Begin Again (2013)

Alternatieve titel: Can a Song Save Your Life?

Drama / Muziek

geregisseerd door John Carney
met Keira Knightley, Mark Ruffalo en Adam Levine

Gretta en haar vriend verhuizen naar New York. Ze proberen het te gaan maken in de grote stad, geholpen door hun passie voor muziek. Haar hart wordt echter gebroken wanneer hij haar verlaat voor de roem en het fortuin van een belangrijk solo-contract. Gretta's wereld krijgt echter een bijzondere wending wanneer een platenproducer haar ontdekt in een lokale bar.

avatar van sean-penn
Mooi intieme productie over een simpel idee en het creatieve proces daarachter.

Wanneer mensen van verschillende achtergronden bij elkaar komen dan kunnen er mooie dingen ontstaan. Het begint met een kleine opmerking,een idee wat vervolgens een concept wordt. Als dan blijkt dat er weinig of geen middelen ter beschikking staan, blijkt maar weer hoe ongelooflijk inventief de mens kan zijn. Heb echt het gevoel dat het tot stand komen van deze film en de hoofdthema van Begin Again, synoniem met elkaar lopen.

Een echte acteurs film waar New York warempel een personage is. De scenes waar Mark en Keira door de stad lopen zijn geen figuranten gebruikt maar doodnormale mensen die daar toevallig waren. Het lijkt wel of er met een goedkoop klein camera is gefilmd wat authenticiteit en improvisatie suggereert. Niet dat het zo hoef te zijn maar zo komt het over.

Tussen al de superhero's, special effects en blockbuster geweld komt een film waar acteurs centraal staan en waar creativiteit naar toe kan leiden. Naar een heerlijke film !

avatar van ikkegoemikke
"Are you really an A & R man? You look more like a homeless man."

“Begin Again”. Een modern sprookje waarbij individuen op het punt staan een nieuw start te nemen in hun leven en (hoe toevallig) opnieuw van vooraf aan moeten beginnen : een nieuwe carrière, een nieuwe relatie, een nieuw imago of gewoonweg een nieuw persoonlijk leven. De reeks films met personen die aan de rand van de afgrond staan in een uitzichtloze situatie en die dan door een speling van het lot weer het heft handen nemen, zijn legio. Zo ook in deze muzikaal ondersteunde feel-good film. Alleen de keuze van prinses in dit sprookje vind ik persoonlijk niet zo geslaagd. Geen slecht woord over de acteerkwaliteiten van Keira Knightley, maar de momenten dat ze lacht lopen de rillingen over mijn ruggengraat. En ze lacht nogal wat af in deze film. De keuze voor Mark Ruffalo als de in onmin geraakte muziekproducent en aan de lopende band alcohol drinkende toekomstige clochard staat dan weer in schril contrast hiermee. Een aandoenlijke en schitterende vertolking. Gelukkig sloeg hij niet groen uit tijdens woedeaanvallen.

Het hele relaas begint met een intiem klinkend en fragiel optreden van Gretta (Keira Knightley) in een groezelige pub. Ze heeft net gebroken met haar vriend, de opkomende ster Dave Kohl (Adam Levine) die aan de verleidingen van zijn sterrendom niet kan weerstaan en zijn artistieke wederhelft laat staan voor de vrouwelijke producer Mim. Gretta is een songwriter die bij momenten flarden tekst en muziek op papier zet en daarbij haar diepere gevoelens tracht te kanaliseren in poppy klinkende romantische deuntjes. Tegelijkertijd is er de producer Dan (Mark Ruffalo) die zijn eigen privéproblemen probeert te verwerken en al enige tijd zijn magic touch kwijt is waardoor hij geen aankomend talent meer ontdekt en hij zijn toevlucht zoekt in het nuttigen van sloten drank. Als gevolg wordt hij door zijn partner en medeoprichter van het platenlabel de laan uitgestuurd. Toevallig zit Dan aan de toog in de aangehaalde pub en raakt hij in vervoering door het amateuristisch gebrachte liedje van Gretta. Omgeven door een ongeïnteresseerd publiek is hij de enige die het potentieel inziet van het ontroerend riedeltje. En dat is dan het begin van het sprookje.

Ik heb ook ooit in een band gespeeld en fantaseerde ook over de roem en faam die ons zou overvallen. De aandacht, onnoemelijk veel mensen die naar je muziek luisteren en noot voor noot meezingen, de schare fans die je onvoorwaardelijk volgen, de gevoelens die je losmaakt bij totale onbekenden en het geld dat we er massaal mee zouden verdienen. Spijtig genoeg bleef het bij een fantasie want we hadden twee nadelen : het was niet bepaald commerciële muziek en we woonden niet in de V.S., het land waar je dromen kunnen uitkomen en waar een arme sukkelaar tot megaster kan uitgroeien. Zo ook in “Begin Again”. Het moment dat Dan het nummer van Greta voor het eerst hoort en aangegrepen wordt door de onschuld en eenvoud, is hij de enige die zich kan voorstellen hoe door ondersteuning van een volwaardig orkest dat uitgekiende arrangementen speelt, dit ongetwijfeld een enorme hit kan zijn. Voor mij was dit ook het meest geslaagde en tot de verbeelding sprekende scene. Het toonde aan wat een goede muziekproducent groots maakt. De manier van inleven en de gave bezitten om een simpel muziekstuk te projecteren naar iets grootser en overweldigend. Dat de muziek, een naar mijn oordeel ruwe mix van Suzan Vega en Birdy, niet bepaald mijn favoriete genre is, doet er weinig toe. Het is een heerlijke laid-back film waar je ontspannen va kan genieten.

Spijtig genoeg is het dan weer zo’n film waarvan het verloop zo evident is als dat Paasmaandag op een maandag zal vallen. Naarmate de dominosteentjes beginnen te vallen, kan je voorspellen welke richting het uitgaat en wat de uiteindelijke uitkomst zal zijn. De muziekcarrière van Gretta verloopt zoals voorzien, de personages die elkaar ergens kwijtgespeeld zijn, keren onomstotelijk terug naar elkaar en de beslissingen die genomen worden liggen in de lijn van de verwachtingen. Geen verbazingwekkende ontwikkelingen of verrassende ontknopingen. Een simpele film waar je een goed gevoel van krijgt en die een positieve boodschap bevat. Maar misschien is het omdat mijn liefde voor muziek ook zo groot is en omdat ik het wel eens ben met de subtiel verborgen aanklacht tegen de huidige muziekindustrie, waardoor ik deze film apprecieerde. Tegenwoordig geldt alleen het commerciële aspect en minder het gevoelsmatige. Gretta verwoorde het al in het begin van de film als volgt : Sorry, what does beauty got to do with anything? I actually just think that music is about ears not eyes”.

Daarnaast heb ik ook bewondering voor Knightley die schijnbaar de soundtrack zelf heeft ingezongen en dat op een verdienstelijke manier doet. Ze kan, ook al zat ze er op een paar plaatsen een kwarttoon langs, nog altijd een zangcarrière beginnen, moest Hollywood haar de rug toe keren. Maar het waren vooral de bijrollen die uitzonderlijk geslaagd waren. James Corden als de hulpvaardige Steve die talentrijk is op muzikaal vlak, alhoewel zijn straatoptredens niet aan te horen zijn (de ballade via voice mail was eigenlijk het muzikaal hoogtepunt in deze film). Een aandoenlijke rol die schitterend vertolkt werd door Corden. Hailee Steinfeld als Dan’s dochter Violet die er op het eerste moment redelijk rebels bijloopt en haar ontevredenheid over de houding van haar vader duidelijk laat merken. Twee keer raden tot wat ze uitgroeit ! Ceeloo Green als de reddende engel Troublegum zorgde voor de vrolijke noot. Maar vooral was ik verrast door Adam Levine,de frontman van Maroon 5 ( Niet dat ik dat wist want het is ook niet mijn type muziek en ik veronderstel redelijk commercieel). De praktische ervaringen die hij heeft opgedaan in het muziek circuit zullen handig zijn geweest. Ik vroeg me alleen af of de naam Dave Kohl geen parodie was op die van de frontman van Foo Fighters. De combinatie van de zanger met weinig acteerervaring en de actrice met weinig zangervaring werkte echter. Het enige waar ik zeker van ben is dat waarschijnlijke (en wie ervaring heeft met klankopnames kan dat beamen) de opnames voor de demo redelijk belabberd zullen klinken als je ziet wat voor amateuristisch materiaal men daarvoor gebruikte in een lawaaierige metropool als New York. Voor de rest was dit een sympathieke muzikale film met de veelzijdige en kleurrijke stad New York als achtergrond.

Bélon schreef:
Wat een gedrocht dit. Lijkt bijna een reclamefilm voor (de) muziek(industrie). Bijna niet uitkijkbaar. Rating is schrikbarend hoog: is dit alleen aan zombies gescreend?

Het laatste half uur is zo verschrikkelijk saai en dom dat de 1 die ik wilde geven gewoon een 0,5 zou moeten worden. OK to be fair een 1 dan er zit in het begin wat aardige muziek. Advies: niet uitkijken doch van de harde schijf schoppen dit gedrocht. Tenzij je echt die-hard fan van Kiera "The Horse" Knightley bent...en dan nog is het een doorbijter.

Je kan ook i.p.v. Alleen maar commentaar te geven ook naar de goede dingen kijken. Het is dat ik hem kog moet zien want je kraakt hem af en doordrukt je mening zo dat je het voor een ander verpest

avatar van Thomas83
Niet echt de film van de kabbelende en weeïge liedjes zoals je misschien verwacht. De muziek is zelfs regelmatig erg fijn. Alleen ik weet het niet helemaal bij deze film. Er zijn een paar echte uitschieters en momentjes die echt en warm voelen zoals die met een band op locatie gespeelde nummers, maar er zit ook duidelijk een Amerikaans formulesausje overheen, inclusief opzichtige reclameboodschappen en belerende scènes (Gretta binnen drie seconden al een band met Dans sletterig geklede dochter opbouwt en haar wel even met haar een meer smaakvolle garderobe wil kopen. Dan die besluit te stoppen met de drank) Soms lijken die vreselijke hipstertypetjes en de commercie beschimpt te worden en andere keren juist weer niet. Op welk publiek wil de film zich nou eigenlijk richten? Dat is een rare vraag je te moeten stellen in een film die gaat over zoiets als artistieke integriteit.

Aan het begin heb ik me ook wel wat geërgerd aan het schrijfwerk, zoals bij die flashbacks en de veel te overdreven loserrol van Ruffalo (inclusief clichés als de niet startende auto). Of het hele idee van Gretta die wel even met die enge dronken man meegaat en hem vertrouwt. Maar zodra de muziek echt een serieuze rol in de film gaat spelen wordt het allemaal zoveel leuker en beter. Knightley blijkt verrassend goed te kunnen zingen, Dan is als hij niet meer zo overdreven de loser is een stuk leuker en de film bevat ook steeds meer goede scènes. Al die nummers op locatie vond ik heerlijk. New York ziet er ook weer fotogeniek uit.

En het hoogtepunt voor mij is denk ik wel die scène is als er weer een opname op locatie is en Dans dochter besluit toch mee te spelen. Zo'n simpel trucje om op je gevoel in te spelen en de dochter is een beetje een onderontwikkeld personage, maar op een of andere manier greep het me echt aan. Misschien is het juist ook wel mooier dat er aan de dochter niet enorm veel aandacht is besteed, waardoor dat moment niet te groots voelt.

Misschien pakt het voor de film ook wel goed uit dat er zo'n formulesausje overheen zit, waardoor je op het einde toch even vreest dat ze misschien zelfs zo ver gaan dat Gretta bij Dave op het podium stapt en wat romantische eindjes ook nog aan elkaar worden geknoopt. Maar nu valt het allemaal mooi in elkaar zonder dat het te veel van het goede wordt en vond ik het eigenlijk erg mooi. Door dit soort goede scènes wil ik de film eigenlijk al best graag een 3.5 geven, maar ik heb toch ook de verwarrende toon in mijn achterhoofd. Een dikke 3.0* dan maar.

En oh ja, dat Oscargenomineerde nummer vond ik absoluut niet het beste uit de film. Kan er denk ik zo twee of drie noemen die ik al beter vond persoonlijk. En ik kan me niet voorstellen dat je echt op een metrostation muziekopnames kunt maken. Waarschijnlijk krijg je ook niet de kans het nummer af te maken.

avatar van mjk87
Verrassend prettig filmpje om te zien, zonder enige diepgang of echte conflicten, maar wel met een lekker kabbelend tempo en puur sang feel good. Leuk zomers sfeertje ook, zoals de hele sfeer van het stadse leven. Aantal fijne personages met acteurs die er duidelijk zin in hebben en waar het plezier vanaf straalt. Knightley vind ik sowieso een fijne actrice vanwege haar rustieke uitstraling, maar iedereen past hier prima. Dat het af en toe mierzoet wordt doet daar niets aan af. Verder heel aardige muziek al is het soms net te veel, een leuke bijrol van zanger Levine van Maroon 5 en het proces rond het maken van deze plaat (in de film) is best geinig. Lijkt me sowieso leuk, als echt die cd (dus niet de score van de film waar veel liedjes ook op staan) zou worden uitgebracht. Zou terecht zijn als deze een Oscar wint, niet eens omdat de muziek nu zo goed is, maar het is een film die je het gunt. 3,5*.

avatar van Boneka
Deze muziekfilm heeft mij positief verrast! Een heerlijk luchtige film met veel muziek (soms inderdaad iets teveel), een leuk straatbeeld van New York en een redelijk plot. Dat het hier en daar wat rommelig aandoet vind ik geen probleem. Het gaat om het proces dat tot succes leidt al gaat alles wel heel erg smoothly! Maar goed het is een film en bij dit soort feel good movies valt dat te pruimen. De muziek ligt lekker in de oren en ik overweeg er ook een cd bij te kopen.

Bijzonder jammer is wel dat de heren dames geen ondertiteling tonen bij alle nummers!! Fred en Eric Karreman!! blame on you! Juist de lyrics zijn zo belangrijk in de film. Die laten die gasten er gewoon uit. Wie Engels kan lezen zou ik aanraden de ondertiteling te switchen naar Engels. Krijg je alles tenminste wel fatsoenlijk in beeld. Nog een tip. Zet je headphone op.

Misschien mist de film wel enige diepgang en een behoorlijk plot, maar voor dit soort films is dat niet echt belangrijk. Hij kijkt en luistert vooral heel lekker weg. Met je vriendin op de bank een uitstekende aanrader voor de vrijdagavond

avatar van Decec
Een goed drama/muziek film...
Goed verhaal...
Goed acteerwerk...
Bekende acteur Mark Ruffalo en ook een
bekende actrice Keira Knightley spelen wel
goed...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

Mooie film! Qua verhaal niet zo speciaal, zit m meer in de kleine dingen. Zoals de scene dat de hoofdrolspelers samen naar een nummer op een discman luisteren al dansend op de dansvloer in een club, rest hoort iets anders. En zo waren er veel meer kleine subtiele blikken en handelingen in deze film die ervoor zorgen dat dit echt een mooie film is. Natuurlijk ook een super cast met Keira en Mark. En niet te vergeten: prima soundtrack!

avatar van ValAktaion
Verrassend goede film. De cinematografie van NYC doet bij vlagen denken aan een '70s Scorsese. Boeiende en fraai geframede achtergrond voor een op papier weinig bijzonder plot. Beeld, geluid en acteerprestaties zijn van hoge kwaliteit en het geheel is een feel good movie die ook voor vermijders van dat genre (zoals ik) zeer aangenaam wegkijkt.

chiel1971 schreef:

Ik ben het met al je punten volledig eens! De film is zoveel doordachter dan je op basis van de plotbeschrijving zou verwachten. Het laat op prachtige wijze zien hoe muziek overal een rol in speelt, of het nu grote of kleine emoties zijn. Daarom is dit ook mijn absolute nummer-1-muziekfilm.

De soundtrack is op zichzelf overigens ook een aanrader. Staan nog meer nummers op van o.a. Keira en Adam Levine.

avatar van LPereboom
Begin Again is een heel leuke en mooie film vind ik, waarin goed geacteerd word met een paar originele elementen! Toffe scenes en de nodige drama maken deze begin again een goede film! De soundtrack is ook heel mooi en tof om te beluisteren! Toch wel een 7.5/10

avatar van K. V.
Deze meegebracht en toch wel aangenaam verrast. 'k had dus geen verwachtingen, maar 'k vond het wel een goeie film. Het verhaal is eenvoudig, maar daarom niet minder de moeite waard. Ook de cast deed het zeker niet slecht, maar de film moet het toch vooral van de liedjes hebben, die gelukkig wel goed waren. Ook wel verrast door Keira, die zelf ook zong.
De film vliegt ook voorbij, 'k heb me geen moment verveeld.
De moeite om te bekijken en te luisteren.

Goeie film waarin een singer-songwriter wordt ontdekt door een producer die aan de grond zit. Een vergelijking met 'Once' is niet onontkoombaar. Daarmee vergeleken minder authentiek en meer gepolijst. Desalniettemin kijkt deze feelgood-movie gemakkelijk weg. Twee mooie rollen van Keira Knightley en Mark Rufallo, en een aantal mooie nummers. Met gemak 3.5 sterren (4 als je Once niet gezien hebt).

Fris filmpje over liefdesrelaties en muziek die ze moet helpen lijmen.
Geen denderend verhaal maar het camerawerk is wel pittig en er zitten een paar gevatte scènes in, zoals die met de ingebeelde muziekinstrumenten.
Mark Ruffalo zit gevat in de rol van de wat verlopen producent en Keira is energiek en keurig, weg van haar klassieke kostuum-drama-films.

Muziekaal van hoog niveau, alles klopt. Karakters zijn ook boeiend, aardig verhaal.

avatar van Leland Palmer
Behoorlijk tijdje geleden dat ik 'Once' zag, maar voor zover ik me kan herinneren creëerde regisseur Carney een zeer fijn filmpje daar. Vond dit maar matig. Veel tenenkrommende scenes, sowieso weinig inspiratievol, maar Keira Knightley maakt het allemaal nog wat erger. Vind haar echt helemaal niks. Elke keer weer vreselijk als ze begint te zingen. Naar het einde toe wordt het alsmaar zoeter en fouter. En Levine is geen acteur. Is ook persoonlijk verantwoordelijk voor een aantal tenenkrommende scenes. Jammer dit.

avatar van IH88
“You can tell a lot about a person by what’s on their playlist.”

Begin Again is een mooie, intieme acteursfilm met geweldige rollen van Keira Knightley en Mark Ruffalo. New York is de locatie maar ook zelf bijna een karakter in de film.

Gretta (Knightley) is een zangeres die de hoop op doorbreken eigenlijk heeft opgegeven en haar relatie met een bekende zanger, Dave (Adam Levine), zit in een diep dal. Dan (Ruffalo) is een producer die al jaren geen band of zanger(es) meer heeft gecontracteerd en hij heeft een partner die hem liever kwijt dan rijk is. Met zijn ex-vrouw en dochter gaat het niet veel beter. Op één van zijn vele dronken bartochten hoort hij Gretta zingen en hoort iets wat niemand anders hoort, een fantastische zangeres met ongekende potentie. Wat volgt is een reis door New York om nummers op te nemen. Niet in een studio maar gewoon op straat. Deze scènes maar ook de eerste ontmoeting tussen Gretta en Dan, het moment dat Gretta ontdekt dat haar vriend vreemdgaat door alleen naar zijn nieuwe nummer te luisteren, de scene tussen Gretta en Dan die door New York lopen luisterend naar hun favoriete muziek en natuurlijk de fantastische laatste scene waarbij het kippenvel op je arm staat maken van Begin Again een klein pareltje.

Begin Again is creatief en origineel en regisseur John Carney heeft na Once weer een voltreffer gemaakt. Het resultaat is een sprankelende, bijna sprookjesachtige film met heerlijke muziek, geweldige acteerprestaties en New York in volle glorie. Een regelrechte aanrader!

avatar van 93.9
Film met hoog hipster gehalte.
Echt storrend is het niet.

93.9 schreef:
Film met hoog hipster gehalte.
Echt storrend is het niet.

Wat is hier hipster aan dan?

avatar van 93.9
Gewoon dat sfeertje en die typische hipster dingetjes: vintage, gekkigheid, baarden, starbucks, lp's, singer songwriter, etc

Zwolle84
Is me nooit opgevallen. Vind die dingen ook niet echt hipster eerlijk gezegd.

Zwolle84
Biologisch voedsel, knotjes, electro, dat soort dingen. Dit is "gewoon" een film over muziekaddicts die mooie mainstream pop maken.

avatar van 93.9
Ja, maar toch meende ik op te merken dat bewust op een hipster doelgroep gemikt was bij het maken van deze overigens prima film. Vond het beter dan Once.

Zwolle84
Met die laatste zin ben ik het wel eens. En die hipstergevoelens had ik bij Once wél. Die is een stuk meer geitewollensokken.

avatar van John Milton
Klapjes kun je krijgen

avatar van panax
mooie film,mooie locaties ,humor !!
begin vind ik wat chaotisch,weet niet wat ik er dan van vind
maar dat komt de kentering en wordt het een mooie film
over een alcoholistische producer met verborgen kwaliteiten die meer ziet in een zangeres
leuke scene is dat met flashbacks .
goeie muziek ,prima in orde!
oja,pracht auto die jaguar !!

avatar van horizons
Hey,
Zwolle84 en 93.9
In deze typeert 93.9 toch wel meer het hipster type zoals ik ze ook voor me zie.

Al is een hokje ook maar een hokje.

avatar van Roger Thornhill
Na een kwartier bijna afgezet omdat Ruffalo zo'n zak moet spelen en Knightley niet mijn favoriete actrice is (om het maar eens voorzichtig te zeggen), maar uiteindelijk toch wel blij dat ik de film heb uitgezeten, want ondanks de voorspelbaarheid kon ik hier toch wel vrolijk van worden. De veelgeprezen liedjes vond ik helaas vrij matig, en dat Knightley ze zelf zong is natuurlijk leuk, maar het was nog leuker geweest als ze ze ook goed had gezongen. Maar goed, ik herinner me een discussie op een IMDb-message-board waarbij een kritisch iemand van een andere gebruiker (geslacht en leeftijd laten zich raden) het commentaar kreeg: "You're all just jealous of Keira because she's so beautiful and talented!!" Dus ik doe er verder maar het zwijgen toe, behalve dan om nog even het fraaie gebruik van New York toe te juichen. Aardige film, en dat terwijl hij al met een achterstand begon omdat ik bij deze titel altijd meteen aan een nummer van Spinal Tap moet denken – en dan nog wel een duet met Cher!

avatar van Ted Kerkjes
Mijn grootste kritiek op deze film is de zoetheid. Het tandglazuur smelt bijna van je tanden wanneer je deze film bekijkt. Alles gaat goed en goed en nog eens goed. De weinige ontwikkelingen die te ontdekken zijn, zie je al van mijlenver aankomen.
Maroon5 vind ik niet om aan te horen, dus die liedjes vond ik niks leuk. De muziek die Keira Knightly brengt, is nou ook niet bepaald mijn muziek, maar die vond ik beter te pruimen.

Ik kan doordat de film zo oppervlakkig blijft een suikerspinzoet onmogelijk een voldoende geven.

Had wat twijfels bij deze film, zou ik hem wel bekijken ? Omdat Knightley en Ruffalo niet echt mijn favorieten zijn.
Maar de film is me enorm goed bevallen, en beiden, Knightley en Ruffalo doen het uitstekend.
Prima locatie ook, New York.
Maar het is toch vooral de muziek die het hem doet in deze film, ook die is prima !!
Dus, blij dat ik de prent heb gezien !!