• 8.487.322 stemmen

Genre: Western

Geregisseerd door: Buzz Kulik

Met onder meer: Yul Brynner, Robert Mitchum en Charles Bronson

Plot Villa Rides

"Villa rages! Villa lusts! Villa kills! VILLA RIDES!"

Een roekeloze, wapensmokkelende piloot moet beslissen: Pancho Villa helpen in de Mexicaanse revolutie van 1912 of voor het vuurpeleton komen te staan.

imageimageimageimageimageimage

avatar van blabla

blabla

• 2070 berichten

Yul Brynner met haar op z'n hoofd !

ff wennen

avatar van thunderball

thunderball

en met enge snor!!!

avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

Goed nieuws: dvd-release 6 maart 2008.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Yul Brynner als de Mexicaanse revolutionair Pancho Villa en Robert Mitchum als een Amerikaanse avonturier die tegen zijn wil meedoet in de strijd. Jaren '60 escapisme met heel wat Mexico clichés (Viva villa sfeer, dorpsdecors, mexicanen met sombrero's). Maar wat de film toont klopt historisch grotendeels wel en wordt eenvoudig en waarheidsgetrouw overgebracht. Pancho Villa vind ik trouwens een fascinerend personage die trouw blijft aan zijn idealen. Charles Bronson speelt Rodolfo Fierro, de rechterhand van Villa, ook een personage die echt bestaan heeft. Fierro was echter een psychopatische moordenaar. De film maakt zeker geen held van hem, want hij knalt toch heel wat mensen koelbloedig af. Jammer dat de film nooit echt intens wordt en het acteerwerk faalt om boven het gemiddelde uit te steken. De vaak mooi gefilmde gevechtsscènes missen vuur en geweld.

avatar van blurp194

blurp194

Leuk vanwege de nostalgie, want in de jaren-70 nogal eens op de televisie geweest. Yul Brynner als Pancho Villa met snor en haar, Robert Mitchum als zijn gewone antiheld, en Charles Bronson als het hardhandige hulpje van Pancho Villa. Met veel paarden, veel sombrero's en af en toe gitaarmuziek. En met mooie scenes met treintjes en zelfgemaakte bommen die met een sigaar aangestoken worden en uit een vliegtuig gegooid worden. Revolutieromantiek lijkt me daar een mooi woord voor.

avatar van lezertje

lezertje

Deze film zou ongetwijfeld sterker zijn geweest als scenarioschrijver Sam Peckinpah de regie had gevoerd, zoals oorspronkelijk de bedoeling was. Het was acteur Yul Brynner die het niet eens was met het karakter van Villa, zoals geschreven door Peckinpah. Robert Towne kreeg de opdracht het script te herschrijven naar de wensen van Brynner. Hoe diva gedrag een slechtere film kan opleveren.

avatar van mr rumson

mr rumson

Of deze film historisch correct is daar heb ik mijn twijfels over .

Maar waar ik niet aan twijfel is dat dit een gemiste kans is om er een klassieker van te maken.

Er mogen dan wel drie acteurs van naam in zitten maar ik was nou niet bepaald onder de indruk van hun acteer prestaties .

Vooral Mitchum vond ik maar futloos voor de dag komen .

Het verhaal komt voor mij wat rommelig over en word naar mijn idee gebruikt als kapstok voor de vele actie scenes.

Met als gevolg dat je na de film nog niet echt veel wijzer bent geworden over de revolutie en Pancho Villa.

Ik had dan ook graag gezien hoe het verder verliep met Villa zo zou het Amerikaanse leger zonder succes nog jaagt op hem hebben gemaakt.

Ook had men wat dieper in mogen gaan over de revolutie of hoe Villa aan zijn einde is gekomen .

De filmmakers hebben er voor gekozen om maar een gedeelte van deze legendarisch figuur te verfilmen en er een vermakelijke actie film van te maken.

Waardoor het voor degenen die van historie houden en hopen wat wijzer te worden over de revolutie niet echt interessant is om deze film te zien.