Shanghai Noon (2000)

Actie / Komedie

geregisseerd door Tom Dey
met Jackie Chan, Owen Wilson en Lucy Liu

Peking, 1881. Om aan een gedwongen huwelijk te ontsnappen is prinses Pei Pei met een escorte naar Amerika gevlucht. Ze is maar nauwelijks op Amerikaanse bodem of de jonge vrouw beseft dat ze in een val is gelokt. Haar begeleiders blijken immers gangsters te zijn die haar enkel tegen een mooie geldsom willen loslaten. Chon Wang, meester in de martial arts, belooft aan de Chinese keizer dat hij de prinses zal redden.

Toch beter dan ik had verwacht. Dit komt vooral door het feit dat de film nog best interessante zaken doet met het historische gegeven van de uitwisseling tussen Chinese en Amerikaanse cultuur. Chan is sympathiek en ook een stuk beter dan ik hem doorgaans vind in zijn Amerikaanse films, terwijl Ron Yuan een fantastische slechterik is. Hier staat echter wel tegenover dat Owen Wilson in mijn ogen nog steeds een van de meest walgelijke acteurs ooit is, werkelijk iedere zin die hij uitspreekt staat garant voor een verschrikkelijke levering en onkunde. Als hier een kundig acteur aanwezig was geweest, had ik Shanghai Noon dan ook met gemak een hogere score gegeven dan nu het geval is.

Qua actie is het wat pover, zoals we van Amerikaanse Chan films gewend zijn, maar er zit bij vlagen nog iets moois tussen. Daarnaast heb ik ook verscheidene malen in ieder geval nog geglimlacht bij momenten met Chan, die in zijn eentje overduidelijk op zijn best is.Stiekem toch benieuwd geworden of Shanghai Knights ook nog iets voorstelt.

Een film met Jackie Chan is altijd wel leuk, ook deze al ben ik dag geen fan van Owen Wilson.
Het verhaal is simpel, zoals altijd, leuke stunts maken de film genietbaar.
Maar ik moet wel toegeven dat ik zijn stunt beter vind in een hedendaagse omgeving dan in een western.

avatar van Kondoro0614
Shanghai Noon

Shanghai Noon, ik dacht dat ik deze al een keer gezien had. De cover zag mij er zo bekend uit. Maar, dit was natuurlijk Shanghai Knights (2003). Erg leuke film, alle twee overigens! Alleen dit keer in het wilde westen.. Shanghai Noon, een erg leuke film die in mijn ogen nog best wel komisch was. Het leukste gedeelte was natuurlijk dat ze in bad zaten en dat drank spelletje gingen spelen. Wat heb ik gelachen! Het duo Jackie Chan en Owen Wilson is natuurlijk erg aangenaam en ze spelen erg goed op elkaar in! Lucy Liu deed het ook erg leuk. Voor de rest een leuk verhaal en leuk concept. Al om al leuk om tussen door echt eens mee te nemen maar voor een leuk film avondje is hij ook meer dan geschikt! Geinig en flot.

avatar van Gang_Star
Best leuk, maar uiteindelijk ook niet bijzonder genoeg om meer dan voldoende te kunnen noemen. De film heeft voldoende balans tussen goede actiescènes van Jackie Chan en de humor van Chan en Wilson. Samen vertolken zij het duo waarbij twee tegenpolen met elkaar samenwerken om een prinses te redden. De samenwerking tussen beide heren is prima, en het plezier is duidelijk zichtbaar.

avatar van Corcicus
Echt hilarisch wordt het met Jackie Chan nooit, maar de sfeer is wel plezant en het verhaal vermakelijk. De prachtige omgeving en puike kostumering tillen de film naar een hoger niveau. Ook is de film royaal overgoten met actiescènes zodat het flink uptempo blijft. Toch wel één van de betere Chan films.