtmerrie van een ouder. Zijn zes jaar oude dochter Anna en haar vriendinnetje Joy worden vermist. Het enige aanknopingspunt is een vervallen camper die eerder in hun straat stond geparkeerd. Rechercheur Loki (Jake Gyllenhaal) leidt het onderzoek en arresteert de bestuurder Alex Jones (Paul Dano). Wegens gebrek aan bewijs moet hij de verdachte echter weer laten gaan. Wetende dat het leven van zijn dochter op het spel staat besluit Dover het heft in eigen hand te nemen.

Gijs2
Zeer sterke en geloofwaardige film waar er ( gelukkig) geen bovennatuurlijke zaken in voorkomen of waar het verhaal wel erg ver te zoeken lijkt. Het mag dan qua verhaal misschien niet de meest originele zijn, de uitwerking is subliem. Fantastisch acteerwerk genoeg spanning en verveelt totaal niet. Dat je delen van het plot wellicht ziet aankomen, mag de pret niet drukken. Uitstekende sfeer ook met een belachelijk sterke jake gyllenhaal en hugh jackman.. must see

Roger Thornhill schreef:
Wie deze film vanavond gaat opnemen moet wat ruimer programmeren dan sommige programmabladen aangeven, want bijvoorbeeld de VPRO-gids, de Volkskrant en Teletekst-pagina 203 vermelden allemaal dat de film slechts 90 minuten duurt. (npo.nl/gids heeft wel de juiste speelduur.)

zoals we in Antwerpen zeggen: 'ik had het aan mijne rekker.'

avatar van Malibu Stacy
Goede spannende film die echt je aandacht weet vast te houden. Helaas vond ik het einde nogal mager en inspiratieloos. De clue leek een beetje vergezocht en paste niet in het verhaal. Jammer.

avatar van stefan dias
Ondanks dat 'm in 2 stukken gezien heb, toch wel een goede film.
Een onderwerp waar we eigenlijk geen film over willen zien, maar op deze manier wordt het toch een boeiende reis. Ik vind dan ook niet dat hier over clichés gesproken kan worden. Er wordt net heel subtiel omheen gefietst. Ze lijken er wel te zijn, maar uiteindelijk bleef het mij toch allemaal verrassen, zonder dat er dan weer witte konijnen uit hoeden getoverd werden.
Echt verrassend was het dan ook weer niet (en dat vond ik subtiel en sterk) maar net eerder van 'ach ja, natuurlijk…'. Ook het einde was heel abrupt, maar super gepast. Het blijft natuurlijk een regelrechte nachtmerrie en er was dan ook geen zonnetje dat doorbrak op het einde van de film.

Bij Incendies kwam Oedipus om de hoek loeren, hier zijn er duidelijke verwijzingen naar de Minotaurus en het labyrint. Na het superieure Incendies, levert Villeneuve weer een nieuwe topfilm af over een oerthema. Sterk.

avatar van Roger Thornhill
Mooie, goed gemaakte en indringende film die werkt als een spannende thriller en je tegelijkertijd een gruwelijk dilemma inzuigt. Eén minpunt haalde voor mij toch wel een beetje de druk van de ketel : de manier waarop Melissa Leo was "vermomd". Ik kende haar wel van naam maar zou haar gezicht niet herkend hebben en wist sowieso niet dat zij in deze film zat, maar toen ik haar personage zag leek het me al dat dat een actrice met onmiskenbare prosthetics op haar gezicht was – als ik heel eerlijk ben moest ik regelmatig denken aan Mrs. Doubtfire, en ik had steeds het idee dat iemand die er zó bizar uitzag nog wel voor verrassingen bij de afwikkeling van de plot zou gaan zorgen. In de laatste paar pagina's van dit topic zie ik niemand die dezelfde mening als ik is toegedaan, en sowieso lijkt niemand die bij deze film betrokken was vraagtekens bij Leo's grime te hebben gezet, maar toen Keller en Loki bij haar op bezoek waren vroeg ik me constant af of zij niet óók vonden dat Alex' tante er een beetje weird uitziet, en die bril lijkt me dan nog eens een extra misleiding. Storend.

avatar van stefan dias
IK 'herkende' haar anders meteen hoor. Had ook niet het gevoel dat ze vermomd was. Gewoon de rol die ze speelt: wat verpauperde tante uit de VS. Kon mezelf trouwens wel een stomp geven toen bleek dat ze helemaal die tante niet was. Ik was er gewoon ingetrapt. Ook wel omdat ik het onzinnig vind bij zulke films per se willen raden 'wie het gedaan heeft.' Wat dan vaak zo'n vergezochte ontknoping krijgt, een gevoel dat ik hier gelukkig niet had.

avatar van morpheus2000
Ok,
Eindelijk gezien....
Film stond al een tijdje te wachten in de kast bij de "nog te moeten zien"-films. Geweldige film met dito acteerprestaties. Prachtige sfeer gemaakt door Villeneuve en ondanks de lange speeltijd, vloog het voorbij. Na Incendies wederom een film van Villeneuve in mijn top-10 en aangezien Sicario, in mijn ogen, ook een topper is, maakt het me erg nieuwsgierig wat hij (misschien) ooit gaat maken van Blade Runner. Als het klopt wat op IMDB staat.

avatar van Antonev
Naargeestige misdaad-film, die vooral sterk was in het zaaien van twijfel! Het wekte bij mij in ieder geval een sterk gevoel van onbehagen op. Deze staat sowieso op de planning voor een tweede kijkbeurt.

avatar van Tom-Hanks
Prachtige film met goede acteerprestaties en een origineel verhaal. Ik heb er van genoten. Verdiend zeker een 4.5*

avatar van Leon V
Sterke film, ademt wat de sfeer uit die je ook in Gone Girl hebt, vind ik. Op zich heb ik geen problemen met het einde, al had het misschien sterker geweest wanneer de film zou stoppen na de eerste (onduidelijke) fluitsignalen. Op zich kan je bepaalde zaken aan je verbeelding overlaten, maar ik vind het altijd interessant om meningen van anderen te lezen dus bij deze toch enkele vragen:

- Is het niet vreemd dat Alex Jones plots verdwijnt en niemand daarbij Keller in de gaten houdt? Zeker omdat hij elke avond weg is?
- Bob Taylor raakt wel erg makkelijk binnen en buiten bij beide gezinnen, niet?
- Alex mag dan wel 'simpel' zijn, als hij in staat is om te zeggen 'in the maze', kan hij toch meteen zeggen waar de meisjes echt zitten en de martelingen laten stoppen?
- Kan een rechercheur zich 'in het echt' veroorloven om gewond, zelf een meisje in kritieke toestand naar het ziekenhuis te brengen met het gevaar dat hij zelf een ongeval heeft? Met een ambulance kan je toch al de eerste zorgen toedienen? (mooie scène trouwens!)
- Laat Holly Jones een van de meisjes bewust ontsnappen of niet? Dat ging namelijk nogal erg makkelijk leek het wel, zeker onder verdoving?

Ongetwijfeld zijn enkele dingen al duidelijk gemaakt in de film, maar ik lees graag jullie visie!

Gisteren deze eens herzien en wat is die scene waarin Loki het meisje naar het ziekenhuis rijdt toch fenomenaal in beeld gebracht. Verder blijft het jammer dat Villeneuve in zijn films vaak uit de bocht vliegt naar mate de film vordert, waar het om plot gaat. Maar goed mijn score blijft toch net overeind.

avatar van Deus Ex Machina
Spannende film, ik zat tot het einde op het puntje van mijn stoel! Jake Gyllenhaal heb ik als acteur hoog in het vaandel staan en vond hem in deze rol ook weer erg sterk (dat soort zenuwtrekje aan z'n ogen vond ik hem toch net even dat extra aan zijn personage geven) en ook Hugh Jackman speelt fantastisch als de wanhopige vader. Ik kreeg van Paul Dano echt de kriebels en de hele film bleef ik mij maar afvragen wat hij nu achterhield over de meisjes. Helaas trek ik toch een half puntje eraf omdat ik het plot niet zo sterk vond. De spanning wordt goed opgebouwd, maar misschien kreeg ik daardoor te hoge verwachtingen voor het einde. Al vond ik de laatste scene waarin Loki Keller hoort fluiten wel een goede zet om de film daar te laten eindigen.
De grimmige sfeer in de film vond ik ook geweldig!

Nummer 80 van de top 250 all time!?!?

Gewoon een hele goede thriller die een breed publiek zal bekoren, maar niet meer dan dat. Ik heb een leuke avond gehad hoor, maar hoop toch iets meer verrast of aan het denken gezet te worden door een film.

avatar van Mr-Mcmovie
één van de sterkste thrillers die ik laatste maanden heb gezien daar hoort Prisoners zeker bij !

Hugh Jackman is altijd al één van mijn lievelings acteurs geweest zelfs in het begin van zijn tijd (films als X-men uit 2000, en Swordfish uit 2001)
Ook hier kwam Jackman weer geniaal overtuigend te boven, en voelde ik ook mee het verdriet en de haat naar de man toe die Keller de vinger wees van jij hebt het gedaan.

Jake Gyllenhaal als Loki was ook heerlijk bezig, en vond Gyllenhaal hier mischien wel het sterkste van de twee. Ik weet dat de man een erg goed acteur is, maar Loki is mischien wel één van zijn beste acteerprestatie's die ik al heb gezien van hem.

De lange speelduur stoorde me helemaal niet, en ging vlotjes vooruit aangezien de goede vaart er in zit, en de spanning beklemmend bleef tot het einde. Verder naar het einde toe als we weten wie nu de kidnapper is moest ik denken aan de film: the vanishing.

Voor mij heeft Prisoners zijn plaats in de top 250 hier meer dan verdiend !

avatar van John Milton
Ik hoog op bij herkijken van een zeventje naar 8.4/10. Net geen 4,5*

avatar van eRCee
Met de spanning zit het in deze film wel goed. De sterke rol van Gyllenhaal, de grauwe kleuren en de cameravoering dragen daar allemaal aan bij. Het verhaal van Prisoners vind ik echter teleurstellend, zoals dat ook al bij Incendies het geval was. Het uitgangspunt zelf is al behoorlijk afgezaagd: twee kinderen verdwijnen spoorloos en zowel ouders als de politie proberen de onderste steen boven te krijgen. De film voedt daarmee ook nog eens het irrationele idee dat je je kinderen geen moment uit het oog mag verliezen in de wijk waar je woont. Los daarvan zitten er gewoon teveel onnozelheden in het plot. Detective Loki voert de hele operatie in volstrekte eenzaamheid uit zonder iemand op de hoogte te brengen van doen en laten en wandelt daarbij toevallig bij de priester naar binnen die de echtgenoot van de uiteindelijke kidnapper blijkt te hebben vermoord. Of de scene waarin Loki de spullen op z’n bureau een zet geeft en zo een belangrijke clou ontdekt. Dat soort dingen, dat kan gewoon niet in een filmverhaal dat zichzelf serieus neemt. Ook uiterst dubieus: dat de kidnapper op het moment dat de detective aan komt lopen met de deur open het meisje een injectie gaat zitten toedienen. Het is te clichématig en te gemakkelijk schrijfwerk. Prisoners onderscheidt zich met name daardoor totaal niet en hoort wat mij betreft niet in de top-250 thuis. Over blijft een spannende film die goed kijkbaar is.

eRCee schreef:

Huh? Hoe dat dan?

avatar van eRCee
Ligt toch voor de hand? De ouders in deze film laten de kinderen normaal gezien geen 100 meter alleen over straat lopen, en de enige keer dat dat wel gebeurd gaat het direct mis.
De overdaad aan ontvoeringsfilms verheft sowieso al de uitzondering tot norm, terwijl iets dergelijks in werkelijkheid natuurlijk vrijwel nooit voorkomt.

Beetje analoog met dit verhaal van Rob Wijnberg.

Mwah nee, ik vond dat niet echt voor de hand liggen. Ik kan mij niet herinneren dat ik ergens uit op kan maken dat deze ouders hun kinderen normaal gesproken geen 100 meter alleen over straat laten lopen. Maar misschien ben ik iets vergeten hoor.

En dat het die ene keer dan direct mis gaat ... Tja, het zou een saaie vertoning worden als het in deze film niét mis was gegaan.

Verder: het is film hè. Ik link gebeurtenissen daarin totaal niet aan bepaalde ontwikkelingen / zaken uit de realiteit.

Maar goed dat is ieder voor zich verder.

merijn82 schreef:

Ja, zeker, want als de kinderen voor het eerst buiten willen spelen dan moeten de oudere broer en zus mee. En als ze dan naar het buurhuis willen een paar honderd meter verderop om iets te zoeken krijgen ze weer de opdracht van hun ouders om met hun broer/zus te gaan.

Verder heb je deels wel gelijk, maar ik vind dat er een beetje een overkill is aan dit soort verhalen, en zeker als je daar dan weinig origineels aan toevoegt dan ga ik dat een film toch aanrekenen.

avatar van Stephan
Ik weet niet of jij zelf kinderen hebt, maar een 4-5 jarig kind alleen over straat te laten lopen... ik zou dat ook niet zo snel doen. In ieder geval is dat een heldere afweging. Niet omdat ik bang ben voor vreemden, maar verkeer en kans op verdwalen...

avatar van Alucard133
Superspannend van begin tot het eind en perfect geacteerd door de hele cast.
De muziek is ook zeer passend; er wordt echt een sfeer gecreëerd.

Aanrader.

avatar van Samsara1992
Wow... Even ademhalen....
Pff
Oké there we go.
Laten we even voorop stellen: als je een zwakke maag heb, zet deze dan niet op! Wil je het alsnog een kans wagen, hou een kussen en emmer in de buurt.
Dit is een film die je echt aan het denken doet zetten. Op zowel positief als negatieve manier. In beide posities kun je het niet helemaal eens zijn met een van de kanten. Echt een innerlijke strijd.
Je kunt je goed in deze film verplaatsen, 'wat zou jij doen als'.. situatie. Je snapt waarom, maar zal het zelf niet snel doen.
De sfeer zit er goed in, sterke spanningsopbouw, wordt lekker op het verkeerde been gezet.
Acteerwerk is echt meesterlijk! Je voelt echt mee met de personages. Ik ben persoonlijk fan van Paul Dano en Jake Gyllenhaal, maar Hugh Jackman heeft mij aangenaam verrast. Showsteler!
Dus: hou je van spannende, heftige, sterke en misselijkmakende (zowel lichamelijk als geestelijk) films, dan is dit zeker een film voor jou!

(verwijderd)
Toen ik besloot Prisoners weer te gaan kijken dacht ik dat ik hem een 4.5* had gegeven, maar dat bleek een 5* te zijn. Dat doe ik zelden dus werd ik nog nieuwsgieriger.

Nu snap ik mijn rating. Perfecte film. Bijzonder sterk en mysterieus plot, gouden acteerprestaties van Gyllenhaal, Dano, Jackman en de rest, audiovisueel ook heel mooi. Hoe erg je met de slachtoffers (en Loki) mee kunt leven door wat Villeneuve hier van heeft gemaakt verdient gewoon het hoogste cijfer.

avatar van Rosicky
Heb Prisoners lang links laten liggen. Vanwege de idioot lange speelduur en omdat ik zowel Jackman als Gyllenhaal goede acteurs vind, maar ik bepaald niet warm voor ze loop. Maar heb er bepaald geen spijt van de film alsnog te hebben ingehaald.

Zeker de eerste helft van de thriller is ongelofelijk sterk. Beklemmende sfeer, prachtig in beeld gebracht, intens geacteerd en met interessante morele dillemas die je in de schoot geworpen krijgt. Wat eigenlijk een vrij simpel ontvoeringsplot is wordt zo naar een veel hoger plan getild.

Na ongeveer anderhalve uur verslapt de film echter, als de enige vraag die resteert nog is wie de ontvoerder is. Dan ontwikkelt Prisoners zich tot een whodunnit die niet zo veel nieuws meer te melden heeft. Gelukkig heeft Villeneuve ons in de eerste helft kennis laten maken met een handvol complexe en realistische personages, waardoor het einde je in elk geval nog wel wat kan schelen. Al kan ik niet ontkennen dat ik mijn schouders een beetje ophaalde toen het laatste puzzelstukje werd gelegd.

Veel beter dan de meeste genregenoten, maar net niet het meesterwerk dat het eerste uur beloofde.

avatar van Rosicky
Leon V schreef:

- Bob Taylor raakt wel erg makkelijk binnen en buiten bij beide gezinnen, niet?

Aantal van die dingen vroeg ik me ook af. De eerste drie punten die je aanstipt zijn wellicht niet heel logisch, maar kon ik nog wel geloven. Het vierde punt vond ik in lijn met de film erg logisch. Wachten zou wellicht ook fatale gevolgen kunnen hebben en Gyllenhaal was op dat moment dermate betrokken bij de zaak dat ik deze keuze geloofwaardig vond. Het laatste komt geloof ik omdat dit meisje de oplossing tot de maze had gevonden en zo haar vrijheid had verdiend. Waarom Jones zich vervolgens zo gemakkelijk laat vinden is mij ook een raadsel.

Prisoners is een verrassend sterke film, die me, ondanks de lange tijdsduur, steeds aan 't scherm gekluisterd hield. Het camerawerk is subliem. Het regenachtige Pennsylvania breng de sombere sfeer van het verhaal uitstekend tot z'n recht. Het acteerwerk is uitstekend, zowel van Gyllenhaal (ingetogen) als van Jackman (passioneel) in de hoofdrollen, als van de diverse bijrollen.

Een aantal vragen van anderen zijn mij wel duidelijk.
Zo meen ik dat de pastoor zélf een zedendelinquent is, reden dat hij meteen door Gyllenhaal wordt bezocht (die heeft net besloten alle lokale zedendelinquenten te gaan bezoeken). Past dus uitstekend in het scenario.
Dat niemand Jackman in de gaten houdt vergroot voor mij net de geloofwaardigheid van de film. Als gezinsvader met dictatoriale randjes gaat niemand in 't gezien zich vragen stellen (tot de zoon op een bepaald moment uitbarst). De politie houdt 'm evenmin in de gaten, tenzij Gyllenhaal, die als enige twijfelt over zijn goede intenties en hem op een bepaald moment als verdachte gaat zien. Het feit dat die twee steeds tegen elkaar werken in plaats van met elkaar vergroot het spanningsveld van de film en draagt verder bij aan de geloofwaardigheid.
Mij leek het ook eerder dat er helemaal geen 'maze' is. De twee ontvoerde kinderen denken dat enkel maar, onder invloed van de lsd-mengeling die ze toegediend krijgen. Voor mij is dat ook de reden dat de twee ex-ontvoerden behoorlijk gestoord zijn en voor mij is dat ook de grote schrik wanneer zeker het meisje in de rolstoel versuft en gedrogeerd terug in beeld verschijnt: komt het ooit wel goed met die...? Het zwarte meisje kan gewoon ontsnappen wanneer de vrouw hen samen uit de put naar het huis overbrengt. De dader weet dan ook dat de kans groot is dat ze zal worden betrapt. Wanneer na de vader dan ook de agent aan d'r deur aanklopt, meent ze dat 't verhaal uit is, en kiest ze voor zelfmoord. In realiteit hadden - als ze zou worden gearresteerd - er ongetwijfeld meerdere agenten aan d'r deur gestaan, maar gezien de vrouw ook niet helemaal 'goed' is in d'r hoofd, heb ik met dit 'foutje' niet echt een probleem. Ze laat ze in elk geval niet bewust ontsnappen.

Zelf heb ik ook een vraag, met name over het karakter dat door Gyllenhaal wordt gespeeld. De agent, die als jeugddelinquent zelf opgesloten zat, in een jeugdtehuis waar z'n vader, als bewaker diende, en later zelfmoord pleegt. Dit moet de man uiteraard beïnvloed hebben, maar het is me niet duidelijk hoe, en het heeft me het gevoel dat ik iets in de film heb gemist. Zeker een film waarin je na herbekijken nog allerlei details terug kan ontdekken.

avatar van tbouwh
IJzingwekkende thriller met een excellerende cast en een onderhuidse spanning die je niet meer loslaat.

Dit is zo'n film waarvan je hoopt dat je hem eens voor de eerste keer kunt aanzetten. Ik was al snel verkocht, maar hoe verder Prisoners vorderde, hoe verder ik dit meeslepende verhaal in werd getrokken. Keller Dover, een rouwende vader, (fantastisch gespeeld door Hugh Jackman) neemt na de ontvoering van zijn dochter Anna het lot in eigen hand, en besluit koste wat het kost de waarheid boven water te krijgen. De morele vragen die dat met zich meebrengt worden subtiel verwerkt in de film, daar Villeneuve je raakt, maar tegelijkertijd het thriller-element laat overheersen. Zeker de eerste anderhalf uur kennen ijzersterke dramastukken, waarna het laatste uur primair gereserveerd is voor de weg naar bevredigende closure.

Op zich is het uitgangspunt niet eens zo heel bijzonder, maar het is die fenomenale uitwerking die Prisoners zo goed maakt. Ten eerste het acteerwerk. De reeds genoemde Jackman speelt de beste rol die ik van hem gezien heb. Gyllenhaal overtuigt als de politieagent in gewetenstrijd. David Dastmalchian en Paul Dano zijn die verbijsterende geestesgekken die je alleen door hun gezichtsuitdrukking al versteld doen staan.

Daarnaast is het camerawerk ontzettend sterk. Ik lette er niet eens specifiek op, maar de prachtige standpunten vroegen aandacht en waren tegelijk enorm functioneel. Ook de setting was fantastisch. Eigenlijk was zo'n avond als deze perfect voor het kijken. Het wordt wat kouder, de herfst laat zich voor het eerst echt voelen en Prisoners grijpt je bij de strot met vervallen, quasi-vredige huizen in bedrieglijk gewone woonwijken, en het grauwe weer doet je onwillekeurig huiveren. Daarbij speelt ook de donkere geluidsband een versterkende rol.

Prisoners duurt tweeënhalf uur, en in dat tijdsbestek trakteert Villeneuve ons op de haast vlekkeloze uitvoering van een uitstekend scenario. De acteurs hadden niet beter gecast kunnen worden en het camerawerk vormde stilistisch het grootste pluspunt.

Het voelt heel fijn weer eens een dikverdiende 5* uit te kunnen delen.

avatar van jellylips
Vanavond voor de tweede keer gezien, samen met mijn moeder die 'm nog niet gezien had. Wat tbouwh hier boven zegt klopt helemaal; de film is uiterst geschikt om in deze tijd van het jaar te kijken. Wat een sfeer ademt deze film uit. Maar hoe grimmig het soms ook wordt, je weet door het fantastische acteerwerk en toch de relatief interessante plot dat je in goede handen bent. Wij hadden gewoon zin in een goede, meeslepende film, en dat is Prisoners zonder twijfel. Normaal gesproken was ze halverwege in slaap gevallen, maar voor deze bleef ze wakker.

Voor de eerste keer deze film gezien en heb er van genoten. Niet omdat alles nu zo goed in elkaar stak, zoals al in eerdere reviews is aangekaart, ook niet omdat hij zo onvoorspelbaar was (want kom aan, de clues waren erg voordehandliggend), maar gewoon omdat 't zo lekker kijkt. Ik kan tal van minpunten opnoemen naast die ik al genoemd heb, maar kijkend in de grote lijnen is het gewoon een goede, leuke film. 4.5 sterren, geen probleem.