Taras Bulba (1962)

Verenigde Staten / Joegoslavië
Actie / Avontuur

geregisseerd door J. Lee Thompson
met Tony Curtis, Yul Brynner en Sam Wanamaker

18de eeuw. Kozakken genieten de reputatie de beste strijders ter wereld te zijn, dus roept het Poolse leger hun hulp in tegen de Turkse sultan. Deze probeert zijn Ottomaanse Rijk uit te breiden door ook Polen in te lijven. Na het behalen van de overwinning worden de Kozakken echter uit elkaar gedreven en uitgemoord door de Polen. De verbitterde kolonel Taras Bulba voedt zijn zonen, Andreï en Ostap, op als echte soldaten en leert hen Polen te wantrouwen. Andreï en Ostap worden door hun vader verplicht te gaan studeren in Kiev. Ze mogen pas terugkeren naar huis als ze echt doordrongen zijn van het Poolse denken en handelen. In Kiev leert Andreï de gouverneursdochter Natalia kennen en valt voor haar charmes. Andreï zal moeten kiezen: zijn volk of zijn liefde voor Natalia.

Prima avonturenfilm die me boeit van begin tot eind.
Ook de muziek van Franz Waxman mag er zijn, een van zijn beste. Wacht na de laserdisc nog steeds op de dvd.

Ja ik wacht ook op de dvd hiervan.

Ik heb deze film ooit gezien toen ik klein was en hij heeft een enorme indruk op me gemaakt.
Het is erg lang geleden, dus ik kan niet een goed oordeel geven nu, maar hij lijkt me zeer de moeite waard nog eens te zien.

avatar van J.S.
Mooie film met goeie rollen van Curtis en vooral van Brynner natuurlijk,een groot minpunt is de hele liefdesgeschiedenis die zeker niet voldoende is uitgewerkt om Andrei's verraad geloofwaardig te maken, de film had zich ook wel iets meer aan het boek mogen houden 3*.

ap1947 schreef:
Wacht na de laserdisc nog steeds op de dvd.

nicolaas 1974 schreef:
Ja ik wacht ook op de dvd hiervan.

Vanaf eind maart in de VS verkrijgbaar, officiële MGM-uitgave in breedbeeld (2.35:1). Tot nu toe via ebay verkrijgbare Chinese uitgave is 4:3.

De eind maart verschenen DVD-uitvoering is prachtig gelukt. Echt breedbeeld (2.35:1), stereo geluid (maar geen surround) en heldere kleuren. Alleen nog in regio 1 verkrijgbaar, met Engelse en Spaanse ondertitels.

avatar van aspro
ags50 schreef:

heb hem zaterdag 17 april bij de media markt gekocht 8euro.
in in hele mooie uivoering en suround sound.
en met ned ondertitels(een MGM film)

avatar van aspro
hier nog wat gegevens over ''TARAS BULBA''
een hele mooie goudkleurig box met daarin de film.
tijdsduur:120minuten.
genre:actie.
beeld 16:9.
geluid:2.0 dolby stereo
taal:engels gesproken,nederlands ondertiteld (aan/uit).
regio 2.
(lime light pictures)
UA (united artist)
M.G.M.

aspro schreef:

heb hem zaterdag 17 april bij de media markt gekocht 8euro.
in in hele mooie uivoering en suround sound.
en met ned ondertitels(een MGM film)

Oh dat lees ik nu pas ruim een jaar later, die zal vast al uitverkocht zijn.

avatar van Decec
Een goede Actie/Avonturen film...
Prima verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Oudewetse klassieke muziek (geen
Dolby Digital aanwezig)...
Redelijk kwaliteit breedbeeld
(geen HD aanwezig)...

avatar van joolstein
Mindere avonturen-film van regisseur J. Lee Thompson (The Guns of Navarone (1961) en King Solomon's Mines (1985) Aanvoerder van de kozakken Taras Bulba (Yul Brynner) zweert wraak nadat hij is bedrogen door de Polen. Na in de bergen te zijn gaan wonen krijg hij twee zonen Andreï (Tony Curtis) en Ostap (Perry Lopez.) Als deze zijn opgegroeid krijgen deze de kans om te gaan studeren aan de universiteit van Kiev. Daar wordt Andreï verliefd op Natalia Dubrov (Christine Kaufmann.) maar trekken de kozakken weer ten strijden. Het verhaal doet denken aan Romeo en Juliet maar komt nergens sprankelend over. Wat raar is want Curtis en Kaufmann zagen elkaar wel zitten en belandde zelfs voor het altaar. Ook de massale scenes tussen de Polen en kozakken op paarden zijn nergens echt spannend. Die scenes zijn trouwens op genomen in Argentinië en niet in de buurt van Oekraïne. Op meerdere momenten gaat de film zelfs over de schreef, Brynner ging zingen (?) en later kwam er nog een keer een soort musical-achtige liefdesscène. Met Thompson als regisseur en Brynner en Curtis in de hoofdrol had het een mooie film kunnen zijn, toch gaat het ergens mis? Vermoedelijk komt dat omdat Brynner en Curtis erg ongeloofwaardig overkomen als vader en zoon. Plus de liefdesverhouding tussen Curtis en Kaufmann die voor opschudding onder de kozakken moest zorgen kwam totaal niet uit de verf.