Tarzan Escapes (1936)

Actie / Avontuur

geregisseerd door Richard Thorpe
met Johnny Weissmuller, Maureen O'Sullivan en John Buckler

Tarzan en Jane redden een groep blanke jagers. Erg dankbaar zijn deze niet, en één van hen wil Tarzan gevangennemen om hem in de beschaafde wereld tentoon te stellen.

avatar van maurice74
Moet zeggen dat de jungle er erg fraai uit ziet. Veel avontuur ook in dit vervolg.

beter trucage dan in de voorganger Tarzan The Ape Man, maar er worden wel stukjes uit die film herbruikt in deze oa waar Cheatah wordt nagezeten door een leeuw en over een liaan in veiligheid vlucht. Het viel me op omdat halfweg de liaan ze stuntelt en er bijna afvalt. Ook werden de documentaire filmstukken met beelden van stammen weggelaten en werden er horden negers uitgedost om te figureren wat de geloofwaardigheid van deze film ten goede komt. Vandaar ook een half puntje meer dan de eerste Tarzan film

net de tweede film gezien "Tarzan and his mate" (had de volgorde effe verkeerd) en ook uit die film zijn er stukjes herbruikt: de aanval van de gabori en Tarzan's gevecht met de reuzenkrok. Toch wel jammer die recyclage.

avatar van Legan
Alweer deel 3 in de reeks. Ondertussen is duidelijk dat het verhaal een bepaald patroon volgt, waardoor het geheel redelijk voorspelbaar is. Ook hier een korte zwemscène, alleen deze keer met kleding aan . Geen klachten qua acteren en avonturen, alleen is het jammer dat er een shift is gemaakt van actie naar humor. En waar in het vorige deel de komische toon vooral bij het begin bleef, gaat de komische side-kick ditmaal mee op safari. En een groot pluspunt blijft natuurlijk het gebruik van echte dieren.

Natuurlijk bevat ook dit deel versnelde beelden, maar opvallend is toch wel dat men hier bij verschillende scènes, en sommigen niet eens zo bijzonder, vaak stukken uit de eerdere films gebruikten. In ieder geval ben ik wel blij dat ons de mannen in apenpakken bespaart is gebleven alsmede de massa's olifanten met neporen. Die twee dingen waren toch wel irriterend. Enigszins onbegrijpelijk was wel dat Tarzan vele woorden nog steeds niet kent, iets wat nog wel een aantal delen duurt.

avatar van movie acteurs
Ook dit was weer een gave en avontuurlijke Tarzan film.

Weissmuller en O'Sullivan waren toch weer aardig op dreef. Het avontuur die onze slinger vriend Tarzan en vriendin Jane meemaken heeft zeker wel weer wat leuks en spannend's. Dat is toch wel goed van deze film. Ook de decors/setting zien er gaaf uit.
Het lijkt allemaal net echt.
Ik geef het daarom een 4.0.

avatar van Metalfist
Miss Jane, he's the finest gentleman I ever knew - trousers or no trousers

Het derde deel uit de Johnny Weismuller Tarzan franchise alweer. De eerste twee films waren vermakelijke nonsens en ik was wel benieuwd hoe de reeks ging verder gaan. Ik hoopte in ieder geval wel dat deze keer de film iets minder in herhaling ging vallen, maar doordat dit een op zichzelf staand verhaal ging zijn (Tarzan and His Mate vormde echt een geheel met Tarzan the Ape Man) leek dat me wel goed te komen.

Al had ik in het begin wel wat mijn twijfels, want er leek weer een zoektocht naar het Olifantenkerkhof aan te pas te komen. Gelukkig wordt die weg uiteindelijk niet ingeslagen en krijgen we een plot rond de terugkeer van Jane naar de bewoonde wereld. Een vlot verhaaltje in ieder geval, maar het geheel mist wat aantrekkingskracht. Net zoals de vorige delen duurt het ook hier weer een geruime tijd vooraleer Tarzan effectief in beeld komt (hij verschijnt pas na zo'n 25 minuten, wat toch lang is op een film van 85 minuten) en de pogingen van Captain Fry om Tarzan te pakken te krijgen heb je na een tijd ook wel gezien. Sowieso een wat wisselend geheel qua sfeer. Met een personage zoals Rawling wordt de kaart van de comedy getrokken, maar tegelijkertijd is het allemaal ook wat duisterder geworden. Zo vloekt de scène waar Tarzan Fry verplicht om terug te keren in de grot (waar hij dan ook sterft) met de rest van de film. Naar het schijnt was de eerste cut van de film dan ook veel gewelddadiger, maar test-screenings waren niet succesvol en er moesten re-shoots gebeuren.

Opnieuw Johnny Weismuller en Maureen O'Sullivan in de hoofdrollen dus. Blijft een charmant filmkoppel en de chemie blijft goed overeind staan. Beetje vreemd wel dat Tarzan nog niet echt veel vocabulaire heeft gekregen (maar er wel is in geslaagd om samen met Jane een heuse villa in de jungle te bouwen) maar de fysiek van Weismuller is indrukwekkend genoeg om zelfs zonder dialoog te overtuigen. De klederdracht van O'Sullivan heeft ook een serieuze update gekregen, hoogstwaarschijnlijk door de Hays code, en dat betekent dat ze niet meer het nauw aansluitende pakje uit de vorige film heeft aangetrokken. Zit nog wel een leuke knipoog in naar zijn voorganger trouwens in de vorm van eenzelfde artistieke zwemscène. John Buckler vormt nog een goede slechterik van dienst, maar krijgt op zich iets te weinig diepgang om echt indruk te maken.

Het blijft een vermakelijke reeks in ieder geval, maar ik hoop wel dat de overige delen eens iets anders gaan brengen. De films volgen tot nu toe eenzelfde stramien en ik vrees dat het op den duur teveel van hetzelfde gaat zijn. Lag het trouwens aan mij of bevatte de film wel erg weinig muziek? Kwam erg kaal op me over.