Beautiful Creatures (2013)

Drama / Fantasy

geregisseerd door Richard LaGravenese
met Alden Ehrenreich, Alice Englert en Emma Thompson

Het verhaal gaat over een populaire middelbare scholier die een hekel heeft aan zijn kleine stadje in South-Carolina waar nooit wat gebeurt. Tot hij de 16-jarige Lena Duchanne ontmoet en op haar verliefd wordt. Haar familie is net verhuisd naar het stadje. Het koppel moet een eeuwenoude vloek overwinnen die haar familie generaties lang heeft achtervolgd en ze ontdekken op die manier duistere geheimen over hun familie, hun geschiedenis en het stadje waarin ze wonen.

Nou, het ziet er naar uit dat dit 'm dan gaat worden: de échte opvolger van Twilight.

Niet dat ik iets heb tegen Twilight, maar er werd constant gezegd dat The Hunger Games die opvolger zou worden, terwijl de verhalen daarvan helemaal niet lijken op elkaar en de enige overeenkomst was dat ze beide verfilmingen waren van populaire tienerboeken.

Hier is dat wel het geval. Het zijn allebei romantische fantasy films die zich voornamelijk richten op tieners en gebaseerd zijn op tienerboeken.

Het verhaal gaat ook hier over een normale tiener die verliefd wordt op een tiener met 'een geheim'. Alleen is het hier omgedraaid. De jongen is normaal en het meisje is speciaal. In dit geval dus een heks, in plaats van een vampier.

Hoe dan ook, ik ben benieuwd. Het klinkt, ondanks de vergelijking met Twilight, toch wel leuk

Vanaf 14 februari 2013 in de bioscoop (Independent Films)
EDIT: release vervroegd naar 28 februari

disneystore
Zoveelste Spiderwick Chronicles film. Doet me er verdacht veel aan denken, zal niet te veel worden dit.

disneystore
Alden Ehrenreich is al een reden om deze film niet te gaan kijken. Om maar te zwijgen over de rest. Ziet er echt reteslecht uit voor een film met zo'n budget.

avatar van soom
disneystore schreef:
Alden Ehrenreich is al een reden om deze film niet te gaan kijken.
Heb hem zelf nooit gezien, maar ben nieuwsgierig genoeg om te vragen: Wat is er zo slecht aan hem, dan?

avatar van Nicolage Rico
Hmz. Ziet er een beetje uit als Twilight, maar dan met heksen.

soom schreef:

Pokke lelijk.

Dit soort films zijn het toch niet helemaal voor mij. Had van tevoren ook geen idee wat ik me bij deze film moest voorstellen, maar het wel wat weg van Twilight. Ik moet wel zeggen dat ik deze film wat lekkerder vond wegkijken. Ik kon het allemaal iets beter volgen. Vond Twilight ook allemaal wat afstandelijker aandoen als dit filmpje, maar genoeg over die vergelijking.

Lovestory met wat bovennatuurlijke krachten. Hoewel ik niet graag de term doelgroep in de mond neem denk ik dat tieners van het vrouwelijke geslacht dit soort films wel kunnen waarderen. Ik ergerde me wel een beetje aan de hoofdpersoon (die jongen) want die vond ik matig acteren. Had een beetje teveel de uitstraling van een blije eikel. Overigens waren die gedeeltes met die extreme christenen best grappig. Weet niet of het echt zo bedoeld was, want ik vond het wel een beetje karikaturaal neergezet. Maar zoals eerder gezegd. 2 ster van mijn kant (maar vast en zeker leuk voor wie van dit 'genre' houdt)

avatar van John Lee Hooker
De zoon van Leonardo di Caprio is verliefd en zit vastgekleefd aan zijn meid, de zus van Kristen Stewart is gedwongen om alles met zielige ogen door te slikken en de vriendin van Oprah Winfrey heeft als wetenschapper overal antwoord op. Vergelijkingen komen steeds terug. Duistere krachten, verborgen geheimen, mysterieuze geschriften, poetische teksten en bovenal onverwoestbare liefde. Ik heb me werkelijk iedere seconde geërgerd aan de clichématige dialogen en hoe alles in elkaar zit. Het is allemaal al veel vaker gedaan en terwijl er getracht wordt iets meeslepends en ontroerends neer te zetten zie je alles al aankomen en kijk je als het ware naar een herinnering van een soortgelijke productie waarvan alle onderdelen nog piekfijn zijn opgeslagen in je hersenkronkels. Het is als door een doolhof lopen terwijl je weet waar de uitgang zit en er schilderijen zijn opgehangen aan onzichtbare muren. Ik kijk dan liever door de muur heen zeg maar. Yeah, lekker stoer dat Lena het ieder moment kan laten sneeuwen, bliksemen of als kers op de taart het kan laten regenen wanneer ze een woordenwisseling hebben. Niet echt eerlijk om je macht zo te gebruiken, wel? Tegen het einde staan de dames in ghotic-achtige trouwjurken bij de ruïnes om de familiekwestie af te ronden en dit moest één van de hoogtepunten zijn. Eerlijk gezegd dwaalden op dat moment mijn gedachten af naar de Mazda 323 F 1.5I glx die ik vanmdidag op marktplaats had zien staan. Ik raad deze onzin iedereen af.

avatar van Triple G
Het is net zoals met de Twilight Saga. Je moet werkelijk een beetje van tiener verhalen houden, sentimenteel ingesteld zijn, eenvoudige romantiek waarderen en uiteraard het gegeven relatie tussen mens en andersgezinde interessant vinden. Als één van die ingrediënten ontbreekt ga je dit domweg niet leuk vinden.

En daarmee is dus de vergelijking gemaakt. Deze versie begint in ieder geval een heel stuk luchtiger en met aangename humor zo op z'n tijd. Heb me prima vermaakt en zal zeker ook het volgende deel gaan zien.

Maar het feit blijft. Je vindt dit aangenaam of kansloos. Blijf op afstand als je niet voldoet aan bovenstaande...

disneystore
Hahahaha. Oh god sorry, maar deze reactie is écht hilarisch. Wow! Sentimenteel ingesteld zijn? Relatie tussen mens en,in dit geval heksen, interessant vinden om deze film ook maar te kunnen appreciëren? Excuseer?!

John Lee Hooker schreef:
Ik raad deze onzin iedereen af.

Tikkie flauw John Lee Hooker. Je wist heel goed waarnaar je ging kijken en kon op voorhand al verwachten dat dit een Twilight-achtig gebeuren ging worden dat domweg niet jouw spul is, zoals duidelijk bleek uit je eerdere recensie daarover. Je hebt natuurlijk een heel eind gelijk in wat je zegt. Maar met die woorden veeg je direct een hele stapel films van tafel die niet per definitie slecht zijn maar niet in jouw genre passen. Da's makkelijk scoren. Maar goed, het is jouw mening en dat is je goed recht.

disneystore schreef:

Wat snap je precies niet aan deze woorden, disneystore? Wellicht kun je me ook uitleggen hoe het komt dat een halve wereld verslaafd is aan Twilight, waar jij ook zo'n pesthekel aan hebt, wél kan waarderen. Is dat niet zo ongeveer op hetzelfde gebaseerd? Heb je de film eigenlijk wel gezien?

Triple G schreef:

1) Ik heb geen pesthekel aan Twilight. Dat veronderstel jij gewoon omdat ik totaal niet eens ben met jou onzinnige reactie. Want, tja, anders zou iedereen gewoon akkoord gaan toch? Ik vond het eerste deel zelfs leuk, daarna is het inderdaad berg af gegaan, met het laatste deel als dieptepunt, ja. New Moon is ook best aardig.
2) Nee, ik heb deze film nog niet gezien. Maar dat wil ik eigenlijk wel. In Humo werd er heel positief over gedaan en als aangename verassing bestempeld. Dat heeft me wel benieuwd gemaakt dus. Maar ik vond je reactie gewoon onbenul, daarmee.

avatar van John Lee Hooker
Tikkie flauw John Lee Hooker

Niets flauws aan. Al heb je nog zoveel voorkennis of bijpassende verwachtingen, ik beoordeel de film zelf. Beautiful Creatures dus, en die vond ik slecht.

disneystore schreef:

Waar heb jij het in vredesnaam over? Dat is weer typisch afkomen met die troep over vooroordelen maar zelf hypocriet zijn. Vooroordelen, hypocriet..? Leg me dat eens uit.

Dat veronderstel jij gewoon omdat ik totaal niet eens ben met jou onzinnige reactie. Want, tja, anders zou iedereen gewoon akkoord gaan toch? Nee, dat was slechts gebaseerd op je recensie die ik eerder las. En: "anders zou iedereen gewoon akkoord gaan toch?" Zo van "je moet toch ergens tegenaan kunnen schoppen in plaats van meegaand zijn". Vreemde opmerking.

2) Nee, ik heb deze film nog niet gezien Maar wel al je mening klaar. En het belangrijkste, je hebt in je verhaal nog steeds niet uitgelegd waarom ik dan zo'n onzinnige reactie heb gegeven. Doe daar eens wat moeite voor.

[quote]Triple G schreef:

Dat is ook een vreemde opmerking als je het serieus opneemt, was eerder een vorm van cynisme/sarcasme. Je moet er tegen kunnen dat mensen andere meningen hebben en discussiëren is goed, maar je moet geen vooroordelen hebben tegenover een ander. Gewoon klaar en duidelijk je mening formuleren en niet alles quoten met een extra "Leg me dat nog eens uit alstublieft" in cursief. Ik heb mijn mening nog niet klaar over de film. Waar staat ergens mijn mening aangeduid? Of straffer, waar staat ergens ook maar iets dat ik schreef over "de film?" Je gaf een onzinnige reactie omdat het gewoon niet klopt dat je moet openstaan voor dit soort relaties om van de film te genieten. Simpel.

avatar van Jawaddedadde
Tuurlijk klopt dat wel. Zijn argumenten - en ik quote ze nog even voor jou -

snijden gewoon perfect hout. Ik hou bijvoorbeeld niet van tienerverhalen en de relatie mens-andersgezinde kan me ook niet bekoren. Kans is dus groot dat ik deze film niet goed zal vinden. Snap eerlijk gezegd jouw denigrerende houding ten opzichte van hem niet.

avatar van Romana
Zaterdagavond naar deze film gaan kijken, en wat mij betreft duidelijk boeiender dan twilight!
Ik ben fan, mooie spec effects, je kan je gemakkelijk inleven in de personages en je voelt met hen mee. Boek nog niet gelezen, maar ervan overtuigd dat het heel goed gaat zijn.

Jawaddedadde schreef:
Tuurlijk klopt dat wel. Zijn argumenten - en ik quote ze nog even voor jou -

Sentimenteel ingesteld zijn heeft echt niets te maken met het feit of je een bepaalde film kan waarderen of niet. Dat van tienerverhalen, klopt inderdaad. Maar de rest is natuurlijk nutteloos om te noemen in mijn ogen. En dan altijd die "jij moet Twilight vast haten met deze mening" houding vond ik gewoon vrij irritant.

disneystore schreef:

Waarschijnlijk had ik een lichter woord moeten gebruiken. Bepaalde mensen zitten niet te wachten op zoetsappige scenes of "dat alles weer goed komt". Dat is wat ik er mee bedoelde en speelt wel degelijk mee hoe je een film in gaat. Maar goed, zoals hierboven eerder gemeld, de een snapt mijn argumenten wel, de ander niet. Ook goed..

Mijn irritatie was je direct belachelijk makende commentaar zonder fatsoenlijk uitleg. Jouw irritatie was mijn vooroordeel betreft jouw mening over Twilight. En die opmerking trek ik bij deze terug.

avatar van Parisa
Ik vond Beautiful Creatures toch wel leuk om een keer gezien te hebben. Het is een ‘lange film’, met een verhaal wat we al eerder hebben gezien. Maar toch heb ik me niet verveeld. Het begint al grappig met Ethan die lekker sarcastisch in het leven staat. Verder in de film valt er ook nog wel wat te lachen.
De ‘winnende’ scene is die in de kerk, met Irons en Thompson. Fijn gespeeld, ik heb daar wel van genoten.
Het open einde had voor mij niet gehoeven, maar ach. Er zal vast weer wat uitgemolken moeten worden.

Qua acteurs vind ik niet dat iemand door de mand valt met dit script. Het voldoet allemaal. Het accent van Lena begon me richting het einde alleen wel te storen.
Irons en Thompson zorgen er met name voor dat het niet onder een voldoende terechtkomt.

De special effects vond ik een beetje jammer. Magie moet in deze tijd toch wel wat mooier weergegeven kunnen worden. Maar het huis was van buiten wel mooi. Van binnen hebben we niet veel gezien. Aan de oppervlakte zag dat er nog wel aardig uit, maar het had beter gekund.

Om dan nog even met Twilight te vergelijken: Beautiful Creatures is leuker. Dat komt omdat het kwijlgehalte hier een stuk lager ligt. En omdat het script wat knipogen heeft. Iets wat ik onwijs miste bij Twilight.

avatar van Linske
Jezus wat een verschrikkelijke film!!!!!! Die hoofdpersonen waren echt slecht gecast (vooral die jongen met z'n uberblije gedrag)

Triple G schreef:

Geen probleem hoor, zit hier ook alleen op om mijn mening te verwoorden

avatar van soom
Lena!!

Hoe flauw het ook is, de vergelijking met Twilight is dichterbij dan wat dan ook. En al is Alden nooit zo hartveroverend als mr Pattinson (ik meen dat het slechts een halfuur duurde voor ik vampieren voorgoed in m'n hart sloot), dat laatste beeld, he. De manier waarop hij Lena roept, het was genoeg om me weer eens te laten inzien hoe mooi liefde kan werken. Alice Englert is veel beter dan het jongere broertje van James Marsden, in elk geval, dat wel. Haar Lena is een krachtige persoonlijkheid, die mooi bestand was tegen Emma Thompson en Jeremy Irons. Leuk, ik hoop dat het niet lang duurt voor het vervolg komt.

3.5*.

avatar van Peterke!
Ik vond dit echt een geweldig goeie film! Zeer goed acteerwerk, totaal niet voorspelbaar en het leek ook echt naar mijn mening. Ik zat er helemaal in! Alice & Alden zijn denk ik wel beloftes voor de toekomst van de filmindustrie. Echt een waanzinnige film!! Jammer dat het geen groot succes lijkt te worden.

avatar van juliegirlxoxo
Ik vond hem stukken beter dan Twilight,onverwacht einde,niet te voorspel baar en hier en daar ook nog eens leuke hulor qua spanning valt het mee maar dat is in deze film niet perse nodig,ik hoop echt dat we niet te lang moeten wachten voor het vervolg.