Shanghai Noon (2000)

Actie / Komedie

geregisseerd door Tom Dey
met Jackie Chan, Owen Wilson en Lucy Liu

Peking, 1881. Om aan een gedwongen huwelijk te ontsnappen is prinses Pei Pei met een escorte naar Amerika gevlucht. Ze is maar nauwelijks op Amerikaanse bodem of de jonge vrouw beseft dat ze in een val is gelokt. Haar begeleiders blijken immers gangsters te zijn die haar enkel tegen een mooie geldsom willen loslaten. Chon Wang, meester in de martial arts, belooft aan de Chinese keizer dat hij de prinses zal redden.

avatar van ILDIB
Kan iemand Owen Wilson naar de chirurg sturen om zijn neus recht te vouwen? Dan stoort dat ook niet meer en is ie waarschijnlijk ook meteen van dat nasalae rotgeluid af. Echt irritant.

avatar van DonOswaldo
blijft een leuke komedie, leuk duo ook hun 2..

Ben meestal niet zo'n fan van Hollywood-comedies, maar deze is vanwege het leuke duo nog wel redelijk te pruimen. Het verhaal is uiteraard flinterdun, maar vanwege de bij vlagen aardige actie heb ik toch geen moeite gehad om deze film uit te kijken.

avatar van aburex
Leuke, onderhoudende actie-komedie met een weer onnavolgbare Jackie Chan. Owen Wilson biedt goed weerwerk en de film is dan ook zeer geslaagd te noemen. Vooralde bloopers bij de aftitelng vind ik erg leuk.

avatar van maxo922
Erg luchtige, maar vooral komische film. De overdreven sfeer die erin verwerkt zit werkt vaak op de lachspieren en de twee acteurs samen zijn een leuke combinatie. Ook Lucy Liu mag er wezen in haar ietwat kleinere rol.

Het verhaal is natuurlijk nogal vergezocht maar aardig uitgewerkt. Het merendeel van de scènes zijn geslaagd. Ook de eindscène is best grappig.

Ik ben het eens met het gemiddelde, * 3,0

avatar van AjaxRulezzz
Mooie film, echt een grappige film. En natuurlijk Jackie Chan met geweldige actie.

avatar van movie acteurs
Geinig!

Chan zelf heb ik beter zien doen, ook qua vechten. Sommige grappen zijn best grappig. Chan en Wilson als duo zijn ook aardig grappig. Voor de rest best vermakelijk luchtig komisch filmpje. Krijgt een 3,5.

Voor de liefhebbers ongetwijfeld weer genieten geblazen: 2.00 (1.90)
Oosterse vechtsport meets western. Dat is zoiets als erotiek met King Kong of nee, beter nog, Alien in de hoofdrol. Kom er maar eens op. Enfin, aan creativiteit nog altijd geen gebrek in Hollywood, zolang het uiteraard maar geld in het laatje doet belanden en daar slaagt men behoorlijk in. De tandem Chan Owen draait op volle toeren, waarbij laatstgenoemde zich doorgaans geen raad weet hoe om te gaan met die situatie. Chan was zowaar beter dan zijn gemiddelde, en hoewel de dialoog werkelijk niet om aan te horen was ontstaan er hier en daar nog enkele aardige momenten. Veel heeft het allemaal niet om het lijf, zoals viel te verwachten, maar de redelijke cinematografie is over het algemeen goed te verteren en werd het zo nu en dan zelfs sfeervol. Dat houdt de prent weg van het zwarte gat.

avatar van Justinw
Matige Chan,

Owen en Chan altijd wel te pruimen. Maar samen overtuigden ze niet echt in Shanghai Noon. Het western gedoe is allemaal leuk en aardig. Wat indiaantjes en outlaws. Maar de decors en kostuums faalden nogal eens.

Het clichéverhaaltje word netjes afgewerkt. Cinematografie en soundtrack doen ook weinig bijzonders. Film galoppeert naar zijn einde toe en dan is het "festijn" al weer voorbij. De komst van Lucy Lui kan het ook niet meer redden.

* * voor mijn 250ste stem op Moviemeter. Sinds Augustus

avatar van Pipoo!
Niet te serieus nemen deze film. Het is gewoon een typische Chan film met sidekick, in dit geval Wilson. Standaard verhaal voor Jackie Chan in een compleet nieuwe setting. En waarom ook niet, want het werkt wel. Zo zien we Jackie Chan toch uiteindelijk het liefst.

avatar van sofripa
Amerikanen en humor...tja. . Tis al met al een redelijke bankzitter op een verloren avond.

avatar van oemoemenoe
ja , erg grappig en aandoenlijke mensen.
moest bijna huilen
van het lachen

Jackie Chan: Uno Mash? , of weet ik veel hoe je het schrijft, in iedergeval wel grappig ^^

Jackie Chan en Owen Wilson samen, ook zo'n geweldig duo in een film net als Jackie Chan en Cris Tucker

avatar van kobe bryant fan
Leuke komedie.

Vermakelijke Actie / Komedie met Jackie Chan en Owen Wilson die een leuk duo vormen in deze film.

avatar van DragQueen
Amusante komedie, waarin Chan en Wilson een prima chemie delen. verder leuke humor, goede actie, en een simpel verhaaltje. 3 sterren.

avatar van dave
Rond het midden situeert zich het hoogtepunt, dankzij de aanwezigheid van een aantal zeer geslaagde grapjes. De interactie tussen knulletjes Chan en Wilson benodigt gelukkig geen gesofisticeerde opzet. In plaats daarvan leunen ze op hun gemakkelijkere uiterlijk en in het geval van Jackie het komische accent. Het verhaaltje is in feite niet serieus te nemen, al lijken de makers dit jammer genoeg vaak wel te doen. Een koppel haast absurde situaties vielen in de smaak, doch deze zijn simpelweg te spaarzaam rondgestrooid. Regisseur Dey blijkt de teugels ook niet bepaald stevig in handen te hebben, want de actie wordt vaak onoverzichtelijk en grijpt snel buiten beeld plaats. Alsnog een behoorlijke score voor het luchtige vertier dat deze film te bieden heeft.

3,00

avatar van xxERWINxx
Ik vond hem best grappig, maar niet de beste van Jackie chan! zeker niet.

avatar van Katharina
Heerlijk grappige film die verder nergens op slaat. En wat is Owen Wilson leuk!

NightSpirit
Vermakelijke film. Erg mooie omgevingen waar ze opgenomen hebben overigens! Leuk bedachte personages... 3,5*

avatar van Spetie
Leuke actiekomedie met een leuk en fris ogend duo.

Jackie Chan is iemand die je wel in dit soort films kunt verwachten. Veel actie en humor is iets wat Chan graag maakt. In deze film vormt hij een duo met Owen Wilson en dat werkt erg goed.

Chan en Wilson hebben vanaf het begin een sterke chemie met elkaar en daarnaast druipt het enthousiasme er bij de twee vanaf. Vooral Wilson is echt geweldig in zijn rol van charmante oplichter. Het tempo van de film is redelijk hoog, de dialogen soms best grappig en daarnaast zit er een hoop vermakelijke actie in de film verwerkt. De westernsetting is mooi en de verwijzingen naar diverse westerns, die in de film verwerkt zitten, zijn ook erg goed gedaan. Soms is de humor flauw, maar grotendeels werkt het gelukkig allemaal goed.

Prima vermaak dus en een stuk scherper en leuker dan het iets minder vervolg, genaamd Shanghai Knights.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Bij herziening de score toch iets verhoogt. Dit komt uit de periode dat Chan begon met Amerikaanse films om z'n bekendheid daar te vergroten en geld te kunnen verdienen voor eigen projecten. Van de Rush Hour trilogie weet ik dat hij een hekel had aan die films, hier is het moeilijk te zeggen. Hij is in elk geval mee de producer van de film.

De humor is uiteraard anders dan in z'n eigen films. Die humor is ook één van de redenen dat Chan een hekel had aan de Amerikaanse films waarin hij meespeelde. Die humor werkt af en toe wel met verwijzingen naar westernfilms maar toont evengoed belachelijke figuren en slechte slapstick. Maar gelukkig werkt de chemie tussen Chan en Owen Wilson wel. En ook de leuke gevechtsscènes van Chan zijn typisch zijn ding.

De combinatie van western en martial art werkt in elk geval beter dan western en SF (Cowboys vs Aliens). Groot minpunt is de slechte regie. Dit is de eerste film van Tom Dey en duidelijk de beste tot nu toe (verder nog Showtime, Marmaduke en Failure to launch.) Hij kan niet echt ritme in de film brengen en mikt duidelijk op een blockbusterpubliek zonder van de film echt iets speciaal te maken. Jammer, want hier had veel meer ingezeten.

avatar van MatthijsGr00t
Leuke frisse film met Jackie Chan en Owen Wilson. Shanghai Noon kenmerkt zich door leuke humoristische actievolle scenes. De film heeft een leuk verloop met een vlot tempo waardoor het nergens verveelt. De samenwerking tussen Chan en Wilson vind ik ook goed geslaagd. Ik vond het een leuk, geslaagd, duo. Kortom; een fijne film met een hoog ‘lekker kijken en verstand op nul’ gehalte. 2,5*!

Leuke film voor als er niets op tv is. Heb me wel vermaakt.

avatar van hutsekluts
Leuke film om samen met de kids anderhalf uur voor de buis te hangen. Opvallend zijn de goede decors en 'kostuums'. De oosterse en westerse sfeer zijn uitstekend neergezet.

avatar van Metalfist
I don't know karate, but I know kar-azy

Het is eigenlijk vreemd hoe weinig ik van Jackie Chan had gezien vooraleer ik en een kameraad besloten om heel zijn oeuvre eens een kans te geven. Films als Rush Hour en een handvol van zijn recentste films (Rush Hour en The Myth onder andere) had ik wel gezien maar deze Shanghai Noon had ik, tot grote verbazing van mijn kameraad, nog nooit gezien. Ik ben dan ook niet zo'n enorme fan van Owen Wilson maar bon, ik hoopte dat de Chan Man dit kon opheffen.

Shanghai Noon maakt gebruik van de typische buddy film structuur waar twee compleet verschillende types noodgedwongen met elkaar gaan samenwerken. Al komt Shanghai Noon redelijk snel na de eerste Rush Hour (er zit zo'n 2 jaar tussen) en hierdoor lijkt deze film een herhalingsoefening te zijn maar dan in een andere setting. Op zich is dat niet zo erg doordat er wel wat vermakelijke aspecten zijn te vinden maar over het algemeen duurt dit me allemaal iets te lang. Een speelduur van 90 minuten had ruimschoots voldoende geweest want nu krijg je af en toe te maken met een aantal inzakkingen die toch wel jammer zijn. Hetgeen me echter het hardste tegensteekt zijn de teleurstellende vechtscènes. Nu wordt je met de films van Chan wel regelmatig verwend op een geslaagde choreografie dus je verwacht sowieso al een hoog niveau maar dit is redelijk teleurstellend. De actiescènes zijn redelijk traag en weinig memorabel.

Zoals gezegd ben ik dus niet zo'n fan van Owen Wilson maar gelukkig is hij helemaal niet zo irritant als ik had verwacht. Soms is hij nog altijd op het randje maar gelukkig heeft hij een aantal leuke scènes op zijn naam staan en is de wisselwerking met Jackie Chan erg leuk. Chan en Wilson worden voor de rest nog bijgestaan door Lucy Liu in een vrij kleine bijrol maar die laat nooit echt een indruk achter. Voor de rest ook nog vrij veel verwijzingen naar andere Westerns (de titel is een woordspeling op High Noon, Sheriff Van Cleef is een verwijzing naar de legendarische Lee Van Cleef en noem maar op) waardoor er voor de geoefende Western fan nog wel wat te genieten is.

Op zich wel een redelijke film die vooral dankzij de chemie tussen Chan en Wilson overeind blijft staan. De actie had beter kunnen zijn (de beste films van Chan qua actie blijven dan ook die waar hij zelf regisseur is) en het verhaal duurt eigenlijk te lang dan goed is. Ben wel benieuwd geworden naar de sequel, die naar het schijnt nog beter zou zijn.

avatar van Movie Jim
Heerlijke humor en actie.
Hard lachen en bijna van je stoel
vallen.
Zo grappig is die Jackie Chan wel.
Owen Wilson doet het ook goed.
Hoogtepunten van de film zijn
Jackie Chan met al zijn humor
als hij bijvoorbeeld stomdronken
is en op een paard wil springen
maar er vervolgens naast springt.
Nee dit is echt een vette film.

avatar van MovieMind
Leuke vermakelijke film..
Ik (zei de gek ) heb er met plezier naar gekeken.

avatar van missl
Deze 2 hoofdrolspelers hebben totaal geen chemie. Nu snap ik ook niet waarom iemand een chemie zou hebben met Wilson, maar Chan durft het toch aan.
De bloopers zijn zelfs flauw.

ramonbrenda
leuke film van jackie chan zeker leuk om nog eens te bekijken 3,5 ster waard