Les Misérables (2012)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Muziek

geregisseerd door Tom Hooper
met Hugh Jackman, Russell Crowe en Anne Hathaway

In het Frankrijk van begin 19e eeuw wordt Jean Valjean (Hugh Jackman), een man die lang in een strafkamp heeft gezeten, voorwaardelijk vrijgelaten. Zijn verleden laat hem echter niet zomaar met rust, omdat hij wordt opgejaagd door de meedogenloze agent Javert (Russell Crowe), die hem wil oppakken wegens oplichting. Verfilming van de bekende musical.

avatar van arno74
Chainsaw schreef:
Mijn god, wat een verschrikking.

...

In de eerste plaats simpelweg omdat werkelijk ELK woord gezongen moest worden. Waarom niet de liedjes voor de écht grote gebeurtenissen houden? Het was in ieder geval uiterst vermoeiend dat alle karakters ook van de meest alledaagse en nietszeggende zinnen nog een heel lied moesten maken. Hoewel, van echt zingen was er meestal ook geen sprake; woorden en lettergrepen werden veelal gewoon gerekt, waardoor het een beetje zingen lijkt. Het begon echt steeds lachwekkender te worden als mensen huis-, tuin- en keukenzinnetjes al "zingend" met een strak gezicht moeten uitkramen.

...

Het is een verfilming van de musical Les Misérables, het volgt dan ook vrij precies die structuur, ook de teksten (dialogen, liedjes) en alle personages zijn in deze film voor 99% identiek aan de musical.

avatar van Chainsaw
arno74 schreef:

Ken (in hele grote lijnen) het verhaal, maar nooit de musical of andere filmversies gezien. Ik beoordeel dit dan ook puur als film. En de structuur van de musical volgen waar het op is gebaseerd maakt het nog geen goede film.

avatar van Drs. DAJA
Vandaag herzien op blu-ray, de film werkt in de huiskamer mijn inziens nog beter dan in de bioscoop...

avatar van Parisa
Chainsaw schreef:

Maar het wordt allemaal nóg idioter als er van die zwaar irritante Blof-teksten als 'regen doet de bloemen groeien' en 'de sterren zijn zwart en koud' bij worden gemikt. Koning van dit humoristische tafereel is overigens meneer Russell Crowe, bij praktisch elk stukje dialoog uit zijn mond kwam de koffie bijna uit mijn neus.

Ik ben het niet met je eens, maar ik heb gelachen om je review. Dank je wel.

Er staan trouwens vele leuke reviews van deze film op het internet. Vooral van musicalhaters. Leuk om te lezen.

avatar van Suleika1
Parisa schreef:

Ik ben het niet met je eens, maar ik heb gelachen om je review. Dank je wel.

Haha die review is inderdaad erg grappig, ook al ben ik het er ook niet mee eens, vooral dat van die blof teksten en dat de komische noot van Helena Bonham Carter en Sacha Baron Cohen ook wel weer weg is als Russell Crowe gewoon overall onbedoeld grappiger is.. Komisch..

avatar van Cleanshot
Helemaal niet mijn ding, enkele dingen die je niet moet doen:

* Russel Crow laten zingen
* De hele film vullen met 1 en dezelfde melody (goddamed annoying)
* Je vrouw je portemonnee vast laten houden....

Doe het zonder de music , maak er een standaard actie/avonturen film van en ik had het geweldig gevonden.
Meer zeg ik er niet over, ronduit bagger naar mijn enigszins subjectieve en persoonlijke mening.

avatar van Zjam
Suleika1 schreef:

Mee eens! Als ik niet hou van een bepaald type genre film, dan ga ik dat ook gewoon niet kijken. Hoe kan ik überhaupt een oordeel geven over een genre dat me toch al niet bevalt? Dan kan ik net zo goed van tevoren al zeggen: ik ga het toch niet leuk vinden. Wat hier bij veel mensen het geval is, denk ik..

Theater is een ander medium dan film, film zit veel dichter op de huid. Als je een musical wilt verfilmen, zul je dus intiemer te werk moeten gaan dan in het theater. En ik vind dat Les Misérables te bombastisch is, en als ik voor mezelf spreek is het genre musicalfilm niet per definitie een mislukking.

Maar oké, dan beoordelen we de musical "as such". Het muzikale aspect is ver onder de maat. De zang is veelal tenenkrommend en ook de orkestrale bijdragen zijn niet om over naar huis te schrijven.

Na al deze negatieve praat overweeg ik bijna mijn stem te verlagen, haha, maar ik zal de misarebelen sparen

avatar van Suleika1
Zjam schreef:

Ha, ik zie dat men mij quote.. Al is bovenstaande citaat van mij niet op jou van toepassing hoor.. je onderbouwt je mening goed en staat daarbij niet afkerig tegenover het genre als geheel..wat je ook het recht geeft dus om deze film negatief te waarderen..niet dat ik hier iets over rechten heb te zeggen op deze site trouwens haha, maar you get the point: ik waardeer een mening als de jouwe, zelfs al ben ik het er niet mee eens.

avatar van TragieStar.*
Ik was erg bekend met het verhaal en de muziek dus ik was zeer benieuwd! En het was een zeer mooie geworden!
De cast was goed, maar Anne Hathaway was veruit het beste van allemaal!

En jahoor ik heb weer een film gevonden waarbij ik het gewoon geen seconde droog kan houden. Heel de film alleen maar gehuild, maar ik zal de film niet snel nog een keer bekijken.

Stem verhoogd. Tweede kijkbeurt is alsnog fantastisch. Binnen no-time een persoonlijke favoriet.

x_Sheerio_x
Wat een fantastische film!!! Mooi verhaal, goede liedjes, fantastisch acteerwerk!!!
Geweldig!

Ik snap niet dat sommige mensen gaan zeiken van ''Wat een verschrikking die liedjes blablablaaaaa.
Ik bedoel je weet dat dit een musical is, als je daar niet van houdt, kijk hem dan ook niet!!

Het is de mooiste en beste film die ik ooit heb gezien!

Het lijkt me een dankbare opdracht om van Victor Hugo’s weergaloze monument uit de wereldliteratuur een film te mogen maken. Velen hebben zich daar in het verleden aan gewaagd, met wisselend succes. De versie uit 1998 met Liam Neeson in de hoofdrol vind ik prachtig, maar de uitvoering uit 1935 met Fredric March en Charles Laughton prijkt nog steeds bovenaan mijn lijstje.

Deze verfilming van de musical moet je volgens mij met andere ogen bekijken. Daar duikt dan meteen mijn probleem op: ik ben niet zo’n liefhebber van gezongen dialogen. Desondanks vind ik het een mooie film vanwege het onverwoestbare verhaal en door de goede vertolkingen van Hugh Jackman en vooral Anne Hathaway. En natuurlijke de prachtige song I dreamed a dream, het nummer dat Susan Boyle beroemd maakte.

avatar van Bond,TeBond
Vreselijk! Nou voor mij persoonlijk dan he;-) De effecten zijn waanzinnig goed, al in het begin met die schepen die naar binnen worden gehaald. Maar nee, ik kan niet tegen dat zingen (nou ja, iets wat er op lijkt, 2 konden maar zingen) En ik zie toch liever Russel in Gladiator. Het verhaal stikt ook van de toevalligheden en is erg 'over the top'...voor mij 2 sterren, puur voor het uiterlijk! Maar ja, is mijn mening he;-)

Mooi gemaakt, maar het deed me allemaal niet zo veel. Bij een film waar het zo nadrukkelijk de bedoeling is emotie los te krijgen bij zijn kijkers, is dat wel een groot probleem. Dat het pompeus, bombastisch en opgeblazen is, zit een klein beetje opgesloten in wat het is, maar dat maakt het nog niet ogenblikkelijk allemaal in orde.

Nogmaals technisch gezien (zowel de look, als de effecten als de zang) allemaal prima in orde, maar dat maakt het nog niet mooi (zowel de look, als de effecten als de zang). Het keek wel gemakkelijk weg en het verhaal barst natuurlijk van de potentie. Daarbij deden verschillende acteurs waar ik geen fan van ben, het bovenverwachting (zowel het acteren als de zang).

2,5 sterren.

ipman-99
"Freedom Is Mine" ... " !!!

Fantastisch Muzikaal drama !!! Heerlijk om deze parel te mogen en kunnen bewonderen
als algemene filmliefhebber/verzamelaar van ieder land en ieder genre !
Prachtig verhaal met heerlijke (meestal) zingende dialogen !
Het verhaal was heerlijk om volgen en er zaten werkelijk fantastische liedjes in !
Het tijdperk werd prima weergeven net zoals de kostuums !
De cast kent uitstekende namen en geweldige acteerprestaties !!!

Ik heb toch enigszins dubbele gevoelens na het bekijken van deze musical/film.
Enerzijds is het een prachtig gemaakte productie, adembenemende decors en locaties (al dan niet special effects), prachtige kostuums.
Het verhaal is alom bekend ondertussen en dat blijft mooi.
Maar er is toch een grote maar bij deze film.
Ik vond de vertolkingen redelijk, doch de ondermaatse zang van de, voornamelijk mannelijke, cast was een fikse domper op het geheel.
Ik stel me de vraag of men niet beter, met een cast als deze, had gekozen voor een gewone normale filmversie in plaats van een musicalversie.
Daarom ook dat ik de 14 jaar oudere versie, met Liam Neeson en Geoffrey Rush in de rollen van respectievelijk Valjean en Javert, stukken beter vind.
De versie uit 1998 is ongeveer even lang als deze, maar door de slechte zangpartijen leek hij wel eens zo lang te duren.
Neen, heel blij ben ik zeker niet met deze versie.. sorry..

avatar van Katharina
Mooie muziek, ziet er allemaal goed uit, maar ik vond het toch erg saai en lang duren.

avatar van Lord Flashheart
The Nostalgia Critic heeft zelfs een extra lange review aan deze film gewijd. Niet zo leuk als bij die andere vreselijke musical film, Moulin Rouge, maar niettemin erg grappig.

AHWA
Het heeft even geduurd, en ik ben een paar keer opnieuw begonnen, maar nu dan eindelijk helemaal gezien. Schitterende film, en het zingen was even wennen, maar zodra je eraan gewend bent, wil je niets anders meer. Prachtige liedjes, vooral Samantha Barks is fantastisch in haar kleine rol, maar ook Jackman en Crowe zijn geweldig. Zelfs Redmayne. Lidjes zijn heel aanstekelijk, vooral At the End of the Day, I Dreamed A Dream en The Confrontation blijven heel lang hangen. Alleen Ali G en Mrs Burton vond ik minder geslaagd.

AGE-411 schreef:

Dat laatste beeld: is dat dan de revolutie van 1871, waarbij 30.000 doden vielen?

Woeps, een hele tijd niet op de site geweest, mijn excuses... Het laatste beeld in de film, dat is toch een beeld van bijna alle overleden personages "in de hemel" of iets gelijkaardigs? In 1871 is er geen (grote) revolutie geweest, wel het einde van de Frans-Duitse Oorlog die voor Frankrijk slecht afliep... Napoleon III werd afgezet en de Derde Franse Republiek werd uitgeroepen.

avatar van AGE-411
NielsG schreef:

Geen grote revolutie? De commune van Parijs is mijn inziens een veel groter en belangrijkere gebeurtenis dan de schermutselingen in 1848 en 1832.

AGE-411 schreef:

Juist, slipped my mind, excuseer... Dat was in ieder geval, zoals u zegt, een veel grotere en belangrijkere opstand dan de juni-opstand in 1832. Maar zoals gezegd, de enige reden waarom die opstand bekendheid heeft is het werk van Hugo. Het boek eindigt in ieder geval met de dood van Valjean, ik denk niet dat de commune bedoelt is in de laatste scène van de film.

avatar van Vinokourov
Les Misérables was nog een hiaat in mijn culturele ontwikkeling, dus heb deze succesvolle versie maar eens opgezet . Vrijwel alle dialogen worden gezongen en dat is in het begin wennen aan bijvoorbeeld een zingende Russell Crowe. Het theatrale en tragische verhaal sprak me desalniettemin wel aan, alleen wordt het wel iets te lang uitgesmeerd. Tegen het eind gaat dat continue gezang toch enigszins vermoeien.

avatar van Decec
Een redelijk drama/muziek/romantiek film...
Prima verhaal...
Maar musical is mijn ding niet...
Prima acteerwerk...
Wel leuk bekende acteurs Hugh Jackman en
Russell Crowe...
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Mooi kostuums...
Klassieke muziek (Dolby Digital)...

avatar van paul83
Ik heb geen zin om een lang verhaal te schrijven, maar man man Russel Crowe kan alles behalve zingen.

avatar van AGE-411
paul83 schreef:

Je bedoelt waarschijnlijk dat je hem niet kan luchten. De man kan wel degelijk zingen, want hij is al actief geweest in de muzieksector.

avatar van paul83
AGE-411 schreef:

Volgens mij was het redelijk duidelijk wat ik vertelde dus begin niet met 'je bedoelt waarschijnlijk'.

Ik kan hem als acteur zeker wel waarderen, heel erg zelfs. Het zingen klinkt alleen nergens na in deze film. En dat iemand actief in de sector is geweest betekent niet dat ik hem graag hoor zingen. Jannes is ook actief als zanger.....

Victor Hugo's beroemde roman, vele malen verfilmd, nu als een geslaagde musical met heel mooie passages ("Look down", "In my Life"...), het verhaal getrouw en met een overtuigende "Can you hear the People sing ?" als slotscène.
Knap en zorgvuldig gebracht.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Het leek een onbegonnen werk om Les Misérables te verfilmen en al het voorgaande te overtreffen. Het bekende boek van Victor Hugo werd meermaals verfilmd, won prijzen op Broadway en is zo episch dat het moeilijk lijkt om met het lange verhaal dat niveau zo hoog te houden. En het is Tom Hooper gelukt. Zowel de sfeer van Broadway wordt behouden (hier zullen vooral de filmliefhebbers op afknappen vrees ik), het verhaal van Victor Hugo wordt gerespecteerd en gelukkig was er nog genoeg budget om ook de sfeer van de Franse Revolutie weer te geven.

Het is geleden van Phantom of the opera in 2004 dat een musical me nog zo kon bekoren. Je merkt ook dat iedereen er meer dan 100% heeft in geïnvesteerd. Acteurs geven alles van zichzelf en spelen op topniveau. Ook de makers brengen het Frankrijk van de 19e eeuw terug. Het moet wel een geloofwaardig beeld geweest zijn. Victor Hugo begon aan het boek in 1942, amper 10 jaar na de Parijse opstand in 1932. Anders dan de meeste musicals is dit vooral een drama, meer in de stijl van Oliver Twist en Fiddler on the roof.

Misschien omdat het net zo'n vakmanschap is, kan de film niet helemaal overdonderen. Pas op, er zijn verschillende zeer mooie scènes bij. En misschien dat ik bij een herkijkbeurt later kan ervaren dat dit een ware klassieker is. Les Misérables heeft in elk geval de verwachtingen ingelost. En laten zien dat het genre musical nog lang niet dood is. En ik ben blij dat we nog eens een Broadway-verfilming mogen zien en geen halve experimenten als Moulin Rouge of Mamma Mia.

avatar van Hollywood007
Op zich een zeer mooi verhaal, maar ik begon met de verkeerde verwachtingen aan deze film. Ik dacht iets in de lijn van Moulin Rouge te zien te krijgen. Veel zang (duh.. tis tenslotte een musical) maar hier en daar toch ook gewoon tekst. Maar dat was hier niet het geval. In deze film zit er (op een kleine uitzondering hier en daar na) enkel zang. Ik ben niet echt voor musicals te vinden maar wou deze toch niet overslaan. Hij kwam me met momenten dan ook een beetje langdradig en saai over. Toch ben ik zeer lovend over het verhaal op zich, alsook van de kostuums en de prachtige decors. Zeker de moeite als je van dit genre houd.