The Man with the Iron Fists (2012)

Verenigde Staten / Hongkong
Actie
95 minuten / 107 minuten (unrated versie)

geregisseerd door RZA
met Russell Crowe, Cung Le en Lucy Liu

Het verhaal draait rond een zwarte smid (RZA), die wapens smeedt voor de bewoners van een afgelegen dorpje in feodaal China. Wanneer een transport met goud in de buurt van het dorpje wordt ontdekt, wil iedereen vechten om ook maar wat van deze buit mee te pikken, zo ook de Europese Jackknife (Russell Crowe). Het is aan de 'Lion Clan' om deze buit van de keizer te beschermen. Dit met alle gewelddadige gevolgen vandien.

RZA, russel crowe, kung-fu en hip hop muziek klinkt als een vreemde combinatie.

Combinatie die mij bijzonder goed bevallen is. Veel material arts, kunst en vlieg werk en een hoop bloed fonteintjes, afgehakte ledematen.

Zeer vermakelijk.

avatar van Lefgozer
Hebben mensen nou serieus die webrip met Chinese subtitles zitten kijken? Dat is RZA-onwaardig man...

avatar van DonOswaldo
Redelijk, maar kon écht beter.

RZA wil teveel door zowel een schrijf-, acteer- en regisseurcredit op zich te nemen. De ingrediënten zijn wel aanwezig, maar echt helemaal werken doet het niet. Overigens wel zichtbaar dat Eli Roth heeft meegeholpen aan het script, qua gore kom je prima aan je trekken. Maar echt meegaan in het verhaaltje zit er jammer genoeg niet in. Duidelijk enkel bedoelt voor ongein en actie - iets wat ik meestal niet erg vindt -, hier mocht het echter wat meer.

Deels is ook RZA's onkunde om de cast te leiden - waaronder hemzelf - het probleem. Namen als Liu en Cheung redden zich nog maar vooral bij de kleinere rollen schort er weleens wat. Tja, wat fun hier en daar, maar verre van wat het kon zijn. Beetje wat HarmJanStegenga zei, wordt teveel focus gelegd op het vechten en de rest wordt daarbij 'vergeten'/verwaarloosd.

Lefgozer schreef:

Ik heb de Duitse na synchronisatie versie gekeken, met Arabische subs.

avatar van cordiacovens
Vanavond grote kans dat deze film in de sneak is bij pathe

avatar van mcdaktari
Lefgozer schreef:

Dan wacht je toch lekker tot er een RZA-waardige is.

avatar van tattoobob
Prima webripje hoor

Deze heb ik in de sneak mogen bewonderen, en dat was mij zeker bevallen!

Een film die lekker over the top is, zowel qua personages, vecht scènes en sfeer. Wat ik persoonlijk altijd wel leuk vind. Ik kon vooral erg genieten van Lucy Liu en Russel Crowe, en wat een prachtige dames komen er in deze film voor zeg!

Het acteerwerk kon op bepaalde punten wel iets beter, vooral bij de wat minder grote namen. de soundtrack was met vlagen niet heel passend en op andere momenten was dit weer heel interessant gedaan, de hiphop met de oosterse sfeer combineren was mij al bekend in de anime Samurai Champloo en hier komt dat enkele keren leuk terug.

Heel erg bloederig en heel erg komisch, voor mij een topper.

Ik vond hem echt heel erg vet! Kostuums enzo waren goed, de actie was goed en hard. Acteren mag op sommige momenten wel wat beter, maar heb me zeer zeker erg vermaakt. Toppertje!

avatar van HALVE TAMME.
Vanavond maar eens bekijken,ik ben benieuwd.

avatar van tattoobob
Tof regisseer debuut voor de RZA..ik heb er van genoten.
De film begint gelijk lekker met een heerlijke oldscool chanson!!
Acteerprestaties waren goed,Lucy Liu ziet er heerlijk uit in deze film
De andere acteurs en actrices deden prima hun werk.
Ook leuk om te zien dat er weer een paar mma vechters in zitten(Cung Le,Bautista)
Bautista ben ik niet zo,n fan van,niet als acteur en niet als vechter maar bij deze film stoorde ik mij geen moment aan hem.
Soundtrack ,Verhaal van de film was ook prima
Van mij mag de RZA nog meer van deze films regiseren,

avatar van Ramon K
Rampzalig slecht deze RZA egotrip! De man kan niet regisseren èn niet acteren blijkt....

Regelmatig gelezen in interviews met Tarantino dat RZA zo'n leuke sparpartner wat betreft kung fu trivia. Maar hij snapt er juist geen zak van! RZA lijkt duidelijk fan te zijn van Cheh Chang, maar hij recyclet enkel de bloody kills en maffe ideetjes en props uit Cheh Chang's oeuvre en vergeet dat er ook nog martial arts bij komen kijken. De actiescènes zien er niet uit, evenals de choreografie (door Corey Yuen??). Maar daar blijft het niet bij; qua ritme, montage, composities, shots en camerabewegingen is 't al net zo'n ramp; elk shot lijkt wel een afwijking te hebben en RZA lijkt totaal geen benul te hebben van beeldcompositie.

Verder wordt er vreselijk slecht geacteerd (de RZA voorop), pakt de keuze om Engels als voertaal te nemen en de belangerijke rollen door Westerse acteurs te laten invullen slecht uit (je moet maar zelf de hoofdrol willen spelen), is de soundtrack ongepast (hiphop en rap), zijn alle rollen en plotlijntjes onvoldoende ontwikkeld en om 't af te maken krijgen we ook nog wat lelijke CGI en de slechtste split-screens die ik ooit zag voorgeschoteld. PLUS een vreselijke voice-over!

Verder probeert RZA duidelijk Tarantino te imiteren (die Lucy Liu speech ), maar bijna alle referenties naar classic kung fu cinema zijn 'hol' (zonder betekenis) en de cameo's van oa Pam Grier, Chen Kuan Tai, Kar Yan Leung, Gordon Liu en Dennis Chan (Kickboxer) hebben te weinig om 't lijf om indruk te maken.

Een drol.

avatar van HALVE TAMME.
Gisternacht aanschouwd en jeetje wat is dit slecht,dacht ook meteen na de film van morgen ga ik op MM even mijn gal spugen.

Maar dat is niet meer nodig na het lezen van de recensie van mijn bovenbuurman
(Ik ben het er helemaal mee eens).Ramon K mijn dank is groot voor de tijdsbesparing,
want als jij mij niet voor was geweest had ik de halve middag achter mijn pc gezeten.

Wat een lelijke slecht film is dit, normaal geef ik nooit commentaar, neem nooit moeite daarvoor, maar iedereen moet weten wat een fck slechte film dit is

avatar van markel66
Lefgozer schreef:

Ik ga zo de nagespeelde poolse versie kijken met russische subs.

Ben benieuwd wie RZA naspeelt ?

avatar van james_cameron
Een beetje malle bedoening, deze kruising tussen martial arts-spektakel en western. Nogal dik aangezet, qua alles eigenlijk: overdreven personages, overdreven geweld, overdreven humor enzovoort. De extreem bloederige gevechtsscenes zijn vermakelijk en cool in beeld gebracht, maar afgezien daarvan valt er weinig positiefs te melden. RZA is belabberd in de titelrol; als regisseur brengt hij het er iets beter vanaf.

avatar van Uier
Lichtelijk vermakelijke puinhoop.

avatar van david bohm
Het begin, onder de welbekende klanken van een Wu banger, belooft veel goeds. De personages worden geïntroduceerd en het tempo is zodanig dat het vrij simpele verhaal vrij goed valt te volgen. Na pak m beet een uur zijn mijn kijkgenoot en ik het spoor wat bijster geraakt. Dit kan liggen aan de hoeveelheid kush die we ondertussen verdampt hebben, maar ik vond de film inmiddels behoorlijk rommelig.
Wel ziet alles er fantastisch uit in dit regiedebuut van de RZA, één van mijn helden in de jaren negentig. Maar de muziek vind ik het sterkste onderdeel, het acteerwerk is vrij matig. Al met al leuk om een keer gezien te hebben, meer niet.

avatar van schumacher
Ik vond het een goeie film, geen seconde verveeld, leuke scenes, goed in beeld gebracht, acteurs waren oke.
Batista powerhouse .
Ben het niet eens met bepaalde negatieve reacties laat staan degene die 0,5 geven, kan je moeilijk serieus nemen.

avatar van Ramon K

... zegt de kenner bij uitstek.

Kom op zeg...

Mijn favoriete Cheh Chang film opent met ijzeren vuist

Ramon K schreef:

... zegt de kenner bij uitstek.

Kom op zeg...

Twee zielen een gedachte.

avatar van Layla!
bar en bar slecht.

de muziek keuze bij deze hele film klopte totaal niet wat mij mateloos irriteerde. Hiphop en rap combineren met een Oosterse martial art film zal NOOIT lukken.

Acteerwerk van RZA ging absoluut nergens over. Het enige goede aan deze film was Lucy Lui en Russel Crow. Verhaallijn was te doorzichtig voor woorden (wat ik meestal niet eens erg vind als al het andere in de film goed is). Het lukte mij niet om in de film te komen, en het duurde veelste lang voor mij om te snappen wie wie was.

ik had zulke hoge verwachtingen van deze film maar het kwam er bij mij niet in..

Vreselijke film waar zelfs nog een kleine rol ( van een paar seconden) Beau v Erven Dorens moet in zitten. Ik heb hem niet gezien.. Volgens IMDB doet hij echt mee
Beau scoort bijrol in Hollywoodfilm - Dagblad van het Noorden - m.dvhn.nl

Verder nog een rol van Pam Grier ( wat doe je in zo een productie) om van Russell Crowe maar te zwijgen.

avatar van Chromeo
Wat een flutfilm! Wat Crowe en Liu in deze prent doen is mij een raadsel en dat zelfs Tarantino met dit vehikel geassocieerd wordt is beyond me. Het scenario lijkt wel door een 5-jarige geschreven, de muziek lijkt helemaal nergens op, de actiescenes zijn barslecht en RZA zet hier een acteerprestatie neer die - net als zijn regie - een razzie waardig is!

avatar van Fortune
De man with the irion fists is niet echt een geslaagde film. Het is vooral rommelig, chaotisch en de sterke scenes die waarschijnlijk in het hoofd van RZA geslaagd zijn zijn zwak verfilmd.
Toch vermaakt de film wel als je hem met een paar maten gaat kijken en niet al te veel verwacht.
De vecht scenes zijn redelijk sterk en het verhaal is behoorlijk lollig. Ik vind hiphop en martial arts wel goed bij elkaar passen al zitten er hier ook behoorlijk wat missers in. De rol van Crowe vind ik echt een van zijn slechtste ooit. Hier en daar zit er toch wel wat leuks in deze film.

avatar van Pazmaster
Foute film met een slechte mix van hiphop, komedie en martial arts met een aantal bekende koppen. De gevechten zijn veel te veel over de top, het is dan ook meer een komedie dan een actiefilm. Muziek die er niet goed bij past, en ondanks de bekende acteurs is het acteerwerk niet goed. Het past allemaal gewoon totaal niet bij elkaar. Toch verveeld het ook weer niet en ik had ook geen moeite om de film af te kijken. 2,5 ster

avatar van Ajax&Litmanen1
Wat vreselijk matig zeg En dat terwijl de trailer nog wel een boeiend filmpje liet zien. Althans, daar leek het even op. Maar op bijna elk front is dit vreselijk matig. Dieptepunten zijn wel de beroerde slowmotion gevechten, de lelijke montage en het ergste, de muziek. Wie bedenkt het om een oosterse vechtfilm te ondersteunen met hiphop? Sowieso waardeloze herrie, maar dat terzijde. Uiteindelijk hou je vooral veel extreem geweld over, maar ook dat is al in vele films veel beter en leuker gedaan, denk bijvoorbeeld even aan Kill Bill. Nou wil ik de film geen absolute drol noemen, want het was af en toe best geinig, maar het is bepaald geen aanrader.

Slecht acteerwerk van The RZA, maar dat was ook te verwachten. De over the top actie is wel goed in elkaar gezet. Erg wisselend werk, maar krijgt toch een 4* omdat er hele vette scènes in zitten.

Toevallig zijn bijna al deze scènes zonder The RZA....

avatar van Lefgozer
Denk dat veel mensen hier met te hoge verwachtingen ingaan. Jullie weten dat RZA een rapper/hiphop-producer is?