
Behind the Candelabra (2013)
Verenigde Staten
Drama / Biografie
118 minuten
geregisseerd door Steven Soderbergh
met Matt Damon, Michael Douglas en Rob Lowe
Het is 1982. Liberace is een overdreven en markant entertainer en pianist. Als de dan 22-jarige Thorson wordt ontslagen door Liberace, die zijn baas en tevens minnaar is, besluit hij een schadeclaim in te dienen van maar liefst 113 miljoen dollar.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=-y2GOCtuco0
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (7,0 / 40664)trailer (YouTube, ondertiteld)iTunes: € 7,99 / huur € 3,99Google Play: € 8,99 / huur € 2,99Pathé Thuis: vanaf € 5,99 / huur € 2,99Verder een verrassend vermakelijke film eigenlijk. Vooral omdat de rollen geweldig worden ingevuld door Douglas en Damon. De ontwikkeling van Scott is bijzonder goed. Het is op het eerste oog een beetje een lege film misschien, maar de decadentie, het materialisme en de theatrale aanpak en de sfeer van Soderbergh (waar ik normaal gesproken heel weinig mee heb) tillen de film naar een hoger plan. Ook bijzonder aardig op visueel gebied en qua dialogen bijzonder goed uitgewerkt.
Humoristische, weelderige, overdreven film over een paar rare figuren in apenpakjes. Niet verwacht dat dit zo sterk zou zijn.
3.5*
Ook als drama en relaas van een periode uit het leven van de extravagante showman vind ik de film zeer geslaagd.
Heel onderhoudend, al is ook moeilijk voor te stellen dat een film over deze koning van de kitsch stoffig en saai zou uitpakken.
Er had misschien net iets meer muziek in mogen zitten, de scènes waarin de man optreedt zijn wat schaars, al vond ik de speelduur wel net mooi genoeg zo.
Herkende het gedrag van mijn ex terug in Douglas..
Nee, mooie film
Film die m.i. zeer de moeite waard is om eens goed voor te gaan zitten.
Niet per se een must-see.
4,0
Als Behind The Candelabra het moet hebben van de relatie tussen Scott en Liberace, vind ik het geen te beste film. Als vaag tijdsbeeld is het al iets beter, maar echt interessant vind ik het allemaal niet.
Liberace zelf wordt afgebeeld als narcistische engerd. Ik hoop dat de beste man in't echt wat beter meeviel.
Van de hoofdrollen vind ik Michael Douglas beter meevallen dan Matt Damon - die trouwens véél te oud is om een prille twintiger te vertolken. Douglas verbaast wel, omdat die een rol neerzet die (ook qua acteren) ver verwijderd is van hetgeen ik hem eerder heb zien doen.
Maar stiekem vind ik Rob Lowe als plastisch chirurg de show stelen - zelden zoiets over-the-top gezien.
Steven Soderbergh zet alles in op kitsch en hoewel ik het niet bijster plezant vind daar naar te kijken, is die overdaad wel nodig. Zoals gezegd vind ik Liberace eng, maar door al die kitsch lijkt hij bij momenten larger-than-life en dan zijn die enkele scènes waarin hij wat breekbaarder is alsnog de moeite.
2,5
Maar prima geacteerd door Douglas en Damon en wat zag Rob Lowe er heerlijk eng uit als dokter.
Een wel heel exentriek persoon die Liberace, die Michael Douglas overigens op een geweldige manier neerzet.
Ook Matt Damon doet het geweldig en bewijst eens en temeer dat hij van alle markten thuis is.
Rob Lowe is hilarisch als plastisch chirurg en kan zo in een horrorfilm.
Een top film.
Zeker niet te aanzien als compleet biografisch want een heel stuk van de succescarrière van Liberace ligt ver voor 1977. (In 1954 verwerkten The Chordettes in hun hit "Mr.Sandman" de tekst "...and lots of wavy hair as Liberace...").
Op de allereerste plaats een bravo voor Michael Douglas en Matt Damon voor hun schitterende acts en ook voor het team dat in stond voor de make-up, maquillage,...
Vlot verhaald, verbluffende sfeer-en mentaliteit-van-de-ster-schepping, keurig dialoogwerk, iets te weinig muzikale optredens.
Verwachtte er niet veel van, maar het viel best mee.
Prima verhaal..
Het gaat ook over homo...
Prima acteerwerk...
Bekende acteurs Matt Damon en Michael Douglas spelen goed...
Goed kwaliteit breedbeeld (HD)...
Prima achtergrond geluid
(Dolby Digital)...

Het tempo is goed, Liberace krijgt voldoende diepgang maar het blijft toch voornamelijk erg vermakelijk, grappig en over de top, net als Liberace zelf.
Allicht de allerlaatste Soderbergh film, al is hij nog jong genoeg om van idee te wisselen. Maar ik vind het vooral jammer dat hij er met deze matige productie tussenuit knijpt. Nochthans begon het allemaal best hoopgevend.
Het begin is vooral leuk door de larger than life personages. Damon ziet er goofy uit, Douglas kruipt vol overtuiging in de rol van glitterman. Soderbergh pusht dan nog een beetje door, met net wat meer naakt dan gewoon en net wat riskantere scenes, hoewel je uiteindelijk bitter weinig te zien krijgt.
Maar eens dat markante een beetje begint te wennen rest er eigenlijk niet zoveel. Klassieke rise & fall structuur (die ook nog eens iets te nadrukkelijk aangekondigd wordt in het begin van de film) en personages die na verloop van tijd vooral beginnen vervelen. Damon's personage is een lomp figuur en Liberace zelf vooral een aansteller en een eikel. Om dat dan over de 110 minuten te rekken was er mij wat teveel aan.
Na een half uurtje had ik deze freakshow wel gezien, verder is het allemaal redelijk saaie Soderbergh light.
1.5*
Edit: nog wel even vermelden dat Low een geweldige rol heeft in deze film. Kon hem vroeger absoluut niet uitstaan als acteur, maar heeft zich de laatste paar jaren erg goed herschoold als komisch acteur.
Maar dan zo'n geweldige Lowe - wat is het toch jammer dat hij zo weinig te zien is. Schitterend. En Dan Akroyd had ik niet herkend.
4,0*
Het is frappant om de echte pianovirtuoos (YouTube-gewijs) naast de imitatie te plaatsen, waarbij gezegd moet dat Michael Douglas een hyperbolische vertolking lijkt neer te zetten waar blijkbaar een groot realiteitsgehalte aan vast hangt. Boeiend om zien is verder dat Steven Soderbergh met het morele register van de toeschouwer begint te sollen. Eenmaal Damon van onschuldig jonkie in agressief drugsverslaafde verandert, krijgt Douglas’ personage namelijk meer menselijkheid.
Toch ligt de klemtoon in ‘Behind the Candelabra’ te eenzijdig op de seksualiteit, de financiële excessen en Liberace’s dubbelzinnige verhouding met zijn naasten. Wie was hij als muzikant? Hoe ernstig nam hij zijn eigen kunstenaarschap? Hoe keek homofoob Amerika naar deze man? Hoe werd hij in Europa onthaald?
Enfin, fijne film, maar er had ongetwijfeld meer in gezeten.
3*
Dikke 4 !!
Michael Douglas en Matt Damon acteerden geweldig, maar verder snap ik niets van de uiterst positieve reacties. De film is uiterst oppervlakkig en er zijn een hoop kansen laten liggen.
Eens.
wat een rollen voor deze mannen
goede film !!
en wat een typetje zet rob lowe neer
moet ongetwijfeld veel lol zijn geweest op de set!!