Pretty Persuasion (2005)

Alternatieve titel: High School Confidential

Komedie / Drama

geregisseerd door Marcos Siega
met Evan Rachel Wood, Elisabeth Harnois en Ron Livingston

Kimberly is een manipulatieve 15-jarige scholiere. Net als haar beste vriendin Brittany wil ze graag actrice worden. Wanneer Kimberly een antisemitische opmerking maakt, wordt haar hoofdrol als Anne Frank in het schooltoneelstuk door haar leraar Anderson afgenomen. Wanneer ook Brittany en de nieuwe leerling Randa in aanvaring komen met Anderson, overtuigt Kimberly haar vriendinnen ervan om hun leraar van seksuele intimidatie te beschuldigen.

Wat een leuke verrassing dit.

Siega maakt, van wat leek op een nogal standaard filmpje, een waar feest. Het begint als een leuke pastiche op het high-school serie gedoe. Al gauw blijkt echter dat dit enkel dient om de gortdroge, en erg foute grappen meer kracht bij te zetten. Er zitten nogal wat komische momenten in de film, heb dan ook hartelijk mogen lachen.

Op het einde keert de film dan, en wordt het allemaal veel zuurder, en zelfs positief dramatisch. Wat begon als een steekspel eindigt best aangrijpend. Al geloof ik dat dit deels aangekondigd werd door een tekst op een schoolbord ergens halverwege de film.

Grote ster is toch echt Evan Rachel Wood, die hier een stevig visitekaartje aflevert. Wat speelt zij haar rol geweldig en overtuigend (en wat een geweldige rol ook). Maar ook de rest is erg aardig om zien.

Zit op alle vlakken goed deze film. Echt wild is het niet, maar veel meer dan doorsnee vermaak. Oprecht grappig, oprecht dramatisch, en tot in de puntjes verzorgd. Dat Siega er zo nog mag maken. 4 dikke *

avatar van Macmanus
Grappig!

Zeker een leuke film dit. Door het lage cijfer op IMDb en bijna geen stemmen hier, had ik niet al te hoge verwachtingen. Maar onterecht. De grappen zijn lekker fout/grof/scherp, en de acteurs doen hun werk goed. Vooral Evan Rachel Woods en James Wood spelen werkelijk fantastisch. In Thirteen liet Woods al zien dat ze kon acteren maar de rol was nogal braaf, maar hier gaat ze heerlijk los.

Het verhaal niet echt nieuw (het basis idee is vaak genoeg gedaan) maar de film trekt eindelijk eens de scherpte door tot het eind, waar dat in films als Election en Heathers steeds afneemt, blijft het hier tot het eind.

Ik ga mee Met Kil..onee..Hemdale en Onderhond, 4 sterren.

avatar van Petero
Ik zal hier later nog wel wat meer over zeggen. Ben toch wel aangenaam verrast door deze film. Zit tegen 4,5 ster aan. Het is in ieder geval meer dan een simpele komedie..

Gisteravond gezien
en wat zet die evan rachel wood er weer een personage neer.
spannend tot op het einde is hij zeker al vraag je jezelf op sommige momenten af waar de film heen gaat
maar dat maakt de film wel leuker
op deze manier zie je dus dat een komedie/drama best wel kan werken
vindt dat meestal 2 tegenpolen om te zien maar hier werkt het uitstekend
James Woods in een rol zoals je hem niet kent
en Evan zoals je haar kent uit thirteen en down in the valley
ben het verder helemaal met Macmanus eens op 1 puntje naar haha
vondt de rol in thirteen niet echt braaf!!!
daar was ze toch iets rebelser en harder maar da,s mijn mening
doet verder niets af aan deze film

avatar van niethie
Vrijwel alles wat ik over dit geweldige en jammer genoeg behoorlijk ondergewaardeerd filmpje te zeggen heb is al door mijn voorgangers (en vooral onderhond) al gezegt.
De eerste keer dat ik dit filmpje zag wist ik niet zo heel goed wat ik ermee aan moest aangezien het heel anders was dan zomaar een regulier en simpel highschool filmpje, heb hem gisteren maar weer eens in mijn speler gestopt en dit keer vond ik het allemaal veel beter, heerlijke pikzwarte humor en dialogen, geweldige rollen van wood en woods en prima en goed uitgedacht plot maken dit tot een topper. 4 sterren

avatar van matthijs_013
De film was aan het begin hilarisch, erg platte humor (beetje vergelijkbaar met Ghost World). Helaas werd het later vervangen door drama en dat blijkt iets te zijn waar de regisseur zich geen raad mee wist. Evan Rachel Wood is geweldig. Ik ben al jaren fan van haar en films als deze doen me herrineren waarom.

avatar van Inland Rabbit
YAY. super, deze film. Er is al veel gezegd over het verloop. Begint als grappig highschool gedoe, maar wordt steeds zwarter, harder en bitterder. Kan ik de humor op zich ook nog wel van in zien, dat verbitteren (of is humor dan niet meer het goeie woord).

In het begin waren vooral het hele gedoe met de allochtoon (naam kwijt) erg grappig, maar ook veel grappen die in een andere context herhaald werden. "Are you fucking my dog? When you do, you make these noises..." hilarisch.

Evan Rachel Woods zet hier een geweldige rol. De hele cast is erg stabiel, maar zij steekt er wel weer bovenuit. Prachtig.
Mensen/meiden die zo kunnen manipuleren, zijn zeer moeilijk te peilen (helaas heb ik dat zelf ondervonden) en dat komt goed naar buiten.

avatar van niethie
Zie dat hij eindelijk in de verhuur gaat, hoop dat er gauw meer stemmen bijkomen.

Verrassend leuk! Geen origineel verhaal maar wel leuk gedaan! Met humor en meer is dit een vermakelijk filmpje.

avatar van mikey
Film schiet op open doel maar mist verschikkelijk. Zelden het moraal er zo dik bovenop zien liggen terwijl dit eigenlijk compleet onduidelijk blijft. Akelige karakters (met name Woods,zeg) doen en roepen dingen die te genant zijn voor woorden. Motievaties van de spelers tasten in het duister. Vreemd gebruik van flashbacks en daarmee gepaard gaande: beelden die je soms 3x te zien krijgt.

Film verwijst vaak naar geweld en racisme in het land maar is niet overtuigend in beeld gebracht. Sterker soms het idee dat de makers zelf racistisch zijn.

Vreemd en kil
Slecht

avatar van mikey
Macmanus schreef:
Election en Heathers steeds afneemt, blijft het hier tot het eind., 4 sterren.

Misschien is de film net zo slecht als Jawbreaker, bovengenoemde films kunnen zich wel tot het einde toe handhaven. In deze film heb je juist een twist naar stemmingmakerij. Bovenstaande niet.

avatar van hersenschimm
aardig verrast bij dit filmpje. Dit ging men verwachtingen wel absoluut te boven! wat een dialogen, wat een humor en wat een drama! dikke aanrader!

Een geweldig leuke verrassing inderdaad. Heerlijke mix van humor en drama. Dialogen/conversaties zijn super en Wood blinkt ongelooflijk uit in haar rol. Deed me met momenten een beetje denken aan andere droog-komische drama's zoals bijvoorbeeld Todd Solonz' Happiness en Miranda July's Me and You and Everyone We Know. Hoewel verdere overeenkomsten tussen deze en Pretty Persuasion eerder miniem zijn.

Een vette 4* wat mij betreft.

avatar van Hectometersnor
Een goede film die mijn zonder meer heeft verrast. Rachel Wood speelt zeer sterk haar rol en met haar verleidelijke karakter en vlijmscherpe dialogen wind ze iedereen om haar vinger en daar geniet ze opzichtig van. Een prachtige, verleidelijke en ook opwindende prestatie van Even Rachel Wood.

De rest van de cast doet aardig mee maar lift eigenlijk een beetje mee op de eenmans prestaties van Rachel Wood. Alleen James Woods speelt zijn eigen rol weer in zijn eigen wereldje.

Het verhaal is verassend goed en boeiend tot het einde. Ja deze film heeft mij zeer verrast en past perfect thuis in het straatje "Ghost World" en "American Beauty". Liefhebbers van deze film moeten Pretty Persuasion ook zeker eens bekijken.

Lijkjuh
Grappige en vermakelijke film

avatar van The_Game
Verrassend goede film, dat scherp blijft van begin tot het eind. Wood deed me denken aan Christina Ricci als Deedee in de gelijksoortige film "The Opposite of Sex".
Deze film weet erg goed komedie en drama op een goede manier te combineren, zeker mede door de sterke dialogen. Tot nu toe de beste film die ik gezien heb ik 2009.

avatar van Noodless
Ik ben verrast door het aantal goede recensies hier.
Bij mij viel de film echter door de mand.
Ik vond het acteerwerk wel degelijk, maar het verhaal boeide mij op de één of andere manier niet. De humor werkte bij mij ook niet.
Het geheel vond ik heel voorspelbaar en ik had de indruk dat ik het al eens paar keer gezien had. 4/10

avatar van Fran
Hele goede combinatie van komedie en drama in deze film. Heb ik eigenlijk nog niet eerder zo gezien. De humor is wel heel subtiel en venijnig.

Deze film liet heel goed zien hoe oppervlakkig en egocentrisch deze maatschappij soms in elkaar zit en steekt daar de draak mee.

Het acteerwerk was ontzettend goed. Even Rachel Wood zette een heel sterke prestatie neer. James Woods vond ik echt HILARISCH in deze film !

Je moet wel even inkomen in deze film. Bij mij duurde het even voordat de film me te pakken had. Maar hij is zeker de moeite waard om te kijken. Heel erg de moeite waard zelfs.

avatar van yeyo
mikey schreef:

Vreemd en kil
Slecht

Want was de moraal dan volgens jou? Die is me blijkbaar volledig ontgaan..

En de makers racistisch? Integendeel. Ze benaderen het thema misschien nogal ongewoon, maar de film geeft tenminste een frisse, realistische kijk op racisme ipv gewoon "racisme is slecht" te zeggen, zoals zoveel films doen.

avatar van Knisper
Een goede film, die het high school-genre wat erg fijne donkere randjes meegeeft. Eigenlijk is de hele sfeer goed getroffen. De oversekste sfeer die er dankzij het uitmuntende spel van Evan Rachel Wood en de hiervoor als een blok vallende leraar, is echt als te snijden. Verder is de moslimvriendin een goede toevoeging aan de drie vriendinnen die samen de strijd met hun leraar aangaan.

Het eerste uur is echt fantastisch. Daarna gaat het echter flink mis als de film opeens een dramatische wending krijgt. De zelfmoord van Randa komt uit als een donderslag bij heldere hemel en past mijns inziens absoluut niet in wat ik tot dan toe als een haast perfecte komedie zag. Ook de tranen van Kimberly op het einde zijn mij te veel; ik denk dat de film als pure komedie veel beter zou werken. Nu is het een volledige komedie plus halfbakken drama, wat helaas mijn score toch naar beneden drukt.

Een pluim voor Evan Rachel Wood, die vooraf al tot mijn favoriete actrices van deze generatie behoorde, maar hier eigenlijk samen met Down in the Valley haar beste rol neerzet. En verder lijkt het me ook een aanrader voor mensen die het anders niet zo op high school-films hebben.

Perfect gecast, Wood in deze rol. Dit kan zij zo goed, alleen jammer van haar verschrikkelijk kapsel. Heb wel kunnen lachen met de soms subtiele grapjes. Ook de kleine rol van Woods was fantastisch en hilarisch (vooral de scène als ze zitten te eten). Ook Blair was om op te eten in die ene scène met haar man. Leuke film, goeie acteurs; zeker de moeite om eens te kijken.

avatar van Aapje81
Zoveelste verassende film met Wood in de hoofdrol. Ik denk dat zij toch wel een van de meest getalenteerde actrices van deze generatie is. Zij maakt deze hele film. Ook het scenario en dialogen konden mij erg bekoren.

Horrorfreak12
geen slecht film maar ook niet heeel goed soms beetje saai maar wel knap verhaal

super geacteert

Onlangs voor de tweede keer gezien. Nog even geweldig, een film die nog steeds als een huis staat.

Dikke 4 *

avatar van nightbreed
Die bitch was verdomde sexy.

[quote]Macmanus schreef:
In Thirteen liet Woods al zien dat ze kon acteren maar de rol was nogal braaf

Brave rol in Thirtheen? dacht het niet

avatar van rep_robert
Goede film met een geweldige Even Rachel Wood, die een manipulatief meisje speelt dat vol zit met droge en cynische opmerkingen. Overigens zijn de andere acteurs in deze film ook om van te smullen, de zwaar overdreven rol van James Woods viel me ook in positief opzicht op. Heb er echt van genoten.

Het verhaal lijkt in de eerste plaats erg simpel, bevat de film veel van die stereotypjes en zit het vol met zwarte humor. Naar mate de film vordert ontspint de film is een drama dat voor veel mensen in de film slecht afloopt.

Duidelijk een film met twee gezichten, twee heel overtuigende gezichten.

Verrassend: 4*

avatar van Boenga
Ondanks de zwarte humor die vooral in de eerste helft van de film regelmatig aan bod komt, zou ik hier toch niet van een komedie spreken. Wat luchtig begint als een high school-film voor en over tieners neemt uiteindelijk een behoorljk dramatische wending.
Wat in de loop van het verhaal gebeurt, maakt de film met de minuut boeiender. Uitstekend werk, heel wat beter dan wat ik verwacht had en dan wat het eerste kwartier deed vermoeden.

avatar van badfans69
Trailer @ youtube
Helaas alleen in 480p (K)

avatar van mjk87
Verrassend leuk. Nu kan ik nog best wat kritiek geven op de film - zeker het maatschappijkritische deel werd nu eens te vluchtig behandeld en dan weer lag het er te dik boven op, maar wat een fijne filmpje verder. Wood is fantastisch, maar eigenlijk zijn alle acteurs op hun plek. Een aantal heerlijke scènes die ook sexy en geil durven zijn, Selma Blair in schoolmeisjeskleding en vaak gewoon foute humor die er dik op ligt maar wel werkt. Of dat nu meisjes zijn die hun snoepgoed pijpend eten of iemand in een rechtbank die oprecht even lacht op een racistische grapje. Verder zijn ook de running gags leuk en de humor zit zodanig tegen het absurdistische dat de film ook niet te zien is als drama of realistische portret, wel als een gitzwarte komedie. Verder fijne muziek, leuk gefilmd met niet altijd even gebruikelijke hoeken van waaruit gefilmd wordt. Ach kom, 4,0*.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De film heeft toch wel alles tegen. Lelijke cover, teenflick titel en niet meteen een cast die een klassieker uitschreeuwt. Bovendien zijn de kritieken niet zo goed, voor wat het waard is. De film lijkt dan ook op een High School tiener film, maar verrast regelmatig en heeft de nodige humor om te boeien. Het lijkt een weg die bekend is, maar die toch helemaal anders aangekleed is.

Goed gecaste personages, buiten James Woods die me niet altijd kan bekoren. De rest zit wel op zijn of haar plaats. Ook onvoorspelbaar (toch voldoende in dit genre) verhaal. Enkel het einde was een domper. Al had het gezien de reputatie van Amerikaanse komedies nog erger gekund.

Verrassend goed dus en een film die beter is dan het doet uitschijnen.

Ongeloofwaardige en saaie film. De 'ontmaskering' is echt slecht.