The War Wagon (1967)

Actie / Western

geregisseerd door Burt Kennedy
met John Wayne, Kirk Douglas en Howard Keel

De terugkeer van Taw Jackson is groot nieuws in het stadje Emmett. Drie jaar geleden liet de corrupte zakenman Frank Pierce hem opdraaien voor een moord, met een gevangenisstraf van tien jaar tot gevolg. Tijdens Taws afwezigheid pikte Pierce zijn boerderij en land in, dat rijk is aan goud. Nu de rancher wegens goed gedrag opnieuw op vrije voeten is, vreest Pierce voor zijn winstgevende operatie en vraagt revolverheld Lomax hem uit te schakelen. Maar Lomax heeft al een opdracht: samen met Taw, de indiaan Levi Walking Bear, explosievenexpert Billy Hyat en de oude Wes Catlin zal hij een overval plegen op de gepantserde wagen waarmee Pierce het goud laat vervoeren.

Tijd geleden gezien. Hier en daar een beetje 'knullig', maar best wel vermakelijk. 3*

avatar van Pacino88
Een van de vermakelijkste films van de Duke,stukken beter dan Big jake,sons of katie elder etc.
Goede chemie tussen Douglas en Wayne.

avatar van Mug
Mug
Wat gotti al zei, vermakelijk maar wel knullig.
Alle ingredienten voor een ouderwetse western zitten er in: indianen, achtervolgingen, schietpartijen, romantiek, een knokpartij in de saloon, noem maar op. Mooie plaatjes, leuk script, en natuurlijk Wayne en Douglas die elkaar goed aanvullen.

Geen hoogtepunt in het genre, niet bijzonder genoeg, maar wel leuk. 3 sterren.

Trouwens, John Wayne in zijn zoveelste outfit in pastel-kleuren en Kirk Douglas die zijn entree doet in een zeer foute, strakzittende leren blouse: is Brokeback Mountain wel de eerste gay cowboy film?

avatar van Martin Van K
Mug schreef:

John Wayne in zijn zoveelste outfit in pastel-kleuren

Dat viel mij ook weer op. Volgens mij heeft hij datzelfde hemd in al zijn westerns wel eens aan. Lekker fout!

Voor mij een 4 goede film met John Wayne en Kirk Douglas.

avatar van simonvinkie
Burt Kennedy, John Wayne en Kirk Douglas. Tja, dan weet je vantevoren wel dat dit een prima western gaat worden, en dat was het ook. Een simpel, maar fijn heist verhaaltje in een mooie western setting. Dat is dit eigenlijk wel. Ben het ook wel met Mug en Gotti eens met het feit dat de film behoorlijk knullig is.

Verder was eigenlijk alles prima aan deze film. Jammer dat het nooit écht super bijzonder werd, maar alsnog was dit erg vermakelijk. John Wayne speelt sterk, evenals de uitstekende Kirk Douglas, die ik sowieso erg graag in westerns zie spelen. Het verhaal is dan niet heel bijzonder, maar het zorgt wel voor een goeie film. Mooie muziek ook. 3*

avatar van Brix
Een western met een zeer hoog comedy gehalte.
Doet mij denken aan een stripverhaal.
Er vallen doden, maar zelfs dat werkt niet al te ernstig en schokkend.

Howard Keel met pruik, als " Indiaan", ziet er dolkomisch uit.
Douglas in "gay -look " shirt is hier ook al eerder genoemd, haha.
(en dit is niet de enige western waarin hij een dergelijk kledingstuk draagt)
Beiden vullen hun rollen op een nogal clowneske wijze in.

Vrouwen spelen in deze film nauwelijks een rol
Erg jammer dat het aandeel van de mooie Joanna Barnes (als kaartspeelster) zo klein is.

Wayne irriteert niet, dat is mooi meegenomen.

Actie is ruimschoots aanwezig, mooie plaatjes ook.

De schrijver van het verhaal heeft zich zo te zien laten inspireren door 'The Treasure of the Sierra Madre', tenminste voor wat het einde betreft.

Gezien de prijs van de DVD, die bovendien een schitterende beeldkwaliteit heeft, en het kijkplezier, geen miskoop.

avatar van Sergio Leone
Vermakelijk.

Het rechtdoorzeeverhaaltje zorgt voor genoeg genietbare momenten. Speciaal wordt het nooit, daarvoor is deze western te gewoontjes: een indiaantje hier, een knullige knokpartij in een saloon daar.
De uiteindelijke overval op de War Wagon kent een leuke voorbereiding, maar de actie zelf valt lichtjes tegen.

John Wayne oogt vermoeid, maar staat behoorlijk te acteren. Hij heeft een leuk samenspel met Kirk Douglas, die meer kan maken van zijn dynamische en enthousiaste rol.

Voorts is het camerawerk wel te pruimen. Er zitten genoeg mooie plaatjes tussen.
Enkel de muziek is wat minder.

ipman-99
Legends John Wayne and Kirk Douglas Together In One Movie.'' ... '' !!!

Fantastische Western !!! Geweldige Western - klassieker met John Wayne en Kirk Douglas ..., Twee absolute grootheden uit de filmwereld in één film ! Een western die flink entertainment en die bij momenten heerlijk 'luchtig' avontuurlijk is ! Alle ingredienten voor een ouderwetse western zitten er in: indianen, achtervolgingen, schietpartijen, romantiek, een knokpartij in de saloon, ... ! Heerlijke locaties en schitterend camerawerk maken het plaatje compleet af !

Wat ik recent nog zag met John Wayne !!! John Wayne onderwierp ik recent aan volgende Heropfrissingen : "Brannigan", "Big Jake", "The Man Who Shot Liberty Valance" en nu dus "The War Wagon" !!!

avatar van Metalfist
Do you always wear a gun over your underwear?

Ik ben altijd wel te vinden voor een film met John Wayne. Ik heb dan ook vrij veel chance dat mijn interesse pas de laatste jaren de kop opsteekt want ik heb den indruk dat er veel van zijn films op DVD zijn uitgekomen (voor een redelijk goedkope prijs) en hetgeen ik nog niet op DVD ben tegen gekomen wordt uitgezonden op televisie. The War Wagon is dan ook alweer mijn 30e film met John Wayne in de hoofdrol/bijrol dus ik hoopte in ieder geval op een vermakelijke film.

En dat is het uiteindelijk geworden, al moet ik er wel bij vertellen dat ik er toch net iets meer van verwacht had. Aan de opzet van het plot ligt het in ieder geval niet. Wayne mag hier eens meer de 'duistere' kant opgaan doordat hij in de gevangenis heeft gezeten. Hij is natuurlijk niet door en door slecht want gaandeweg komen te weten dat het zelfverdediging was maar het is eens iets anders dan de rechtvaardige type die we meestal te zien krijgen. Hij besluit om wraak te nemen op de nieuwe eigenaar van zijn ranch en de opbouw naar de aanval op de verstevigde postkoets is in ieder geval geslaagd. Nogal standaard in beeld gebracht doordat ieder bendelid zijn eigen introductie krijgt maar het werkt wel. Het is echter in de climax dat de film opeens wat de mist in gaat. De aanval op de koets is voorbij voor je het weet (plus die gatling gun vond ik een slechte toevoeging die er op de koop toe ook nog eens fake uitziet) en de film lijkt te veranderen in een klucht tussen Taw en Lomax. Zeker wanneer Lomax op het einde naar zijn paard springt en er compleet naast springt.. Toch wel wat jammer als je het mij vraagt. Een knokpartij halverwege de film kan ik altijd wel waarderen, volgens Wayne zelf trouwens zijn 500e!

Wat me vooral opviel is dat Wayne er eigenlijk enorm verouderd uitziet. ik heb een tijd geleden The Sons of Katie Elder gezien uit 1965 die halverwege het filmen stopgezet is moeten worden doordat Wayne geopereerd moest worden aan longkanker. Ondertussen zijn we twee jaar verder maar de Duke was nog altijd overduidelijk aan het herstellen. Toch blijft hij nog altijd erg leuk om naar te zien en de film wordt naar een hoger niveau getild door een erg sterke samenwerking met Kirk Douglas. Een acteur die ik niet meteen met het genre associeer (dit was blijkbaar al wel de 3e, en laatste, keer dat Wayne en Douglas samen in een film speelden) maar dit doet hij in ieder geval erg leuk. De bende wordt nog ondersteund door een goede Howard Keel als Levi 'Walking Bear' en let vooral nog op oude rotten van het vak in de bijrollen à la Bruce Dern en Bruce Cabot. Vermakelijke titeltrack trouwens. Wordt wel redelijk veel gebruikt (in allerlei andere formaten want zo is er ook nog een instrumentale versie te horen in de film) maar paste wel goed bij de sfeer van de film.

Deze keer geen one-man show van John Wayne want hij vormt een erg geslaagd duo met Kirk Douglas. Wayne is echter niet zijn gewoonlijke zelf maar dat valt wel ergens te begrijpen. Dankzij amusante bijrollen is het een vermakelijke film geworden en de opzet van de heist op zich is degelijk maar de climax stelt een tikkeltje teleur.

avatar van mr rumson
Gisteren met veel plezier naar deze vermakelijke western gekeken .
Dat komt mede door de mooie samenwerking tussen Wayne en Douglas .
Met leuke oneliners, bv : Douglas vraagt aan Wayne “ draag je altijd je geweer over je ondergoed ?” Dit terwijl Douglas het zelf ook doet maar dat kun je op dat moment niet zien door dat hij een kimono aanheeft.
Het is dan ook Douglas die de show steelt met zijn opvallende kleding aan .
De knokpartij in de saloon is mooi om te zien. Wayne die de mannen van zich af moet slaan en Douglas die in tussen het gevecht zo maar aankijkt en alleen ingrijpt als het echt nodig is.
Dit deed me denken aan Bud Spencer en Terence Hill.
De tweede helft van de film vond ik wat minder. Vooral de overval op de pantserwagen ging mij allemaal wat te gemakkelijk. Ik miste de spanning .
Al met al een prettige western om naar te kijken. Zeker ook door de sfeervolle locatie waar het zich afspeelt .De pantserwagen die met volle vaart door het landschap dendert is een lust voor het oog .

mr rumson schreef:
Dit deed me denken aan Bud Spencer en Terence Hill.

En die hadden het m.i. afgekeken van Reg Park, in Ercole alla Conquista di Atlantide (1961)(openingsscène) al was dat geen western.

avatar van mr rumson
hoi brix ik heb toch even moeten spieken wie dat is Reg Park .
Maar nu ik de foto's gezien heb en de naam Hercules ,
begint het bij mij weer bekend voor te komen .
Dat is lang geleden dat ik die films gezien heb volgens mij ooit eens op de duitser .
Wel leuk om te weten dat ze het daar van hebben over genomen

@mr rumson:

Inderdaad die films zijn bij mijn weten alleen op de Duitse TV te zien geweest.
Maar ik heb ze ook nog in de bioscoop gezien destijds (en nu op DVD in de collectie)

De bedoelde openingsscène is hier te zien (helaas bijna helemaal uit de US versie verdwenen)
(Na ongeveer 2 1/2 minuut gaat het echt beginnen)
YouTube - HERCULES CONQUERS ATLANTIS (1961) main titles [Eng subs]

avatar van mr rumson
hoi Brix heb de scene op you tube gezien .
Leuk om te zien al komt het vandaag de dag wel wat amateuristisch over .
Maar het is wel duidelijk waar Spenger en Hill het van af hebben gekeken .

avatar van Dogie_Hogan
Voor 3 juni 2013 staat een Blu-ray release gepland; bron.

avatar van LuukRamaker
Zo zie ik ze graag. Niet te serieus en niet te grappig, maar ergens daartussen in. Een goed verhaal dat niet al te ingewikkeld is met daarbij een fijn sfeertje dat zorgt voor de nodige relativering. Daarbij is het totaal niet belangrijk wat er precies gebeurt of waar het allemaal om te doen is. Als er in geschoten wordt en er af en toe een klap wordt uitgedeeld ben ik met films als deze al gauw tevreden.

En wie kun je nu beter vragen om af en toe eens een klap uit te delen dan John Wayne? Nou ja, Kirk Douglas misschien, dus werden ze voor het gemak allebei maar gecast. Voeg daar drie man bij en je hebt een vermakelijk groepje bij mekaar dat van The War Wagon een aardig filmpje weet te maken.

Het lijkt alsof John Wayne na Rio Bravo in bijna alle westerns waarin hij de hoofdrol had telkens het zelfde fijne sfeertje met zich mee weet te brengen. Een luchtig sfeertje dat op de één of andere manier erg goed werkt bij mij. Het late werk van Wayne blijft voor mij dan ook het beste. Ook deze film weet hij weer meer dan aardig overeind te houden.

Vlotte en humoristische western.
Denk dat John Wayne, Kirk Douglas en Howard Keel, omwille van outfits en bepaalde scènes bij de opnames ook hun plezier hebben beleefd.

avatar van kevin_vp
Aardige western met de legendarische cowboyheld John Wayne.

Kirk Douglas acteert ook zeer goed.
Deze film is op een zeer mooie locatie in Amerika opgenomen.
Werkelijk prachtige landschappen die mooi gefilmd zijn.
De soundtrack vond ik minder. Ennio Morricone's deuntjes zijn zo veel beter

Een goede aangename western. Niet meer, niet minder. 3*

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
The A-Team in het Wilde Westen. Deze film heeft wel wat weg van The A-Team. Het eerste deel is een bekende formule waarbij John Wayne als Taw een team bijeen krijgt. En dan aan een missie begint. De western zit vol met stereotiepe scènes. Van indianen tot een echt saloongevecht. En toch werkt het. De film neemt zich niet al te serieus en vooral door het duo Wayne en Douglas is dit best een aangename film. Eigenaardig, want Douglas ligt me helemaal niet. Voor mij was Spartacus en Paths of Glory niet echt het succes dat hun naam draagt en het is dan des te verrassend dat hij in een western als The War Wagon eigenlijk wel overtuigt. Deze wat rustigere rollen ligt Wayne eigenlijk wel en met de veel vitalere Douglas er tegenover krijgt de film evengoed de nodige pit.

De film is een vrij toegankelijke, maar best onderhouden familiewestern. Het zal nooit een klassieker worden, maar wie zoekt naar entertainment kan hier best van genieten.

Goede western, een klassieker zelfs, met twee grootheden uit de cinema van destijds, John Wayne en Kirk Douglas.
Het verhaal is simpel maar goed, de actie voldoende en zelfs de grappen zijn geslaagd.
Het samenspel tussen Douglas en Wayne is ook goed geslaagd.
Dat alles maakt dat dit toch wel een western is die de moeite waard is om te bekijken.

avatar van knusse stoel
Prima western met een mooi verhaal en als je nagaat dat normaal gesproken de schrijver niet een echte liefhebber is van het genre, zou de film wel eens echt goed kunnen zijn? De meeste westerns hebben niet een grote indruk op mij gemaakt maar deze herinner ik mij na vele dagen nog.
Ook de acteurs zetten hun beste beentje voor maar ja, wat wil je ook met deze grote namen?