Hitchcock (2012)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Drama / Biografie

geregisseerd door Sacha Gervasi
met Anthony Hopkins, Helen Mirren en Scarlett Johansson

Hitchcock vertelt het liefdesverhaal van een van de meest invloedrijke filmmakers van de laatste eeuw, Alfred Hitchcock, en zijn vrouw en partner Alma Reville. De film speelt zich af tijdens het maken van Hitchcocks beroemde griezelfilm Psycho in 1959.

Redelijke ietwat saaie biografie over de aparte regisseur Alfred Hitchcock m.b.t. het verfilmen van zijn legendarische film "Psycho (1960)". Hoewel er eigenlijk niet echt iets bijzonders gebeurt (eigenlijk was het allemaal zeer braafjes) was het verhaal wel aardig en de kleurrijke uitvoering mocht er ook wel wezen. Ook de cast in de vorm van Anthony Hopkins, Helen Mirren en Scarlett Johansson deed het wel goed en met name natuurlijk de eerste twee.

Goeie film over Alfred Hitchcock tijdens de opnames van zijn grootste succes Psycho. Als fan van het werk van Hitchcock uiteraard een must-see. Ondanks dat Anthony Hopkins en Helen Mirren hier een genot zijn om naar te kijken als het echtpaar, focust de film zich iets teveel op hun huwelijk ipv de werkwijze. Verder een mooie aankleding en de film is, net als Hitchcock zelf, niet geheel zonder humor.

avatar van LPereboom
Voor mij kon dit veel beter uitgewerkt worden. het is allemaal wel eens leuk om te zien hoe en wat. Hopkins en Mirren spelen hun rol wel heel goed, elke keer als ze op het scherm verschijnen zie je wel de grote klasse van de acteurs, dat is dan ook een heel mooi pluspunt.

avatar van Aapje81
Aan de uitstekende recensie van Zinnema heb ik eigenlijk niets toe te voegen. Hitchcock is een orginele biografie die het vooral moet hebben van de wisselwerking tussen Hellen Mirren en Anthony Hopkins. Beide acteren uitstekend en zette een geloofwaardige Alfred en Alma neer. Voor de liefhebbers van Hitchcock is er genoeg om van te smullen en ook de tijdsgeest wordt erg goed neergezet.

Het kleine bijrolletje van Kurtwood Smith als het hoofd van de censuurcommissie is zeer geslaagd en ook Scarlett Johansson als Janet Leigh is overtuigend genoeg. Nee, de sfeer, de humor en vooral ook de dialogen zijn bij vlagen briljant.

Dit is een klein meesterwerkje.

avatar van frolunda
Aardige film waarbij vooral 'the making of Psycho' het interessantste gedeelte is.De huwelijksperikelen konden me minder boeien en stelden eigenlijk ook niet zoveel voor.Hopkins en Mirren doen het erg goed en ook Johansson overtuigd als Janet Leigh.Hitchcock moet het meer hebben van aangenaam sfeertje dan het bijzonder verhaal maar stelde in zijn geheel toch zeker niet teleur.

avatar van Decec
Een matige drama/biopic verhaal...
Biopic is mijn genre niet...
Redelijk verhaal...
Matige acteerwerk...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Prima camerabeweging...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

avatar van Hannibal
Of het nou Pablo Picasso, Richard Nixon of Afred Hitchcock is, Anthony Hopkins speelt ze vol overtuiging en uiterst geloofwaardig.
De film gaat over 'The Master of Suspense' en zijn vastberadenheid om het boek 'Psycho' te verfilmen, en wat voor effect dit heeft gehad op zijn omgeving en voornamelijk op de relatie met zijn vrouw Alma Reville. Een onuitstaanbare, koppige man, maar aan de andere kant een koddige goedzak met gevoel voor humor. Een mooie kijk in een gedeelte van het leven van regisseur Alfred Hitchcock, die prima films maakte, maar waar ik persoonlijk niet een heel groot fan van ben. Van Hopkins ben ik dat wel, en mijn mening dat hij één van de beste acteurs ooit is wordt met deze film nogmaals bevestigd.
De dames in de film, Helen Mirren en Scarlett Johansson, moet ik ook zeker even noemen, want ook zij hebben hun rol uitstekend neergezet.

avatar van Ebenezer Scrooge
Hannibal schreef:
En Adolf Hitler in The Bunker, niet te vergeten. Een zeer begaafd acteur inderdaad die Hopkins.

avatar van Flat Eric
Aardig inkijkje achter de schermen van Psycho.
Terwijl niemand vertrouwen in de film had zette Hitchcock gewoon door.
De film zoomt verder in op de relatieperikelen van Hitch en zijn vrouw Alma. Geinig om te zien dat de filmcensuur het absoluut ongepast vond om een doorgetrokken toilet in een film te laten zien.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een film over the master of suspense, maar dan zonder suspense. Hitchcock is vooral bekend om zijn films, als persoon ben ik minder met hem vertrouwd. Geen idee dus of deze vertolking op de originele regisseur leek. Voor mij kwam het eerder over als een parodie. Fysiek was het wel goed, maar de rest was te komisch om geloofwaardig te zijn. En ook al is het de inspiratie van Psycho, waren de stukken met Ed Gein eerder storend dan een meerwaarde. De film doet zijn best en laat de making of van Psycho zien met tussendoor de relatie tussen Hitchcock en zijn vrouw. Met momenten interessant, maar zeker niet wat je van zo'n film zou verwachten. In een muzikale biopic wil je toch ook graag de muziek van de artiest horen. Daarom mis ik ook de sfeer en suspense van de bekende regisseur in deze film. De hoofdrollen doen het niet slecht, maar kunnen de film niet helemaal redden. Misschien wel leuk voor filmliefhebbers die meer willen zien van een geweldige regisseur. Maar meer is het ook niet.

avatar van Hollywood007
Geen slechte film maar ik ben toch een beetje op mijn honger blijven zitten. Het leek alsof het soms maar wat aanmodderde en het werd soms een beetje langdradig. Toch een prima film en dit zeker niet in de laatste plaats door de prima acteerprestaties van Anthony Hopkins en Helen Mirren.

avatar van Stephan
Wat een mis-cast, die Scarlett Johansson maar de acteur die Anthony Hopkins speelt is dan WEL weer erg goed gecast. Verder kende de film maar één aardige sequentie wanneer de stress de overhand neemt en Hitch de douchscène zelf even voordoet.
Ik heb weinig geleerd van deze film. Toch kabbelt het prima voort en is het spel van Mirren en Hopkins verder prima.

avatar van Stephan
Stephan schreef:
maar de acteur die Anthony Hopkins speelt is dan WEL weer erg goed gecast.

Anthony Perkins bedoelde ik uiteraard.

Het verhaal richt zich uitsluitend op de periode rondom Psycho, wat zowel goed als minder goed uitpakt. We krijgen een wat eenzijdige kijk op Hitchcock, aan de andere kant is het wel een interessante periode gezien de taboe's rondom die film. Het verhaallijntje met zijn vrouw en een andere vent voegt niets toe en had beter weggelaten kunnen worden. Waarschijnlijk konden ze Mirren alleen over de streep krijgen als ze meer speelminuten kreeg, maar het draait om Hitchcock niet om haar.

avatar van JJ_D
Aardig.
Want geeft een aardige inkijk in wie Hitchcock was.
Wordt bovendien aardig gefilmd en aardig verteld.
En meer dan aardig vertolkt!
Enfin.
Jammer dat een grootmeester met een aardigheidje wordt herdacht...maar het is toch dat.
Kijk, je kunt niet alles hebben.
Zeker niet als je dood bent.

avatar van Ebenezer Scrooge
Een film over mijn favoriete film, met in de hoofdrol mijn favoriete acteur die mijn favoriete regisseur speelt. Hitchcock opent al geweldig; seriemoordenaar Ed Gein die met een schop de schedel van zijn argeloze broer Henry inslaat, waarna de camera naar rechts draait en Funeral March of A Marionette wordt ingezet (zo'n lekker ironisch melodietje heeft dat ook, dit fraaie muziekstuk is nu overigens voorgoed onlosmakelijk verbonden met Alfred Hitchcock) en ten slotte Hopkins die in beeld verschijnt als de charismatische Hitchcock met zijn karakteristieke onderkin die heel rustig van een kopje thee drinkt. Everyone enjoys a nice murder!

Met biografieën heb ik vrij weinig, boeken bedoel ik. Het kan me eigenlijk niet zo boeien met wie een popster/beroemdheid/kunstenaar de lakens deelt of hoe een platen- of filmcontract tot stand kwam. Ik ben vooral in de kunst geïnteresseerd, niet zozeer in de kunstenaar. Het Leven van Vincent van Gogh van Irving Stone vormt een uitzondering hierop, dat boek vond ik wel heel goed, maar Van Gogh leefde ook een vrij abnormaal leven. Wat biopics betreft ligt dat weer anders, de laatste jaren zag ik veel goede biopics: My Week with Marilyn, Séraphine, Camille Claudel 1915... Maar ook in het verleden: The Elephant Man, Amadeus.. Waarschijnlijk zijn ze zo goed omdat ze net iets afwijken van de gangbare biografie.

Ook in deze film wordt er veel aandacht geschonken aan het privé-leven van de regisseur, maar gek genoeg pakken de huwelijksperikelen van Hitchchock en eega Alma Reville hier wel goed uit. Helen Mirren heb ik eigenlijk nooit echt zo goed gevonden, maar dat kan ook door haar keuze in filmrollen komen. Hier vind ik haar in ieder geval wel uitstekend, met haar gevatte opmerkingen. Ook Johansson als de gereserveerde quasi-verlegen Janet Leigh vond ik echt klasse. Zelfs het lachje is identiek. Alleen James D'Arcy als Anthony Perkins wordt wel onderbelicht, wat toch erg jammer is. Eigenlijk is die auditie het enige wat je van hem krijgt te zien. Meesterlijk trouwens hoe Hopkins daar naar hem zit te kijken vanachter zijn bureau. Dat Mirren dan nog even tussen neus en lippen opmerkt dat Perkins homo is, dat vond ik dan weer nét iets te gemakkelijk, beetje goedkoop zelfs. Het doet trouwens ook allemaal niet ter zake. Er hangt/hing sowieso iets geheimzinnigs om Perkins heen.

Hitchcock is grappig, speels, een film die de dingen gelukkig niet al te serieus neemt, een mooi klein eerbetoon aan de Meester, zijn vrouw uiteraard, en de klassieker Psycho.

avatar van baspls
Een biografische film over mijn favoriete regisseur met in de hoofdrollen mijn favoriete acteur en actrice van dit moment... Dat kan ik toch niet aan me voorbij laten gaan?

De film verteld over de relatie tussen Hitchcock en zijn vrouw Alma Reville tijdens het maken van Psycho. De horror-film roept aanvankelijk veel weerstand op en komt ergens misschien ook iets te dichtbij Hitchcock's persoonlijke problemen.

Mensen die Hitchcock's biografie hebben gelezen zullen weten dat de filmmakers een aantal keer hun creatieve vrijheid hebben gebruikt. Zo was Hitchcock's voorkomen met langzame praten en nette pakken vooral een act voor de media en tijdens het maken van zijn films. Daarnaast heeft Alma Reville nooit een scène geregisseerd van Psycho en heeft Hitchcock nooit het mes gehanteerd in de douchescène. Ook hoefde Hitchcock geen hypotheek af te sluiten op zijn huis. Hij had genoeg geld om Psycho te financieren. Daarnaast krijgt Hitchcock in de film regelmatig bezoekjes van Ed Gein. Gein was echter niet de inspiratie voor Norman Bates, Robert Bloch was al halverwege zijn boek toen die moorden het nieuws haalde.

Hitchcock is een erg leuke film voor filmliefhebbers. Op zichzelf is het natuurlijk geen heel erg bijzondere film, maar het is leuk om The Master of Suspense eens zelf op het grote doek te zien. Anthony Hopkins neemt zijn maniertjes op een leuke manier over en Helen Mirren geeft een erg aannemelijke invulling aan Alma. Verder zijn Scarlett Johansson, Jessica Biel en James D'Arcy ook goed gecast.