The Vikings (1958)

Actie / Avontuur

geregisseerd door Richard Fleischer
met Kirk Douglas, Ernest Borgnine en Tony Curtis

Ragnar (Ernest Borgnine) leidt met grote regelmaat bloeddorstige Vikingen naar de Engelse kust. Hij verwekt een kind bij de koningin. Eric (Tony Curtis) is de zoon die hieruit voortkomt, hij komt oog in oog te staan met Einar (Kirk Douglas) de opvolger van Ragnar.

Voor uit die tijd is het een redelijk goede film. Het acteren is erg goed in deze film, en ook de beelden zijn mooi opgenomen.

Klassieke avonturenfilm. Goed beeld voor die tijd en matig geluid.

avatar van thunderball
Deze afgelopen weekend aangeschaft en bekeken.
Was zeker twintig jaar geleden dat ik deze nog zag.

Aardige actie/spektakelfilm, nergens echt een klassieker en kan zeker niet tippen aan films als Ben Hur en Spartacus. Daarvoor is de productie iets te simpel en heeft hij de tand des tijds niet geheel doorstaan.

Douglas is (door zichzelf) goed gecast als zoon van Vikinghoofdman en het is sowieso te prijzen, dat hij bijna de gehele film met een verminkt gezicht durft rond te lopen.

Curtis daar en tegen weet niet volledig te overtuigen, hoewel men geprobeerd heeft via een stoerbedoelde baard hem wat mannelijker te laten lijken, blijft hij een beetje een babyface houden.
Leuke bijrollen van Borgnine en James Donald.

De finale met het gevecht tussen Douglas en Curtis boven op een toren is razendspannend, maar de scene, die me nog het meest was bijgebleven was, waarbij je Douglas, wanneer ze bijna met het vikingschip in de thuishaven zijn aangekomen, van de ene roeispaan op de andere ziet lopen/springen.

Hoewel iets wat gedateerd amusement, toch nog altijd leuk om te zien:

een zeven, ofwel 3,5 ster.

avatar van Betamax
Ik ben dus gek op ouwe films en dat is dan ook de reden dat ik niet echt objectief ben.
Prima sfeer en mooie beelden.
Het beeld viel me heel erg mee, weinig vlekjes en streepjes en zo.

Goed beeld voor 1958.
Mooie noorse kust.
Heerlijk om de barbaarsheid van die vikingen te zien.
De film verveelt nooit, eigenlijk.

verdiende 3,5 sterren

avatar van simonvinkie
The Vikings is een heerlijk spectakel met een geweldige cast. De mooie sfeer en een hoop zeer spectaculaire scenes maken dit tot een zeer sterke film. Heb altijd al een goeie film over de vikingen willen zien, en dat heb ik nou gedaan. Ik denk niet dat dit allemaal heel erg waarheidsgetrouw is. Maar goed, het vermaakte bijzonder sterk allemaal. Kirk Douglas zet bovendien ook een geweldige rol neer. Net als Ernest Borgine, die eigenlijk een veel te aardige kop heeft voor een rol als deze. Tony Curtis vond ik overigens niet zo goed spelen. Heb hem veel beter zien acteren.

Ook kent deze film ook hoop prachtige beelden van de fjorden. Het lijkt er ook op dat deze film echt gefilmd is in die gebieden. Dat is in ieder geval absoluut voor herhaling vatbaar.

Behoorlijk ruime 3,5 sterren

Best geslaagde avonturenfilm anno 1958, beslist boeiend voor de liefhebbers van het genre en met een licht historisch tintje.

avatar van Brix
Zojuist nog maar een keer opnieuw bekeken, op MGM.

Hoe vaak ik deze inmiddels al gezien heb?
Ik zou 't niet weten.
Sinds ik er voor 't eerst een stukje van mocht bekijken toen ik een jaar of 10 oud was (de film was niet toegankelijk voor "alle leeftijden", maar een vriend des huizes was portier bij de bioscoop, en liet mij even gluren) vele malen in ieder geval.

Echt zo'n onverslijtbare avonturen klassieker, met meer dan levensgrote personages (en acteurs) in de hoofdrollen.
Douglas, Curtis, Borgnine en Leigh als "kersje" op de taart

Een vikingen epos dat toch wel een klassieker mag genoemd worden. Alleen spijtig dat het einde zo abrupt is. Met het intrige van de verborgen familieband wordt bijna niets gedaan. Maar voor de rest een zeer onderhoudende avonturenfilm. Kirk Douglas is wel beter gecast dan Tony Curtis.

Mooi Actie / Avontuur uit de oude doos met veel fraaie beelden. Verhaal is best goed en datzelfde geldt ook voor de cast en dan met name Kirk Douglas. Ze zenden hem nog wel eens uit op MGM.

avatar van aburex
Heb deze film ooit in de bioscoop gezien. Moet begin jaren 60 geweest zijn. De laatste scène op de trap waar e 2 halfbroers het met elkaar uitvechten is me altijd bijgebleven. 4,5 * voor de nostalgie

avatar van RuudC
De oude films die ik recent nog zag over de middeleeuwen, waren allemaal een beetje zozo. The War Lord kreeg een nipte 3,5 sterren, maar een film als The Long Ships bleek toch ook niet heel denderend te zijn. The Vikings geeft hoop voor de titels die nog klaarliggen. Wat is dit toch weer gaaf gedaan zeg! Een avontuur zoals een avontuur hoort te zijn. Waar Vikingen baarden hebben en brullen. Kirk Douglas is ongelooflijk veel gaver dan zijn zoon ooit zou worden!

Het is eigenlijk jammer dat er wéér zo’n verplicht stukje halve romantiek in verwerkt moet worden. Het broedercomplex is ruim voldoende voor deze film, want de rest steekt gewoon goed in elkaar. Veel is op locatie geschoten, dus het dobberen in de fjorden maakt de film ‘eerlijker’. De scenes die binnen afspelen, zijn zonder twijfel in de studio geschoten. Daar kan je niet omheen, dus daardoor maakt dat niet uit. Bovendien ziet het er goed en sfeervol uit. The Vikings geeft een interessante en misschien wel het meest correcte beeld dat Hollywood te bieden heeft. De Noormannen (de variant die vooral de Britse kusten terroriseerden) zijn hier wildelingen met een redelijk gevoel voor politiek en vooral het Walhalla in gedachten hebben. Over het algemeen is de actie en spanning best goed, maar de finale (de complete bestorming van het kasteel, maar ook wat eerder afspeelt rondom de wolvenkuil) is een prachtig stukje cinema. Sowieso is dit een van de betere vikingfilms.

RuudC schreef:
Kirk Douglas is ongelooflijk veel gaver dan zijn zoon ooit zou worden!

Absoluut!

Ook helemaal eens met de rest van de filmbeoordeling.
Behalve het gedeelte over de romantische inbreng.
Die vond ik hier niet storend, en goed gedaan.

(Waardering verhoogd met een halve ster)

avatar van Thorongil
Zojuist op de Vlaamse televisie gezien. Wou deze al een tijdje zien, maar gezien er geen blu-ray van is, is het er nooit van gekomen. Vond het een mooie film, veel gefilmd op schiterrende locaties. De inleiding van het verhaal van de film aan de hand van wandtapijten was ook goed bedacht. Prima geacteerd door iedereen. Er zijn veel te weinig films over Vikingen en dan is deze na How To train Your Dragon toch bij de betere.

Thorongil schreef:

Nog even geduld.
De Blu-ray zit in de planning, maar de release datum is nog niet bekend.

avatar van stefan dias
Moedig en sympathiek van Douglas om zichzelf als de 'slechterik' te kasten (met weliswaar sympathiek trekjes). Curtis is een icoon en doet het goed, zelfs in zijn lichtjes gay overkomende outfit. Ook Borgnine is best te genieten.
Maar het verhaal is wat magertjes en té rechtlijnig en voorspelbaar.
De slaaf die toevallig in het dorp van zijn broer terecht komt: dat vond ik toch net iets te makkelijk en de liefdesvonk heb ik echt niet zien overslaan tussen de twee geliefden. Ze begonnen zo maar ineens te tongen en dat was dan dat….
De begin- en eindgeneriek was nog het creatiefste element in heel deze film.

avatar van aspro
Brix schreef:

Nog even geduld.
De Blu-ray zit in de planning, maar de release datum is nog niet bekend.

dat zou geweldig zijn op Blu-ray hou het in iedergeval in de gaten.
liever op Blu-Ray dan op DVD.
vast bedankt voor de Info.

Klassieker uit 1958, die ik trouwens voor een eerste maal zag in het... Pools, in 1975 in Polen.
Toen begreep ik van de ganse film geen snars, maar nu dus wel.
Het is wel een mooie film, met een goede cast ook.
Maar nu komt hij een beetje oubollig over.
Toch blij dat ik hem nu eens heb kunnen bekijken en vooral, heb kunnen verstaan.

avatar van Vinokourov
The Vikings is een amusante en ouderwetse avonturenfilm over een strijd tussen Vikingen en Engelsen. De Vikingen worden als een stel lompe horken afgeschilderd, de Engelsen als wat slimmer en meer ontwikkeld. Baas van het stuk is de eenogige (knappe make-up!) Kirk Douglas met een heldhaftige en rol. Voor de rest is het ietwat soaperige ontwikkelingen en heeft het wat gevechten her en der. Die komen knullig, maar desalniettemin charmant over.

justforuse
Lekkere vikingfilm. Helaas zijn er weinig vikingfilms, maar deze mag er wezen.

avatar van Humphrey
Heerlijke vecht -, snij -, hak - en moordfilm uit de oude doos met een meesterlijke Kirk Douglas en een ongeëvenaarde Tony Curtis. Klassiek Viking verhaal met de nodige gevechtsscènes vijftiger jaren stijl en nog best aannemelijk anno 2015. Een film die je moet gezien hebben. Nog heel erg genietbaar. 4*.

Jeugdsentiment en nog steeds een mooie en krachtige film.

Goeie film waarin de Vikingen op een boten naar Engeland varen om daar te plunderen. Het verhaal is onderhoudend genoeg. Het ziet er allemaal goed uit en is hier en daar behoorlijk groots opgezet (zoals de lange spectaculaire finale). Kirk Douglas is goed op zijn plaats hier.