• 10.604 nieuwsartikelen
  • 8.969.042 stemmen

Tarzan and His Mate (1934)

Actie / Avontuur | 104 minuten

Genre: Actie / Avontuur

Alternatieve titels: Tarzan's Avonturen / Tarzan's Verdere Avonturen

Geregisseerd door: Cedric Gibbons en Jack Conway

Met onder meer: Johnny Weissmüller, Maureen O'Sullivan en Neil Hamilton

Gesproken taal: Engels

Plot Tarzan and His Mate

"She traded civilization for the love of Tarzan... her mate!"

Vervolg op 'Tarzan the Ape Man' uit 1932. Harry Holt keert terug naar Afrika om ivoor te verzamelen, en probeert Jane te overtuigen mee terug te gaan naar Londen. Tarzan, die ondertussen Jane tegen alle mogelijke wilde dieren wil beschermen, staat niet toe dat Holt het ivoor van een sterfplaats voor olifanten meeneemt.

Martin Arlington

Madame Feronde (onvermeld)

Monsieur Feronde (onvermeld)

Cheetah (onvermeld)

avatar van mr rumson

mr rumson

BBarbie en Brix

Dank jullie voor de info

Metalfist

The best weapon a woman has is a man's imagination

De eerste Tarzan was schijnbaar een heus succes en het duurde dan ook niet lang vooraleer er een sequel werd uitgebracht. Zo'n twee jaar na The Ape Man werden Weismuller en O'Sullivan herenigt en mochten Neil Hamilton (Harry Holt) en Forrester Harvey (Beamish) ook weer komen opdraven. Een sequel die langer duurde dan het origineel (dat eerlijk gezegd wat leed onder zijn speelduur,) dus ik hoopte dat dat maar goed ging komen.

Ja, al is het interessant om te zien hoe deze Tarzan film bepaalde aspecten beter aanpakt dan zijn voorganger en tegelijkertijd ook hier en daar een steek laat vallen. We spreken nog altijd over een pre-Hays code film (al was het een nipte aangezien de code sinds 1934 meer en meer werd geforceerd in films) en dat resulteert in een wel heel verleidelijk pakje van Jane. Vraag me af of ze dit in de sequels ook nog heeft mogen dragen of dat dit de eerste en laatste keer zal zijn geweest. Dat kan ook gezegd worden van een, weliswaar ietwat uit de lucht gevallen, zwemscène waarin een naakte stand-in voor O'Sullivan artistiek door het water dartelt. Kan me niet voorstellen dat dit na de Hays code ook nog zou mogen. Soit, verder is dit een film die best wel wat gelijkenissen kent met zijn voorganger. Opnieuw de zoektocht naar het olifantenkerkhof, alleen geraken ze er deze keer wel heel wat sneller, maar er zit overduidelijk meer actie (en gelukkig minder projections) in en dat doet de film wel deugd.

Weismuller heeft de twee jaar die tussen beide films zat blijkbaar goed gebruikt om aan wat fitness te gaan doen, hij ziet er namelijk heel wat gespierder uit dan in de vorige film. De meer indrukwekkende fysiek komt zijn rol ten goede en O'Sullivan moet niet veel meer extra doen in vergelijking met The Ape Man. Gelukkig zat de chemie daar al vanaf de eerste seconde goed en dat is hier ook nog altijd het geval. Blijft een erg mooi filmkoppel als je het mij vraagt. Hamilton krijgt een ietwat grotere rol als Holt en het kleine bijrolletje van Harvey als Beamish is verwaarloosbaar. Met Paul Cavanagh komt er een nieuwe speler op de proppen en hij vormt een goede combinatie met Hamilton. Verder weer de gebruikelijke mannen in (apen)pakken en dat blijft ook zijn charme hebben.

Zou niet meteen zeggen dat dit beter is dan het eerste deel, maar het moet er ook niet veel voor onderdoen. Beetje jammer dat het plot voor een groot stuk een herhaling van zetten is, maar daar staat gelukkig wel een beter tempo tegenover. Cast blijft degelijk en ik kijk nu al uit naar de overige vervolgen.

Metalfist schreef:

[i]

Nee, dit was de enige keer dat zij in zo'n schaarse outfit in een Tarzan film verscheen.

Het zou nog tot 1981 duren voordat er weer een actrice in de rol van Jane zo luchtig bij liep (nog bloter zeg maar)

Dat was Bo Derek, in "Tarzan The Ape Man".

De zwemscène is overigens maar kort te zien geweest in de bioscopen.

Die werd er al snel uitgeknipt bij latere vertoningen, vanwege de censuur.

Pas voor de DVD release is die er weer ingeplakt.

Overigens heeft Weissmuller, op last van de regisseur, na die eerste film, inderdaad flink moeten trainen om spieren te kweken.

(Zo goed heeft hij er helaas in geen enkele andere van de 12 Tarzan films meer uitgezien)

Dat was nog niet voldoende, want de "knobbelneus" van Weissmuller zinde de regisseur eveneens niet.

Dus die werd d.m.v. plastische chirurgie ook bijgewerkt.

Metalfist

Dat is zonde Brix, O'Sullivan zag er in ieder geval erg appetijtelijk uit in die outfit. Kon me niet voorstellen waarom Holt en Arlington haar zo graag een jurk wouden aandoen Ik verschiet er overigens wel niet van dat die scène er indertijd is uitgehaald, altijd fijn als zoiets voor een DVD-release dan toch terug in ere wordt gebracht!

De neus van Weismuller was me niet opgevallen trouwens. Wist eveneens niet dat hij in maar liefst 12 films de rol van Tarzan heeft gespeeld! Ik ging er eerlijk gezegd van uit dat het stopte na de 6 films met O'Sullivan.

Metalfist

Ja, jammer dat het niet meer mocht.

De 6 films die jij nu in die DVD collectie hebt aangeschaft zijn de films die Weissmuller bij MGM heeft gemaakt.

MGM vond Weissmuller niet meer de juiste vorm hebben (te dik) en O'Sullivan wilde in feite al lang niet meer meedoen aan de reeks.

Ze was dikwijls zwanger tijdens de opnames, en dat moest soms op allerlei manieren verborgen worden.

Vooral in "Tarzan's Secret Treasure"verstopte men haar deels achter struiken en planten enz. om haar buikje te camoufleren.

Ze liep ook vaak verwondingen op door beten van de chimpansees die voor Cheetah speelden, en voelde zich nooit behaaglijk op de sets.

Ze vertelde in interviews dat de ene beetwond nog niet genezen was voordat ze er weer een volgende bij had.

Die apen hadden een hekel aan haar, uit jaloezie, maar hingen de hele dag om de nek of aan de armen van Weissmuller te bengelen.

Bovendien had Maureen ook nog watervrees, en werd dikwijls vervangen door stand-ins.

Dus stopte MGM met de Tarzan serie.

RKO Radio Pictures nam de franchise over, en produceerde er nog zes met Weissmuller, en daarna nog een hele rits met Lex Barker en Gordon Scott.

Die waren wel stukken goedkoper, maar ook fantasierijker qua scripts.

Metalfist

Interessante informatie Brix! Ben benieuwd in ieder geval naar de 4 andere MGM films, ik denk dat die nog wel binnenkort zullen volgen aangezien ik het tot nu toe een vermakelijke reeks vind. Misschien ook daarna wel eens op zoek gaan naar de overige Weismuller films, lijkt me wel leuk om in de collectie te hebben.

Eventueel wil ik me ook nog wel wagen aan de Lex Barker en Gordon Scott films, maar dat zien we dan wel weer.

Metalfist

Veel kijkplezier gewenst, en om met een befaamde uitspraak van Weissmuller te eindigen : : Do'n let go of that vine!".

avatar van clubsport

clubsport

Aardig vervolg waarin opnieuw de ivoorjacht een grote rol speelt , ondertussen is jane geheel aan haar nieuwe

levenstijl gewend geraakt .

Toch is het allemaal wel op een bepaalde manier erg eenzijdig , de olifanten komen de boel altijd redden en de leeuwen en andere roofdieren zijn altijd de kwaaie pier , alsmede de inboorlingen , had wel eens afwisselend geweest als bijv Tarzan en jane een leeuwenwelp hadden geadopteerd of zoiets ( ik noem maar wat ) .

clubsport schreef:

Men had daarvoor nochtans inspiratie kunnen opdoen bij de bedenker van Tarzan, Edgar Rice Burroughs".

Die schreef in 1922 reeds de roman "Tarzan and the Golden Lion", waarin precies dit gebeurde.

Dat leeuwenwelpje "Jad-Bal-Ja" genaamd, groeide uit tot een pracht exemplaar, en speelde ook in latere Tarzan boeken vaker een grote rol.

In 1927 was er een verfilming, met James H. Pierce in de rol van Tarzan.

N.B.

Geen enkele Tarzan film was ooit zo goed als de originele boeken, waaruit de filmmakers slechts sporadisch enkele elementen haalden.

avatar van clubsport

clubsport

Brix schreef:

N.B.

Ik ken de schrijver, en heb verschillende boeken van hem gelezen, oa:( terug naar het stenen tijdperk) die verhalen vallen meer onder de noemer SF en spelen zich vaak af in de oertijd vol dino's en met een moderne man die terug in de tijd wordt geworpen.

het heeft wel wat Tarzan achtige elementen in zich, de tarzan boeken zelf van hem heb ik nooit gelezen .

Het zou op zich prachtig materiaal zijn om te verfilmen maar ik vertrouw hollywood hier niet mee, ze verpesten meer dan dat ze goed doen omdat ze geen mensen inhuren met liefde voor het bronmateriaal.

Ik kwam zelf op het idee voor die leeuw na het zien van dit soort filmpjes : https://www.youtube.com/watch?v=DRUOvEwCAeY

clubsport schreef:

de tarzan boeken zelf van hem heb ik nooit gelezen .

Daar ben ik het volledig mee eens.

"Hollowwood"hè

Het jouw inspirerende filmpje ken ik wel, ja, zo kan het ook.

avatar van joolstein

joolstein

De eerste Tarzan-film met in de hoofdrollen Johnny Weissmuller en Maureen O'Sullivan was een kassucces geweest, dus kwam er een tweede... Dit was een direct vervolg aangezien Harry Holt terugkeert, om het olifantenkerkhof waarnaar in de vorige film werd gezocht, leeg te plunderen. Binnen 10 minuten zijn Holt en zijn vriend Martin Arlington en twee andere mannen, Henry Van Ness en Tom Pierce op weg. Serieus, deze jongens hielden rekening met hoeveel mensen hun expeditie zou verliezen, en bizar genoeg lijkt iedereen daar cool mee... Toch overtreft deze film zijn voorganger! De actiescènes en dierenscènes zijn behoorlijk gedenkwaardig; een leger olifanten, die aanvallende leeuwen simpelweg uit de weg schoppen, een nijlpaard die een bewusteloze Tarzan uit de rivier redt of Tarzan die onder water worstelt met een gigantische krokodil. En...gemaakt voordat de Pre-Code in werking trad! (de Hays-code werd twee maanden later van kracht) De film is opgenomen met openlijke seksualiteit en een reeks van nauwelijks onthullende, naakte lichamen. Als dat géén jungle-fantasie was! Het lendendoek-jurkje van Maureen O'Sullivan bezit nog maar weinig stof en er was zelfs een naaktzwemscène tussen Tarzan en Jane. ( stand-in Josephine McKim want Maureen kon niet zwemmen) Veel hiervan werd onmiddellijk na de release verwijderd, hoewel het in de jaren negentig werd hersteld. In alles was dit de betere Tarzan film en voor die tijd een zeer gewaagde film.

Gerelateerde tags

afrikaexpeditionleeuwolifantcrocodilehebzuchtrhinoceros tarzanbedrogdieren in het wildjunglesacred ground pre-codechimpanzeeape man stampedeelephant stampedeivory