Greystoke: The Legend of Tarzan, Lord of the Apes (1984)

Alternatieve titel: Greystoke - De Legende van Tarzan Heer van de Apen

Verenigd Koninkrijk
Avontuur / Drama

geregisseerd door Hugh Hudson
met Christopher Lambert, Andie MacDowell en Ralph Richardson

Langs de Afrikaanse kust lijden Lord Clayton en zijn vrouw schipbreuk en komen in de jungle terecht, waar enige tijd later Lady Clayton een zoon zal baren. Na de dood van zijn ouders meet de jonge Clayton, die is opgevoed tussen de apen, zijn intelligentie met die van zijn omgeving. Hij wordt een volwassen jongeman, door de apen geselecteerd als hun leider. Twintig jaar later ontdekt de Belgische ontdekkingsreiziger Philippe D'Arnot de volwassen aapman en neemt zich voor de jongen op te voeden...

avatar van mcdaktari
Brix schreef:

De oorspronkelijke Tarzan verhalen, geschreven door Edgar Rice Burroughs, zijn wel degelijk van epische omvang.
Alleen is dat tot nu toe in geen enkele Tarzanfilm zo in beeld gebracht.

Het geld en de mogelijkheden om zoiets te verwezenlijken waren er vroeger niet.
Met de hedendaagse filmische middelen zou dat wel mogelijk zijn.
Maar helaas borduren de filmmakers nog steeds teveel voort op de vroegere, zo succesvolle, maar totaal foute film versies.

Met Greystoke wilde men het anders aanpakken, maar men vergat dat Tarzan een actie-held is, en geen , door gespleten gevoelens geplaagde zielige figuur.
Bovendien kon Lambert, ondanks goede acteerprestaties, voortkomende uit de harde aanpak van regisseur Hudson, mij niet overtuigen in de rol van Tarzan.

Een aantal actiescènes, die het geheel nog een beetje vaart hadden kunnen geven werden als te grof bevonden, en verwijderd uit de film.
Inderdaad..een gemiste kans.
Ik vind het op zich wel een mooie-plaatjes film.
Maar geen goede Tarzan film.

Ik moet zeggen dat ik jou 4 sterren dan toch verdomd hoog vind voor een geen goede Tarzan film.
Ik kan ook niet goed begrijpen dat jij als zwaar Tarzan fan dit niet kunt waarderen, oke, ondanks het dan niet helemaal spoort met de originele boeken. Maar buiten dat is het voor mij ondenkbaar dat jij deze Tarzan film slechter vind dan die nieuwe. Maar goed, ieder z'n eigen mening natuurlijk.
Ik heb net Greystoke nog weer eens gekeken voor de , ik weet niet hoeveelste keer, maar ik blijf het een prachtfilm vinden

mcdaktari

Die vier sterren vind ik de film toch wel waard.
De eerste twintig á dertig minuten zijn prima, vooral die waarin de jongere acteurs de Tarzan rol spelen.
Dat is de Tarzan van Burroughs, daarna gaat het jammer genoeg mis.

Voor de rest is het ook een mooie film, die ik vaak bekeken heb, vorige week zelfs nog, op Blu-ray.
Maar die helaas als Tarzan film tekort schiet, omdat hij van het hoofdpersonage een zielige figuur maakt waarmee je a.h.w.. medelijden krijgt.
Dat heb ik in het gequote bericht ook allemaal uitgelegd dacht ik.

N.B.

Ian Holm vind ik echt geweldig als Tarzan's vriend d'Arnot.
Top acteur.

avatar van mcdaktari
Ja inderdaad dat vond ik ook een hele goede keuze om Ian Holm te nemen voor die rol. Hij speelt zelfs als één van de betere, zoniet de beste.

mcdaktari schreef:
Hij speelt zelfs als één van de betere, zoniet de beste.

Helemaal mee eens
Overigens vind ik de scene waarin d'Arnot en John (Tarzan) afscheid nemen schitterend gespeeld, door beide acteurs.
Ontroerend.
Ik heb Lambert nooit beter gezien dan in die scène.

avatar van frodok
Interessante benadering deze film. Op zich mooi om Tarzan neer te zetten als een worstelende persoonlijkheid, die veel moeite heeft met het contrast tussen de jungle en de 'beschaafde' wereld. Jammer dat het er bij deze wat knullige film niet zo goed uitkomt. Lambert speelt weinig overtuigend, en hij lijkt veel te makkelijk zaken te accepteren en op te pakken. Zijn motoriek is al menselijk nog vóór dat hij 'ontdekt' wordt. En ook blijkt hij zelf ontdekt te hebben hoe hij een hoofdbandje en een riem moet dragen. Kleine details, misschien, maar ze stoorden me behoorlijk. Zeker omdat er veel meer van dit soort ongeloofwaardigheden naar voren kwamen.
Ik denk dat van dit gegeven op zich een mooi psychologisch drama gemaakt kan worden, wat op meerdere niveau's waarde zou kunnen hebben. Het is Hudson alleen met deze film helaas niet gelukt...

frodok schreef:

Toch niet zo ongeloofwaardig als het lijkt, maar dat heeft met het inkorten van de film te maken.
Zijn "kledingstukken" heeft hij buit gemaakt op de pygmeeën die zijn voedstermoeder de apin Kala vermoord hadden.
Logisch dat hij daardoor ook wist hoe die te dragen.
Wie het originele verhaal van Tarzan kent (geschreven door de "Master of Adventure" Edgar Rice Burroughs) weet precies hoe e.e.a. in elkaar zit.
Daarin terroriseert hij jarenlang de stam die verantwoordelijk was voor de dood van zijn geliefde moeder, die hij lange tijd daadwerkelijk voor de zijne hield.

Ik kan me wel voorstellen dat de niet-kenners er vraagtekens bij plaatsen.

avatar van frodok
Ah! Jammer dat dat in de film dan niet óf beter geïntroduceerd wordt, óf anders wordt opgelost. Nu is het een gekke keuze die (in de film) geen fundament heeft...

frodok

Inderdaad.
De oorspronkelijk versie van de film duurde maar liefst 4 uur(!)
Dus er is geknipt bij het leven (helaas)
Ik had de ontbrekende scènes graag als extra's op de Blu-ray gezien.

avatar van Roger Thornhill
Ik moet zeggen dat ik me niet stoorde aan deze benadering van Tarzan, om de eenvoudige reden dat ik nergens medelijden (in de neerbuigende, "zielig-vindende" zin des woords) met Tarzan kreeg, en dat kwam dan weer door de vertolking van Christopher Lambert, die ik normaal een absolute drol van een acteur vind (hoog op mijn lijstje van acteurs wier films ik alleen al door zijn of haar aanwezigheid probeer te mijden) maar die hier Tarzan uitstekend vorm geeft, met een goede mimiek en een lenig en fraai geboetseerd lichaam dat nochtans niet de indruk maakt rechtstreeks uit de sportschool te komen. Twee bijrollen springen eruit : Ralph Richardson logenstraft zijn hoge leeftijd (je zou niet zeggen dat dit zijn laatste film zou blijken te zijn) en Ian Holm speelt geweldig als altijd – net als John Hurt is dat iemand die we nog gaan missen wanneer hij er opeens niet meer zal zijn om een essentiële bijrol perfect op te vullen, van Ash tot Bilbo. James Fox daarentegen (toch een intrigerend acteur) lijkt te zwemmen in zijn rol, en dat Andie MacDowell een paar jaar hierna opeens de hoofdrol zou spelen in een reeks van succesvolle films (Sex lies & videotape, Green card, Groundhog Day, Four weddings and a funeral) zou je op basis van haar spel als Jane niet kunnen bevroeden (nog los van die beruchte nasynchronisatie). Maar goed, wat mijn eindoordeel betreft, mijn kennis van Tarzan reikt niet veel verder dan het "Tarzan bundolo!" uit de Tarzan-Classics-strips van vroeger, en als ik geen rekening houd met de officiële achtergrond van Edgar Rice Burroughs (zoals zeer lezenswaardig uiteengezet door Brix hierboven op 15 september 2009), dan zie ik hier een serieuze en warme film die zeker benieuwd maakt naar hoe de volledige "cut" eruit zou hebben gezien.

Roger Thornhill schreef:

Helemaal mee eens

avatar van AJK
AJK
Top film.
Heb het als 12 jarige in 1984 in de bioscoop gezien. Het was een lange zit.
Lambert vind ik top spelen.
4.0

avatar van Brix
Gisteren op de NL TV te zien geweest... met ingekorte scène's