Genre: Thriller / Horror
Speelduur: 124 minuten
Alternatieve titel: De Zomer van de Witte Haai
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Steven Spielberg
Met onder meer: Roy Scheider, Richard Dreyfuss en Robert Shaw
IMDb beoordeling:
8,1 (729.748)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 18 december 1975
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via meJane
Bekijk via SkyShowtime
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Jaws
"The terrifying motion picture from the terrifying No. 1 best seller."
Het lijk van een jonge vrouw spoelt aan op het strand van de Amerikaanse badplaats Amity. Politiechef Martin Brody start een onderzoek en vermoedt dat er een grote witte haai de wateren onveilig maakt. Het bestuur van het toeristendorpje kiest echter voor het commerciële belang en weigert het verhaal van Brody te geloven.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,1 / 729748)
- Trailer (YouTube)
- Jaws (BoekMeter)
- Jaws (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 8,99 / huur € 2,99
- Kijk op Videoland
- Kijk op meJane
- Kijk op SkyShowtime
Social Media
Acteurs en actrices
Brody
Quint
Hooper
Ellen Brody
Vaughn
Meadows
Hendricks
Chrissie
Cassidy
Estuary Victim
Reviews & comments
Rusyan
-
- 4 berichten
- 0 stemmen
Deze eerste Jaws film zal niemand ooit vergeten wat ze ook zeggen diep in hun hart weten ze het wel.
Toen ik hem voor het eerst keek vond ik hem echt helemaal eng was toen een jaar of 12/13 dacht ik 
Durfde ook het water niet meer in.
De 2e film was ook nog wel vet, maar de 3rde zaten echt van die stukjes in waarvan je dacht damn kunnen ze niet beter.
Ik ga het niet over de 4e hebben want die was helemaal bagger, als echte Jaws-fan vond ik hem wel leuk.
Ze hebben het nog vorig jaar gehad over een Jaws Dark Waters deel 5 dus maar dat hebben ze afgeblazen volgens mij, vind ik best jammer. 
Doom
-
- 8214 berichten
- 1540 stemmen
Jaws (1975) is duidelijk overgewaardeerd. Enorm irritante en ongeloofwaardige personages en gebeurtenissen. Bijvoorbeeld het kapot slaan van de radio, dat slaat werkelijk waar nergens op. Weinig spanning, alleen wanneer de haai in beeld kwam. Dit betekend ongeveer dat 95% van Jaws spanningloos is. langdradige scènes met veel oninteressant gezwets. (Vooral die overnachting op de boot, eindeloos saai gezwets.) Naast deze langdradige scènes ook nog eens vele onnodige scènes die totaal geen toegevoegde waarde hebben voor Jaws.
De muziek is in de meeste gevallen zeer matig en past ook vaak totaal niet bij de desbetreffende scène. Een vrolijk nummer wat in Disney films kan thuishoren onder een ‘spannend’ stuk in Jaws, beschamend. Uiteraard kan deze hollywood productie de algemeen bekende clichés ook niet achterwegen laten. Om het verhaal compleet te maken qua negatieve punten bevat Jaws ook nog eens rampzalige acteerprestaties.
Gelukkig bevat Jaws nog wel een paar kleine pluspunten. De haaien zien er namelijk erg wreed uit. De beginscène is misschien simpel maar in mijn ogen wel erg geslaagd. Net zoals de doden in de zee aan het strand, heerlijke suspense scènes. Dit is allemaal nog vrij in het begin van Jaws, helaas zakt het na deze scènes totaal in tot een lange irritante spanningloze zit.
1.5*
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Weet je zeker dat je de originele Jaws gezien hebt, Doom? Dat je de film niks vind kan ik begrijpen, maar er staan wat dingen in jouw recensie die niet op Spielbergs film lijken te slaan.
(Vooral die overnachting op de boot, eindeloos saai gezwets.)
Als je hiermee die dronken nacht bedoelt, dat vond ik een prachtscène. Misschien wel de beste in de film. En dat je de haai trouwens maar weinig te zien krijgt zorgt voor meer suspense.
De muziek is in de meeste gevallen zeer matig en past ook vaak totaal niet bij de desbetreffende scène. Een vrolijk nummer wat in Disney films kan thuishoren onder een ‘spannend’ stuk in Jaws, beschamend.
Tatatatatatatatatatata... Meer is het bijna niet, nee, maar in mijn ogen werkt het. Wat bedoel je verder met vrolijk nummer? Dat kan ik me niet meer herrinneren in de film.
Uiteraard kan deze hollywood productie de algemeen bekende clichés ook niet achterwegen laten. Om het verhaal compleet te maken qua negatieve punten bevat Jaws ook nog eens rampzalige acteerprestaties.
Veel van de huidige clichés zijn juist door Jaws gesticht. Spielberg is sowieso een regisseur die veel clichés de wereld in geholpen heeft met zijn populaire films. Kun je Jaws de schuld niet van geven. Daarbij vond ik persoonlijk dat de clichés hier bovengemiddeld gebruikt werden.
Haaien? Er was er maar één.
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
Knap inderdaad dat Doom de film afwaardeert omdat 95% van de film haailoos is, maar hij in die resterende 5% dan weer wel meerdere haaien gezien heeft.
Doom
-
- 8214 berichten
- 1540 stemmen
Weet je zeker dat je de originele Jaws gezien hebt, Doom?
Ja, dat weet ik zeker.
Als je hiermee die dronken nacht bedoelt, dat vond ik een prachtscène. Misschien wel de beste in de film. En dat je de haai trouwens maar weinig te zien krijgt zorgt voor meer suspense.
Dit beviel mij nou juist niet. Doordat de haai erg weinig in beeld kwam en er geen indrukwekkende gebeurtenissen plaats vonden of interessante dialogen werd het een lange saaie rit.
Wat bedoel je verder met vrolijk nummer? Dat kan ik me niet meer herrinneren in de film.
Die man die op de boot is overleden stond vooraan het topje van de boot, de haai was in beeld. (Weet niet meer precies of hij wou schieten of iets dergelijks. Dat schieten hebben ze overigens maar 10 x geprobeerd ofzo
.) Maar toen kreeg je opeens een vrolijk nummer, of een iets te vrolijk nummer waarbij ik gewoon in de lach schoot. Past totaal niet bij de film. En verder zoals je al aangaf, erg simpele muziek. Beviel mij niet.Veel van de huidige clichés zijn juist door Jaws gesticht. Spielberg is sowieso een regisseur die veel clichés de wereld in geholpen heeft met zijn populaire films. Kun je Jaws de schuld niet van geven. Daarbij vond ik persoonlijk dat de clichés hier bovengemiddeld gebruikt werden.
Totaal niet de waarheid dat er sinds Jaws deze cliches werden gesticht. Er zijn genoeg films voor 1975 met een aantal bekende cliches die terug te vinden zijn in Jaws.
Haaien? Er was er maar één.
Knap inderdaad dat Doom de film afwaardeert omdat 95% van de film haailoos is, maar hij in die resterende 5% dan weer wel meerdere haaien gezien heeft.
Ja, dan vraag ik me toch af of jullie wel de goede Jaws hebben gezien. Is er namelijk geen haai gevangen in het begin van de film ? Die open is gesneden ? Dus ja, haaien in meervoud.
Dood of niet, het is een haai.
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
Dus jij had graag meer opengesneden dooie haaien gezien?
Doom
-
- 8214 berichten
- 1540 stemmen
Dus jij had graag meer opengesneden dooie haaien gezien?
Kinderachtige reactie zeg. Waar staat dat ik meer dooie haaien had willen zien?
Nergens, dat maak jij ervan. Ik had meer actie en spanning willen zien, wat meer leuke gebeurtenissen en interessante dialogen. Maar niet deze saaie langdradige optocht van niets toevoegende scenes. Naast de haaien was er gewoon niets wat mij kon boeien in Jaws, het hele verhaal er naast was zeer slecht en oninteressant voor mij.
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
Maar jij wilde toch meer haaienscenes zien, waarbij je die scene met die dooie haai kennelijk meetelt?
Verder is het 'smaken verschillen'-discussie. Ik zou niet weten welke interessante dialogen deze film beter zouden maken. En het is langdradige trouwens.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Wat en mierenneukerij, het is wel duidelijk wat hij bedoelt. Je ziet de haai duidelijk te weinig en er hadden meer scenes moeten zijn met spanning en waar je de haai dus zag.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Wat en mierenneukerij, het is wel duidelijk wat hij bedoelt. Je ziet de haai duidelijk te weinig en er hadden meer scenes moeten zijn met spanning en waar je de haai dus zag.
Helemaal niet mee eens. Vind dat je de haai net genoeg ziet om de suspense erin te houden. Geen overdaad, gewoon doeltreffend opgebouwde spanning met hier en daar een climax waarbij de soundtrack wel degelijk tot z'n recht komt volgens mij.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Dat is toch puur persoonlijk of niet? Doom ziet liever meer spanning, die hij vond dat er niet of amper was (daar ben ik het mee eens). Hij geeft aan dat de haai ook wel vaker in beeld mocht (daar kijk je toch ook wel een beetje voor) maar er wordt niet gezegd dat dat meer spanning brengt.
Doom
-
- 8214 berichten
- 1540 stemmen
Maar jij wilde toch meer haaienscenes zien, waarbij je die scene met die dooie haai kennelijk meetelt?
Totaal zinloos. Sorry maar waar zeg ik dat ik een dooie haai als haaienscene meetel? Nergens! Dat maak jij er weer van.
Er werd mij nadrukkelijk gevraagd of ik de originele Jaws wel had bekeken aangezien ik meerdere haaien had geteld ipv 1. Dan leg ik netjes uit waarom ik in meervoud praat en dan krijg je deze bullshit over je heen. 
En het is langdradige trouwens.
Dank. Meteen aangepast.
Ik hoef overigens niet perse meer haaien scenes te zien of iets dergelijks. Het verhaal om de haai heen dat was gewoon zeer matig uitgewerkt en totaal niet interessant om te volgen. Maar dit is puur mijn mening.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Dat schieten hebben ze overigens maar 10 x geprobeerd ofzo
.)Klopt, maar ze zagen de haai toch ook maar veels te weinig. Hoe kunnen ze nou op iets schieten wat ze niet zien?
Ah, dat nummer. Vond ik wel bij de dronken sfeer passen.
Klopt, Jaws gebruikt een paar oude clichés, maar hij maakte er ook een paar. Ik heb me er verder niet aan gestoord, maar als jij dat wel doet, so be it.
Ja, dan vraag ik me toch af of jullie wel de goede Jaws hebben gezien. Is er namelijk geen haai gevangen in het begin van de film ? Die open is gesneden ? Dus ja, haaien in meervoud.
Ik snap wat je bedoelt, maar die ene haai die opgengesneden werd was een ongevaarlijke haai. De vissers dachten de goede, gevaarlijke gevangen te hebben, maar dat was niet zo. Er was maar een levensbedreigend beest in het spel.
Doom
-
- 8214 berichten
- 1540 stemmen
maar die ene haai die opgengesneden werd was een ongevaarlijke haai. De vissers dachten de goede, gevaarlijke gevangen te hebben, maar dat was niet zo. Er was maar een levensbedreigend beest in het spel.
Juist, dat snapte ik. Er zijn twee haaien in beeld geweest, dus ik zat niet uit mijn nek te kletsen zoals jullie dachten. 
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
Ik hoef overigens niet perse meer haaien scenes te zien of iets dergelijks.
Ik snap wel wat je bedoelde, maar ik vond het wel leuk om een beetje door te jennen vanwege 'haaien'
Excuses.
Maar goed, er zijn haaienfilms gemaakt met slaapverwekkend veel haaien erin en die zijn gespeend van elke vorm van suspence. Het gaat mijns inziens vooral om de dreiging die zelfs tijdens de meest triviale gesprekken voelbaar blijft. Want je weet dat de confrontatie een keer komt en daarom wordt die spanningsboog zo sterk opgebouwd in 'Jaws'.
italian
-
- 1391 berichten
- 262 stemmen
vandaag nog eens bekeken en hij blijft nog altijd fantastisch !!
Scheider, Dreyfuss en Shaw acteren briljant en die haai was nog best geloofwaardig(alleen mar op het einde wanneer die op de boot springt
)
vooral de muziek maakt de film meesterlijk!
sommigen vinden de film blijkbaar niet spannend genoeg omdat de haai er bijna nooit echt helemaal in beeld komt: op het bonusmateriaal dat op mijn dvd staat blijkt dat de haai vaak niet kon gebruikt worden omdat hij stuk ging door het zeewater en daarom moesten ze bijna altijd de illusie creeren alsof hij der wel was en daaruit onstond het deuntje tatatatatata.... 
zwaar ondergewardeert hier 
xangadix
-
- 1618 berichten
- 4503 stemmen
Hoe zit het eigenlijk met die 'nieuwe' uitgave op dvd..? Is die nog een beetje de moeite waard, als je de versie van een paar jaar geleden al hebt..?
Doom
-
- 8214 berichten
- 1540 stemmen
op het bonusmateriaal dat op mijn dvd staat blijkt dat de haai vaak niet kon gebruikt worden omdat hij stuk ging door het zeewater en daarom moesten ze bijna altijd de illusie creeren alsof hij der wel was en daaruit onstond het deuntje tatatatatata....
Dat maakt mijn beoordeling op Jaws er niet hoger op. 
italian
-
- 1391 berichten
- 262 stemmen
ik wil nog een paar dingen zeggen die ik in mijn bericht vergeten was:
die monoloog van Quint op de boot is werkelijk prachtig en wanneer hooper de autopsie op het lijk van dat dood meisje doet kan je je perfect inbeelden hoe dat meisje (ofwat er van overblijft)eruit ziet

PS: je moet maar is letten op de vallende sterren wanneer ze op de boot zitten( of is dat nu alleen een defect van mijn dvd
)
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
PS: je moet maar is letten op de vallende sterren wanneer ze op de boot zitten( of is dat nu alleen een defect van mijn dvd
)
Volgens mij is dat ondertussen verplicht in elke Spielberg.
mitch3ll
-
- 39 berichten
- 40 stemmen
die scene dat ze helemaal dronken zijn op die boot geniaal en dat liedje show me the wat to go home , echt leuk goede film
maxcomthrilla
-
- 15579 berichten
- 2845 stemmen
Vandaag herzien en ik blijf het een prachtige film vinden. Spannend vanaf het begin, na de dronken scené ietwat traag maar het einde daarintegen is weer supergoed. 4* blijft staan.
Guyke
-
- 298 berichten
- 253 stemmen
Spielberg weet meesterlijk hoe hij spanning moet opbouwen. Ondanks de wat verouderde special effects nog steeds een thriller waarvan ik kippenvel krijg. De muziek van Williams kreeg terecht een oscar. Telkens je het enerverende Jaws-thema te horen krijgt begint je hartslag al wat sneller te gaan.
4.5*
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Ondanks de wat verouderde special effects
4.5*
Verouderde special effects? Vergelijk deze film eens met menig haaienfilm uit de jaren '90 - '00, dan oogt deze veel realistischer. Kijk maar naar Deep Blue Sea bijvoorbeeld. Die was onlangs nog op TV, vandaar dat hij nog vers in m'n geheugen zit. Die computereffecten waren ronduit lachwekkend!
Werwolf
-
- 4604 berichten
- 1197 stemmen
Dit blijft een topfilm! Heerlijk begin onder het genot van een heerlijke tune. Verder is de dvd hoes ook super! Een gigantische haai van onder in de aanval! Super!
Pre- en sequels

Jaws: The Revenge
1987
259 reacties

Jaws 3-D
1983
301 reacties

Jaws 2
1978
237 reacties
Gerelateerd nieuws

Steven Spielberg-klassiekers 'Jaws' en 'E.T.' zijn sinds deze week te zien op Netflix

Netflix verwijdert deze maand heel wat goed beoordeelde titels

In de ban van 'Tiger King': vier films over wilde roofdieren
Bekijk ook

The Silence of the Lambs
Thriller / Misdaad, 1991
1.252 reacties

The Shining
Horror, 1980
2.733 reacties

Alien
Sciencefiction / Horror, 1979
2.124 reacties

Psycho
Horror / Thriller, 1960
893 reacties

Taxi Driver
Film noir / Thriller, 1976
1.673 reacties

Good Will Hunting
Drama, 1997
517 reacties
Gerelateerde tags
gebaseerd op boekstrandvissenatlantic oceanbathingschipbreukshark attackpolice chiefferry boat sterven en dooddierlijke aanvallong island, new yorkdead childschepselskinny dippinghaaigreat white shark dead dogkiller sharkchild killed by animal fourth of julysevered leg fishing boatanimal horrorshark cage loose adaptationsuspensefulexcitedoptimistic
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.











