ad

Genre: Actie / Avontuur

Geregisseerd door: Richard Fleischer

Met onder meer: Kirk Douglas, Ernest Borgnine en Tony Curtis

Over The Vikings

"Mightiest Of Men... Mightiest Of Spectacles... Mightiest Of Motion Pictures!"

Ragnar (Ernest Borgnine) leidt met grote regelmaat bloeddorstige Vikingen naar de Engelse kust. Hij verwekt een kind bij de koningin. Eric (Tony Curtis) is de zoon die hieruit voortkomt, hij komt oog in oog te staan met Einar (Kirk Douglas) de opvolger van Ragnar.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van savi_7

savi_7

Voor uit die tijd is het een redelijk goede film. Het acteren is erg goed in deze film, en ook de beelden zijn mooi opgenomen.

avatar van fasca

fasca

Klassieke avonturenfilm. Goed beeld voor die tijd en matig geluid.

avatar van thunderball

thunderball

Deze afgelopen weekend aangeschaft en bekeken.

Was zeker twintig jaar geleden dat ik deze nog zag.

Aardige actie/spektakelfilm, nergens echt een klassieker en kan zeker niet tippen aan films als Ben Hur en Spartacus. Daarvoor is de productie iets te simpel en heeft hij de tand des tijds niet geheel doorstaan.

Douglas is (door zichzelf) goed gecast als zoon van Vikinghoofdman en het is sowieso te prijzen, dat hij bijna de gehele film met een verminkt gezicht durft rond te lopen.

Curtis daar en tegen weet niet volledig te overtuigen, hoewel men geprobeerd heeft via een stoerbedoelde baard hem wat mannelijker te laten lijken, blijft hij een beetje een babyface houden.

Leuke bijrollen van Borgnine en James Donald.

De finale met het gevecht tussen Douglas en Curtis boven op een toren is razendspannend, maar de scene, die me nog het meest was bijgebleven was, waarbij je Douglas, wanneer ze bijna met het vikingschip in de thuishaven zijn aangekomen, van de ene roeispaan op de andere ziet lopen/springen.

Hoewel iets wat gedateerd amusement, toch nog altijd leuk om te zien:

een zeven, ofwel 3,5 ster.

avatar van Betamax

Betamax

Ik ben dus gek op ouwe films en dat is dan ook de reden dat ik niet echt objectief ben.

Prima sfeer en mooie beelden.

Het beeld viel me heel erg mee, weinig vlekjes en streepjes en zo.

avatar van IJH15

IJH15

Goed beeld voor 1958.

Mooie noorse kust.

Heerlijk om de barbaarsheid van die vikingen te zien.

De film verveelt nooit, eigenlijk.

verdiende 3,5 sterren

avatar van simonvinkie

simonvinkie

The Vikings is een heerlijk spectakel met een geweldige cast. De mooie sfeer en een hoop zeer spectaculaire scenes maken dit tot een zeer sterke film. Heb altijd al een goeie film over de vikingen willen zien, en dat heb ik nou gedaan. Ik denk niet dat dit allemaal heel erg waarheidsgetrouw is. Maar goed, het vermaakte bijzonder sterk allemaal. Kirk Douglas zet bovendien ook een geweldige rol neer. Net als Ernest Borgine, die eigenlijk een veel te aardige kop heeft voor een rol als deze. Tony Curtis vond ik overigens niet zo goed spelen. Heb hem veel beter zien acteren.

Ook kent deze film ook hoop prachtige beelden van de fjorden. Het lijkt er ook op dat deze film echt gefilmd is in die gebieden. Dat is in ieder geval absoluut voor herhaling vatbaar.

Behoorlijk ruime 3,5 sterren

avatar van Movsin

Movsin

Best geslaagde avonturenfilm anno 1958, beslist boeiend voor de liefhebbers van het genre en met een licht historisch tintje.

Brix

Zojuist nog maar een keer opnieuw bekeken, op MGM.

Hoe vaak ik deze inmiddels al gezien heb?

Ik zou 't niet weten.

Sinds ik er voor 't eerst een stukje van mocht bekijken toen ik een jaar of 10 oud was (de film was niet toegankelijk voor "alle leeftijden", maar een vriend des huizes was portier bij de bioscoop, en liet mij even gluren) vele malen in ieder geval.

Echt zo'n onverslijtbare avonturen klassieker, met meer dan levensgrote personages (en acteurs) in de hoofdrollen.

Douglas, Curtis, Borgnine en Leigh als "kersje" op de taart

avatar van IceTigerGhost

IceTigerGhost

Een vikingen epos dat toch wel een klassieker mag genoemd worden. Alleen spijtig dat het einde zo abrupt is. Met het intrige van de verborgen familieband wordt bijna niets gedaan. Maar voor de rest een zeer onderhoudende avonturenfilm. Kirk Douglas is wel beter gecast dan Tony Curtis.

Theunissen

Mooi Actie / Avontuur uit de oude doos met veel fraaie beelden. Verhaal is best goed en datzelfde geldt ook voor de cast en dan met name Kirk Douglas. Ze zenden hem nog wel eens uit op MGM.

avatar van aburex

aburex

Heb deze film ooit in de bioscoop gezien. Moet begin jaren 60 geweest zijn. De laatste scène op de trap waar e 2 halfbroers het met elkaar uitvechten is me altijd bijgebleven. 4,5 * voor de nostalgie

avatar van RuudC

RuudC

De oude films die ik recent nog zag over de middeleeuwen, waren allemaal een beetje zozo. The War Lord kreeg een nipte 3,5 sterren, maar een film als The Long Ships bleek toch ook niet heel denderend te zijn. The Vikings geeft hoop voor de titels die nog klaarliggen. Wat is dit toch weer gaaf gedaan zeg! Een avontuur zoals een avontuur hoort te zijn. Waar Vikingen baarden hebben en brullen. Kirk Douglas is ongelooflijk veel gaver dan zijn zoon ooit zou worden!

Het is eigenlijk jammer dat er wéér zo’n verplicht stukje halve romantiek in verwerkt moet worden. Het broedercomplex is ruim voldoende voor deze film, want de rest steekt gewoon goed in elkaar. Veel is op locatie geschoten, dus het dobberen in de fjorden maakt de film ‘eerlijker’. De scenes die binnen afspelen, zijn zonder twijfel in de studio geschoten. Daar kan je niet omheen, dus daardoor maakt dat niet uit. Bovendien ziet het er goed en sfeervol uit. The Vikings geeft een interessante en misschien wel het meest correcte beeld dat Hollywood te bieden heeft. De Noormannen (de variant die vooral de Britse kusten terroriseerden) zijn hier wildelingen met een redelijk gevoel voor politiek en vooral het Walhalla in gedachten hebben. Over het algemeen is de actie en spanning best goed, maar de finale (de complete bestorming van het kasteel, maar ook wat eerder afspeelt rondom de wolvenkuil) is een prachtig stukje cinema. Sowieso is dit een van de betere vikingfilms.

RuudC schreef:

Kirk Douglas is ongelooflijk veel gaver dan zijn zoon ooit zou worden!

Absoluut!

Ook helemaal eens met de rest van de filmbeoordeling.

Behalve het gedeelte over de romantische inbreng.

Die vond ik hier niet storend, en goed gedaan.

(Waardering verhoogd met een halve ster)

avatar van Thorongil

Thorongil

Zojuist op de Vlaamse televisie gezien. Wou deze al een tijdje zien, maar gezien er geen blu-ray van is, is het er nooit van gekomen. Vond het een mooie film, veel gefilmd op schiterrende locaties. De inleiding van het verhaal van de film aan de hand van wandtapijten was ook goed bedacht. Prima geacteerd door iedereen. Er zijn veel te weinig films over Vikingen en dan is deze na How To train Your Dragon toch bij de betere.

Thorongil schreef:

Nog even geduld.

De Blu-ray zit in de planning, maar de release datum is nog niet bekend.

avatar van stefan dias

stefan dias

Moedig en sympathiek van Douglas om zichzelf als de 'slechterik' te kasten (met weliswaar sympathiek trekjes). Curtis is een icoon en doet het goed, zelfs in zijn lichtjes gay overkomende outfit. Ook Borgnine is best te genieten.

Maar het verhaal is wat magertjes en té rechtlijnig en voorspelbaar.

De slaaf die toevallig in het dorp van zijn broer terecht komt: dat vond ik toch net iets te makkelijk en de liefdesvonk heb ik echt niet zien overslaan tussen de twee geliefden. Ze begonnen zo maar ineens te tongen en dat was dan dat….

De begin- en eindgeneriek was nog het creatiefste element in heel deze film.

avatar van aspro

aspro

Brix schreef:

Nog even geduld.

De Blu-ray zit in de planning, maar de release datum is nog niet bekend.

dat zou geweldig zijn op Blu-ray hou het in iedergeval in de gaten.

liever op Blu-Ray dan op DVD.

vast bedankt voor de Info.

Tarkus

Klassieker uit 1958, die ik trouwens voor een eerste maal zag in het... Pools, in 1975 in Polen.

Toen begreep ik van de ganse film geen snars, maar nu dus wel.

Het is wel een mooie film, met een goede cast ook.

Maar nu komt hij een beetje oubollig over.

Toch blij dat ik hem nu eens heb kunnen bekijken en vooral, heb kunnen verstaan.

avatar van Vinokourov

Vinokourov

The Vikings is een amusante en ouderwetse avonturenfilm over een strijd tussen Vikingen en Engelsen. De Vikingen worden als een stel lompe horken afgeschilderd, de Engelsen als wat slimmer en meer ontwikkeld. Baas van het stuk is de eenogige (knappe make-up!) Kirk Douglas met een heldhaftige en rol. Voor de rest is het ietwat soaperige ontwikkelingen en heeft het wat gevechten her en der. Die komen knullig, maar desalniettemin charmant over.

avatar van justforuse

justforuse

Lekkere vikingfilm. Helaas zijn er weinig vikingfilms, maar deze mag er wezen.

avatar van Humphrey

Humphrey

Heerlijke vecht -, snij -, hak - en moordfilm uit de oude doos met een meesterlijke Kirk Douglas en een ongeëvenaarde Tony Curtis. Klassiek Viking verhaal met de nodige gevechtsscènes vijftiger jaren stijl en nog best aannemelijk anno 2015. Een film die je moet gezien hebben. Nog heel erg genietbaar. 4*.

avatar van shrink

shrink

Jeugdsentiment en nog steeds een mooie en krachtige film.

scorsese

Goeie film waarin de Vikingen op een boten naar Engeland varen om daar te plunderen. Het verhaal is onderhoudend genoeg. Het ziet er allemaal goed uit en is hier en daar behoorlijk groots opgezet (zoals de lange spectaculaire finale). Kirk Douglas is goed op zijn plaats hier.

avatar van kissyfur

kissyfur

Aangenaam verrast hoor! Dit is een rolprent uit de hoogtijdagen van de klassieke Hollywoodfilms, en dat is te merken. Ingetogen en duidelijk gefilmd maar toch soms aandacht voor de mooie plaatjes, acteerwerk dat past bij de jaren vijftig, soms wat knullig (het hoornthema in het eindgevecht, de schwalbes van de stervende strijders), maar over het algemeen gewoon degelijk vakwerk.

En een paar gedurfde keuzes. Ome Kirk die de slechterik (inclusief gezichtsverminking!) speelt terwijl hij de producent van de film was. Maar ook: geen vanzelfsprekende superioriteit of verheerlijking van het christelijk geloof ten opzichte van het heidense Viking-geloof, terwijl je dat bij andere jaren vijftig films wel ziet (Ben Hur, Spartacus). Sterker nog, de enige religieuze ervaring is als Eric zijn straf overleefd heeft als het eb geworden is

Ik ben het overigens wel eens met de mening dat er wat meer gedaan had kunnen worden met de omstandigheid dat het halfbroers zijn maar soit, ik heb me goed vermaakt. Ik vind het al met al een van de betere jaren vijftig epos-films. De wat knulliger aspecten die gewoon zijn bij jaren vijftig én de schok om plotseling superhero/mooiboy Kirk Douglas als Viking te zien en als zoon van een vader die jonger is dan hijzelf weerhoudt me er van om naar de echt hoge cijfers te gaan, maar een gedegen 7-7,5 is deze film toch echt wel waard.

avatar van Don Homer

Don Homer

"love and hate are horns on the same goat"

Amusante Vikingfilm met grote namen: Kirk Douglas, Janet Leigh en Tony Curtis die allen in goede vorm verkeren. Er komen bekende namen voorbij als Vikingen Ragnar en Einar en de Engelse koningen Egbert en Aelle. Deze komen ook voor in de serie Vikings (2013) al heeft Ragnar in deze film slechts een (belangrijke) bijrol.

Mooie beelden, decors en een geweldig kasteel zijn een lust voor het oog. De vikingschepen zijn ook prachtig en authentiek. The Vikings (1958) heeft behoorlijk wat associaties met waargebeurde verhalen uit de 9e eeuw na Christus. Wel jammer dat ze de beruchte en in onze taal vervlochten slangenkuil in een wolvenpit hebben veranderd.

Betamax schreef:

Prima sfeer en mooie beelden.

Het beeld viel me heel erg mee, weinig vlekjes en streepjes en zo.

Je meent het?

Boneka

De hierboven beschreven beeldkwaliteit kan ik niet beamen. Op dit moment zijn er twee blu ray uitgaven. Eentje met A als regio uitgebracht door Kino Lorber The Vikings Blu-ray Release Date March 8, 2016 en degene die voor onze markt is bestemd B regio The Vikings Blu-ray Release Date October 16, 2017 (Eureka Classics) (United Kingdom) en die is bepaald niet vlekvrij! We zien regelmatig kleine vlekjes door het beeld heengaan. Met name bij donkere opnames soms heel veel. Bij mist zien we andere oneffenheden en beschadigingen. Een enkele keer zelfs hele grote dikke black spots vooral rechtsboven in het beeld. Bij helder mooi licht vooral buiten is het beeld nog vrij goed. Kleurrijk en gedetailleerd. Maar bepaald schoon is deze transfer niet!

Okay de film want daar gaat het natuurlijk om in deze review is zeker amusant om naar te kijken. Lekker rauw zoals Vikingen zouden moeten zijn al is daar weinig van bekend hoe ze leefden in die tijd. Het verhaal loopt lekker en we krijgen genoeg te zien. De natuurbeelden zijn mooi en fraai opgenomen. De gevechten zijn goed vond het alleen jammer dat de Aella wel erg snel voor voor de wolven werd gegooid. Het gevecht daarna duurde gelukkig langer. Ik had Ernest Borgnine trouwens niet herkend met die volle baard.

Film 3.5

Beeld 3.0 (zeer wisselend)

Geluid 3.0

Don Homer schreef:

"love and hate are horns on the same goat"

Doordat ik dit zag moest ik juist aan dit spreekwoord denken. Dus geen slangenkuil.

avatar van Don Homer

Don Homer

Omdat ik het woord regelmatig hoor verbaast het me dat er geen spreekwoord is met slangen(kuil), Boneka. Maar de geschiedenis vertelt dat ze toen een slangenkuil gebruikte. Edit: ik zie dat Ragnar zo eindigde, Aelle eindigde op het slagveld.

Don Homer schreef:

Ja maar juist over de Vikingen is heel weinig bekend. Niks staat op schrift. Het lijkt me ook niet logisch dat ze toen slangen hadden in the UK en al helemaal niet in Skandinavie. Dat was allemaal import en de wereld was toen nog plat he.