Prisoners (2013)

Misdaad / Thriller

geregisseerd door Denis Villeneuve
met Hugh Jackman, Jake Gyllenhaal en Paul Dano

Keller Dover (Hugh Jackman) wordt geconfronteerd met de ergste nachtmerrie van een ouder. Zijn zes jaar oude dochter Anna en haar vriendinnetje Joy worden vermist. Het enige aanknopingspunt is een vervallen camper die eerder in hun straat stond geparkeerd. Rechercheur Loki (Jake Gyllenhaal) leidt het onderzoek en arresteert de bestuurder Alex Jones (Paul Dano). Wegens gebrek aan bewijs moet hij de verdachte echter weer laten gaan. Wetende dat het leven van zijn dochter op het spel staat besluit Dover het heft in eigen hand te nemen.

avatar van Miszmi
Prima film. 2.5 uur, maar zo weggekeken. Heb met films van 1,5 uur soms veel meer moeite gehad.

Het verhaal is sterk, uniek weet ik niet, maar zelf heb ik eigenlijk nog geen films gezien die hier veel op lijken. Het einde vind ik een beetje jammer, ondanks dat ze zelf wel kan raden wat er is gebeurd, had dat van mij wel uitgewerkt mogen worden. Ook de scene waarin Bello emotioneel op bed lag deed mij helemaal niets, terwijl ik juist een persoon ben die op dat soort momenten zelf een paar keer moet slikken. Voor mij was dat een duidelijk teken dat zij die scene niet sterk speelde. Dit zijn ook gelijk de enige aanmerkingen die ik over deze film heb.

Door het einde, waar ik toch wel erg van baalde, kan ik de film geen 5* geven. Met een minder "open" eind was dat waarschijnlijk wel gelukt.

avatar van eddy kiprich
Heerlijke film, wat een verrassing. Heb hem inmiddels 2x gezien. Genieten!

avatar van möök
Twin Peaks zónder avantgarde-ruis. Waanzinnige cast (Gyllenhaal = Al Pacino-light) zet een film neer die niet alleen de volle 150 minuten trilt maar ook nog even flink na siddert.

avatar van john mcclane 2
erg onderhoudende thriller,die je aandacht er de volle anderhalf uur er bij houd.
En er gebeurt raar genoeg niet zo heel erg veel.
Dat is een knap kunstje cinema.
Met een einde,zonder weinig toevoegingen,maar des te mooier.

avatar van Stephan
john mcclane 2 schreef:
... die je aandacht er de volle anderhalf uur er bij houd.

Dan heb je een uur liggen dutten?

avatar van Verkaazde
Wauw wat een film gewoon 5 sterren niks meer niks minder

Het verhaal is volstekt ongeloofwaardig, zit vol gaten en is totaal niet origineel: inhoudelijk is het een 13-in-een-dozijn-film en het is me dan ook een raadsel waarom hij zo hoog in de lijsten staat (hetzelfde geldt wat mij betreft ook voor Incendies). Maar ondanks zijn buitensporige lengte (die twee-en-een-halve uur is echt te lang voor zo'n simpel verhaaltje) verveelde hij niet: het is een film die lekker weg kijkt, dan dat weer wel. Een prima film om een anderszins lege avond mee te vullen. Maar meer ook niet.

avatar van Ste*
Wat wel vaker gebeurt in thriller/misdaadfilms met een lange speelduur is dat ik het op het eind allemaal wat too much vind worden. Persoonlijk hou ik altijd meer van een wat compacter en simpeler geheel, in plaats van een verhaal dat zich uitrolt met allemaal twists. Vaak moet je er toch voor waken dat het niet gekunsteld en vergezocht gaat worden.

Ik vond het 'recht in eigen hand nemen' thema met Alex al best een interessant uitgangspunt, maar uiteindelijk wordt dat eigenlijk een beetje bijzaak als de maze-guy ten tonele verschijnt (wat op zich wel een boeiend stuk in de film is, maar wat in het geheel zelf eigenlijk als een loze afdwaling voelt), en de 'aunt' uiteindelijk de wacko blijkt te zijn.

Alsnog is het niet slecht natuurlijk. De spanning zit er goed in, en het weet ook wel de volle speelduur te boeien. En natuurlijk een zeer goede prestatie van eigenlijk alle acteurs. Vooral Paul Dano zie ik graag, jammer eigenlijk van zijn potentieel dat hij zo'n passieve rol had. Ook Jake Gyllenhaal, die als acteur niet bijzonder veelzijdig is doet het prima, en natuurlijk Hugh Jackman, die misschien welde beste prestatie neerzet van allemaal.

avatar van flaphead
Goede thriller/drama. De lange speelduur zit niet in de weg, de spanning wordt goed vastgehouden. Het acteerwerk is sterk. Het verhaal wordt prima uitgerolt. Beeldwerk en sfeer is goed. Erg prettig vond ik de keuze om 'logische' scenes niet door te laten lopen, maar een fade-to-black te geven zodat er verder met het verhaal gegaan kon worden (Loki ontdekt Alex, Loki brengt Anne in het ziekenhuis en de eindscene).

Minpuntjes waren er ook. Zo vond ik het wel een plotgaatje dat na het verdwijnen van Alex er niet direct naar Keller gestapt werd, het lag er tenslotte wel erg bovenop dat hij achter hem aan zou gaan. Gaandeweg waren enkele zaken ook wel te voorspellen, zoals dat de overleden man van Alex' tante was, omdat het net iets te vaak aangetipt werd. Ook was de scene waar Loki de doolhof-hanger op de foto ontdekt erg muf, zeker omdat je als kijker die link allang gelegd had en het wat raar is dat Loki dat niet deed in een huis vol getekende doolhoven. De rol van de 'doolhofjongen' was wat vergezocht.

Maar dat mocht de 'pret' niet teveel drukken, overall gezien gewoon een bovengemiddeld goede film, die ik maar eens naar boven ga afronden naar een 8.

avatar van comely
Eindelijk eens een spannende drama film met sterke acteerwerk. Ook behoorlijk onder de indruk van de cinematography.

Is toch een beklemmende gedachte dat de persoon waar je zo veel om geeft ontvoerd wordt. Hoe kan je nou die persoon vinden? De politie haar werk laten doen (vaak formaliteitwerk en lichte papierwerk) of zelf het recht in eigen hand nemen (keihard de verdachte personen aanpakken)?

Beide kanten zie je in de film terug, maar beide methoden geven geen bevredigd gevoel.,,wat de film voor mij nog sterker maakt.
Het leven is vaak niet met alleen ja/nee te beantwoorden.

avatar van leatherhead
Onderhoudend, maar verre van denderend.

Een film die eigenlijk precies bracht wat ik er van verwacht had, en dat is dan ook meteen zo'n beetje het grootste manco. Opvallend eigenlijk dat Villeneuve hierna met Enemy voor de dag kwam, want dit is zo'n conventionele film dat je je echt afvraagt waar al die lofzangen toch op gebaseerd zijn. Het kijkt allemaal aardig weg, maar meer by-the-book dan dit vind je ze zelden.

Spannend vond ik het ook allerminst, in tegenstelling tot velen hier, tot mijn grote verbazing. Nu was het me gedurende de film wel duidelijk dat Villeneuve niet al teveel buiten de lijntjes zal kleuren, maar kom op zeg.. Iets minder voorspelbaarheid was geen overbodige luxe geweest. Sommige zaken zijn wel érg voor de hand liggend, sterker nog, nagenoeg alles aan de film is dat wel zo'n beetje, behalve misschien het ietwat plotselinge einde.

Zelfs het acteerwerk lijd hier wat onder. Jackman acteert erg stereotiep, Leo was een totale afknapper. Rest nog Gyllenhaal, wiens personage eigenlijk ook een wandelend cliché is, maar desondanks weet hij er wél wat van te maken. Één van de betere elementen in de film. Lijkt als acteur sowieso steeds beter te worden de laatste paar jaren.

Kortom; misschien leuk voor de velen speurneuzen die devoot trachten uit te pluizen hoe de aap in de mouw zit gedurende dit soort films, maar ik vond het weinig bijzonder allemaal. Toch gek hoe goed dit soort thrillertjes (zie Se7en) toch altijd scoren. Kleine 2,0*.

Aardig. Heb echt wel geboeid zitten kijken en wat dat betreft was de filmbeleving die Prisoners biedt geslaagd. Jammer dat de plot uiteindelijk niet zo veel voorstelt als het de gehele speelduur een beetje belooft. En eigenlijk zitten er zeker tegen het eind te veel onwaarschijnlijkheden/ onlogische zaken (en misschien wel gewoon plotgaten) in. En daardoor blijkt het uiteindelijk slecht een aardige film. Dat is toch een beetje een Denis Villeneuve kwaaltje, zo lijkt het. Met een nogal belachelijk plot bracht hij het veelbelovende Incendies om zeep.

Jammer dat hij de plot niet serieus genoeg neemt, want visueel is de film sterk, met de sfeer zit het meer dan goed en zelfs de acteurs met wie ik normaliter niet zo veel heb, spelen prima. Al doet Jackman niet veel meer dan wild om zich heen slaan als een gekwelde bezetene. Prisoners bewijst dat de plot niet ondergeschikt is, maar dat alles moet werken om aan te kunnen sluiten bij de beste films die ooit gemaakt zijn. Met pijn en moeite 3,5 sterren.

Elke minuut gigantisch vermaakt. Goede acteurs en goed gefilmd!

avatar van zxstyle
Is de naam van Alex met het iq van een tienjarige een sneer naar de conspiracy-man Alex Jones of puur toeval?

Snap ook de bijzonder hoge waardering niet voor deze "gemiddelde" film. Kan hem ook niet echt in de categorie thriller scharen, want echt spannend is de film nooit geworden. Dat de film 2,5 uur duurde kwam door het slechte recherchewerk. Zou het mede daardoor een onderhoudende, maar te lang durende, film willen noemen. Kleine voldoende.

avatar van MovieHolic
Hij begon erg langdradig, al zaten er stukken tussen dat de tijd vloog was 2,5 uur me iets te lang voor deze film. Tevens jammer van het einde, als hij dan toch 2,5 uur moet duren had dat er wel bij gekunt. Wel zeer sterk acteerwerk van nagenoeg de gehele cast.

Wat een geweldige thriller! Echt een van mijn favorieten. Goed gecast, mooi gefilmd (donker, veel regen, typische omgeving), goed verhaal en sterke plottwist. Overigens vond ik die Jake Gyllenhaal echt heel sterk spelen.

avatar van TornadoEF5
Open einde? Dan denk ik dat jullie het einde niet snappen hoor. Een v/d beste eindes ooit in een film.

avatar van Blackbeard
Ja fantastisch dit. Helemaal in mijn straatje.

Geweldige suspense. Gyllenhaal vond ik al een kanjer, na nightcrawler kijk ik uit naar al zijn prestaties. Ook hier weer steen- en steengoed. Het grimmige sfeertje, de naargeestigheid van de situatie, het einde . Ik vond alles even heerlijk. Aanrader!

avatar van IH88
Prisoners

Wat een knappe film! Prisoners is twee jaar geleden een beetje langs me heengegaan maar gelukkig heb ik dat nu rechtgezet. Prisoners is een zogenaamde "slow burner". Een film die langzaam onder je huid gaat zitten en je daarna helemaal inpakt.

Op de eerste plaats is Prisoners erg sfeervol. De grauwe beelden en constante regen werkt niet alleen op de gemoedsrust van de personages maar ook op die van de kijker. Complimenten voor regisseur Denis Villeneuve en Roger Deakins voor de schitterende cinematografie. De sfeer die wordt gecreëerd past ook goed bij het verhaal. Een zoektocht naar twee kinderen die vermist zijn werkt beter in een donkere, grauwe periode van het jaar dan hartje zomer. De film is tweeënhalf uur lang maar ik heb me geen moment verveeld. Het tempo is aangenaam, het verhaal is spannend en de acteerprestaties uitstekend. Jake Gyllenhaal is fenomenaal als rechercheur Loki. Een geweldige rol en Gyllenhaal weet je als kijker mee te nemen in de gecompliceerde zoektocht naar de twee meisjes. De rol van Hugh Jackman als Keller Dover, één van de vaders van de kinderen, is wat eentonig maar dat grommen en kwaad kijken kan Jackman in zijn slaap en hij is dan ook perfect in de rol. Terrence Howard is als de andere vader wat ingetogener maar het is daarom des te knapper om te zien dat Howard met alleen een blik of een oogopslag al zoveel kan zeggen. De vrouwen Maria Bello en Viola Davis hebben een wat kleinere rol maar ook zij weten te overtuigen. En Paul Dano.... Wat een ongelooflijk knappe en creepy acteerprestatie van hem. Melissa Leo is goed en complementeert een fantastische cast. Het einde is nagelbijtend spannend en de autorit van Loki naar het ziekenhuis is een ongelooflijk knap staaltje vakmanschap van Deakins.

Als het verhaal, de cinematografie en het acteren zo goed samenkomt als in Prisoners dan is dat cinema op zijn best. Een volgende voltreffer van Villeneuve.

avatar van Glennekeeeee
Villeneuve is al een stevige reputatie aan het opbouwen als ijzersterk regisseur. Het grootste kassucces van de man tot nog toe is Prisoners, dat alom geprezen werd en ook genomineerd werd voor 1 oscar, namelijk de cinematografie.

Ik moet je dan ook niet vertellen dat die cinematografie uitstekend is, al is dit zeker niet het enige punt dat een ijzersterke kwaliteit kan bieden bij deze film. Villeneuve heeft eigenlijk een nogal typische thriller gekozen, van dit soort films worden er wekelijks wel een stuk of 5 uitgebracht, weliswaar met C-acteurs en dito regisseurs. Prisoners is langs de ene kant dan ook een soort van ode aan deze films, maar anderzijds laat het ook zien dat er uit dit genre bijzonder veel uit te halen valt. De man heeft ook een uitstekende cast ter beschikking waar niemand uit de toon valt. Het is weliswaar Jackman die voor mij de show steelt, al is het maar omdat hij dit soort rollen te weinig aangeboden krijgt en dit zeker aankan zo blijkt. Toch is het vooral de sfeer die Prisoners zo ijzersterk maakt. De film bouwt geen spanning op, het creëert spanning zonder het te forceren waardoor die spanning de gehele film blijft duren en er niet veel nodig is om die spanning te verhogen. Ook de brutaliteit draagt daar zijn steentje aan bij. De film is zeker niet braaf maar anderzijds maakt het het ook niet té hard waardoor die balans mooi en realistisch blijft en het voor de kijker ook aangenaam blijft om naar te kijken. De laatste akte (bij de C-films vaak nog het leukste vermaak door de belachelijke plottwists) is naar mijn gevoel misschien wel de mindere, wat niet wil zeggen dat het zwak was maar ik had door de opbouw toch een andere, en iets originelere finale verwacht. Uiteindelijk spelen ook hier de toch wel voorspelbare twists de boventoon maar is het toch nog net in balans genoeg om er geen wrange nasmaak aan over te houden. Het laatste shot is dan wel een schitterende afsluiter van wat uiteindelijk toch wel een sterke thriller blijkt te zijn die zijn verwachtingen zeker kan inlossen.

Prisoners is een zeer sterke thriller. Dankzij een solide scenario, een mooie cast, een heerlijk sfeertje en de nodige spanning is Prisoners éen van de beste uit zijn genre en toont Villeneuve waarom hij de dag van vandaag éen van de meest beloftevolle regisseurs is.

Zeer sterkte thriller en wat een einde! Toppie!
Vijf sterren, niks minder dan dat!

Goede film met genoeg stof om even bij stil te staan.

avatar van horizons
TornadoEF5 schreef:

Beste weet ik niet maar in ieder geval wel afgerond.

avatar van Roger Thornhill
Wie deze film vanavond gaat opnemen moet wat ruimer programmeren dan sommige programmabladen aangeven, want bijvoorbeeld de VPRO-gids, de Volkskrant en Teletekst-pagina 203 vermelden allemaal dat de film slechts 90 minuten duurt. (npo.nl/gids heeft wel de juiste speelduur.)

avatar van AC1
AC1
Ik ga 'm niet opnemen want ik heb gisteren de Blu-ray gekocht.

avatar van Roger Thornhill
Ja, steek ons maar lekker de ogen uit, maar ook dàn geldt: niet na 90 minuten afzetten hè!

avatar van Flat Eric
Weer gezien....voor de 3e keer inmiddels...
mijn 5☆ blijven staan als een huis.
Kippenvel.

avatar van des1
Goeie film die zich maar bleef uitspinnen richting het einde. Vooral goed vanwege de ruimte die de acteurs kregen, alsof ze het verhaal zelf voortstuwden in plaats van dat je de hand van een regisseur of screenwriter voelde. Gyllenhaal prima als goalgetter speurneus met nervous tic. Jackman kon lekkker voort met z'n macho physique. De 'suspects' waren alleen van een clichématige kwaliteit. Raar uit de ogen kijkende snuiters. Ja, zo zou iedereen wel z'n kinderlokkers wensen; op een mijl afstand te spotten. De ervaring leert dat het juist de doorsnee huisvaders zijn met banen, hobbies, kennissenkring. Ik vond overigens de deprimerende rainy setting van het verhaal de echte glansrol hebben.

avatar van mikey
Politie mystery ziet er erg knap uit en is ook best spannend. Een nadeel is dat de film te lang duurt en het verhaal niet erg strak is. Sommige zaken duren maar voort. Maar het sensationele toontje houdt je bij de les (torture, creepy kinderlokkers, enge reli mensen en zo). Achteraf blijf je ook met wat vragen zitten. Ook al is de speurder nog zo goed, toch vreemd dat je veel zaken veel eerder doorhebt.