The Conjuring (2013)
Genre: Horror
Speelduur: 112 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: James Wan
Met onder meer: Vera Farmiga, Patrick Wilson en Ron Livingston
IMDb beoordeling:
7,5 (614.252)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 5 september 2013
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Bekijk via HBO Max
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Conjuring
"Based on the true case files of the Warrens"
The Conjuring vertelt het gruwelijke verhaal van de wereldberoemde paranormale onderzoekers Ed en Lorraine Warren. Wanneer hun hulp wordt ingeroepen door een gezin dat door een duistere aanwezigheid in hun afgelegen boerderij geterroriseerd wordt, worden ze geconfronteerd met een machtige duivelse entiteit en raken ze betrokken bij de meest angstaanjagende zaak van hun leven.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,5 / 614252)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- The Conjuring (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
- Kijk op Amazon Prime
- Kijk op HBO Max
Social Media
Acteurs en actrices
Ed Warren
Lorraine Warren
Carolyn Perron
Roger Perron
Cindy Perron
Christine Perron
Drew Thomas
Brad Hamilton
Nancy Perron
Andrea Perron
Reviews & comments
Fluvver
-
- 117 berichten
- 234 stemmen
Erg goede film, al heb ik eerdere films niet van de regisseur gezien. Eg goede spanningsboog en enge scenes. Als de onderzoekers in het huis komen is er een soort van opluchting, omdat de enge scenes wel voorbij zullen zijn met zoveel man in het huis. Knap hoe de spanning dan nog beter wordt!
Of dit echt waargebeurdt is laat ik in het midden, in de jaren 60 waren veel psychische aandoeningen nog niet bekend. Neem een dosis borderline en schitsofronie en je hebt een ook een ware terrorist in het huis. . .
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Begin jaren 70.... Gebaseerd op ware gebeurtenissen. Nee, de film is niet 1 op 1 overgenomen, want anders zou deze film 10 jaar duren en de dialogen zijn grotendeels ook verzonnen, maar de familie Perron zweert erbij dat de rest waar is. Sterker nog, sommige ervaringen waren te eng en zijn niet in de film terecht gekomen.
Psychische aandoeningen.... Dat betekend dus dat vader, moeder, en de 3 dochters alle vijf lijden aan iets waardoor ze dit allemaal zo hebben ervaren. Vervolgens is het net als in de film onderzocht door Ed and Lorraine en ook zij gingen net als in de film in de eerste instantie uit van vals alarm. Maar zij constateerde dus ook dat het geen schijn was.
Maar goed, de meeste mensen willen op het 20:00 journaal te horen krijgen dat er dan eindelijk bewijs is geleverd voor het bestaan van dit soort entiteiten. Tot die tijd maakt het niet uit hoe overtuigend het is, zolang wetenschap het niet bevestigd, is het niet echt. Ook al maak je het zelf mee, dan verklaar je jezelf maar gewoon voor gek.
Zelf heb ik nooit zoiets ervaren, maar mijn zus wel... En ze heeft zich laten testen hoor. Geen psychische aandoeningen. Ook een vriend van mij had iets vreemds. Ergens doordeweeks om half 5 uur in de ochtend stond hij in de badkamer en toen hij eruit ging hoorde hij overduidelijk iets of iemand de trap afrennen. Zijn eerste reactie stijf van de adrenaline meteen er achteraan gerent. Het hele huis gecheckt, maar trof niets aan. Alles zat nog op slot. Hij heeft geen huisdieren, was alleen thuis, had de avond ervoor niet gezopen, hij slikt geen medicatie, (nooit gedaan), geen psychische problemen, geen sleutels kwijtgeraakt en wanneer je iemand de trap af hoort rennen en je vervolgens 5 seconde later zelf ook beneden staat, dan verbeeld je je zoiets niet. En mocht het toch een inbreker geweest zijn, dan bezit deze super krachten. Maar dat bestaat niet en geesten en zo ook niet. 
Fluvver
-
- 117 berichten
- 234 stemmen
Er is nog nooit bewijs geleverd voor geesten. En als het op waargebeurde feiten is gebaseerd, waarom zijn die echte foto's uit deze film niet te zien? Dat sommige scenes te eng waren om erin te stoppen is pure PR praat dat je daar niet doorheen prikt!
Maar als ik je eerdere berichten lees valt er weinig met je te discussiëren, jij gelooft erin, ik niet.
Al eens nagedacht hoeveel geld er in dit circus te verdienen valt? Derek Ogilvie, Char enz enz verdienen er dik aan om mensen (na mijn mening) op te lichten.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Natuurlijk wordt er werkelijk overal misbruik van gemaakt. Fijn voor jou in dit geval, want dan kun je dat steeds aanhalen. Mwa, echt geloven is het niet. Het is meer weten.. Daarnaast is er ook een verschil in er voor open staan of het gewoon niet willen geloven. Dus stel er wordt volgend jaar bevestigd dat het bestaat, dan geloof je er nog steeds niet in? Zoals je je nu opstelt zou dat zo zijn. Want je gelooft er niet in omdat je er niet in wilt geloven en niet omdat het nog niet bevestigd is?
Fluvver
-
- 117 berichten
- 234 stemmen
Ik wel open voor beide kanten van het verhaal, alleen jij niet, jij weet dat ze bestaan...... Discussie is ook niet mogelijk met je.
Wij zijn er in ieder geval beide mee eens dat deze film 4* waard is.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Ik verklaar mijn zus in elk geval niet voor gek en de artsen overigens ook niet. En dat verhaal wat die vriend van mij heeft ervaren is voor hem in elk geval al vrij overtuigend. Wat zou het geweest kunnen zijn? Een discussie is lastig ja, want als mensen om bewijs vragen wat er (officieel) niet is, dan houd het eigenlijk op. Jammer, want er zijn heel veel aanwijzingen, maar die lijken voor de meeste niets waard. Maar in ons geval de film gelukkig wel. Levert die onzin toch nog wat leuks op. 
ikkegoemikke
-
- 3449 berichten
- 4882 stemmen
Ach en zo krijgen we dan weer een geanimeerde discussie tussen "believers" en "non-believer". Ikzelf behoor tot het tweede kamp. Moest het ooit zover komen dat ik ook zo'n ervaring heb met onverklaarbare fenomenen en entiteiten, dan zal ik terstond bij de "believers" aanschuiven.
Als geboren scepticus heb ik me altijd een paar dingen afgevraagd. Waarom moeten zulke fenomenen zich afspelen in afgelegen oude huizen met heel veel houtwerk (voor het kraakeffect) ? Wanneer gaan we eens iets lezen of zien in een film over een bezeten appartement in een metershoge wolkenkrabber ? En een horrorfilm over een modern designhuis met alleen marmeren vloeren en trappen en staalbouw, zal ook niet bol staan van spanning doordat er niet één voetstap of krakende deur of trap te horen zal zijn !
Om de mensen die dit bevestigen en er over getuigen direct te bestempelen als geestesziek of psychotisch is ook kort door de bocht. Ik ben er wel van overtuigd dat inbeelding en hysterie een rol zou kunnen spelen. En als die persoon een nogal autoritaire en charismatisch figuur is, dan kan je dat ook overbrengen op diegene die met je samenleven. Als iemand 1000 keer enorm overtuigend tegen mij verteld dat de lucht groen is, zou ik misschien ook eventjes gaan twijfelen of het niet zo is. Trouwens geeft Wan zelf een klein beetje aan dat verwarring kan voorkomen door het fragment met Ed en Lorraine die een jong koppel verzekeren dat hun huis niet bezeten is, maar dat er enkel door opwarming van verwarmingsbuizen vreemde geluiden te horen zijn. Trouwens zou het ontzettend dom zijn van het koppel om heel overtuigend te komen beweren dat zoiets als paranormale verschijningen niet bestaan. Dat zou ze financieel dan wel erg zuur opbreken.
En verder vind ik het eigenlijk raar dat in een maatschappij met zo'n verregaande media en technologische mogelijkheden er geen meldingen en registraties zijn van zulke feiten. Ik kan me geen dusdanig bericht herinneren de laatste 5 jaar in het nieuws,op facebook of enig ander nieuwsmedia. Met de huidige technologie is het nog altijd niet mogelijk zulks op beeld of foto te plaatsen. Het enige wat we te zien krijgen zijn wazige en duistere beelden of foto's van zogezegde paranormale verschijningen.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Je kunt het natuurlijk ook zelf uitproberen en dan weet je het misschien wel zeker. Ga professioneel glaasje draaien en ervaar het resultaat. Heb zelf al mensen gesproken die niet geloven of sceptisch zijn. Iedereen geeft toe, dat er toch wel vreemde of zelfs hele vreemde zaken plaatsvonden. Maar de meeste ervaren het achteraf niet als bewijs. Puur vanwege de spanning zijn ze dingen gaan horen en zien, maar het is allemaal niet echt. Althans, geen entiteiten. Dus ik denk wanneer je er echt niet in gelooft, dan zou er dus helemaal niets moeten gebeuren. Sowieso wanneer je bevooroordeeld bent, is je conclusie vaak afhankelijk van dat. Wie biedt zich aan? 
mar007
-
- 1151 berichten
- 949 stemmen
Wie biedt zich aan?
Haha ik in ieder geval niet, het is namelijk best gevaarlijk.
Een leuk onderwerp voor het filosofie topic misschien?
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Ja misschien wel. Weet even niet of er ook een topic spiritualiteit is. Ik waag me er ook niet aan.
Maar voor iemand die het wel wil proberen, is het advies: doe het onder professionele begeleiding.
ikkegoemikke
-
- 3449 berichten
- 4882 stemmen
Ja misschien wel. Weet even niet of er ook een topic spiritualiteit is. Ik waag me er ook niet aan.
Maar voor iemand die het wel wil proberen, is het advies: doe het onder professionele begeleiding.
Ja want als je het glas te ver duwt kan het wel eens in duizend splinters vallen 
dirk-dv
-
- 71 berichten
- 233 stemmen
Echt prima werk van deze geweldige acteur echt een aanrader vooral tegen het einde in de kelder leek het echt op The Exorcist maar dat komt ook vanwege de demonen en andere duivelse activiteiten verder mooi opgebouwd en geen moment verveeld 4,5 !
RonHoogvliet
-
- 55 berichten
- 101 stemmen
Begin jaren 70.... Gebaseerd op ware gebeurtenissen. Nee, de film is niet 1 op 1 overgenomen, want anders zou deze film 10 jaar duren en de dialogen zijn grotendeels ook verzonnen, maar de familie Perron zweert erbij dat de rest waar is. Sterker nog, sommige ervaringen waren te eng en zijn niet in de film terecht gekomen.
Psychische aandoeningen.... Dat betekend dus dat vader, moeder, en de 3 dochters alle vijf lijden aan iets waardoor ze dit allemaal zo hebben ervaren. Vervolgens is het net als in de film onderzocht door Ed and Lorraine en ook zij gingen net als in de film in de eerste instantie uit van vals alarm. Maar zij constateerde dus ook dat het geen schijn was.
Maar goed, de meeste mensen willen op het 20:00 journaal te horen krijgen dat er dan eindelijk bewijs is geleverd voor het bestaan van dit soort entiteiten. Tot die tijd maakt het niet uit hoe overtuigend het is, zolang wetenschap het niet bevestigd, is het niet echt. Ook al maak je het zelf mee, dan verklaar je jezelf maar gewoon voor gek.
Zelf heb ik nooit zoiets ervaren, maar mijn zus wel... En ze heeft zich laten testen hoor. Geen psychische aandoeningen. Ook een vriend van mij had iets vreemds. Ergens doordeweeks om half 5 uur in de ochtend stond hij in de badkamer en toen hij eruit ging hoorde hij overduidelijk iets of iemand de trap afrennen. Zijn eerste reactie stijf van de adrenaline meteen er achteraan gerent. Het hele huis gecheckt, maar trof niets aan. Alles zat nog op slot. Hij heeft geen huisdieren, was alleen thuis, had de avond ervoor niet gezopen, hij slikt geen medicatie, (nooit gedaan), geen psychische problemen, geen sleutels kwijtgeraakt en wanneer je iemand de trap af hoort rennen en je vervolgens 5 seconde later zelf ook beneden staat, dan verbeeld je je zoiets niet. En mocht het toch een inbreker geweest zijn, dan bezit deze super krachten. Maar dat bestaat niet en geesten en zo ook niet.
Misschien dat de buurman erg hard de trap af rende omdat hij heel nodig naar de wc moest? 
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Had zomaar het geval kunnen zijn, maar het is een vrijstaand huis.
Aangezien er geen spoken enzo bestaan, is dit echt een mysterieus gevalletje hoor. 
Lennon
-
- 278 berichten
- 244 stemmen
Vooral spannend vanwege de geluiden en de muziek. Overall een makkelijke zit, maar het moment van de uitdrijving en dat alles weer goed komt vind ik echt bagger.
Wel vermakelijk.
the crook
-
- 44 berichten
- 158 stemmen
Sterker nog, sommige ervaringen waren te eng en zijn niet in de film terecht gekomen.
Wat een onzin, alsof de makers de film met opzet minder spannend of eng hebben gemaakt...
Zinema (crew films)
-
- 10270 berichten
- 7275 stemmen
Klassieke krenten.
Regisseur James Wan was natuurlijk een van Hollywood's grootste beloftes na het instant succes van 'Saw'. Het kon dan ook haast niet anders dan dat zijn tweede film 'Dead Silence' nogal tegenviel. Dat deed ook de derde titel. 'Death Sentence' was absoluut geen slechte wraakfilm, maar zoiets meesterlijk als de eerstgenoemde titel bleef uit. Dat is uiteraard het negatieve neveneffect van een lat die zeer hoog wordt gelegd.
De betere spookhuisfilm 'Insidious' deed echter weer wat hoop aan de horizon gloren. Dat doet 'The Conjuring' gelukkig ook. Neen, ook dit is allesbehalve vernieuwend of schokkend, maar vermakelijk is het zeker wel. En zelfs een beetje spannend, al zal de waargebeurdheidsfactor (ondersteund door de extra's op de Blu-ray) daar vast debet aan zijn. Echte schrikmomenten kent de film namelijk nauwelijks omdat werkelijk alle clichés uit de kast zijn getrokken.
De gemiddelde horrorfreak zal dus niet snel van zijn stoel opspringen maar, eerlijk is eerlijk, de film blijft continu voorzien van een onheilspellend sfeertje. Hoe klassiek de krenten in de pap ook zijn, ze blijven smaken. Helemaal tijdens de tweede helft van de film wanneer alle registers worden opengetrokken en de regisseur het tempo omhoog gooit. Wellicht vliegt men tijdens de daadwerkelijke finale wat uit de bocht, maar het blijft boeien. Waargebeurd of niet.
Goed.
Met dank aan Warner Brothers voor het recensie-exemplaar.
kos
-
- 46682 berichten
- 8841 stemmen
Film moet het vooral van de eerste helft hebben, waarin de spanning fijn wordt opgebouwd en Wan weer eens laat zien uitstekend met dit genre overweg te kunnen.
Tweede helft wordt dan toch een wat oninteressante afhandeling van het verhaal. Niet echt spannend of eng meer.
Problematisch is natuurlijk ook dat eeuwige wat kijkers bij haunted house verhalen hebben: 'waarom gaan ze in vredesnaam dat huis niet uit?'
In The Conjuring wordt dat nog aardig geprobeerd dat gevoel tegen te gaan door aan te geven dat 'het niks uit maakt' want de geest heeft zich verbonden aan de familie ipv het huis, maar dat is natuurlijk onzin. Ga dan op zn minst naar een observatieruimte waar je alles perfect kunt registreren incl een wetenschappelijk staf ip v in zo"n onhandig donker huis te blijven maar goed.
Al met al wel aardig.
s.smits.nl
-
- 13 berichten
- 36 stemmen
Al eens nagedacht hoeveel geld er in dit circus te verdienen valt?
ach...
Budget
$20,000,000 (estimated)
Opening Weekend
$41,855,326 (USA) (21 July 2013) (2,903 Screens)
HUF 16,654,189 (Hungary) (22 September 2013)
€251,398 (Netherlands) (8 September 2013) (44 Screens)
Gross
$137,387,272 (USA) (27 October 2013)
$137,274,464 (USA) (13 October 2013)
$136,972,055 (USA) (29 September 2013)
$136,625,075 (USA) (22 September 2013)
$136,002,840 (USA) (15 September 2013)
$135,355,274 (USA) (13 September 2013)
$134,183,928 (USA) (1 September 2013)
$131,668,992 (USA) (25 August 2013)
$127,838,166 (USA) (18 August 2013)
$120,672,262 (USA) (11 August 2013)
$107,956,907 (USA) (4 August 2013)
$83,945,017 (USA) (28 July 2013)
$41,855,326 (USA) (21 July 2013)
$259,855,274 (Worldwide) (13 September 2013)
€1,033,523 (Netherlands) (9 October 2013)
€963,792 (Netherlands) (2 October 2013)
€835,183 (Netherlands) (25 September 2013)
€651,130 (Netherlands) (18 September 2013)
Weekend Gross
$27,605 (USA) (27 October 2013) (100 Screens)
$68,003 (USA) (13 October 2013) (145 Screens)
$201,292 (USA) (29 September 2013) (338 Screens)
$417,477 (USA) (22 September 2013) (561 Screens)
$599,296 (USA) (15 September 2013) (676 Screens)
$1,711,018 (USA) (1 September 2013) (903 Screens)
$2,058,284 (USA) (25 August 2013) (1,355 Screens)
$3,885,296 (USA) (18 August 2013) (2,001 Screens)
$6,627,356 (USA) (11 August 2013) (2,650 Screens)
$13,027,154 (USA) (4 August 2013) (3,115 Screens)
$22,208,389 (USA) (28 July 2013) (3,022 Screens)
$41,855,326 (USA) (21 July 2013) (2,903 Screens)
€56,622 (Netherlands) (6 October 2013) (43 Screens)
€100,307 (Netherlands) (29 September 2013) (45 Screens)
€134,568 (Netherlands) (22 September 2013) (45 Screens)
€195,779 (Netherlands) (15 September 2013) (45 Screens)
€251,398 (Netherlands) (8 September 2013) (44 Screens)
vantagev82
-
- 145 berichten
- 131 stemmen
Ik heb bij sommige scenes zo ongeveer letterlijk in mijn broek gescheten. Erg sterke horror!!!!
egelhunter
-
- 502 berichten
- 691 stemmen
Damn wat een creepy film zeg. Na Sinister de volgende film die ik gewoon eng vond! Goed geacteerd, spannende momenten. In mijn ogen een van de toppers van dit jaar!
Meltje8
-
- 11 berichten
- 10 stemmen
Zo hey! Wat een slechte film! The excorcist is nog steeds beter:) er zaten totaal geen schrikmenten in en totaal niets engs! Dat vrouwtje (the devil zogenaamd) op de kast sloeg helemaal nergens op hahaha wat een comedie!
Theunissen
-
- 12266 berichten
- 5513 stemmen
Zo hey! Wat een slechte film! The excorcist is nog steeds beter:) er zaten totaal geen schrikmomenten in en totaal niets engs! Dat vrouwtje ("The Devil" zogenaamd) op de kast sloeg helemaal nergens op hahaha wat een komedie!
De film heeft je anders wel geraakt dat je daarvoor extra een account hebt aangemaakt bij MovieMeter 
Meltje8
-
- 11 berichten
- 10 stemmen
De film heeft je anders wel geraakt dat je daarvoor extra een account hebt aangemaakt bij MovieMeter
Haha nee dat is niet waar, wilde al heellang een account aanmaken, steeds geen zin maar na deze onzin film wilde ik toch mijn mening kwijt ?
mar007
-
- 1151 berichten
- 949 stemmen
Helemaal geweldig! 
Eindelijk weer eens een echte goede horrorfilm.
Dit is horror zoals ik het graag zie,ik ben dol op dit soort verhaaltjes en ja dit is niet
echt vernieuwend maar wel verdraaid goed neergezet.
De film is onderhoudend,sfeervol en ook visueel erg aantrekkelijk.
Er zitten veel schrikmomenten in de film en ik vond het echt eng!
Ook het acteerwerk was zeer goed in deze ijzersterke film.
Deze film staat zeker in mijn top 10 lijstje van beste film van 2013!
100% geslaagd dus gewoon de volle mep! 5*
badboy1212
-
- 1 berichten
- 1 stemmen
tering heey wat een goede film had ik niet verwacht het begin met die anabelle pop gewoon gruwelijk haha en dan die film 5.0
lars-pixar
-
- 1460 berichten
- 3936 stemmen
Regisseur James Wan bewijst met The Conjuring één van de beste horror makers te zijn op dit moment.
Het verhaal wordt zo goed neer gezet dat alles zeer realistisch over komt -
en dat je er als kijker helemaal in zit.
In het begin valt het allemaal nog erg mee en wordt het verhaal een beetje opgebouwd, maar als de film het uur bereikt wordt alles langzamerhand ontrafeld en blijft de spanning hangen tot aan het eind.
De laatste tijd zijn er weinig horror films die zich zo goed kunnen bewijzen en waren Sinister en The Possession iegelijk de enige twee die nog goed in het geheugen zaten als positieve film
Sommige kijkers zullen wel veel gewent zijn bij horror films,
maar mijn voeten en handen gingen op geven moment wel erg kleverig worden van de angst.
Voorlopig ga ik even geen horror films meer kijken.
4,0*
Pre- en sequels

The Conjuring: Last Rites
2025
58 reacties

The Conjuring: The Devil Made Me Do It
2021
96 reacties

The Nun
2018
240 reacties

The Conjuring 2
2016
360 reacties
Gerelateerd nieuws

Wees er snel bij: Netflix verwijdert films uit 'The Conjuring'-franchise

Griezelen op Netflix: dit zijn de 25 best beoordeelde horrorfilms op de dienst

Netflix voegt morgen bijna alle films uit de 'The Conjuring'-franchise toe aan het aanbod

Michael Chaves gaat de aankomende vierde film in de 'The Conjuring'-reeks regisseren
Bekijk ook

The Shining
Horror, 1980
2.728 reacties

Saw
Horror / Thriller, 2004
3.065 reacties

Bound by Honor
Misdaad / Drama, 1993
596 reacties

The Exorcist
Horror, 1973
1.736 reacties

El Orfanato
Horror / Mystery, 2007
508 reacties

A Taste of Honey
Drama, 1961
4 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








