Begin Again (2013)

Alternatieve titel: Can a Song Save Your Life?

Drama / Muziek

geregisseerd door John Carney
met Keira Knightley, Mark Ruffalo en Adam Levine

Gretta en haar vriend verhuizen naar New York. Ze proberen het te gaan maken in de grote stad, geholpen door hun passie voor muziek. Haar hart wordt echter gebroken wanneer hij haar verlaat voor de roem en het fortuin van een belangrijk solo-contract. Gretta's wereld krijgt echter een bijzondere wending wanneer een platenproducer haar ontdekt in een lokale bar.

Brrrrr....

avatar van Knisper
Het verhaal klinkt erg veelbelovend.

Een clichématige, voorspelbare en onschuldige meidenfilm, zonder ook maar een greintje diepgang, onder het motto dat met en door muziek alle problemen worden opgelost. Doordat Mark Ruffalo de rol van de gestreste en uitgebluste muziekproducent met verve speelde en ook Keira Knightley haar van haar goede kant liet zien, werkte deze productie toch ontspannend. Ook de singer-songwritermuziek was niet verkeerd.

Zwolle84
Dit weekend maar eens bekijken, ben als groot Keira-fan zéér benieuwd. Zeker ook omdat ze zelf zingt: dapper!

Zwolle84
In jaren niet zo genoten van een muziekfilm! Simpel, clichématig, meidenfilm (Wat is dat?); het zal wel. Dit is tenminste weer eens een MUZIEKfilm met het hart op de juiste plek. Niet te gecompliceerd, prachtige kwaliteitnummers en een vreselijk sterke, gewaagde rol van Keira.

Heb zitten genieten in de bios!

avatar van Flat Eric
Een echte muzikantenfilm.
Aardig verhaal wat gelukkig niet uitdraaide op een zoetsappig liefdesverhaal waar ik even bang voor was.
De film vond ik vrij traag en werd voor mij wat langdradig op een gegeven moment.

Overigens mooie uitvoering van het liedje Lost Stars door Adam Levine op het einde.

avatar van GGG
GGG
Mooie muzikale film met prachtige zang kwaliteiten van Keira! Het verhaal en de sound van New York met prachtig samengestelde band was mooi. En het eind nummer van Adam Levine was een genot. Ik moest wel wennen aan alle verhaallijnen die in het begin voor mij warrig over kwamen. Na ontrafelen was het een prachtige film!

avatar van Fortune
Leuk filmpje.

Vind de film vooral goed door de stadse sfeer die het de hele tijd uitstraalt. De muziek vind ik ook goed te behappen maar dat komt vooral omdat ze dan in een steeg in New York een clip opnemen of op een dak van een flatgebouw. De film is misschien wel wollig en voorspelbaar maar omzeilt dat in mijn ogen behoorlijk omdat het aardig gefilmd is en dat afwisselt met aardige muziek.

Vind het niet perse een meidenfilm zoals hierboven vernoemt maar wel een ontspannen film om met je vriendin of vriend te kijken en eerlijk is eerlijk soms kan ik romantische films wel waarderen als ze net wat meer hun best doen om een eigenzinnige film te produceren. Keira Knightley en Mark Ruffalo spelen hun rollen allebei behoorlijk goed en Mos Def heeft ook nog een kleine rol wat leuk is als je hem van zijn muziek kent. De sfeer is goed, de muziek is aardig, hier en daar valt er wat te lachen en ja wel een aanrader voor de zondagavond om de rest van de week weer te verdragen.

Op naar The Notebook

avatar van blurp194
Keira kan zingen!

Even tussendoor als reactie op de berichten die ik lees, ik vind het absoluut geen meidenfilm. Dat de hoofdpersoon dan een meisje gaat (ahem, een jonge vrouw moet je dat tegenwoordig geloof ik noemen) maakt daar geen moer (ahem, een oude vrouw noemden we zo vroeger) voor uit.

Wat de film geeft is een optimistische en vrolijke kijk op het leven van een wat eigenzinnige en eigengereide artiest in de muziekwereld, die een even eigenzinnige producent tegenkomt. En samen komt dat tot wat moois - muziek. Waar veel vergelijkbare films daarmee de mist ingaan is de flauw-voorspelbare zucht naar box office hits voor de nummers die in het verhaal een rol spelen - maar hier herken ik dat niet echt. Misschien omdat ik afgehaakt ben van de top-40, maar evengoed lijkt er toch niet enkel commercieel georiënteerd gekwezel langs te komen. Des te beter, want de soundtrack vult het verhaal leuk aan en is op zich ook interessant. En niet alleen omdat Keira zingt.

Kom ik terug op Keira. Een stukkie ouder dan in haar eerste films, de kalender is daar heel duidelijk over. Echt zichtbaar is dat verder niet, haar haar zit wat anders en het babyvet is verdwenen - en vervangen door misschien iets te weinig volwassen vet hoor ik wel zeggen, maar mij stoort het niet. Knappe meid met karakter. Maar waar ik heen wou, en veel belangrijker voor deze film, valt me op hoe volstrekt geloofwaardig en overtuigend ze speelt, zonder de maniertjes en trekjes die uit het begin van haar carriere zo opvallend waren - en stoorden. Echt een fijne leuke meid speelt ze hier, en in alle opzichten overtuigend. Was me al eerder opgevallen dat ze echt beter geworden is, gegroeid is - niet meer een of ander leuk koppie, maar echt talent - waarbij dat misschien vooral uitkomt in kleinere producties zoals deze.

Waarmee ik eigenlijk de rest van de cast dan te kort doe - die zijn er tenslotte ook nog en leveren erg goed werk. Catherine Keener - altijd goed eigenlijk, en een fijn klein rolletje voor Hailee Steinfeld, om maar eens te noemen wat ik in de andere recensies niet teruglees. Mooi geheel, goeie cast die op topniveau bezig is. Goeie regisseur kennelijk - staat me niet bij dat ik eerder iets van hem gezien heb.

Als enige kritiekpuntje eigenlijk, de montage van het einde is lelijk. Maar dat doet niet echt af aan het warme feelgood gevoel waarmee je uit de film komt.

avatar van wimnoot
Ik vond Once van dezelfde regisseur een stuk "echter". Leuk voor Carney dat hij nu zelfs door Apatow geproduceerde films mag maken. Helaas worden er daardoor een beetje concessie's gedaan, en is dat nu juist net niet waar de film tegen predikt?

Verder is het geluid van de artiesten van The Frames zeer herkenbaar, alleen pakte niet een nummer me echt. Hele aardige, vriendelijke film verder maar geen hoogvlieger.

Bélon
Wat een gedrocht dit. Lijkt bijna een reclamefilm voor (de) muziek(industrie). Bijna niet uitkijkbaar. Rating is schrikbarend hoog: is dit alleen aan zombies gescreend?

Het laatste half uur is zo verschrikkelijk saai en dom dat de 1 die ik wilde geven gewoon een 0,5 zou moeten worden. OK to be fair een 1 dan er zit in het begin wat aardige muziek. Advies: niet uitkijken doch van de harde schijf schoppen dit gedrocht. Tenzij je echt die-hard fan van Kiera "The Horse" Knightley bent...en dan nog is het een doorbijter.

avatar van assowise
Waarom maak je muziek? Integriteit vs commercie. Muzikanten communiceren meer door liedjes dan door praten.

Als je nog niet verliefd was geworden op Keira Knightley door Seeking A Friend For The End of The World zal deze film de doorslag geven. Ook Mark Ruffalo doet weer waar ie goed in isL een warm maar beschadigd mens neerzetten. In het begin is de structuur een beetje Babel, halverwege ongeveer wordt het een lineaire vertelling maar op deze manier begrijp je goed waar deze vandaan komen en hoe een toevallige ontmoeting een positieve draai kan geven in persoonlijke groei.
Zelfs Maroon 5 zanger Adam Levine doet het leuk als de rockster vriend van Keira.

Heerlijke film én leuke muziek. Aanrader

Bélon schreef:
Rating is schrikbarend hoog: is dit alleen aan zombies gescreend?

Ik ga al heel wat jaren mee, maar dit is toch de eerste keer dat ik als zombie gekwalificeerd word. Ach, ja...

Ik was destijds blij verrast door Carney’s low budget film Once (2006) over twee muzikanten in de straten van Dublin. Blijkbaar heeft deze regisseur een voorkeur voor muziek maken in de openlucht, want ook nu zijn veel opnames op diverse locaties kriskras in Manhattan gemaakt. Het eindresultaat is mij goed bevallen. Het is een feel good film geworden zonder krampachtig einde en met een hoofdrol van mooie muziek. Bovendien zijn Keira Knightley en Mark Ruffalo perfect gecast. Smaakt naar meer, want erg aangenaam.

avatar van Pim1993
Te gek! Heerlijk filmpje.

avatar van très joliette
Lang heb ik overwogen om moviemeter aan te maken, na het zien van deze film wilde ik niet langer wachten. Ik vond het werkelijk een klein betoverend pareltje. Ik verwachte inderdaad een cliché film maar eigenlijk vond ik het uiteindelijk weinig van dat alles. Natuurlijk zat er aardig wat romantiek in en loopt het allemaal nogal goed af, maar niet op de overdreven zoetsappige manier. Ik vond het heerlijk om naar Keira haar betoverende, zachte stem te luisteren en liet me meevoeren met de lekkere feelgoodmomenten waarop er nummers opgenomen werden. Ook de sprongen in de tijd op het begin vond ik verfrissend. Het waren bekende acteurs die toch klein bleven acteren. Liefde voor muziek en het bij jezelf blijven staat centraal. Ik houd ervan:) Heerlijk om te kijken als je zin hebt in een fijne rustige avond.

Redelijke film met een uitmuntende rol van Mark Ruffalo , Keira Knightley doet het ook aardig maar blijft me achtervolgen als iemand die jaren in een kamp heeft gezeten br wat is dat mens mager en zo lelijk. Het zangwerk van haar dat kan iedere boerenlul en is echt overschat.

Dominootje
Juiste benaming werd al gegeven: aangename feel good film!

Heerlijk filmpje en goed acteerwerk. Simpel, goed, nergens saai. En dan Keira Knightley.....damn, wat een heerlijke vrouw! En ondanks het feit dat ik de kritiek van 'Stinissen' zeer onterecht en misplaatst vind, wens ik hem toch heel veel geluk en plezier met zijn kalende vriendin van 150 KG.

avatar van fappie
wimnoot schreef:

Is ook echter en minder commercieel, maar voor mij is Once te weinig film om boeiend te blijven. Veel te veel muziek. Deze film vind ik veel meer in balans.

Basi schreef:

Maar wel een kalende vriendin van 150 kg met de stem van een nachtegaaltje, blijkbaar.

très joliette schreef:

Erg fijn om te lezen. Klinkt misschien stom en ik weet dat ik me niet druk moet maken om de meningen van anderen, maar deze film is me zó dierbaar dat ik iedereen hier wel door elkaar zou willen rammelen om mijn "gelijk" te bewijzen, haha.

Na twee keer in de bios zojuist voor de derde keer gekeken; heeft niets aan kracht ingeboet. Ik vind het moeilijk onder woorden te brengen waarom deze film zo geweldig is, want ergens kan ik de mensen wel begrijpen die het als een "simpel feelgoodfilmpje" zien. Maar m.i. mis je de clou dan, je kijkt er dan te kil en afstandelijk naar. Begin Again is een ode aan Het Liedje, een film die in al zijn eenvoud laat zien hoe belangrijk en verweven in onze dagelijkse emoties muziek is. Liefde is muziek, verdriet is muziek, vriendschap is muziek; elke denkbare emotie is muziek.

Heeft iemand het dan over afstandelijke bewoordingen als zangtechniek, originaliteit, clichés en noem het maar op, dan hoop ik oprecht dat deze film in een later stadium alsnog door zijn/haar schil heen weet te dringen. Een groot, zwaar vehikel van een film zou de boodschap en warmte van Begin Again wat mij betreft alleen maar in de weg zitten. Het gaat hier om de uitdrukkingen, om de in elkaar klikkende blikken, om... Ik houd nu op, anders heb ik straks 1500 woorden getypt die niemand gaat lezen.

avatar van très joliette
Zwolle84 schreef:
Ik houd nu op, anders heb ik straks 1500 woorden getypt die niemand gaat lezen.

Ik heb het gelezen en ben het met je eens

Heerlijke feelgood film waarin de muziek centraal staat en als een rode draad door de film heen loopt.
Mede dankzij de bijna altijd aanwezige muziek kijkt "Begin Again" nog plezieriger weg.
Uitstekende chemie tussen Keira Knightley en Mark Ruffalo. Hierdoor voel je je echt verbonden met de hoofdpersonages. Kracht van deze "Begin Again" is dat het nergens echt klef wordt.
En dat geldt ook voor het slot accoord.
Leuke film.

avatar van schumacher
Niet mijn ding.
Mss had ik het op voorhand moeten weten maar je wil het een kans geven omdat het niet de 1ste keer zou zijn ik aan genaam verrast ben maar voor mij was deze film het helaas niet.

avatar van james_cameron
Leuke film, met een helemaal niet onverdienstelijk zingende Keira Knightley. Mark Ruffalo als uitgerangeerde producent, wanhopig op zoek naar een comeback, is tevens goed op dreef. Het verhaaltje is soms iets te zoetsappig en vergezocht, maar de sfeer is zo raak getroffen, de personages zo sympathiek en de muziek zo lekker dat de film uiteindelijk geen kwaad kan doen. Maroon 5 zanger Adam Levine heeft een belangrijke bijrol. Ook hij doet het lang niet slecht.

avatar van filmkul
Lekker luchtig filmpje. Het verhaal is eenvoudig en wordt vlot verteld. De sfeer is goed en geeft je een goed gevoel mee. Alles klopt op een of andere manier. De muziek is best aardig en de samenwerking tussen de bandleden is leuk om te zien, hoewel de stem van Knightley wat zoetjes is. De chemie tussen de hoofdrolspelers is erg goed. Ruffalo zet een zeer sterke rol neer. 3.5/4.0

avatar van Martxela
Heerlijke feelgood movie, vooral om een moeilijke dag mee af te sluiten. Lekkere soundtrack ook, ik heb me anderhalf uur lang uitstekend vermaakt. Naturel geacteerd en gewoon erg fijne film! Eindelijk weer eens een hoge score van mij!

avatar van Leo1954
Film startte aardig met leuke verhaallijn. Muziek en emotie soms echt wel raak. Maar de film doet zich zelf de das om, wordt steeds zoeter en niets wil meer werken. Ik kan geen sik of baardje meer zien. Heel kleffe film uiteindelijk.

avatar van mnrk
Are you really an A & R man? You look more like a homeless man.

Een prima feel-good film van John Carney....

Het verhaal is in orde en komt ook zo over, het zijn de locatie's en de muziek die deze film net dat extra's mee geven...

Ook zijn Keira Knightley en Mark Ruffalo goed op dreef in deze film en vormen ze een prima duo, de overige cast was ook goed...

De soundtrack uit deze film is toch gewoon een aanrader...
Begin Again (2014) - MusicMeter.nl

avatar van opa-ben
Echt een heel lekkere film. De moeite waard om te kijken. Als je Keira de eerste keet haar liedje hoort zingen denk je van " nou, een beetje dunnetjes". Als je dan door de ogen en oren van de producer kijkt, die allerlei instrumenten toevoegt dan denk je "ja, dat klinkt lekker." Tof ook hoe hun min of meer gebroken levens bij elkaar komen en hoe Gretta dochter Violet een beetje op sleeptouw neemt.