Jing Wu Jing Xiong (1994)

Alternatieve titel: Fist of Legend

Hongkong
Actie / Drama

geregisseerd door Gordon Chan
met Jet Li, Siu-hou Chin en Ada Choi

Wanneer Chen (Jet Li) ontdekt dat zijn leraar en mentor is vermoord, zweert hij wraak te nemen op zijn dood. Dan, met alle tegenslagen, zet hij alles op alles om wraak te kunnen nemen.

Ik vind dit Jet Li's beste film. Het is een remake van Bruce Lee's klassieker 'Fist Of Fury'. Het verhaal is nog ongeveer hetzelfde geworden. De gevechten zijn wat 'moderner', dus wat draadwerk, en de actie is geregisseerd door Yuen Woo-Ping (The Matrix). Dit is echt een hele goeie film.

avatar van Ramon K
Is dit die film met die geweldige dojo-knokpartij? Zo ja.....dan mag ik weer op een filmpje stemmen!

Ramon K schreef:

Ja man. In die scene pit Jet Li heel veel gasten in 1 keer. En dan pit hij nog hun leraar met gemak.

avatar van Ramon K
Dan is dit 1 van de beste knokfilms ooit! Ik geef 3,5 sterren en dat is hoog voor een kungfuutje.

Mza
Die scene dat ie in zijn eentje met zo'n 50 man vecht is idd het hoogtepunt van deze film. Voor de rest vond ik het gewoon een standaard kung-fu film. 3*

Erg amusante kung-fu flick, meer niet.

2.5/5.0

[L]eet0r
jet li is gewoon de beste !!
die is er voor geboren

Ik vind dit toch wel een hele goede, zoniet de beste van Li.
Het verhaal is okee, de beelden zijn mooi en de gevechten zijn super! Jammer dat ik nog geen goede dvd ervan heb. Moet
ik maar eens over degrens voor kijken.

avatar van moviefreak#1
Zonder meer één van de beste kung fu films die ik tot nu toe gezien heb met een meesterlijke Jet Li die de meeste "hollywoodvechters" van nu degradeert tot een zooitje beginners.

avatar van BoordAppel
Erg veel leuke vechtscenes die goed overzichtelijk geregisseerd zijn. Jammer dat de film nagesynchroniseerd werd op de BBC, want dat klonkt niet erg goed. 3,5*

Goei vechtscenes.. Jet Li is zowwww goed hé!

moviefreak#1

geplaatst op 21 augustus 2004, 02:45 uur

HELEMAAL MEE EENS

avatar van DOA
DOA
Uitmuntende Kung-fu scenes. Ik genoot er echt van, weer een erg goede Jet Li. Verhaal en alles was wel vermakelijk, maar niet echt van WOW dit is echt orgineel. Puur vooer de kung-fu kunst en uit respect voor Jet Li 4*.

avatar van pascal83
Goede Jet Li film, maar niet de 'Jet Li klassieker' die ik verwacht had te zien. Vechten waren goed maar ook weer niet echt bijzonder, verhaaltje was leuk ... maar toch iets te weinig echte drama en ook de 'grappen' haalden soms wel een de serieuze ondertoon uit het verhaal (maar dat zal grotendeels ook wel hebben gelegen aan de afschuwelijke dub).

Tja, vooral die serieuze ondertoon vond ik niet gepast.

Kan het altijd wel appreciëren als die HK films wat lachen met kung fu. Een beetje relativatie kan geen kwaad. Vond Fist Of Legend voornamelijk veel te serieus. Ook de gevechten waren wat minder. Ze leken vooral technisch goed, maar minder qua spektakelwaarde.

Fist Of Legend is dan ook meer een knokfilm dan ballet, en da's allemaal wel leuk, maar ivm de recente Thaise films komt het allemaal redelijk fake en slap over. Enkel die legerkerel heeft iets badass over zich. Hoe kan het ook anders als je een vuistslag countert met een kopstoot.

Aardig, maar een beetje ondermaats in vergelijking met andere Li films uit die tijd vind ik. Die laatste scene haalt er nog een halfje af, en dan blijf ik steken op 2.5*. Het mag wel wat harder knallen.

avatar van Quentin
Overgewaardeerde film, spel is vaak kinderachtig, film ziet er goedkoop uit, soms zelfs saai, wel leuke actie maar verder dan 2,5* kom ik niet.

P.G.
Zeker de beste film die ik van Jet Li gezien heb. De gevechten waren zeker top. Er zitten een paar toppunten in deze film namelijk de one to one gevechten met die oude Japanner(blinddoeken) en met die generaal. Er wordt trouwens wel gezegd dat Jet Li al zijn gevechten zelf doet alleen ik zie regelmatig tijdens zo'n film dat iemand anders sommige kicks doet.

avatar van YuLaw16
Wat een lelijke poster zeg :S

de gevechten zijn zo goed dat de film een 4/5 krijgt

avatar van zoutzak

haha c'mon!

Geweldige kung fu film, een van Li's beste.

Tja, ben het daar dus niet mee eens. Geef mij maar de wat komischere kung-fu films van Li (een Fong Sai-Yuk zeg maar).

avatar van YuLaw16
Onderhond schreef:
Tja, vooral die serieuze ondertoon vond ik niet gepast.

Alleen omdat Thaise films andere geluidseffecten hebben, wil niet zeggen dat de film ook daadwerkelijk harder is. Ik moet zeggen dat ik nu 3 thaise martial arts films heb gezien. In Ong Bak was de choreografie behoorlijk simpel en stal Tony Ya de show. In Born 2 fight waren de gevechten echt tenenkrommend slecht. En beautifull boxer waren de gevechten te realistisch om ook echt daadwerkelijk complexe choreografie te hebben,.

Fist of legend, van de meester Yuen wo ping, is werkelijk perfect in de gevechten. Wat vond jij er minder aan dan?

Dat zeg ik erna ... Ze leken vooral technisch goed, maar minder qua spektakelwaarde. Ik ken Yuen wel, maar niet alles wat hij doet oogt goed vind ik. Iron Monkey ligt mij veel beter qua choreografie, een Matrix vind ik dan weer saai.

Is Fist of Legend vond ik het knok gehalte vooral te hoog, en miste de film naar mijn gevoel originaliteit in de gevechten. Past misschien beter bij de film zelf, maar het boeide mij veel minder.

Of Thaise films effectief harder zijn weet ik niet, vind ik ook niet zo relevant. Ze ogen in ieder geval een pak ruwer en harder.

james.dean
Veel beter dan de versie van Bruce Lee, mischien Jet Li's beste werk

Yeah definitely één van Jet Li's beste film, maybe wel DÉ beste, gevechten waren zeer indrukwekkend, zoals in deze film zie ik ze het liefst.
Ja 4 *

Geniale actie van Jet Li. Weinig Kung Fu vechters die dit hem na kunnen doen.
Veel invloeden uit deze film zijn terug te vinden in de Matrix films.

Onderhond schreef:

Je vindt Fong Sai Yuk beter dan Fist oF Legend? haha! Jij leeft in een omgekeerde wereld vriend.

avatar van J.T.O
Ze zijn allebei gewoon goed, de een vind de ander beter, dat kan toch best allemaal? En trouwens, is dat Zabuza in je avatar?

J.T.O schreef:

Natuurlijk mag iedereen zijn mening geven. Maar dit is meer iets als een fiets beter vinden dan een auto.

Ja dat is Zabuza.

avatar van J.T.O
Ja, maar het zijn ook twee geheel verschillende films, die vrij weinig overeenkomsten met elkaar hebben. Jet Li heeft in beide films een hoofdrol en verder zou ik niet zeggen dat ze vergelijkbaar zijn. Ze scoren allebei vrij hoog in mijn lijst en ze zijn ongetwijfeld dan ook de films die ik ga herkijken vanwege de actie scènes. Fong Sai Yok is geweldige flick, waarbij ze actie met komedie combineren, geen twijfel aan. Alleen ik weet niet meer zo welke van de twee delen beter was, ik moet ze schijnbaar binnenkort nog even herkijken. En overigens is Fist of Legend een iets serieuzer film dan FSY, net als dat de fiets soms handiger is dan de auto. En daarom kan je moeilijk zeggen dat iemand helemaal ongelijk heeft als ze FSY beter vinden dan FOL. Net als dat ik die 2,5 sterren van Onderhond eerder aan Ong-Bak zou geven. Een film die gewaardeerd wordt door vele mensen, maar ik vond er duidelijk geen kloot aan.

avatar van Torcida
Ong bak werd gewardeerd omdat het een frisse nieuw komer was "to the game". De film zelf, en dan bedoel ik het acteerwerk, de sfeer, de personages waren niet van hoogstaande klassen. Het ging juist om Tony Jaa's muay thai techniek. Een nieuwe martial arts ster met een verfrissende nieuwe style. Dat werd juist gewardeerd

The big boss van Bruce Lee was ook saai. Maar het maakte wel een impact op het publiek. Nee niet de film.. maar Bruce lee. Snap je wat ik bedoel?

Terug naar FSY en FOL. Je hebt gelijk over FOL. Dat sprak me ook enorm aan. FSY was blijkbaar geweldig in jouw ogen, maar ik vond dat niet. Natuurlijk waren er komische momenten en goed uitgewerkte vechtscenes. Maar op een gegeven moment begon de film me te vervelen. Misschien komt het omdat ik andere Jet Li films eerder had gezien, enzo de lat legde voor de andere films.

The Tai Chi Master (HK versie) met Jet Li, Michelle Yeoh en Siu-hou Chin. Wat vond je daarvan?

avatar van J.T.O
Ja, ik snap ook wel waarom mensen Ong-Bak zo waarderen, maar zoveel lof verdient het absoluut niet. Na de zoveelste elleboog stoot op iemands hoofd had ik het wel voor gezien, het maakt voor mij dan weinig uit hoe bruut het wel niet is of niet. De acteerprestaties was dik onder de maat en bovendien straalt Tony Jaa net zoveel charisma uit als een blanco papier. Dat kan je van bijvoorbeeld van Jackie Chan (behendigheid/komiek), Jet Li (elegantie), Bruce Lee (bad-ass), Sammo Hung (kracht/snelheid/komiek) of Liu Chia Hui (master killer!) niet zeggen. En trouwens, mensen doen net alsof ze nooit Muay Thai hebben gezien. Ik bedoel kijk gewoon even op youtube of op TV. Die kereltjes van 17 stralen nog meer charme uit, zeker met die harde kicks van hun, maar dat terzijde. Waar ik me ook aan ergerde was de manier van hoe de gevechten presteerde, veel te serieus, terwijl sommige scènes vrijwel niet mogelijk zijn in een echt gevecht. En toch benadrukken ze dat gevoel van dit is Muay Thai tijdens een echt gevecht of iets dergelijks. Vooral die twee punten resulteerde in dat ik Ong-Bak maar een matige film vind. Alleen het sequel was wel een stuk beter, veel luchtiger en een betere vechtchoreografie en meer variatie in gevechten en actie (ook wel 1 erg mooie shot dacht ik).

Het is jaren geleden dat ik FSY heb gezien, dus er speelt ook een klein beetje nostalgische gevoel bij. Wellicht als ik nu kijk, vind ik het minder goed, maar ik ben nu alsnog van mening dat het een goede afwisseling van komedie en actie was. Films van Jackie Chan zoals Project A, Double Dragon, Lucky Stars en dergelijke hebben allemaal veel komische en vette actie scènes. Alleen toch zijn ze te langdradig, behalve op enkele films na, zoals bijvoorbeeld de enige echte Police Story. Bij Jet Li heb ik dit gevoel van langdradigheid nooit gehad, misschien komt dat omdat ik wel van de thema houd. Het oude China, beetje vliegen, romance, vechten en de held uithangen is leuk, zeker met de aangename personages. Van mij mogen ze wel meer van zulke films maken.

Ik heb de meeste films van Jet Li onderhand ook wel gezien. Zijn Shaolin Temple series zijn zeer vermakelijk en dat was mijn eerste kennismaking met zijn films. Je ziet dan echt hoe elegant en lening (niets voor niets 5x wushu kampioen van China) hij is. Zeker met de stok, maar ook gewoon met vuist en voet. Erg mooi en ik heb dan gelijk alle 3 de delen gekocht. Naast dat vind ik Fong Sai Yok en Once Upon in a time in China ook super en verder heb ik nog wat meer gezien zoals Black Mask, The One, Fearless, maar de films die echt eruit schieten zijn overduidelijk “The Kung Fu Cult Master” en “Swordsman II”. Vooral TKFCM is zeer grappig en die moet je gewoon gezien hebben als je fan bent van Wuxia, volgens het boxoffice was het een flop, maar naar mijn mening is ‘t een geweldige film. Goede en snelle spacing, lekker wreed en over de top humor en actie. Maar goed, kenmerkend is ook dat voor zijn Hollywood tijd, was alles van bijna top tot goede kwaliteit. Nu is daar bijna geen sprake van. Hollywood breekt sterren zoals Jet Li en mijn verwachtingen voor zijn filmcollaboratie met Jackie Chan “The Forbidden Kingdom” houd ik maar ook laag, gezien het toch een Hollywood productie is met Engels als hoofdtaal (wtf).

The Tai-Chi Master is een leuke film, maar ik heb stiekem een beetje vooroordeel voor Tai Chi Quan in films. Een zeer mooie stijl, hoewel in het echt een beetje saai is om naar te kijken, behalve als ze het versnellen of snelle handelingen in gooien (Fa jing). Maar hoeveel mensen kunnen dat eigenlijk? Vrij weinig dus, gezien de meeste Tai Chi beoefenen voor gezondheid redenen. Maja Tai Chi Boxer met Jacky Wu (speelt altijd bad-ass figuur de laatste tijd, zie SPL) is ook een leuke Tai Chi film. Iets langzamer dan Tai-Chi master, maar alsnog leuk te zien als Martial Arts fanaat.