ad
  • 8.144.995 stemmen

Tarzan and His Mate (1934)

Actie / Avontuur | 104 minuten

Genre: Actie / Avontuur

Alternatieve titels: Tarzan's Avonturen / Tarzan's Verdere Avonturen

Geregisseerd door: Cedric Gibbons en Jack Conway

Met onder meer: Johnny Weissmüller, Maureen O'Sullivan en Neil Hamilton

Over Tarzan and His Mate

"She traded civilization for the love of Tarzan... her mate!"

Vervolg op 'Tarzan the Ape Man' uit 1932. Harry Holt keert terug naar Afrika om ivoor te verzamelen, en probeert Jane te overtuigen mee terug te gaan naar Londen. Tarzan, die ondertussen Jane tegen alle mogelijke wilde dieren wil beschermen, staat niet toe dat Holt het ivoor van een sterfplaats voor olifanten meeneemt.

imageimageimageimageimage

Martin Arlington

Madame Feronde (onvermeld)

Monsieur Feronde (onvermeld)

avatar van mr rumson

mr rumson

BBarbie en Brix

Dank jullie voor de info

Metalfist

The best weapon a woman has is a man's imagination

De eerste Tarzan was schijnbaar een heus succes en het duurde dan ook niet lang vooraleer er een sequel werd uitgebracht. Zo'n twee jaar na The Ape Man werden Weismuller en O'Sullivan herenigt en mochten Neil Hamilton (Harry Holt) en Forrester Harvey (Beamish) ook weer komen opdraven. Een sequel die langer duurde dan het origineel (dat eerlijk gezegd wat leed onder zijn speelduur,) dus ik hoopte dat dat maar goed ging komen.

Ja, al is het interessant om te zien hoe deze Tarzan film bepaalde aspecten beter aanpakt dan zijn voorganger en tegelijkertijd ook hier en daar een steek laat vallen. We spreken nog altijd over een pre-Hays code film (al was het een nipte aangezien de code sinds 1934 meer en meer werd geforceerd in films) en dat resulteert in een wel heel verleidelijk pakje van Jane. Vraag me af of ze dit in de sequels ook nog heeft mogen dragen of dat dit de eerste en laatste keer zal zijn geweest. Dat kan ook gezegd worden van een, weliswaar ietwat uit de lucht gevallen, zwemscène waarin een naakte stand-in voor O'Sullivan artistiek door het water dartelt. Kan me niet voorstellen dat dit na de Hays code ook nog zou mogen. Soit, verder is dit een film die best wel wat gelijkenissen kent met zijn voorganger. Opnieuw de zoektocht naar het olifantenkerkhof, alleen geraken ze er deze keer wel heel wat sneller, maar er zit overduidelijk meer actie (en gelukkig minder projections) in en dat doet de film wel deugd.

Weismuller heeft de twee jaar die tussen beide films zat blijkbaar goed gebruikt om aan wat fitness te gaan doen, hij ziet er namelijk heel wat gespierder uit dan in de vorige film. De meer indrukwekkende fysiek komt zijn rol ten goede en O'Sullivan moet niet veel meer extra doen in vergelijking met The Ape Man. Gelukkig zat de chemie daar al vanaf de eerste seconde goed en dat is hier ook nog altijd het geval. Blijft een erg mooi filmkoppel als je het mij vraagt. Hamilton krijgt een ietwat grotere rol als Holt en het kleine bijrolletje van Harvey als Beamish is verwaarloosbaar. Met Paul Cavanagh komt er een nieuwe speler op de proppen en hij vormt een goede combinatie met Hamilton. Verder weer de gebruikelijke mannen in (apen)pakken en dat blijft ook zijn charme hebben.

Zou niet meteen zeggen dat dit beter is dan het eerste deel, maar het moet er ook niet veel voor onderdoen. Beetje jammer dat het plot voor een groot stuk een herhaling van zetten is, maar daar staat gelukkig wel een beter tempo tegenover. Cast blijft degelijk en ik kijk nu al uit naar de overige vervolgen.

Metalfist schreef:

[i]

Nee, dit was de enige keer dat zij in zo'n schaarse outfit in een Tarzan film verscheen.

Het zou nog tot 1981 duren voordat er weer een actrice in de rol van Jane zo luchtig bij liep (nog bloter zeg maar)

Dat was Bo Derek, in "Tarzan The Ape Man".

De zwemscène is overigens maar kort te zien geweest in de bioscopen.

Die werd er al snel uitgeknipt bij latere vertoningen, vanwege de censuur.

Pas voor de DVD release is die er weer ingeplakt.

Overigens heeft Weissmuller, op last van de regisseur, na die eerste film, inderdaad flink moeten trainen om spieren te kweken.

(Zo goed heeft hij er helaas in geen enkele andere van de 12 Tarzan films meer uitgezien)

Dat was nog niet voldoende, want de "knobbelneus" van Weissmuller zinde de regisseur eveneens niet.

Dus die werd d.m.v. plastische chirurgie ook bijgewerkt.

Metalfist

Dat is zonde Brix, O'Sullivan zag er in ieder geval erg appetijtelijk uit in die outfit. Kon me niet voorstellen waarom Holt en Arlington haar zo graag een jurk wouden aandoen Ik verschiet er overigens wel niet van dat die scène er indertijd is uitgehaald, altijd fijn als zoiets voor een DVD-release dan toch terug in ere wordt gebracht!

De neus van Weismuller was me niet opgevallen trouwens. Wist eveneens niet dat hij in maar liefst 12 films de rol van Tarzan heeft gespeeld! Ik ging er eerlijk gezegd van uit dat het stopte na de 6 films met O'Sullivan.

Metalfist

Ja, jammer dat het niet meer mocht.

De 6 films die jij nu in die DVD collectie hebt aangeschaft zijn de films die Weissmuller bij MGM heeft gemaakt.

MGM vond Weissmuller niet meer de juiste vorm hebben (te dik) en O'Sullivan wilde in feite al lang niet meer meedoen aan de reeks.

Ze was dikwijls zwanger tijdens de opnames, en dat moest soms op allerlei manieren verborgen worden.

Vooral in "Tarzan's Secret Treasure"verstopte men haar deels achter struiken en planten enz. om haar buikje te camoufleren.

Ze liep ook vaak verwondingen op door beten van de chimpansees die voor Cheetah speelden, en voelde zich nooit behaaglijk op de sets.

Ze vertelde in interviews dat de ene beetwond nog niet genezen was voordat ze er weer een volgende bij had.

Die apen hadden een hekel aan haar, uit jaloezie, maar hingen de hele dag om de nek of aan de armen van Weissmuller te bengelen.

Bovendien had Maureen ook nog watervrees, en werd dikwijls vervangen door stand-ins.

Dus stopte MGM met de Tarzan serie.

RKO Radio Pictures nam de franchise over, en produceerde er nog zes met Weissmuller, en daarna nog een hele rits met Lex Barker en Gordon Scott.

Die waren wel stukken goedkoper, maar ook fantasierijker qua scripts.

Metalfist

Interessante informatie Brix! Ben benieuwd in ieder geval naar de 4 andere MGM films, ik denk dat die nog wel binnenkort zullen volgen aangezien ik het tot nu toe een vermakelijke reeks vind. Misschien ook daarna wel eens op zoek gaan naar de overige Weismuller films, lijkt me wel leuk om in de collectie te hebben.

Eventueel wil ik me ook nog wel wagen aan de Lex Barker en Gordon Scott films, maar dat zien we dan wel weer.

Metalfist

Veel kijkplezier gewenst, en om met een befaamde uitspraak van Weissmuller te eindigen : : Do'n let go of that vine!".