Tarzan's Desert Mystery (1943)

Alternatieve titels: Tarzan against the Sahara | Tarzan and the Sheik | Tarzan in de Woestijn

Avontuur / Actie

geregisseerd door Wilhelm Thiele
met Johnny Weissmuller, Nancy Kelly en Johnny Sheffield

In Europa is het oorlog en Jane is verpleegster bij het Britse leger. Ze vraagt in een brief aan Tarzan om bepaalde planten te zoeken tegen malaria. Tarzan en Boy gaan op zoek en komen in een Arabische stad terecht. Daar redden ze een Amerikaanse vrouw met magische krachten van ophanging door de lokale sjeik. Wanneer ze verder gaan zoeken naar e planten komen ze behalve boze Arabieren en nazi's nu ook prehistorische dieren tegen.

avatar van Legan
Ook hier geen Jane (alweer zwangerschap), maar geen nood want ook hier is er vrouwelijk schoon. Ik weet het niet zeker, maar ik geloof dat dit de eerste film is waarin er geen gerecyclede stukken in voorkomen. Een stuk vermakelijker dan het vorige deel alleen is het jammer dat iedereen engels spreekt. Gaat ten koste van de algehele ervaring. Verder voorspelbaar en met een paar continuiteitsfoutjes en de muziek is soms wel heel erg aanwezig. Bij de wisseling van de wacht tussen MGM en RKO zijn helaas ook de negertjes verdwenen wat ik toch wel jammer vind. Gelukkig ook hier weer de vermakelijke Cheeta (zonder welke de film niet eens een voldoende had gehaald). En eindelijk eens wat meer avontuur (fantasy) zoals reuzehagedissen, leeuwen, vleesetende planten, olifanten en een heuse reuzenspin!

avatar van Brix
Met deze film maakte Weissmuller (én Tarzan met hem)de overstap van de grote MGM filmmatschappij naar de mindere RKO Radio Pictures.
MGM had de Tarzan formule helemaal uitgemolken met zes Weissmuller films.
Herhaling van steeds hetzelfde- of vrijwel hetzelfde thema, en het her-gebruik van scènes uit voorgaande films betekenden de doodsteek voor de serie.
Bovendien had Maureen O'Sullivan al lang geen zin meer in de rol van Tarzan's gezellin Jane.
Zij voelde zich onbehaaglijk in de kleding die zij moest dragen en werd voortdurend gebeten door de chimpansees die de rol van Cheetah speelden.
Bovendien had zij het meer dan druk genoeg met haar familieleven.
De ene zwangerschap volgde op de andere, hetgeen problemen opleverde met haar beschikbaarheid voor de films.
Zonder haar zag MGM een voortzetting van de serie niet meer zitten.

Weissmuller zelf zag er ook al lang niet meer zo goed uit als in zijn eerste Tarzan films. Dus het resultaat was dat hij ontslagen werd, en de rechten van de Tarzan films over gingen naar Sol Lesser (what's in a name?) die Tarzan films ging produceren voor RKO.
Die films werden wel met een duidelijk kleiner budget gemaakt, en moesten het vooral hebben van Weissmuller's populariteit.
En dat werkte ook nog, want het bioscooppubliek blééf komen.

De aanpak van RKO was wel verfrissend te noemen, ondanks de budget beperkingen.
Men durfde het zelfs aan om de eerste twee film zonder Jane te draaien. En dat werkte prima.
Nancy Kelly was als vrouwelijke blikvanger ruim voldoende in 'Tarzan's desert mystery'.
En een aantal toegevoegde fantasy elementen (monsters) waren ook niet verkeerd gekozen.
Tarzan kwam in dit verhaal ook in een hem vreemde omgeving(de woestijn) terecht , en dat werkte, net als in de vorige film, Tarzan's New York Adventure (een van de populairste delen van heel de serie) goed.
Al met al vind ik dit een heel aardige bijdrage aan de reeks.

avatar van Brix
Legan schreef:
Ook hier geen Jane (alweer zwangerschap) Ik weet het niet zeker, maar ik geloof dat dit de eerste film is waarin er geen gerecyclede stukken in voorkomen.

Maureen O'Sullivan was niet samen met Weissmuller overgestapt van MGM naar RKO.
Ze was blij dat haar kontrakt afliep.
Ze had al lang geen zin meer in de rol van 'Jane', vooral omdat ze, in tegenstelling tot Weissmuller, niet overweg kon met de chimpansee(s)
Zij liep konstante met opgelopen beten van die dieren rond.
Ze had ook een hekel aan de kleding die ze moest dragen, en die zeer onkomfortabel was (volgens haar zeggen)

De 'gerecyclede'filmfragmenten, waren eigendom van MGM, en gingen, net als de oorspronkelijke 'Tarzankreet', niet over naar RKO Radio vfilms.
Vandaar dat Weissmuller die kreet, zo goed en zo kwaad het ging, voor de RKO Tarzan reeks probeerde te imiteren.
Dat klonk heel anders, maar wel natuurlijker.
Logisch, want de MGM kreet was grotendeels met mechanische hulpmiddelen tot stand gekomen.

avatar van movie acteurs
Zelfs zonder Jane nog steeds wel vermakelijk. Het is natuurlijk wel een beetje jammer dat het kwartet niet compleet is. Maar met Tarzan, Boy en Cheeta is het ook wel leuk. Het is ook duidelijk waarom Jane hier niet inzat vanwege die brief die ze kregen. Grappig trouwens die grote spin op het einde. 3,0.

avatar van Phantasm
Aardige in elkaar gezette aktie/avonturenfilm die lekker wegkijkt.