Tarzan and the Amazons (1945)

Alternatieve titel: Edgar Rice Burroughs' Tarzan and the Amazons

Avontuur / Actie

geregisseerd door Kurt Neumann
met Johnny Weissmuller, Brenda Joyce en Johnny Sheffield

Tarzan en Boy zijn onderweg naar Randini, waar ze Jane moeten ophalen. Opeens worden ze opgeschrikt door het gegil van een jonge vrouw, die achtervolgd wordt door wilde dieren. Tarzan gaat meteen tot de actie over en verdrijft de zwarte panter en de luipaarden. De jonge vrouw is echter gevallen en kan onmogelijk op eigen kracht terugkeren naar Palmeria, het geheime koninkrijk van de amazones. Tarzan brengt de krijgster in zijn eentje terug. Dit valt niet in goede aarde bij Boy. De jongen vindt het stom dat Tarzan zo geheimzinnig over Palmeria doet en begrijpt er al helemaal niets van wanneer Tarzan een paar dagen later weigert om Sir Guy Henderson, een goede vriend van Janes vader, naar het koninkrijk te gidsen.

avatar van Dutchfan
Het lijkt wel of het alle Tarzanfilms hetzelfde verhaal hebben:een groep Europeanen op expeditie willen een of andere schat stelen van een inheems volk,maar het loopt slecht met ze af,vooral nadat Tarzan het volk te hulp schiet.

Toch zijn deze films keer op keer zeer genietbaar,vooral voor op een regenachtige zaterdagnamiddag!

avatar van Legan
Men wordt ouder (en iets minder) en zie daar, ook een nieuwe blonde Jane. Toch wel even wennen. De personages zijn wel een beetje te slap met Jane die (naast een stuk minder knap dan de vorige) veel dommer en naïever is. Ze heeft soms wel van die erg rare beweegredenen die je gewoon paf doen staan. Verder gewoon weer hetzelfde verhaaltje alleen in een iets andere verpakking. Weer met allerlei dieren (luipaarden, panter, ...) en natuurlijk cheeta die de leukste van allen blijft. Prima avontuur en actie.

avatar van Brix
De eerste Weissmuller Tarzan film waarin een andere actrice dan Maureen O'Sullivan de rol van Jane speelde.
De lieftallige Brenda Joyce is hierin Tarzan's blonde levensgezellin.
Eindelijk een blonde Jane, zoals het ook hoort volgens de bedenker van Tarzan en Jane, schrijver E.R. Burroughs.
Ik was er wel blij mee eerlijk gezegd, want O'Sullivan was beslist niet mijn favoriete actrice in die rol(een beetje té nadrukkelijk, om niet te zeggen irritant, aanwezig ook)
Joyce was bovendien een voortreffelijk zwemster, in tegenstelling tot O'Sullivan, die nauwelijks kon zwemmen en watervrees had.
Daarom werd zij ook voor het overgrote deel van haar zwemscènes vervangen door een double (vaak was dat Jean Knapp)

De RKO Tarzan films waren duidelijk meer 'low budget' dan de zes die Weissmuller bij MGM maakte.
Daarentegen vond ik de verhalen toch wat fantasierijker.
De herhaling van steeds hetzelfde thema in de meeste MGM films was erg vervelend geworden (met uitzondering van 'Tarzan's New York Adventure', de laatste in de reeks)
Zeker door toepassing van scènes die telkens opnieuw werden gebruikt.
Toch was er geen gebrek aan goede acteurs voor de cast in de RKO serie.
Het waren wat minder grote namen dan die in de MGM films, maar de acteer prestaties waren goed.
Het aardige verhaal van deze film draait om een stam van Amazones.
Boy zorgt door zijn gebruikelijke ongehoorzaamheid weer eens voor problemen.
Geen uitschieter in de RKO Tarzan reeks, maar ook niet naar beneden toe.
Amusant genoeg in ieder geval.

avatar van movie acteurs
Dit was inderdaad de eerste film waar opvolger Joyce, Jane speelde. Deze film van de befaamde Tarzan was weer prima. Ook de setting ziet er hier heel mooi uit. Dit avontuur van Tarzan was vermakelijk en goed. In ieder geval heb ik wel weer genoten. Een 4,0.

avatar van Brix
Wow, je gaat met een razend tempo door de Tarzanfilms heen m. a.
Ik kan het bijna niet bijhouden met lezen, haha.

avatar van movie acteurs
Ik hou het toch gewoon makkelijk en lekker kort.

avatar van Brix
Gelijk heb je, kon ik dat ook maar

avatar van Phantasm
Weer een leuke, genietbare Tarzanfilm die lekker wegkijkt.

avatar van SnakeDoc
Echt wel heel erg gedateerd. Vind Weissmuller als Tarzan wel een beetje gladjes, maar op zich ziet de film zelf er wel aardig uit. De aap en olifant maken het plaatje aardig compleet. Grappig verhaaltje, grappige speelduur, maar verder niet overdreven leuk of bijzonder.

Binnenkort maar eens opzoek naar de originele eerste Tarzan. Is dat de variant uit 1932? Movie acteurs zal dat wel weten

avatar van Brix
movie acteurs weet het zeker, maar die zal ook Tarzan of the Apes, uit 1918, als de eerste aanduiden

avatar van SnakeDoc
Dank Brix, ... ga ik me daar eens aan wagen!