Beautiful Creatures (2013)

Drama / Fantasy

geregisseerd door Richard LaGravenese
met Alden Ehrenreich, Alice Englert en Emma Thompson

Het verhaal gaat over een populaire middelbare scholier die een hekel heeft aan zijn kleine stadje in South-Carolina waar nooit wat gebeurt. Tot hij de 16-jarige Lena Duchanne ontmoet en op haar verliefd wordt. Haar familie is net verhuisd naar het stadje. Het koppel moet een eeuwenoude vloek overwinnen die haar familie generaties lang heeft achtervolgd en ze ontdekken op die manier duistere geheimen over hun familie, hun geschiedenis en het stadje waarin ze wonen.

avatar van John Lee Hooker
De zoon van Leonardo di Caprio is verliefd en zit vastgekleefd aan zijn meid, de zus van Kristen Stewart is gedwongen om alles met zielige ogen door te slikken en de vriendin van Oprah Winfrey heeft als wetenschapper overal antwoord op. Vergelijkingen komen steeds terug. Duistere krachten, verborgen geheimen, mysterieuze geschriften, poetische teksten en bovenal onverwoestbare liefde. Ik heb me werkelijk iedere seconde geërgerd aan de clichématige dialogen en hoe alles in elkaar zit. Het is allemaal al veel vaker gedaan en terwijl er getracht wordt iets meeslepends en ontroerends neer te zetten zie je alles al aankomen en kijk je als het ware naar een herinnering van een soortgelijke productie waarvan alle onderdelen nog piekfijn zijn opgeslagen in je hersenkronkels. Het is als door een doolhof lopen terwijl je weet waar de uitgang zit en er schilderijen zijn opgehangen aan onzichtbare muren. Ik kijk dan liever door de muur heen zeg maar. Yeah, lekker stoer dat Lena het ieder moment kan laten sneeuwen, bliksemen of als kers op de taart het kan laten regenen wanneer ze een woordenwisseling hebben. Niet echt eerlijk om je macht zo te gebruiken, wel? Tegen het einde staan de dames in ghotic-achtige trouwjurken bij de ruïnes om de familiekwestie af te ronden en dit moest één van de hoogtepunten zijn. Eerlijk gezegd dwaalden op dat moment mijn gedachten af naar de Mazda 323 F 1.5I glx die ik vanmdidag op marktplaats had zien staan. Ik raad deze onzin iedereen af.

avatar van Parisa
Ik vond Beautiful Creatures toch wel leuk om een keer gezien te hebben. Het is een ‘lange film’, met een verhaal wat we al eerder hebben gezien. Maar toch heb ik me niet verveeld. Het begint al grappig met Ethan die lekker sarcastisch in het leven staat. Verder in de film valt er ook nog wel wat te lachen.
De ‘winnende’ scene is die in de kerk, met Irons en Thompson. Fijn gespeeld, ik heb daar wel van genoten.
Het open einde had voor mij niet gehoeven, maar ach. Er zal vast weer wat uitgemolken moeten worden.

Qua acteurs vind ik niet dat iemand door de mand valt met dit script. Het voldoet allemaal. Het accent van Lena begon me richting het einde alleen wel te storen.
Irons en Thompson zorgen er met name voor dat het niet onder een voldoende terechtkomt.

De special effects vond ik een beetje jammer. Magie moet in deze tijd toch wel wat mooier weergegeven kunnen worden. Maar het huis was van buiten wel mooi. Van binnen hebben we niet veel gezien. Aan de oppervlakte zag dat er nog wel aardig uit, maar het had beter gekund.

Om dan nog even met Twilight te vergelijken: Beautiful Creatures is leuker. Dat komt omdat het kwijlgehalte hier een stuk lager ligt. En omdat het script wat knipogen heeft. Iets wat ik onwijs miste bij Twilight.

Het liefdesdeel is nog het beste wat dit tiener fantasiedrama te bieden heeft en dat is voornamelijk te danken aan de sympathieke (en onderlinge chemie) spelers Alden Ehrenreich en Alice Englert. Voor de rest wordt het op zichzelf eenvoudige verhaal slecht verteld. Het is leeg, vervelend, verwarrend en clichématig. De fantasie (de special effects komen niet over) werkt niet, er zitten behoorlijk wat gaten in het plot, de film ploetert maar wat voort en heeft een hele simpele kijk op de begrippen goed en kwaad.

Matig.

De link met Twilight vind ik maar wankel. Oké, het is voor eenzelfde doelpubliek en de film draait rond een romance, maar qua sfeer en uitwerking kon ik maar weinig parallellen vinden. Twilight is nogal gelikt en zweverig, Beautiful Creatures zit vol dikke accenten en is wat directer.

Geen al te best acteerwerk, of geen bijster boeiende acteurs, maar Irons maakt zich hier toch nog extra belachelijk. Schmiert de hele boel aan flarden. Verhaaltje is niet bijster interessant. Onmogelijke liefde tussen twee werelden, wat tienerproblemen en een brave afloop met ruimte op één of meerdere vervolgen.

Family en setting deden een klein beetje denken aan Burton's Dark Shadows, de familie zelf is ook best kleurrijk. Hoogtepunt is eigenlijk de roterende tafelscene, jammer dat de film niet iets vaker die richting opgaat. Cartoonesque maar toch indrukwekkend vormgegeven.

Behoor niet zo tot het doelpubliek, maar verder geen verkeerd filmpje. Zitten een paar leuke scenes in, maar ook iets teveel zwemelmomentjes die de film niet ten goede komen.

avatar van blurp194
Leuk filmpie.

Alden Ehrenreich en Alice Englert zetten een leuk en aimabel stelletje-in-wording neer. Leuke sprookjesachtige setting, met wat elementen uit de griezelsfeer maar zonder dat het ook maar een moment eng is. Met een vleugje Twilight-achtige tienerproblematiek, maar goddank zonder het kwezelig kwijnende van die serie - en daarom zeker honderd keer beter. Om maar even te laten zien dat je met ongeveer de zelfde uitgangspunten ook een wel verteerbaar verhaaltje in elkaar kunt zetten.

Jeremy Irons en Emma Thompson komen op visite, en maken zich inderdaad nogal belachelijk - helemaal eens met Onderhond op dat punt. Overacting voor gevorderden.

avatar van Keane1983
Een erg leuke en verrassende film.

De film kende in mijn ogen alle facette om te kunnen entertainen.
Humor/spanning/romantiek en een heel klein beetje griezel volgen in een rap tempo elkaar op.
Dit zorgt mede dat de tijd dat de film duurde als een sneltrein aan je voorbij gaan.
Camerawerk is mooi gedaan als ook de decors en sfx.
Acteerwerk valt niets over te zeggen en de personages zijn in mijn ogen goed gecast.
Misschien had er wel iets meer verdieping gemogen met betrekking tot bepaalde personages.
De film past een beetje in de rij van twilight, warm bodies...romantiek voor tieners vertaald uit boeken.
Ook van deze film zal er een reeks films volgen neem ik aan gezien er 4 boeken geschreven zijn.
Als ze allemaal zo eruit komen te zien als deze..heb ik er zeker al zin in.
Van mij een 4,5* (top vermaak)

avatar van james_cameron
Overduidelijk door het succes van de Twilight-films 'geïnspireerde' verfilming van een vergelijkbaar boek. Gelukkig is het ditmaal wel wat luchtiger en meer ironisch van opzet, met in de cast zwaargewichten als Jeremy Irons en Emma Thompson, die er lustig op los schmieren. Echt boeiend is het verhaal (en de uitwerking ervan) niet, maar de hoofdrolspelers kunnen ermee door en er is net genoeg visueel spektakel voorhanden om ervoor te zorgen dat je je als kijker niet verveelt.

avatar van ikkegoemikke
Ach op elke film valt er wel iets op aan te merken. Maar als alles aan de regels moeten voldoen van : en een sterk verhaal, en overtuigend gespeelde rollen, en niet te voorspelbaar, en niet te stroperig , en zeker geen melodramatische liefdestoestanden, en de CGI moet stunning zijn, en de SE's moeten omverblazend zijn en liefst catchy spitsvondige humor en het moet niet een hype-mania zijn, dan kan je de meeste filmen opzij gooien. En altijd van die breinkrakende zware films kijken , daar krijg je ook maar hoofdpijn van.
En mensen, de wereld is gebasseerd op hypes. Als we die niet hadden, zaten we allemaal nog buiten lullig tegen een balletje te stampen of een oersaai kruiswoordraadseltje in te vullen of naar Toppop te kijken met Ad Visser. Dit gezegd zijnde : ik vond het een leuke film , beter dan The Last Keepers in ieder geval die eigenlijk uit hetzelfde vaatje tapt. T'is juist zoals Potter,Twilight,LOTR en The Hunger Games enz. een verfilming van een succesvolle tienerboekenreeks,waar dan een hitsige discussie op volgt van pro's en contra's met als punt of de film het boek volgt en het boek op een juiste manier vorm geeft. That's it ! Een stroperig fantasie liefdesverhaaltje dus. Maar op zijn minst zijn mijn ogen niet dichtgevallen en heb ik geen Dafalgan moeten innemen van het nadenken

avatar van rep_robert
Als "vervolg" op de Twilight saga werkt dit veel beter dan bijvoorbeeld the Host, wat geschreven is door dezelfde schrijfster. De film kibbelt niet te lang door, de jonge cast doet het niet verkeerd(al blijven ze me ook niet heel lang bij) en er gebeurt net genoeg om mij als kijker niet kwijt te raken.

Is de film dan goed? Nee, daarvoor is het einde niet veel bijzonders en verzuipt de film eigenlijk in al het blockbuster geweld dat hedendaags op je af wordt gegooid. Zo'n ronddraaiende tafel scène is eigenlijk wel een goed voorbeeld van de knullige CGI actie.

avatar van mjk87
Aardig. Grootste kracht blijft de centrale relatie tussen Ehrenreich en Englert. Deze is spontaan, luchtig en oprecht vol chemie tussen de twee. Ze lijken echt een koppeltje en een enkele glimlach zegt meer dan de gemiddelde romcom ons doet willen geloven. Verder zet Irons echt een heerlijke rol neer (de man weet duidelijk waar hij de grens van het belachelijke tegenkomt). Ook de wat duistere fotografie is aardig en de muziek met een sterke basedrum werkt lekker. De locatie in South Carolina dan weer fijn gekozen en worden religieuzen nog eens prettig op de hak genomen

Jammer alleen dat de rest wat tegenvalt. De hele wereld van de Castors komt nooit echt tot leven zoals die van Harry Potter. Er wordt veel over verteld, en dat moet je allemaal maar aannemen, maar je blijft als kijker met vragen zitten. Buiten dat voelt het gewoon niet als levensecht aan. En hoewel het eerste deel nog prima is, wil het tweede deel van de film net iets teveel zeggen in te korte tijd en begint het soms aardig te slepen. Een kwartiertje korter had prima gekund. Verder redelijk vermaakt: 2,5*.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een mooie film die mee wat deed denken aan Dark Shadows. Beautiful Creatures kent dan wel de wereld van Tim Burton niet, maar creëert toch enkele mooie beelden. Vooral de setting in het huis is prachtig gedaan. Het enige wat dit met Twilight te maken heeft - toch de filmreeks die steeds weer wordt bovengehaald - is het doelpubliek. Deze Beautiful Creatures is toch mooier gemaakt en iets minder zoet. Ook al draait alles rond een liefdesverhaal tussen twee tieners. Alden Ehrenreich is 23 jaar en Alice Englert is 19 jaar, al leken beiden me toch te oud om (bijna) 16-jarigen te spelen. Ik vond het raar dat die leeftijd viel hier, ook al weet ik dat het in veel meer films gebeurd dat tieners door oudere acteurs gespeeld worden...

Het verhaal is soms net iets te licht en ik ben denkelijk niet het juiste doelpubliek, maar de set en de omkadering is in elk geval wel mooi gedaan zodat het zeker de moeite was om te kijken.

avatar van Decec
Een goede drama/fantasie/romantiek film...
Mooi en prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Jeremy Irons...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)..
Perfect mooi HD kwaliteit breedbeeld...

avatar van LOTR-lover
Het begint een beetje afgezaagd te worden maar je kan er toch niet omheen dat Beautiful Creatures wel heel erg in de lijn van Twilight ligt, met her en der wat ingrediënten van Harry Potter, The Hunger Games en andere populaire jongerenreeksen. Helaas word nooit datzelfde niveau gehaald, mede omdat er in mijn ogen te weinig focus is gelegd op de wereld van de 'Casters'. Daar had veel meer uitgehaald kunnen worden.

Het acteerwerk was gelukkig wel prima in orde en mede daardoor vind ik het gewoon een redelijke film.

6/10 (IMDB)

Wat was dit een slechte film zeg. Ik hou van het genre fantasy (twilight was wel mijn ding), maar deze film is dus niet mijn ding. De boeken waren echt goed. Ik heb al betere boeken gelezen, maar deze film is een slap aftreksel van de boeken. Er werd zoals altijd weer te veel weggelaten. Ondanks de trage film, ging het in het begin allemaal te snel (ze hadden na 30 minuten al gekust, terwijl ze elkaar pas enkele keren gezien hadden). De romance in het boek is zovéel mooier doordat ze elkaar eerst echt leren kennen voordat ze wat beginnen, mede door het gedachtenlezen (ook weggelaten in de film).

De personages waren qua uiterlijk wel wat ik voor ogen had toen ik de boeken las, maar dat acteerwerk is een nono. Ethan lijkt wel een overgelukkige puppy terwijl Lena altijd ongelukkig lijkt te zijn. Ok, ze heeft niet echt een gelukkig leven, maar in het boek is ze wel gelukkig bij Ethan terwijl ze in de film altijd ongelukkig blijkt te zijn.

Als je een liefhebber bent van de boeken, raad ik je deze film echt af!

avatar van K. V.
Deze eens meegebracht en ondanks dat 'k niet echt verwachtingen bij deze film had, viel hij eigenlijk nog goed mee. De film is in het begin redelijk mysterieus en 'k was wel nieuwsgierig hoe het verhaal zou evolueren. 'k vreesde nog dat het opnieuw vampieren gingen zijn, maar gelukkig was het toch eens iets anders.
'k vond de cast zeker ook niet slecht. 'k had niet direct Emma Thompson en Jeremy Irons in deze film verwacht.
De film zag er redelijk goed uit, de special effects een beetje wisselend.
Toch wel aangenaam verrast door deze film en 'k vond hem toch wel het bekijken waard.

avatar van brabusRUS
Een beetje zoals Twilight, alleen dat net iets anders. Niet mijn ding. Dat romantische en dramatisch aspect in deze film overdreven af en toe. Alden Ehrenreich deed het wel goed, net als de rest. Alleen pakte het verhaal mij niet.

avatar van Roger Thornhill
Heeft er al iemand de woordgrap Twilite gemaakt? Leuk om twee gewoon-aardige hoofdrolspelers zonder de evidente sex-appeal van Pattinson, Stewart en Lautner te gebruiken... en verder kan ik eigenlijk helemaal niets goeds over deze film zeggen. Ik ben eraan begonnen om Emma Thompson en Jeremy Irons aan het werk te zien, en dat was ook precies wat het voor hen was, werk zoals dat ongeveer op paycheck rijmt, slecht geschreven en slecht geacteerd. Bagger – eigenlijk vond ik Twilight nog leuker.

Doorgaans zijn fantasiefilms niet mijn ding. Maar ik vind deze film best aardig vanwege de ontegenzeggelijke chemie tussen Alden Ehrenreich en Alice Englert en natuurlijke vanwege Emma Thompson, die zich weer van haar beste zijde laat zien. Geen topfilm, maar best onderhoudend. Ik ken Twilight niet, dus kan ik daarmee geen vergelijking maken.

avatar van SimonV
Aardige film over bovennatuurlijke krachten in "onze" wereld. Verhaal is sterk geïnspireerd op de Twilight-reeks, gemixt met een beetje Harry Potter en een snufje Carrie. Kleine plotwendingen en verrassingen zijn er genoeg om je vast te houden. Jammer dat ik de chemie tussen de hoofdrolspelers ver te zoeken vond.

avatar van IH88
“There's a new world mama. It ain't all dark, and it ain't all light, and it ain't all ours.”

Weer een young adult film. Beautiful Creatures is zeker niet slecht, en vooral het begin met de kennismaking tussen Ethan en Lena is goed gedaan. Het samenspel tussen Ehrenreich en Englert is prima, en het romantisch subplot is verreweg het sterkste gedeelte van de film. Jammer genoeg verzandt het na een tijdje in één grote brij met te veel verhaallijnen, personages en belachelijke plotontwikkelingen. Je ziet op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer, en de oudere personages zijn niet bijster interessant. Daar kunnen zelfs Irons, Rossum, Thompson en Davis niets aan veranderen.

avatar van Lacuna1985
Deze film heb ik even geleden gekeken. Ik had de boeken al gelezen en was benieuwd naar de film.

Vond het een vermakelijke film maar miste toch wel wat dingen uit het boek. En dat vond ik jammer. Verder prima te doen.

avatar van Shadowed
Wel leuk.

Vooral gekeken door de opmerkelijke cast. Thompson en Irons zijn vrij positieve verschijningen, al had Thomson haar personage wel wat specialer mogen hebben. Ehrenreich en Englert doen het ook prima in hun wat beperkte personages.

De film kent matige special effects, maar een vlotte vertelstijl. Je kan je gemakkelijk in de film brengen en het is allemaal lekker vermakelijk gebracht. Hier en daar wat Romeo and Juliet jatwerk, dat natuurlijk vrij duidelijk is, en is het verhaal niet ongelooflijk origineel.

Prima film, visueel niet altijd even best, maar de film kent genoeg leuke scenes om het allemaal boeiend te houden, en zo'n element is dan wel weer nodig hier. Wat puntjes aftrek voor het wat simpele einde, maar meer uitgehaald had kunnen worden.

avatar van jippie2010
Vreselijk afgekeken bovennatuurlijke tienerfilm die geen toegevoegde waarde heeft in dit genre. Lange, moeizame zit, met ook nog eens een zwak slot.
Enige hoogtepunt was wat mij betreft Ehrenreich, die erg naturel acteerde. Kon ik zeker waarderen. *2.0