The Wolf of Wall Street (2013)

Misdaad / Komedie

geregisseerd door Martin Scorsese
met Leonardo DiCaprio, Jonah Hill en Margot Robbie

Eind jaren 80. Jordan Belfort (Leonardo DiCaprio) is een aan drugs, drank en seks verslaafde effectenmakelaar, die door fraude multimiljonair wordt. De voormalige meubelhandelaar Donnie Azoff (Jonah Hill) is hierbij zijn zakenpartner. Samen smijten ze enorme sommen geld over de balk met hun excessieve levensstijl vol drugs en feesten. Belfort ziet zijn carrière ten onder gaan door aanklachten wegens fraude, waarbij corruptie op Wall Street en invloed van de maffia de grootste rol spelen.

laundromat
Prima vermaakt....gelachen ook. Leuke cast, leuke types. Leuk verhaal. Leuk voor de maandagmiddag. En dat is het dan ook voor mij; leuk. Niet echt verrassend, maar ook niet tegenvallend. Jonah Hill mag de Oscar ophalen.

Wat lijkt Margot Robbie erg op de jonge Jaime Pressly! Ik dacht eerst dat het Pressly was, maar die is 13 jaar ouder dan Robbie (23).

Zoveelste film op rij die ik 3,5* geef. Vrijdag naar American Hustle...eindelijk een echte knaller weer?

Bekeken als een comedy. Af en toe achter mijn hoofd krabben en denken: "Damn is dit echt allemaal gebeurd?" Het is wat aangedikt, maar die Jordan Belfort heeft me toch een leven gehad, jeetje!

Leonardo DiCaprio, Jonah Hill en Margot Robbie: GE-WEL-DIG! Margot is een rasechte Aussie!!! En ik maar denken dat ze een volbloed New Yorker was, haar Brooklyn accent was fenominaal!

Oscar waardig wat betreft acteerprestaties...

avatar van de grunt
1e uur briljant.

Helaas weet Scorsese dit niveau niet vast te houden en is de film verre van uitgebalanceerd.

Oscarwaardig acteerwerk absoluut, maar een kruipende Leo en de hieropvolgende (té uitgesponnen) delerium-scene met zijn compaan deden voor mij slapstick-achtig aan.
Dit haalt de film omlaag.
Hiernaast is de film evident té lang.

Marty had goud in handen, maar wist niet te doseren.

*** 1/2

avatar van GijsvanBattum
Wat een goddelijke film is dit zég !

Vanaf de eerste tot en met de laatste minuut genoten !

Vond deze film 20 000 keer beter dan wall street en al die andere films.

avatar van JacoBaco
Hier een aantal voorbeelden wat wel en wat geen fictie is.

jammer dat scorsese hier wegkomt met een lineair a tot z verhaal. Ik had meer gehoopt van deze rechttoe rechtaan biopic.

Ben deze film gaan kijken naar aanleiding van vrienden en collega's die hier helemaal lyrisch over waren. Had zelfs nog geen trailer gezien van deze film, omdat films over economisch Wall Street-geneuzel mij doorgaans totaal niet aanspreken. Gelukkig was de film qua opzet toch iets anders dan ik had verwacht.

Ten eerste heb ik regelmatig moeten lachen om de bizarre acties van Belfort en zijn compagnons en de fijne dialogen. Ten tweede wordt er prima geacteerd door DiCaprio, Hill en Robbie, maar met name door Matthew McConaughey. Die laatste weet me steeds vaker te overtuigen in zijn laatste films. Jammer dat hij maar zo'n kleine rol heeft.

De speelduurt blijft wel een heikel punt. Als een film drie uur duurt, moet hij mij ook de volle 3 uur vast kunnen houden, maar dat lukte niet altijd. Met name het laatste gedeelte, de fall van Belfort had sterker en heftiger uitgewerkt mogen worden. Behalve dat is het verhaal iets te simpel uitgewerkt. Dat hoeft op zich niet zo'n ramp te zijn, maar wel bij een film die van je eist dat je drie uur aan het beeld gekluisterd zit.

Een iets te lange zit, maar de acteerprestaties, dialogen en enkele absurde scenes zorgen ervoor dat het geheel interessant blijft.

Met veel verwachting hier naar uitgekeken en die verwachtingen zijn toch (gedeeltelijk) uitgekomen. De drive waarin je meegesleurt wordt in decadentie, drugs en seks is echt wel enorm. Hoewel, na anderhalf uur begon ik me toch wel af te vragen wanneer er zich iets anders ging voordoen dan de exeburante excessen. Ik was daarom ook blij dat na de rise ook de fall getoond werd. Langs de ene kant zeg je van het is verdiend dat hij dan eens flink op zijn bek gaat, langs de andere kant leef je ook wel mee met het hoofdpersonage. Vooral de scene waarin Robbie aan Di Caprio vertelt dat ze uiteengaan met alle gevolgen van dien.

Verder: goede muziek, ook de acteerprestaties gingen van gemiddeld tot vrij goed (zeker DiCaprio die een Oscar verdient) en de camerashots waren ook wel de moeite. Alles tezamen:

*4.0

Wat een bagger film is dit zeg !! Hoe bedoel je illuminatie!?

avatar van mikey
Huh?

avatar van jumpstylemovie
luuc78 schreef:
Wat een bagger film is dit zeg !! Hoe bedoel je illuminatie!?

Haha, dit meen je niet. Ga maar weg

avatar van elayz
Leuk, lang, saai. Deze 3 woorden zijn de beste omschrijving voor deze film. Sommige stukken zijn absoluut echt top, maar er is ook een heel groot deeel van deze film dat je denkt, is ie al afgelopen of niet?!

Gelukkig een hoop lekkere wijven in de film. dat maakt het een stuk aangenamer

avatar van sweetlover100
matthew mcconaughey in de bijrol vind ik echt geweldig. Geen grote fan van Jonah Hill. Maar er word gesproken van de beste rol van Leo ooit. Ik moet zeggen dat zijn speeches echt amazing zijn. Verder inderdaad niet een geweldig verhaal.. saai zoals ook wel gezegd word. maar daar gaat het bij deze film helemaal niet om. Het gaat om de personages niet om het verhaal. De speeches van Leo, de gestoorde dingen die ze doen.
Like it, word een klassieker (door Caprio!!)

avatar van tules12345
Redelijk film maar echt veel en veel te langdradig!

Ben met mijn vriendin naar de bios geweest en we waren beiden blij dat de film afgelopen was.
Had best een half uur / 3 kwartier korter gemogen..
Werd er zelfs een beetje moe en geirriteerd van op een gegeven moment.
Als ik deze film thuis had gezien was ik er misschien meer over te spreken.

3,5 ster en dat is puur vanwege het goede acteerwerk en het redelijk goede verhaal.

avatar van nachtraafje
Lange zit van 3 uur maar geen moment verveeld! Thumbs up!

Wat een film zeg. Absurd, bizar, goor, grof taalgebruik en ordinair, maar ondanks dat op een geweldige manier gedaan.
Mijns insziens een topfilm, met een topcast.
Met name Leonardo Di Caprio speelt de rol van zijn leven en dat mag zonder enige twijfel met een oscar beloont gaan worden.
Of hij die oscar ook daadwerkelijk gaat winnen is nog maar de vraag, want niet iedereen zal gediend zijn van deze film, maar hij verdient hem wel dubbel en dwars.

avatar van oemoemenoe
Hoewel het snel, flitsend en bij vlagen humoristisch is, vind ik hem toch niet goed genoeg er 3 uur voor te zitten. Zeker halverwege de 1e helft vind ik de film vervelend. De speeches waren naar mijn mening net te lang, zo geweldig vond ik ze niet.

Leonardo die speelt alsof hij een trip beleeft, dat is wel geweldig. Margot robbie is ook heerlijk om naar te kijken (de karikatuur die zij neerzet van geldbeluste vrouw)

Maar al dat oppervlakkig naakt, en de overdaad aan Amerikaans BlaBlabLa... De film wordt, vind ik, daardoor net zo vervelend als Jordan Belfort zelf. Sex sells...

Ik ben van mening dat 3uur niet nodig is, het verhaal past ook in 2 uur en dan is hij voor mij pakkender. Nu zat ik te juichen toen hij afgelopen was, eindelijk de benen strekken...

de meeste humor zat in de schitterende pillen-scenes en het out of control gaan van de hoofdrolspelers ,.

avatar van ILDIB
Geweldige film met schitterende vertolkingen. Karakters komen echt naar boven,t verhaal wordt nergens vervelend of (te) onzinnig. Waarom geen 5? Hij eindigt als een nachtkaars, geen punch op het einde waardoor er toch wat onvrede komt.

avatar van womanizer
Zometeen ga ik The Wolf of Wall Street kijken, waarschijnlijk mijn laatste film die ik voor de oscars ga zien. Heb het zo lang mogelijk uitgesteld, omdat ik er niet veel van verwacht. Hopelijk worden mijn verwachtingen niet waar gemaakt.

avatar van JohnWilliams
Tsja, ik kan hier heel kort over zijn. Het is een prima film, ik heb serieus gekeken, nagedacht over de rijkdom maar vooral tot tranen aan toe gelachen op sommige momenten. Wat speelt Di Caprio toch meesterlijk en ook Jonah Hill deed leuk mee. Heb genoten van dit bioscoopbezoek maar zou de film niet voor iederaan aanraden. Wat mij betreft een top film, Leonardo mag de Oscar deze keer wel winnen!

avatar van Bertje106
Waardeloze film!
Op zich is het verhaal wel leuk bedacht, maar film duurt veel te lang, veel te veel drugs, veel te veel seks.. gaat ten kosten van het verhaal!

avatar van Stephan
Haal je die dingen eruit, heb je geen verhaal.

Briljante film, onterecht niet gewonnen bij de Oscars. Fantastische acteerprestaties van oa DiCaprio en Hill. Helaas in een comedy dus dan sta je sowieso al een streepje achter drama films als 12 years a slave...

Maar over the Wolf, echt de beste en leukste film die ik in tijden heb gezien. 3 uur duurt ie, maar daar had ik geen enkel probleem mee! Heerlijke humor, en ook nog eens een boeiend verhaal.

Ik zie dat veel mensen vinden dat er in deze film te veel exorbitante zaken gebeuren, naaktheid, drugs, noem maar op. En dat dat op 1 of andere manier afdoet aan de kwaliteit van de film. Maar hebben jullie wel eens nagedacht waarom Scorsese hier voor heeft gekozen? Ik bedoel, het is niet echt zijn ding om mensen naar een film te lokken met alleen maar oversexte beelden...

Mijn visie over deze film is dat je aan het einde van de film je je moet afvragen of alles werkelijk zo is gebeurt. Notoire praatjesmaker Belfort vertelt je dit verhaal vanuit zijn perspectief, hij is de narrator. Hij smeert mensen troep aandelen aan met allerlei mooie praatjes, en dat trucje word eigenlijk herhaalt met deze film. De exorbitante gebeurtenissen zijn middelen om jou als kijker te laten weten dat hij misschien een beetje overdrijft, en het is toevallig ook nog leuk om naar te kijken. Eigenlijk word in het begin van de film al een statement gemaakt wat hier op duidt, namelijk de Ferrari scene. Belfort zie je in een rode Ferrari rijden, maar dan vertelt hij jou dat hij niet een rode standaard Ferrari reed, maar in een coole zilver-grijze zoals in Maimi Vice. En natuurlijk de befaamde Queludes scene duidt ook aan dat hij je niet direct de waarheid vertelt, dus waarom zou de rest ook niet gewoon zwaar overdreven zijn of überhaupt gebeurt zijn?

Al met al weet ik zeker dat deze film direct in mijn collectie komt en zal hem over 20 jaar nog steeds leuk vinden om te kijken!

avatar van ChristianBenteke
diCaprio is echt een goede acteur, hij is weggelegd voor deze rol.
Goede film maar soms wat overdreven. Veel grappige momenten!!

avatar van HALVE TAMME.
HALVE TAMME. schreef:
Is de tijd dan eindelijk aangebroken voor Leonardo DiCaprio om zijn eerste oscar in ontvangst te mogen nemen : Als het aan mij ligt wel.

Jammer .

avatar van Domainator

avatar van Rednas 2
de grunt schreef:
1e uur briljant.

Dit haalt de film omlaag.
Hiernaast is de film evident té lang.

Marty had goud in handen, maar wist niet te doseren.

*** 1/2

Deze scene vind ik nu juist briljant en een hoogtepunt(-je) van de film!

avatar van womanizer
Zeer vermakelijke film, die af en toe ietsjes zwakt waardoor ik niet met een geheel goede gevoel 4 sterren geef. Gelukkig speelt DiCaprio niet weer DiCaprio, maar speelt hij een geweldige Jordan Belfort. Jonah Hill begrijpt de film en zijn karakter heel goed en speelt ook geweldig. Als het een iets sterkere script had en iets korter duurde zou het een veel betere film zijn. Het hoeft eigenlijk niet korter te duren, als het een sterkere script zou hebben zou de lengte van de film geen probleem zijn.

avatar van de grunt
Rednas 2 schreef:
Deze scene vind ik nu juist briljant en een hoogtepunt(-je) van de film!
Ieder zijn meug.

avatar van Tommy De Vito
Domainator schreef:
Zeer teleurstellend dat deze film geen enkele Oscar pakt, zelfs niet voor Leo die het nu echt verdiend. Nu wint voor de zoveelste keer een "jank"film die alleen wordt gemaakt om een Oscar te winnen. Maar zo is het vaker gegaan, op Training Day en American Beauty na hebben maar weinig films na mijn smaak een Oscar gewonnen.
Helemaal mee eens, jankfilms gaan er vandoor met de oscars. Ik weet 1 ding en dat is dat ik die oscars never nooit meer serieus ga nemen. Had al vaak vraagtekens bij sommige films die geen oscars hadden gewonnen, maar nu is t klaar. Trieste bende in Hollywood daar.