La Famille Bélier (2014)

Frankrijk / België
Komedie / Drama

geregisseerd door Eric Lartigau
met Louane Emera, Karin Viard en François Damiens

Iedereen in de familie Bélier is doof. Iedereen behalve Paula, de oudste dochter, een jonge studente die plots ontdekt dat ze geweldig kan zingen. Ondanks de puberteitsproblemen waarmee ze worstelt en ongeacht de handicap van haar familie, blijft Paula haar droom koesteren en zal zij dit voorheen ongekende zangtalent benutten.

avatar van arno74
Nieuwe film met Louane Emera: Nos Patriotes (2017)

Een fantastische film om een avondje flink te lachen en soms ook te huilen van ontroering!

avatar van Baboesjka
Fijne film! Ik vind het van begin tot eind interessant, een leuk verhaal en goed geacteerd. "Je vole" is een prachtig en ontroerend lied, en ook "Je vais t'aimer" vind ik erg mooi. Goede muziek vind ik altijd een pluspunt. Ik ken niet veel films waarin doofheid een grote rol speelt, dus ook dat maakt de film niet doorsnee. Ik ben het ermee eens dat niet alles even afgewerkt is, maar daar heb ik mij niet aan gestoord. Een beetje een coming of age film met humor en ernst. Ik vind het niet te sentimenteel en de humor ligt mij, dus alles bij elkaar opgeteld geef ik een hoge score. 4*

Grappige Komedie / Drama film, voor een breed publiek.

De familie Bélier is een bijzonder gezin. Vader Rodolphe (François Damiens), moeder Gigi (Karin Viard) en zoon Quentin (Luca Gelberg) zijn doof en dochter Paula (Louane Emera) is de enige die kan horen en praten en fungeert dus als tolk voor het gezin. De ouders redden zich prima, maar dat verandert als Paula haar zangtalent ontdekt en naar school wil in Parijs. Omdat ze haar zang niet kunnen horen, begrijpen de ouders niets van die keuze.

Fijne feelgoodfilm, met een mooie debuutrol van de jonge zangeres Louane Emera met haar gouden keeltje. De film werd gepositioneerd als de nieuwe "Intouchables (2011)", maar dat is misschien iets te veel eer, want deze film wisselt platte scènes (zoals de scène waarbij Paula bij de dokter schaamteloos moet tolken over moeders schimmelinfectie) af met echte warme momenten. Het is bijvoorbeeld ontroerend om te zien hoe Paula's vader uiteindelijk "luistert" naar de zang van zijn dochter.

Al met al een hartverwarmende Komedie / Drama film, vol met humor en sentiment.

Het drama van het doofstom zijn in deze anderzijds frisse komedie die ook - en dat is tot mijn grote spijt ondertussen erg zeldzaam geworden - het Franse chanson in de film weer op het podium zet.
Film kent wel in het middenstuk wat diepte maar vergoedt dit ruimschoots met een spetterend en sterk ontroerend laatste stuk.
Louane Emera is een terechte Césarwinnares en ook Karin Viard (eigenlijk niet zo'n boerintype) en François Damiens overtuigen als het doofstomme paar.
Een beetje coming-of-age maar vooral uiteindelijk een inhoudelijke feelgoodie waarvan er meer mogen zijn.

avatar van Filmkriebel
De stem van Paula

Wel origineel. De dochter des huizes Belier is de enige met een stem; de ouders en het broertje (allergisch aan latex ) zijn doofstom (Damiens OK maar Viard eerder irritant). De film neemt soms teveel hooi op de vork, o.a. met vader die meedoet aan de lokale verkiezingen en waar weinig mee wordt gedaan. Maar desondanks weet de film soms gevoelig en leuk uit de hoek te komen. De film gaat vooral over een jong meisje dat haar eigen weg wil gaan als getalenteerde zangeres, en dat zingt ze heel toepasselijk met het mooie slotlied. Zeer zeker een sterk einde. Vooral de muziekleraar Thomasson vond ik geweldig in deze film. Geen film die zich in de annalen van de Franse cinema zal nestelen, maar toch een bovengemiddelde hartverwarmende (en muzikale) komedie met een vleugje drama.

avatar van Fisico
Ik heb enorm genoten van La famille Bélier! Een coming-of-age vanuit een plattelandsgemeente 'a la campagne' waar de zon steeds schijnt ver weg van het drukke gehaaste leven in Parijs. Paula leeft er samen met haar ouders en haar broer. Allen zijn ze doofstom, behalve Paula dan. De film is erg onbevangen, zeer losjes en innemend.

Paula is een tienerdochter die reeds op vroege leeftijd haar verantwoordelijkheden moest opnemen. Zo helpt ze naast haar schooltijd mee op de boerderij van haar ouders, verkoopt ze kazen op de markt en springt ze bij als tolk bij de dokter of waar haar hulp vereist is. Dat leverde soms grappige en gênante situaties op wanneer gesproken wordt over het seksleven van haar ouders of diens intimiteiten. Maar de film is best grappig en ontroerend in zijn geheel. Paula ontdekt dat ze een zangtalent is. Het slotlied "Je vole" van Michel Sardou was erg toepasselijk en pakte me enorm. Zeer mooi gezongen, perfecte song voor de film. Het toonde nog maar eens aan hoe sterk de familieband is binnen la famille Bélier. De liefde binnen het huisgezin was vertederend groot en hoewel de ouders in het begin bang waren om hun dochter los te laten, gunnen ze haar toch haar geluk.

Specifiek de momenten waarbij de ouders naar de song van hun dochter luisterden, greep me het meeste aan. Eerst tijdens het schooltoneel - de stilte die werd ervaren vanuit de ouders was mooi gedaan - maar ook even later op de auditie met 'Je vole' zag je de joie de vivre uitstralen van het gezin. Het één-op-éénmoment met de vader was toegevoegd eveneens sterk. La famille Bélier brengt mooie cinema met een vleugje drama en humor. Zo hoort het!

Lang geleden dat ik zo genoten heb van een film en dat die me zo ontroerd heeft. Er wordt overtuigend gespeeld en hij is nooit melig, maar krachtig en doet elke snaar in m'n hart zinderen. Prachtig!

avatar van IH88
La Famille Bélier

La Famille Bélier is een heerlijke feel good film. Louane Emera heeft een debuut waar iedere actrice van droomt. Gebarentaal, zingen en natuurlijk acteren, Emera overtuigd op elk gebied, en spettert van het scherm. Paula regelt binnen het boerenbedrijf van haar ouders veel zaken en moet voor, tijdens en na schooltijd constant klaarstaan om haar (dove) ouders te helpen.

Wanneer ze door haar zangleraar (Elmosnino) wordt ontdekt als groot zangtalent zet dat haar hele wereld op z’n kop gezet, en ze moet steeds vaker kiezen en schipperen tussen haar loyaliteit aan haar ouders en de vele zangtrainingen. De film heeft zeker in het begin veel humoristische scènes, maar naarmate Paula steeds meer tijd in het zingen gaat steken wordt het ook een film over volwassen worden, het volgen van je droom en het loslaten van je dochter/ouders. Damiens en Viard zijn ook fantastisch als de ouders van Paula. Het laatste gedeelte maakt indruk, en wanneer Paula het nummer Je vole zingt voel je de emoties ook door je eigen lichaam gieren. Schitterend gedaan.

avatar van Nicolage Rico
Prachtig (en tevens hilarisch) einde, doelend op de auditie . Origineel uitgangspunt ook; een film(script) geschreven op een lied: 'Je Vole' . Ik ga er logischerwijs vanuit dat het einde een stuk krachtiger overkomt als de kijker geen Frans spreekt en niet bekend is met de prachtige tekst van het schitterende 'Je Vole' .

Fijne film met dito acteerwerk.

Ruime 3,5*