Amour (2012)

Frankrijk / Duitsland / Oostenrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Michael Haneke
met Jean-Louis Trintignant, Emmanuelle Riva en Isabelle Huppert

Georges (Jean-Louis Trintignant) en Anne (Emmanuelle Riva) zijn in de tachtig. Ze zijn fatsoenlijke, gepensioneerde muziekdocenten. Hun dochter Eva (Isabelle Huppert) woont in het buitenland met haar gezin. Op een dag krijgt Anne een beroerte waardoor de liefdesband binnen de familie danig op de proef wordt gesteld.

De nieuwe Haneke heet Amour:

Amour (2012) - IMDb

Synopsis:
De twee gepensioneerde muziekleraren Georges (Jean-Louis Trintignant) en Anne (Emmanuelle Riva) wonen in Parijs. Hun dochter (Isabelle Huppert), ook een musicus, woont met haar gezin in het buitenland. Op een dag krijgt Anne een herseninfarct. Hierdoor raakt ze aan één kant van haar lichaam verlamd. Dit stelt de relatie tussen Georges, Anne en hun dochter behoorlijk op de proef.

Amour - Catalogus - Cinéart.nl - cineart.nl

Emmanuelle Riva! - die is toch ook al bijna 90 inmiddels denk ik. Ga ik de nieuwe Haneke toch maar weer kijken. Mijn liefde voor Riva is groter dan mijn afkeer van Haneke.

avatar van beavis
die cast is inderdaad geweldig!!

HD Trailer (YouTube, Engels ondertiteld)

Vanaf 15 november in de bioscoop (Cinéart)

avatar van Jawaddedadde
Winnaar Gouden Palm 2012!

AC1
Ik ben benieuwd! Het is de tweede keer in een rij dat Michael Haneke de Palm D'or wint (vorige deelname was Das Weisse Band). Toch wel één van de betere regisseurs van het ogenblik. Trailer laat alvast zien dat het acteren en het schrijfwerk weer van een ongemeen hoog niveau zijn.

avatar van Koekebakker
Schitterend, uiterst teder, drama over liefde, maar vooral over ouder worden. Met 2 diep indrukwekkende hoofdrollen.

Mochizuki Rokuro schreef:

Vanaf 25 oktober in de bioscoop, da's nog eens de publiciteit van een Gouden Palm uitmelken....

Na het commentaar van Linssen op de radio toch wel benieuwd, omdat dit een keerpunt in stijl en vooral vertelwijze is bij Haneke - daar wil ik dan nog wel op hopen. Dan wil ik het zeker nog proberen, naast de aanwezigheid van Riva (en ook heel erg Trintignant, jeetje wat een ouwe man - niet meer gezien sinds TC: Rouge wellicht ???).

edit: Trintignant is 81 jaar, Riva 85
edit II: Ik zag Trintignant voor het laatst in Ceux Qui M'aiment Prendront le Train (1998)

avatar van Koekebakker
De stijl van Haneke is nog steeds erg herkenbaar hoor. Het verschil met zijn eerdere werk zit 'm vooral in de humane visie, vol compassie.

AC1
De film is toch klaar. Waarom wachten ze zo lang?

Gisteren in Yerevan deze topfilm gezien, Haneke hypnotiseerd je, en zuigt je in de film, ik sta er niet van te kijken dat hij weer de Gouden Palm heeft gewonnen.

avatar van cordiacovens
7 oktober te zien tijdens het PAC-Festival bij Pathé

avatar van Knisper
Ik heb niet zoveel toe te voegen aan wat hier al gezegd is. Even mooi als verstikkend. Inderdaad met compassie, maar daardoor weer een stuk zwaarder. Het moet gezegd dat deze film onmogelijk beter gemaakt had kunnen worde. Pacing, acteerwerk e.d., alles klopt. Daarom ook zeker geen onterechte prijswinnaar.

AC1
Ik heb het gevoel dat ik deze beter ga vinden dan The Master of Killing Them Softly (twee andere films van regisseurs waar ik zit op te wachten).

avatar van Fortune
Ik denk er hetzelfde over AC1.

Waar heeft iedereen deze al zo vroegtijdig gezien? Festivals?

avatar van whoooohooo
Vandaag bij het Pac-Festival gezien, en ik moet bekennen dat ik deze film voor het festival niet als favoriet had ingezet.
Maar het is zo prachtig gemaakt, alles klopte, de acteurs waren zo ontzettend goed, de film sleepte je mee... Ik was echt gefacineerd door de film! Prachtig!

avatar van Ataloona
Was voor mij imho de beste film van 't PAC-Festival. Keiharde realiteit en pijnlijk herkenbaar. Heb de hele tijd haast met een brok in mijn keel zitten kijken. Soms toch wel wat vervelend te kijken (reality check!), maar in principe vond ik dit de meest ''lichte'' Haneke die ik heb gezien. (laat er geen misverstand over bestaan dat dit gewoon ontzettend zwaar was hoor). Het eind was typisch Haneke. (was ook onvermijdelijk, gelijk vanaf het begin) De rest van de film vond ik eigenlijk wat minder typisch Haneke. Het lichtgebruik en het sfeertje was ook wat anders, maar dat kan ook gewoon aan de omstandigheden, de Franse cast en de setting liggen. Desalniettemin een fantastische film die ik niet graag zou willen herzien, maar die ongetwijfeld qua cijfer verhoogd zou worden bij een herziening. Voor nu een 7,8/4,0*.

Overigens zijn de acteerprestatiies in Amour echt van een buitenaards niveau.

avatar van voskat78
Vandaag dan eindelijk gezien en kan me alleen maar aansluiten bij bovenstaand commentaar... Wat een prachtige en ontroerende film was dit zeg! Was er na afloop gewoon even stil van...

AC1
Zal ik de eerste zijn die de film een '5' zal geven?!

avatar van beavis
een van de mooiste momenten in de geschiedenis van de cinema: een reeks schilderijen...

avatar van danuz
Wow, nu ben ik toch wel echt benieuwd.

avatar van korenbloem02
beavis schreef:

ik vond het echt een prachtige film, heel erg indrukwekkend. Maar kon bijvoorbeeld ´Das Weisse Band´ van Hanneke meer waarderen.

Wanneer ik kijk naar je top10, moet ik deze film maar eens gaan herzien wanneer zich de gelegenheid zich voordoet.

beavis schreef:

Is dat geen spoiler?

avatar van danuz
Ik neem aan dat hij niet doelt op een reeks schilderijen die in de film te zien zijn, maar dat de film opzichzelf een plaatje is.

avatar van arno74
Zware drama die je ongemerkt en beetje bij beetje slikt (en verstikt). Geen drama die de makkelijke traan opzoekt, en misschien juist daardoor een des te grotere indruk maakt en achteraf zo zwaar op de maag ligt. Het is een film waarbij je toeschouwer bent van het aftakelen van een van de hoofdpersonen, je kijkt toe, zonder overdreven emotioneel gedoe word je als kijker geconfronteerd met een levensecht verhaal waarbij huilen geen zin heeft.

Scenario en verfilming: uitmuntend. Realiteitsgehalte: voortreffelijk. Maar het beste is toch het acteerwerk: in één woord subliem. Vooral Emmanuelle Riva steekt met kop en schouders bovenuit met haar bovenmenselijke acteerprestatie.

Een film die volgens mij alleen volledig tot zijn recht komt in een bioscoopzaal. De film is een genot voor het oog, en een voorbeeld voor elke acteur of regisseur.

Maar... hoe beoordeel je een film die je het gevoel geeft dat je naar een begrafenis bent geweest?

avatar van danuz
Al door veel mensen gezien hier zeg. En dat terwijl hij nog niet regulier in de bios draait en volgens mij ook nog niet als broodbeleg te vinden is.

avatar van arno74
In het buitenland draait ie al een tijdje.

Malick
danuz schreef:

Nee, wat Beavis schrijft moet je letterlijk nemen. Is verder geen spoiler.