Exodus (1960)

Oorlog

geregisseerd door Otto Preminger
met Paul Newman, Eva Marie Saint en Ralph Richardson

De film gaat over het oprichten van de staat Israel. Een schip met joodse immigranten op weg naar Israel worden overgezet op een boot naar Cyprus. Een officier probeert hen te loodsen door de Engelse blokkades naar Israel.

Een lange zit, hier en daar wat langdradig maar geen slechte film. Had wel wat korter gekund. Sal Mineo is in topvorm.

avatar van Timmy757
Op een een of ander manier beviel deze mijn wel. Soms ietsje te langdradig maat toch wel een mooie film. 4*

Film is inmiddels 47 jaar oud, maar nog altijd prachtig om (weer) te bekijken. Terechte oscar nominaties.

avatar van Sjaako
Mooi dramatisch en episch filmspektakel, zoals de top-films uit die tijd.

En wat een muziek...

avatar van jordybeukeboom
Hij wordt maar erg magertjes bedeeld hier, deze in mijn ogen topfilm. De film bouwt behoorlijk rustig op, maar saai is dat toch echt niet te noemen. Het verhaal en de personages worden rustig uit de doeken gedaan, waarna er zich een spannende film ontspint met verschillende dramatische gebeurtenissen.

Wel een beetje vreemd om de blauwogige Newman te zien als jood, maargoed, als je even de filmster Newman buiten beeld zet kun je eigenlijk niet anders dan hem zeer overtuigend noemen. Wat een gelikte gentleman is hij in deze film ook bij tijd en wijle, geen wonder dat de prachtige Eva Marie Saint uiteindelijk als een blok voor hem valt, hoewel hun liefde moeilijker is dan het in eerste instantie lijkt.

Sowieso is eigenlijk de complete cast overtuigend. Het afgelegen kinderkamp is misschien wat erg sprookjesachtig en idyllisch, maar ook die oase van rust blijkt uiteindelijk niet een heel veilige haven.

Prachtige rauwe rol van Sal Mineo overigens, hem op het lijf geschreven. Hij heeft een echt rattenkoppie, maar toch weet hij je keer op keer te vertederen. Eigenlijk toch best een heel groot acteur.

De monoloog van Newman op het einde is een tikje aangezet, maar is toch wel erg ontroerend en een waardig slot van ruim 200 zeer boeiende minuten.

De films van Otto Preminger zijn toch een beetje onderbekeken hier op Moviemeter, en voor Anatomy of a Murder en Exodus is dat toch doodzonde, want dit zijn stukjes cinema van Weense klasse

Heerlijk zonnige beelden bevat deze film ook, ideale zomerfilm Maar vergis je niet, het is zeker geen luchtige film, al zitten er gelukkig wel luchtige momenten in Gaat dat zien/kopen/huren!

Wat een slechte film niks anders dan zionistische propaganda.

Israel, een staat gesticht doormiddel van etnische zuiveringen en terrorisme.

Meneer Bungel
Het zal best naar Zionistische propaganda neigen, het is zeker geen slechte film. Het verhaal gaat slechts deels over het oprichten van de Joodse staat, het eerste deel gaat toch meer over hoe vele Joden ontsnapt zijn aan een wisse dood in Duitsland en nog maar moeten zien dat ze ergens veilig en wel terecht kunnen.

Dat er veel Palestijnen zijn verdreven van hun grond om de Joodse staat te kunnen stichten vind ik niet goed te praten, maar er zijn voor zo ver ik weet altijd over en weer terroristische acties geweest. Maar laat ik ook bekennen dat ik er niet álles van weet.

Het blijft, zoals gezegd, een sterke film met mooie rollen voor Newman en Saint. Het blijft de volle speelduur boeien, ook al is die monoloog op het einde écht over the top...

Onveranderd 4,0*.

Oké, mooi opgebouwde film en onderhoudend, maar bestaand uit niets anders dan clichés zo groot als een huis! Blonde hoofdrolspeelster, braaf blond meisje, de zachtaardige, rondbuikige dokter, moeilijke, maar toch goed aflopende liefdesrelatie... Ik kan er nog zo'n vijftig opnoemen.
En ja... Allemaal brave, zachtaardige joodse goedaards met het hart op de juiste plaats. Ik heb het al anders geweten.

avatar van fappie
Vrij ondergewaarde film waarin veel gebeurt. Hij is alleen veel te lang. Opzicht een prima verhaal en sfeer. Newman vond ik een beetje emotieloos spelen, maar verder wel goed.

Film, puur "Avontuur en actie" ware er niet de historische achtergrond als de oprichting van de staat Israël en het nog actuele Palestijns conflict. De film onderlijnt trouwens in de slotscène de complexiteit er van, ondanks de wil bij sommigen om tot een vredige oplossing te komen.
Al bij al een te lange film, erg moeilijk om het gedurende 3 uur boeiend te houden, maar hoe dan ook met de verdienste dat hij nog altijd, na 50 jaar, best bekijkbaar is, en dat hij in 1960 toch de wereld herinnerde aan de problematiek om daar verschillende volkeren onder één dak samen te brengen.

Ik ben verbaasd dat, relatief gezien, zo weing gebruikers deze historische filmklassieker uit begin zestiger jaren hebben gezien. Het bezienswaardige, verbluffende, overvloedige en (massale) epische actiedrama, over het ontstaan van de staat Israël, naar de bestseller van Leon Uris, duurt maar liefst drie en een half uur, maar door de samenhangende, dramatisch boeiende en vlotte vertelstijl lijkt dat geen moment zo.

avatar van Mochizuki Rokuro
Ik vind 80+ stemmen voor een film uit deze periode zonder status en niet zijnde een Hitchcock of Kubrick zo slecht nog niet. Ik zou de film trouwens een ieder willen afraden

Meneer Bungel
Het zou me bijna een aanbeveling zijn, maar ik heb 'm al gezien.

avatar van Mochizuki Rokuro
Ik heb pas wel een film specifiek aan jou aangeraden bij een recensie, maar dat was wel écht serieus bedoeld hoor! Die moet je zeker checken: ...Hanno Cambiato Faccia (1971)

Meneer Bungel
Had het niet meegekregen, maar dat zou best wat kunnen zijn. Wordt hopelijk ter plaatse eens vervolgd.

gauke schreef:

Het verbaasd me nog meer dat het gross van de gebruikers uberhaupt geen films kijken uit de jaren '30 tot en met jaren '80 eigenlijk is dat erg triest....

Mochizuki Rokuro schreef:

Niet mee eens film was meer dan middelmaat.

avatar van mrklm
Regisseur Otto Preminger heeft de beste bedoelingen met dit epos over de Joodse strijd die vooraf ging aan de stichting van de staat Israël. Paul Newman is prima gecast in de hoofdrol en de actiescènes in de tweede helft van de film zijn de moeite waard. In de eerste helft van de film gaat echter in een relatieve slakkengang waardoor ik het erg moeilijk vond om de aandacht erbij te halen. Wie een beetje oplet zal het bovendien opvallen dat Preminger er in massascènes weinig heeft gelet op de vele extra's, die vaak nauwelijks overtuigen of soms zelfs gewoon richting de camera staan te kijken! Een belangrijk verhaal, maar met teveel tekortkomingen om klassieke status te verdienen. Een remake van 140 minuten zou zeker op zijn plaats zijn!

stinissen schreef:

Niet mee eens film was meer dan middelmaat.

Je hebt het toch echt bij het verkeerde eind "Mochizuki Rokuro": Otto Premnger was een toonaangevende, gerespecteerde producer en regisseur en Paul Newman [Cat On A Hot Tin Roof, 1958] en Eve Marie Saint [North By Northwest, 1959] waren topsterren. Bovendien is dit een zeer gewaagd onderwerp en dat alles maakt dit een film met een behoorlijke status!
Ik vraag me wel af hoeveel films van voor 1960 jij gezien hebt?

Klopt helemaal

mrklm schreef:
Ik vraag me wel af hoeveel films van voor 1960 jij gezien hebt?

Omdat je het zo vriendelijk vraagt: Kismet was vanmiddag de 1133e lange speel films (uit de periode van 1912 t/m 1959) en dan nog ongeveer 400 shorts - vooral silents.

avatar van mrklm
In dat geval snap ik niet dat je deze film een gebrek aan status verwijt. Ik neem aan dat je Laura, Porgy and Bess, Anatomy Of A Murder, The Man With The Golden Arm en Carmen Jones dan ook hebt gezien? Zijn toch echt filmklassiekers van Otto Preminger op het top van zijn kunnen.
En met Lee J Cobb, Ralph Richardson en Sal Mineo in de supporting cast kun je toch onmogelijk stellen dat dit een film zonder status is?

avatar van Mochizuki Rokuro
'Status' is misschien ook niet het goede woord, in reactie op een paar dingen die je aanhaalt.

De 'status' van Preminger staat wat mij betreft los van de 'status' van deze film. Van de films die je noemt heb ik er drie gezien (de twee musicals (nog) niet) en die drie behoren samen met Angel Face tot mijn Preminger Top 4 tot nu toe. De 'status' van die drie is toch ook wel groter denk ik dan van Exodus. Niet alleen in huidige 'lijstjes' en overzichten, maar ook destijds al dacht ik. Al zie ik dat Mineo voor zijn rol een Golden Globe won (en een Oscar-nominatie kreeg).

Verder hoeft een film met status natuurlijk niet direct een goede film te zijn. Ik heb daar ook verder geen boodschap aan. Maar dat de kwaliteit van deze film te wensen overlaat deel je toch wel enigszins met me, gezien je waardering en inhoudelijke stukje. Het is al van even terug dat ik Exodus zag (volgens mij 'ooit' in een Paul Newman vibe óf ten tijde van 100 jaar ciinema op de BBC of zo. Wat ik me herinner is vooral een enorm aanslepende, goedbedoelerige film. Vandaar mijn lage waardering. Over een precair thema - dat wel.

Dat de film een sterrencast heeft staat buiten kijf, daarom is 'geen status' misschien ongelukkig gekozen. Aan de andere kant is een sterrencast ook geen garantie voor kwaliteit. Als we dan toch schepenfilms met een WOII-thema en een sterrencast bespreken vond ik Ship of Fools van Stanley Kramer een stuk aangenamer. Die was wel van vijf jaar later. Mijn reactie over de status ging meer over het feit dat ik het aantal stemmen voor deze film nog vind meevallen en er "grotere" films zijn die nog veel onbekender zijn. Maar veel klassieke Hollywood stemmers zijn er niet heel veel - gelukkig zijn ze er wel. Ik beschouw mijzelf toch ook wel tot die categorie.

Preminger is net als Losey een regisseur waar ik geen automatische klik mee heb (ik stop Preminger en Losey op de een of andere manier altijd in mijn zelfde hersencel), wat ik met types als Huston, Sirk, Ray en zo wel heb. 'Status' doet er dan niet zoveel toe, het is toch een persoonlijke waardering natuurlijk.

avatar van blurp194
De vergankelijkheid.

Exodus, zowel het boek als de film, hebben - onderkend door voor- en tegenstanders van de al of niet Zionistische inhoud - een enorme impact gehad op de vorming van de staat Israel, via de beïnvloeding van de Amerikaanse opinie. In het lijstje van Preminger, maar ook Newman en Saint denk ik toch vrij makkelijk dat dit de film met de meeste impact en de meeste controverse zal zijn. Dat vergeten we misschien wat makkelijk omdat het al een 'oude' film is en die controverse allang weer voorbijgewaaid is...

Het verhaal, net als het boek van Uris, gebruikt een aantal historische elementen die een fictief verhaal kaders geven. Met andere woorden, het is niet waar gebeurd, maar het lijkt op iets wat wellicht gebeurd had kunnen zijn - er was bijvoorbeeld echt een schip met de naam Exodus, maar daar liep het wel wat anders mee af. De aanpak levert in deze vorm wel een glad en gelikt narratief op, maar geeft ook alle ruimte aan kritiek - en die zou ook wel eens terecht kunnen zijn, afhankelijk van met welke partij in het conflict je je identificeert en welke verhalen en feiten je accepteert. Stap je daaroverheen of heb je daar geen emotie mee, dan is het een mooi en meeslepend epos, vol van de tragiek en het optimistische idealisme van de jaren-50 en -60.

Even los van de controverse is dat wel het sterke punt van de film, en waardoor de voor de begrippen van nu absurd lange speelduur in een oogwenk voorbij lijkt te zijn. Net als het boek overigens, dat heb ik indertijd (nouja, in 1980 or zo) ongeveer in een ruk uitgelezen. En hoewel de hele cast perfect in hun rol zit en ook perfect daarvoor gecast is, zijn ze toch vooral in functie daarvan. Geen acteursfilm, maar een epos - als genre lijkt dat wel haast volledig verdwenen te zijn.

Ergens wel jammer, en na afloop zat ik even te mijmeren of de filmindustrie in de afgelopen 50 of 60 jaar eigenlijk nog wel iets vooruitgegaan is. Geen makkelijk te beantwoorden vraag.

avatar van royals
Ik vind dit echt een gigantishe avontuurlijk epos. Met prachtige muziek. Eén van de beste films, in de stijl van Ben-Hur.

avatar van the hustler
Langdradig epos. Een uurtje korter had zeker gemogen.