Rupan Sansei: Kariosutoro no Shiro (1979)

Alternatieve titels: Lupin the Third: The Castle of Cagliostro | Lupin III: Castle of Cagliostro | Arsene Lupin and the Castle of Cagliostro | ルパン三世 カリオストロの城

Japan
Animatie / Avontuur

geregisseerd door Hayao Miyazaki
met de stemmen van Yasuo Yamada, Eiko Masuyama en Sumi Shimamoto

Lupin de meesterdief komt naar het kleine landje Cagliostro. Hier stuit hij op een gigantische valsmunterij. Ook vindt hij een jong meisje dat wat hulp nodig heeft. Wat hebben deze twee dingen te maken met het grote mysterie van Cagliostro? Lupin probeert het uit te vinden.

Leuke vermakelijke film. Volgens mij is er trouwens de prinses clarissa een soort experiment waaruit later prinses nausicaa uitgerold is. Ze lijken namelijk erg op elkaar.

avatar van bioscoopzaal
Vooral de eerste helft is zeer vermakelijk, daarna wordt het een beetje vervelend. Toch een prettige film, deed me een beetje denken aan "Topkapi" ...

***

Dit vind ik nou een lekkere film om te kijken, erg vermakelijk, met naar mijn mening een verrassend en leuk einde.

Nogmaals gezien en ik vind toch dat deze film een verhoging verdient.
Elke keer als ik de film weer kijk krijg ik weer een fantastisch goed gevoel. 4* dus.

deze tekening ziet er saai uit...

avatar van Mug
Mug
Geweldig vermakelijke animatie-film met wijde pijpen en een Volkswagen Beetle (wat wil je nog meer?).
Er zijn blijkbaar meer films met Lupin, maar die zijn mij helaas onbekend.

miyazaki doet het toch maar weer hoor
niet zijn meest hoogstaande film, maar toch lekker aangenaam en grappig.
Paddo: ergens heb je gelijk over nausicaa en clarisse: SHIMAMOTO Sumi deed voor beide de stemmen

misschien ene beetje heel erg bevooroordeeld, maar alleen door de tekenstijl, heb ik al geen zin om hem te kijken...
Doet me denken aan Chin-Chan

maar ja, zal wel mij liggen

Ik vond hem erg leuk, apart verhaal niet te traag ook niet te snel en leuke animaties, 4 sterren

avatar van Chr.s
Beter dan dat ik verwacht had, deze oude Miyazaki. Het verhaaltje zit leuk in elkaar, grappige personages en er is genoeg humor en aktie om 2 uur vermaakt te worden.

Hou het op 3,5*

Zegt iemand met Stalker, uit '79, op nummer 1 in z'n top 10

avatar van Chr.s
Eikel removed

Jammer, had het moeten quoten

avatar van Locutus
Mug schreef:
Er zijn blijkbaar meer films met Lupin, maar die zijn mij helaas onbekend.

IK heb geen volkwagen beetle gezien. Wel een fiat 500 en een lelijke eend.

avatar van AHWA
Alle Miyazaki's gezien Alhoewel de film uit 1979 en de animatie dus al flink verouderd is, mag dat de pret niet drukken. Het blijft een uiterst vermakelijke film, wederom met heerlijke muziek, maar minder fantasy-elementen dan in z'n latere films en dat is een leuke afwisseling.

Ik heb weer zitten genieten van een prachtfilm van Miyazaki.

Ook maar eens een keertje opnieuw gezien. Was lang geleden.

Miyazaki's bekendste pre-Gibli werk dit. Opvallend weinig stemmen trouwens, voor een film die toch aangeraden werd door niemand minder dan Meneer Spielberg himself.

Lupin is oorspronkelijk een Franse schurk, Lupin III is de kleinzoon van Arsène Lupin (laatst nog een film van gemaakt) en enorm populair in Japan. Enkele TV reeksen en als ik me niet vergis ook een 10 tal films. Waaronder deze (logischerwijs) de bekendste is in het Westen.

Daaro mdat de personages een beetje vluchtig geïntroduceerd worden, maar de film staat makkelijk op zichzelf. Miyazaki's latere stijl is hier en daar al herkenbaar, al is de humor opvallend anders. Hier is hij ook nog meer een gun for hire. Toch is het vooral de humor die de film entertaining houdt. Lupin die tegen de stroom inzwemt naar boven, Lupin die van torentje naar torentje springt. Sterke timing, erg lollig uitgevoerd.

Ook knap de "actie"scenes, waar de figuranten steeds in beweging blijven. De scene met de klokradertjes en natuurlijk de bekende achtervolgingsscene in het begin. Hoogtepunten in deze film, met opvallend veel details voor die tijd. Verder is het allemaal basic, maar zeker vermakelijk. Misschien iets te lang ook, maar de film blijft genoeg boeien en is gewoon leuk.

De andere Lupin films die ik gezien heb waren jammer genoeg minder te pruimen.

avatar van Mug
Mug
Locutus schreef:

IK heb geen volkwagen beetle gezien. Wel een fiat 500 en een lelijke eend.

Oei, dat was een fiat 500 [tja, ik heb dus geen verstand van auto's, maar die fiat lijkt verdomd veel op een kever voor leken]
Ik las trouwens op het imdb-forum dat het hoofdpersonage Luigi [gele Fiat 500] uit de komende Pixar release Cars een eerbetoon is aan de spectaculaire 'car-chase' in deze film, met inderdaad Lupins gele Fiat 500.
The Castle of Cagliostro is gewoon puur plezier.

Erg goede animatiefilm, met veel actie en in mijn ogen is hij ook heel mooi getekend, ondanks de leeftijd van de film. Met oog voor detail, al zijn de recentere films films van Miyazaki wel mooier afgewerkt, maargoed, deze is dan ook van 1979. Dit is al met al zeker 1 van mijn favoriete animatiefilms.

4 sterren.

avatar van Matchostomos
De charmes van een Miyazaki

Na het alombekende 'Spirited Away' pas de tweede Miyazaki die ik mag aanschouwen, maar na dit debuut worden dat er ongetwijfeld meer (ze liggen allemaal reeds klaar...op harde schijf weliswaar ).

'The Castle of Cagliostrio' is namelijk een bijzonder amusante animatiefilm, die zelfs na een kleine dertig jaar mijlenver boven het gros van de CGI-animatiefilm uitsteekt.
Niet meteen vanwege de animatie, al toont Miyazaki toch verrassend veel oog voor detail, maar vooral vanwege de knotsgekke humor en personages, en de tedere vertelstijl.

Lupin en zijn metgezel, maar ook de anderen, zijn één voor één personages om te onthouden. Geweldig wanneer ze met dat kleine Fiatje tekeergaan, wanneer ze over de daken lopen,...het heeft geen naam.

Ook muzikaal toont Miyazaki zich een krak, aangezien de keuzes die hij daarbij maakt het geheel nog meer hullen in dat charmante en knotsgekke jasje.

Het enige dat de film kan verweten worden is de speelduur, die het tempo er soms uithalen. Maar absoluut niet in die mate dat het storend wordt.

3.5* en op naar 'Nausicaa'.

avatar van BoordAppel
Ook muzikaal toont Miyazaki zich een krak

Een wat?

avatar van Matchostomos
Is een typisch vlaamse uitdrukking voor 'hij is er zeer goed in'.

avatar van Onslaught
Zo, mijn eerste Lupin film heb ik nu teminste gezien.

Dit derde deel is naar mijn wete minder succesvol onthaald in Japan, maar werd een erg succesvolle film in de Verenigde Staten.

Zelf vindt ik dit een erg leuke animatie film die zelfs anno 2007 (bijna 30 jaar oud is de film onderhand) nog steeds weet te boeien. Het grootse gedeelte heeeft deze film dat te danken aan de leuke animatie en de humor.

Je krijgt namelijk een wat stuntelige meesterdief te zien die er dit keer niet op uit is er met de grootste schat van door tegaan, maar de prachtige jonge prinses die tegen haar wil in wordt vastgehouden door de graaf van Cagliostro te bevrijden. Hij trotseert hiervoor de gevaarlijkste situaties en het lijkt voor hem en zijn vrienden ontzeker of deze klus wel te klaren is.

Erg leuke tekenstijl en voor de gewone anime fan van tegenwoordig weer eens iets anders. Er zijn namelijk grote verschillen tussen de periodes van de anime uit de jaren 60, 70, 80, 90 en die van nu. Ikzelf vind alle techniek die er nu bij komt kijken zeker een waar genot om naar te kijken, maar die oude klassieke anime hebben iets extra's. Een gevoel dat het ook zeer leuk is om naar te kijken zonder al die foefjes en een sterk verhaal. Dit moedig ik echter wel aan bij anime, aangezien ze daardoor teminste meetellen in de filmwereld en dit toch wel een beetje een kinderfilm is die niet in hetzelfde straatje als GITS of Akira past.

Zeker leuk om te zien dus, misschien iets te langdradig voor een simpel verhaal als dit, maar ga er eens goed voor zitten en je komt niet bedrogen uit.

avatar van Mochizuki Rokuro
Veel beter dan ik verwachtte deze eersteling van Miyazaki.

Toch al veel elementen van later (incl. vliegmachines) als is het verhaal meer recht-toe-recht-aan en is het minder allegorisch. Moest een beetje aan James Bond avonturen denken, maar daar doe ik de film mee te kort. Maar soms waren de situaties onwaarschijnlijk, maar wel spitsvondig, vandaar.

Voldoende kleine vondsten die het grappig maakten, zoals hier ook al beschreven.

Wat vind ik het jammer dat ik dit als kind niet gezien heb. Erg, erg leuk.

Deze film lijkt wel het meest op een spannend stripboek. Lupin is een soort kruising tussen Kuifje en James Bond. Ik sluit me aan bij mister blonde: Erg, erg leuk.

avatar van HaanHoen
Mijn aller eerste kennismaking met films uit Japan. Destijds als 8-jarige jochie gezien bij een goede vriend, wiens ouders alles verzamelde van fiat 500, dus ook deze film was bij hun in huis aanwezig. En wat heb ik deze film toch vaak gezien. Daar waar klasgenoten zich tevreden stelden met films als Belle en het Beest, mocht ik me gelukkig prijzen met dit meesterwerk. Mooi jeugdsentiment.

De film is anders dan de Gibli-stijl van Miyazaki. Het hele fantasy gebeuren wat we vaak zien in films als Spirited Away en Princess Mononoke is hier niet in terug te vinden. Ook de tekenstijl is niet echt te vergelijken. Daar waar Gibli films vaak gekenmerkt worden door de meest schitterende animaties, beschikt deze film over een veel 'primitievere' tekensijl, maar voor 30 jaar geleden is het toch allemaal erg knap gedaan, en ik stoor mij zelf dan hier ook niet aan. Zoals andere ook al zeiden: voor die tijd zit het erg goed in elkaar en is er genoeg oog voor detail.

De verhaallijn is boeiend, en de film bevat genoeg leuke scenes met droge humor om de volle speelduur je aandacht erbij te houden. Ruim 10 jaar na de eerste kijkbeurt is de film dan ook nog geweldig om te zien, en hij heeft voor mij ook een opstapje gevormd naar de Japanse anime-en speelfilms. Daarom 5* en een top-10 plek voor een fantastische film en mooi jeugdsentiment.

avatar van maxcomthrilla
Miyazaki `s eerste, mijn laatste....

En dat vind ik ontzettend jammer. Hayao Miyazaki en eigenlijk gewoon de hele Ghibli stal staat gewoon garant voor kwaliteit. Gewoon even in een andere wereld vertoeven en genieten van doldwaze avonturen, prachtige animatie en onbenullige, alledaagse onnozelheden.

Het instap niveau bij deze film ligt erg laag. De film opent met een actie scène. Gedurende de hele film blijft het tempo in de film onnoemelijk hoog liggen. Vele hachelijke situaties wisselen elkaar snel af, zonder dat de vijanden elkaar daadwerkelijk niet het licht in de ogen gunnen. Veel scènes worden gaan gepaard met de nodige portie zelfspot van de hoofdpersoon. Dit zorgt voor een luchtige toon met de bijbehorende geslaagde grappen.

Qua muziek verder ook prachtig. Vrijwel steeds op de achtergrond aanwezig, zonder echt luidruchtig te worden. De animatie zelf is soms wat simpel, net zoals het verhaal. Maar verraadt al veel van Miyazaki `s kunnen. Prachtige scène als het kasteel is ondergelopen. Deed mij wat denken aan het nog betere en magischere Laputa: Castle in the Sky.

Charmante film en net zoals bijna alle Ghibli `s op zijn minst een dikke 4* waard.

Graaf tel
Dit tevens was mijn eerste kennismaking met de japanse anime films. Ik was dat ene 8-jarige jochie wiens ouders deze film kochten alleen voor die fiat (lees berich van HaanHoen).
Tot nu toe de beste Lupin III film die ik heb gezien. En met Lupin III films heb ik het ook over de TV Specials en de OVA's.
Als 8-jarig jochie was het natuurlijk wel lastig te vertellen waarom deze film nou zo goed was. Het was immers gewoon een leuke film, maar dan moet ik toch toegeven dat er wel een aantal Disney films waren die ik ook leuk vond.
Nu vind ik de Disney films echter een stuk minder maar mijn waardering voor deze film is juist gestegen. De combinatie van de (slapstick) humor en de actie komt gewoon zeer goed samen, een redelijk zeldzaam geval.

Het is zeker niet de Miyazaki die we kennen van films vanaf Nausicaa waarin niet veel van die humor van Lupin III nog te herkennen valt.

avatar van FillumGek
Eindelijk alle Miyazaki's gezien.

En dit is ook weer een prachtige. Het tekenwerk is niet zo flitsend als z'n nieuwste werken (duh) maar het is zeker niet slecht of storend. De animaties vond ik bij vlagen zelfs erg prettig. Alleen het geluid was oubollig, maar dat had ook wel weer z'n charme. De soundtrack was overigens ook leuk.

Ik had nog nooit van Lupin III gehoord, maar ik ben gecharmeerd van het personage. Humor, stiekem maar ook stijlvol. Het verhaal was ook goed te pruimen. Eigenlijk is hier niks verkeerds aan, behalve dat hij misschien een tikkie korter had gemogen. En ik heb de film voor €2 op Marktplaats, echt een koopje.

avatar van Erwinner
Het begin van de film is lekker grappig, tenminste, als je van deze humor houdt. Tekenstijl is simpel maar wel apart, mooie kleuren met af en toe mooie plaatjes.
De vaart zit er meteen goed in, ik ken overigens de serie niet ,maar dat gaf geen problemen. Noem het James Bond in cartoonstyle.
De vaart wordt mij op een gegeven moment net iets te veel, te veel gejaag en te weinig inleving maken het laatste stuk ineens vervelend om naar te kijken.
Het begon écht veelbelovend, te grappig af en toe, en daarna takelde het geleidelijk af naar een té rap niveau.
Vind het maar zonde, 4* was makkelijk haalbaar.
Nu maar weer eens op zoek naar de volgende anime, want het blijven leuke tekenfilms, al dacht ik daar een jaar geleden nog anders over.