• 8.231.452 stemmen

The Social Network (2010)

Drama / Biografie | 120 minuten

Genre: Drama / Biografie

Geregisseerd door: David Fincher

Met onder meer: Jesse Eisenberg, Andrew Garfield en Justin Timberlake

Releasedatum: 28 oktober 2010

Over The Social Network

"You don't get to 500 million friends without making a few enemies."

Herfst, 2003. Na een pijnlijke beëindiging van de relatie met zijn vriendin Erica besluit Harvard student Mark Zuckerberg zijn frustraties te uiten door erover te bloggen op zijn computer. Na een aantal drankjes krijgt hij samen met zijn kamergenoot Eduardo Saverin het geweldige idee om foto’s op internet te zetten van de vrouwelijke medestudenten en ze door te sturen naar andere universiteiten, om ze vervolgens te laten beoordelen op uiterlijk. Ondanks dat Mark hierdoor in de problemen raakt met het Harvard bestuur, is het de start van een idee dat begint in zijn studentenkamer, maar al snel een wereldwijd sociaal netwerk wordt en een revolutie in communicatie. Maar 500 miljoen vrienden en een status als de jongste miljardair ter wereld krijg je niet zonder een paar tegenstoten.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van horizons

horizons

• 2011 stemmen

Grindhouse62 schreef:

Ik heb Whatsapp en heb voor de rest geen social media en ook nooit gehad. Dus dit soort films kan dus bij mij de revue passeren..

Denk dat je niet goed inschat waar de film over gaat.

Ook ik heb geen Facebook, Instagram e.d. maar of je dat wel of niet hebt staat dus los van de film.

Oh ja, Facebook is eigenaar van Whatsapp.

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 1986 berichten

horizons schreef:

Denk dat je niet goed inschat waar de film over gaat.

Oh ja, Facebook is eigenaar van Whatsapp.

staat duidelijk vermeld in de filmomschrijving waar het over gaat. De tot stand koming van Facebook en ik had WhatsApp al voordat het op werd gekocht door Facebook

avatar van EasyRider66

EasyRider66

Capablanca schreef:

Maar ja, ik heb mijn facebook account opgezegd toen ik las dat iemand die avond spruitjes had klaargemaakt. Er stond ook een foto bij.

Hahaha heerlijke opmerking!

avatar van des1

des1

Leuk als je het contrast ziet tussen het nerd/etterbakje dat geportretteerd wordt in de film en dat neppige "ik wil de hele wereld met elkaar verbinden for the better" dat Suckerberg constant loopt te verkondigen. Hm, dus toch niet zo'n contrast, maar gecalculeerheid. Maar goed, ik beschouw social media, en met name Facebook, als de Doos van Pandora van tegenwoordig. Eisenberg is wel epic in de film. Film is in wezen één grote Revenge Of The Nerds.

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

Een ogenschijnlijk saai gegeven ("computernerd ontwerpt populaire website") wordt in de handen van een meester-regisseur een wervelend en energiek drama met fantastische vertolkingen van de complete cast. Door deze schijnbaar op het lijf geschreven rol werd ik me ook voor het eerst bewust van Jesse Eisenberg, en elke keer als ik hem in een latere (of eerder gemaakte) film zie moet ik nog steeds even denken aan déze rol. Daarnaast ook complimenten voor Justin Timberlake als de gelikte Sean Parker, maar zoals gezegd zijn alle acteurs geweldig. De complexe vertelstructuur staat de helderheid van de plot totaal niet in de weg en houdt de film constant boeiend, waarbij knap alle gezichtspunten belicht worden. Wie The social network links laat liggen "omdat hij/zij toch geen Facebook heeft" mist wat, al was het maar omdat de film niet alleen over Facebook gaat maar ook over vriendschap, sociale status, de problemen rondom intellectueel eigendom en de verleidingen van corporate business.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Hoe interessant kan een film zijn over een nerd die Facebook ontdekt en ontwikkeld? Een vooroordeel waar deze film wat mij betreft bijzonder tegen aanhikt, maar de kritieken zijn lovend en de regisseur is ook niet de minste met Fincher. Een dag eerder Se7en gedaan dus ik dacht ik blijf nog even in de Fincher sferen.

Fincher weet in die zie van een, wat mij betreft, niet bijster boeiend onderwerp, toch best nog wel een onderhoudende film te maken. Vooral de scherpe dialogen en analyses waar Zuckerberg de gebroeders Winklevoss twins afmaakt tijdens de verhoren zijn lekker droog. Verder is die Zuckerberg, zoals hij gebracht wordt, Sheldon Cooper in het kwadraat, een kwal van een joch als je het mij vraagt. Verder wordt de film op zich wel met veel vaart en redelijk wat humor gebracht. Daarnaast vind ik het wel grappig twee 'Okinawa-veteranen' te zien met Desmond Doss en Gene Sledge, ofwel, Garfield en Mazzello.

Behalve de erg opvallende en mooie soundtrack, een productie van 'Ninch Inch Nails' Trent Reznor, verveelt de film me niet, maar doet het me ook allemaal bijzonder weinig. Wel droog en komisch de dubbelrol van Armie Hammer. Mooi gedaan.

Gezien, gekeurd en op naar de volgende...

avatar van des1

des1

Hoewel Eisenberg het erg goed doet als sociaal gemankeerde lullo, had het uitdrukkingsloze gelaat van Timberlake meer uiterlijke gelijkenis getoond met die van de echte Zuckerberg.

avatar van filmfan0511

filmfan0511

Een niet enorm interessante film, die het dus ook niet moet hebben van het plot, maar wel gedragen wordt door de acteurs en het flitsend snelle tempo. Het is geen al te zware materie en met zijn 2 uur ook geen vermoeiende zit, dus al bij al leek de film zo voorbij. Alle acteurs deden het goed wat mij betreft; vond er Garfield persoonlijk wel bovenuit springen. Vooral zijn laatste uitbarsting was wel sterk. Het blijft natuurlijk wel een beetje dubbel om zo'n 'recent' fenomeen als facebook tot onderwerp van je film te maken, en naar ik begrijp is een groot stuk van wat er in de film gebeurt ook fictief, of gedramatiseerd. Een andere aanpak dan Fincher bij bv. 'Zodiac' toepaste, waar wel relatief getrouw aan de waarheid is gebleven. Beetje een vreemde keuze, maar bon, maakt verder ook weinig uit. Speciaal is het allemaal niet, maar nog wel leuk genoeg om een keertje gezien te hebben, en het is in ieder geval allemaal erg stijlvol en vloeiend in beeld gebracht.

avatar van Black Math

Black Math

Aardig om de geschiedenis van Facebook te zien. Het is denk ik een idee dat allang in de lucht hing. Een klasgenoot van mij had vier jaar voor het ontstaan van Facebook en Hyves ook een Facebookachtige site gebouwd voor onze school; de site werd enorm populair, maar werd op een gegeven moment door de school opgedoekt waarna hij er niets meer mee deed. Wat ik van deze film geleerd heb is dat een goed idee zeker niet voldoende is, je moet precies weten hoe het uit te werken, je moet je er volledig voor inzetten en ook bereid zijn om vuile spelletjes te spelen. Zuckerberg is natuurlijk een eikel eerste klas, en deze film doet weinig om dat te verbergen, maar ik heb door deze film wel een beter zich op hoe briljant hij is.

De film drijft verder vooral op sterk acteerwerk, waarbij Justin Timberlake me positief verraste, en waarbij Eisenberg erg overtuigend een behoorlijk onsympathiek personage neerzet. De uitbeelding van het ontstaan van Facebook is natuurlijk niet het meest spannende onderwerp, maar de film probeert het op vlotte wijze te brengen. Daarbij schiet de film toch visueel wat te kort. Ik moet enigszins denken aan The Big Short, die toch op een meer flitsende wijze een wellicht nog minder interessant onderwerp als de kredietcrisis uitbeeldt. De soundtrack is wat interessanter dan de gemiddelde soundtrack, maar van Trent Reznor van Nine Inch Nails verwachtte ik toch ook iets dat meer uitzinniger is.

Er had dus wat meer ingezeten waardoor de film uiteindelijk op 2,5* blijft steken.

avatar van AC1

AC1

Uitgeroepen door Quentin Tarantino als beste film van het afgelopen decennium. Heeft zelfs geen concurrentie, zegt hij:

De beste film sinds 2010 volgens Quentin Tarantino | Filmtotaal filmnieuws

Dus alle Tarantino fanaten die laag hebben gestemd moeten dingend terug naar de ontwerptafel.

avatar van de grunt

de grunt

AC1 schreef:

Uitgeroepen door Quentin Tarantino als beste film van het afgelopen decennium.

Wel een beetje overdreven natuurlijk.

Ongeacht welke film hij noemt, ga je dat krijgen...

Het is in ieder geval een sterke film. Goed gemaakt, grappig, spannend en een interessant onderwerp.

avatar van Uier

Uier

Wel een beetje overdreven natuurlijk.

Hoe kan dat in hemelsnaam overdreven zijn als hij dat vindt? Je hoeft het er uiteraard niet mee eens te zijn, maar het blijft een mening.

Er is trouwens maar 1 film van QT in het laatste decennia die ik beter vond dan deze.

avatar van de grunt

de grunt

Uier schreef:

Hoe kan dat in hemelsnaam overdreven zijn als hij dat vindt?

Tarantino doet alsof het een of ander kunstwerk is.

Niks anders komt ook maar in de buurt.

Dat vind ik overdreven ja.

Een belediging voor films als:

- Drive

- The Tree of Life

- American Honey

- Beoning

Fortune

Het is wel een erg conventionele keuze van Tarantino en dat had ik en meerdere mensen niet verwacht. Eigenlijk verwacht ik dat Tarantino Drive of Only God Forgives als beste film zou bestempelen. Stijlvolle, gewelddadige films i.p.v. deze Facebook film. De film zelf vind ik wel goed maar ik vind Facebook en Zuckerberg gewoon niet interessant. Ik vraag me ook gewoon af wat Tarantino van Refn vindt. Ik denk dat Tarantino misschien wel jaloers is op Refn en zijn stijl. Ergens is Refn een soort opvolger van Tarantino. Ik denk dat Refn Tarantino een beetje onzeker maakt over zijn eigen talent.

avatar van Uier

Uier

de grunt schreef:

Tarantino doet alsof het een of ander kunstwerk is.

Niks anders komt ook maar in de buurt.

Dat vind ik overdreven ja.

Een belediging voor films als:

- Drive

- The Tree of Life

- American Honey

- Beoning

Maar dat is toch hartstikke subjectief? Jij kunt toch niet voor hem bepalen welke film hij goed vindt?

Misschien vindt ‘ie jouw suggesties wel helemaal kut. En dat is ieders recht. Ik vind The Social Network ook vele malen beter dan de films die je hier opsomt.

Daarnaast vind ik de films van Refn ook niet te vergelijken met QT, behalve dat ze beiden erg sfeervolle producties maken. Refn vind ik echter erg saai. En QT totaal niet.

Fortune schreef:

Tarantino is veel meer een fan van dialogen dan van sfeer. Vind het daarom niet eens zo verrassend. Het is wel erg fijn geschreven allemaal. Neem die hele openingsscene met z’n vriendinnetje. Denk dat QT daar veel jaloerser op is dan op het werk van Refn.

ghostman

Niet alleen bij Tarantino , maar ook in bijna alle andere eindlijstjes van het decennium scoort The Social Network (2010) erg hoog . The Social Network scoort hoog vooral omdat deze film thema’s behandelt die heel erg relevant zijn in onze hedendaagse samenleving .

Enkele maanden geleden gaf Tarantino aan dat Dunkirk (2017) bij hem op nr. 2 stond . In die uitzending van 'The Rewatchables' heeft hij ook heel even The Social Network (2010) genoemd .

Hier is de uitzending van 'The Rewatchables' : 'The Rewatchables': Quentin Tarantino on what makes 'Dunkirk' a masterpiece - theringer.com

Basto schreef:

Heel goed punt inderdaad! En met Aaron Sorkin zit je gegarandeerd goed qua dialogen. Welke openingsscène bedoel je? Refn en Tarantino maken wel stijlvolle, gewelddadige films waarin geweldsuitbarstingen onverwacht komen en hun films zijn wel weer ergens weer geïnspireerd op bepaalde niche films of b-films en hun maken daar hun eigen ding van, hun eigen stijl van. Ze zijn allebei obsessief als het op films aankomt. Eigenlijk zouden hun gewoon goede vrienden moeten zijn. Lang geleden zocht ik of ik een gesprek kon vinden tussen Refn en Tarantino maar ik kon dat niet vinden. Ik heb het gevoel dat Tarantino Refn een beetje doodzwijgt, alsof hij niet bestaat in Hollywood terwijl hij toch wel aparte films maakt die Tarantino zou moeten waarderen.

Basto

De openingsscene van Social Network, als hij zijn vriendinnetje dumpt (of zij hem, dat heb ik niet meer scherp)

Refn is natuurlijk een hele arrogante kwast, die ook pas in Hollywood aan kwam toen QT al 15 jaar een grote meneer was. Geen idee of hun werelden elkaar raken... Drive zou m inderdaad wel moeten bevallen.

Fortune

Ik kan nergens op internet iets vinden van Tarantino die ook maar 'iets' zegt over Refn. Ik ben daar zelf gewoon benieuwd naar. Waarom zijn hun geen homies? Ik snap dat niet.

Om Drive in een nice try categorie te plaatsen is ook best wel een sneer toch? Tarantino is toch zeker wel een fan van The Driver of Le samurai en dat soort films.

ghostman

Hahaha , Tarantino is minder dom dan jullie denkt en hij is bijna 60 ! Tarantino is vooral een liefhebber van no-nonsens pulp/pop-vermaak . Infantiele en amateuristische films van Refn zijn veel te arty-farty en pretentieus . Ik denk dat het werk van Refn vooral pubers en jongvolwassenen aantrekt , omdat deze categorie waarschijnlijk denkt dat Refn misschien wel ' stoere ' of ' coole ' films maakt .

ghostman schreef:

Ja denk je dat jongvolwassen zin hebben in de trage stijlvolle films van Refn? Een van mijn favoriete rappers zegt dat jongeren niet eens het derde couplet halen van een rapnummer. Je ziet ook dat muzieknummers steeds korter en korter worden en dat 2 min gehanteerd gaat worden. Ik denk dat de meeste mensen na een paar minuten het alweer gehad hebben met Refn. Film is niet eens meer een belangrijk medium in mijn ogen. Film is een niche geworden.

Fortune schreef:

Jongvolwassenen zijn dol op het kitscherige ( het liefst met veel slow motion ) dat gepaard gaat met bruut zinloos geweld .

Wanneer je naar de ratings op IMDB kijkt , zie je dat kinderen ( jonger dan 18 ) films van Refn hoger waarderen dan volwassen . Ouderen , 30+ , delen in principe lagere scores uit .

Hier is de rating van Drive (2011) : user ratings IMDb

Denk dat dat mede komt omdat jongvolwassenen minder films hebben gezien en het mede daarom hoog waarderen. Had verwacht dat ze m te traag vonden.

Deze oude lul kan het prima waarderen.

Hier is de rating van Drive (2011) : user ratings IMDb

Dit slaat absoluut nergens op. Jij moet bij de media gaan werken met dit soort misleiding. Alle gemiddelde stemmen zijn positief en liggen niet eens zoveel uit elkaar. Dus volgens jou beredenering houden ook mensen die 45+ zijn van slow motion en geweld en kitch want dat gemiddelde staat op 7.5 en dat is behoorlijk positief.

Heb jij een link naar een onderzoek dat jongeren daarvan houden? Nee, volgens mij lul je maar wat nu.

De conclusie is niet dat jongeren meer van Refn houden dan ouderen maar dan jongeren -18 niet eens naar de film gaan. De categorie -18 heeft 228 stemmen! 228! Dat is niks vergeleken met de daaropvolgende categorie 18 -29 jaar met 132, 395 stemmen. Dat is zo'n groot verschil dat je helemaal niet tot die conclusie kan komen.

Ik weet dat jij Refn helemaal niks aan vindt maar dit is een beetje jammer en raar gewoon. Je hoeft toch helemaal jou tijd te besteden om Refn onderuit te halen? Besteed het aan iets anders alsjeblieft.

Het gaat je ook niet lukken. Jij hebt Refn Derangement Syndrome.

avatar van mikey

mikey

Fortune schreef:

Ik denk dat xgogax misschien Michael Parsons aanhaalt en zijn 5 stappen/ fases van kunstbeschouwing.. Het kan zijn dat Refn een typische fase 3 regisseur is. Anyway er bestaan wel degelijk studies hierover. De beschouwers zijn opgedeeld in 5 groepen, elke keer een nivoo hoger. Jongeren zitten normaal gesproken in fase 3. De - Whooaa cool, I dig it - fase.

avatar van Jackkie

Jackkie

Was altijd al benieuwd hoe Mark Zuckerberg toen der tijd de meest welvarende kind ter wereld werd. Deze film brengt goed naar voren hoe Facebook ontstond en hoe hij het voor mekaar gekregen heeft. Alhoewel veel mensen hem arrogant over vind komen weet hij wel een weg te vinden om een van het grootste online netwerk neer te zetten. Misschien is dit wel de sleutel tot succes. Een erg duidelijk en goeie film.