The Social Network (2010)

Drama / Biografie

geregisseerd door David Fincher
met Jesse Eisenberg, Andrew Garfield en Justin Timberlake

Herfst, 2003. Na een pijnlijke beëindiging van de relatie met zijn vriendin Erica besluit Harvard student Mark Zuckerberg zijn frustraties te uiten door erover te bloggen op zijn computer. Na een aantal drankjes krijgt hij samen met zijn kamergenoot Eduardo Saverin het geweldige idee om foto’s op internet te zetten van de vrouwelijke medestudenten en ze door te sturen naar andere universiteiten, om ze vervolgens te laten beoordelen op uiterlijk. Ondanks dat Mark hierdoor in de problemen raakt met het Harvard bestuur, is het de start van een idee dat begint in zijn studentenkamer, maar al snel een wereldwijd sociaal netwerk wordt en een revolutie in communicatie. Maar 500 miljoen vrienden en een status als de jongste miljardair ter wereld krijg je niet zonder een paar tegenstoten.

avatar van ILDIB
Prima film, alhoewel ik nul sympathy kan opbrengen voor zuckerberg, wat een lullo is dat zeg..

avatar van m1701
Toch wel een erg verrassend goeie film.
Van te voren niet veel van verwacht.
Zeker moeite waard om het een keer te kijken om het verhaal er achter te weten te komen

MichaelMovie
Een verrassend goede film met goede acteerprestaties.
Interessant om de geschiedenis van Facebook te leren kennen.
Na de film zin gekregen om informatie over de werkelijke mensen in het verhaal op te zoeken.

Melvin Udall
Strakke film. Eisenberg speelt sterk. Gaaf om te zien hoe dit ontstaan is.

avatar van Tasha27
Krachtige film waarin het ontstaan van Facebook helder wordt weergegeven, de juridische nasleep die dit met zich meebrengt en de gevolgen voor de benadeelden. Mooi acteerwerk van Jesse Eisenberg die de personage van de extreem hoogbegaafde, hyperactieve, gevoelsarme en bijna 'sociaal gestoorde' Mark Zuckerberg bijzonder goed neer weet te zetten. Ik heb grote bewondering voor iemand die een idee weet uit te werken tot een bedrijf dat inmiddels miljarden waard is en over de hele wereld bekendheid heeft. De manier waarop dit echter tot stand is gekomen en het gedrag van de oprichter ervan, Mark Zuckerberg, vind ik echter (op zijn zachts gezegd) totaal niet door de beugel kunnen. Op en top realistische film die het bekijken ervan de moeite waard is. Mijn waardering: 3,5 sterren.

avatar van Passiebloempje
De rol van de naïeve, lieve, ietwat sukkelige jongen is hem op het lijf geschreven, maar in The Social Network laat hij zien dat het ook heel anders kan.
Eisenberg als Zuckerberg; fantastisch!

avatar van The Brain
Iets weerhield mij er tijden van om naar deze film te kijken. Ik had wat stukjes gezien en het leek mij niet wat. Nu ik de film in zijn geheel heb gezien moet ik toegeven dat het een heel goed film is. Het is interessant om te zien hoe het komt dat nerds tegenwoordig ons leven beïnvloeden: zonder nerds geen nieuwe technologieën. Dan wordt dat in deze film op een soepele meeslepende manier in beeld gebracht. Succes berust naast goede ideeën op veel toevalligheden en veel geluk en dat komt sterk naar voren in deze film.

avatar van Marvinleeaday
Vond het persoonlijk allemaal en beetje verwarrend. Misschien omdat ik totaal niets met facebook heb.

avatar van arno74
Aardig drama. Begint als soort van high school movie om vervolgens over te gaan op een film over het juridisch steekspel rondom Facebook, met steeds het verhaal rondom het ontstaan ervan als achtergrond. De combinatie is aardig, maar het blijft binnen de clichés van high school movies en juridische films hangen.

Op zich interessant, al vond ik de geleidelijke overgang tussen die twee genres slordig uitgewerkt. De montage is vrij complex, maar niet vloeiend. Ook het tempo van de film was vooral aan het begin overdreven snel. De film wil qua tempo en montage teveel. Verder prima acteerwerk en een aardige sfeer.

Interessant, vooral het verhaal, en beter dan verwacht, maar of het echt zoveel prijzen en nominaties waard is? 3,25*

avatar van tbouwh
Film met een interessant onderwerp, namelijk het totstandkomen van facebook. Op een of andere manier wist deze film me niet te boeien, zoals ik wel verwacht had. Bij vlagen vind ik de film wat saai, zeker in de rechtzaak. Eisenberg speelt zijn rol goed, maar roept weinig sympathie op. Als de echte Zuckerberg ook zo is, wat is dat dan een klootzak zeg.
Andrew Garfield speelt goed ( en als enige een verstandig persoon ), maar zijn rol is niet erg interessant.
Timberlake acteert matig: laat hij het nu maar bij zingen houden.
Het verhaal is, zoals reeds gezegd, wel interessant, maar mijn echte interesse had deze film slechts bij vlagen. Dat ie dan verder prima in elkaar zit, haalt mijn waardering maar gedeeltelijk omhoog.
Een voldoende. 3*

Onderhoudende film. Die Zuckerberg is inderdaad een vreemd figuur.

avatar van Valii
Films met een biografisch tintje, ik blijf er maar mee botsen.

Vaak moet er teveel verteld worden en resulteert dat in een voortdurend opgejaagd gevoel. The Social Network weet deze valkuil helaas ook niet te omzeilen. Als er dan ook nog frequente loopjes met de feiten worden genomen, blijft er eigenlijk weinig over. Neemt niet weg dat het verder een puike productie is.

avatar van maurice74
Eindelijk gezien. Niet meer dan een onderhoudende film. Het verhaal is niet sterk genoeg om de volle 2 uren te kunnen boeien. Die Zuckerberg is een vervelende personage voor een hoofdrolspeler. Daar kreeg ik verder geen band mee. Misschien hoeft dat niet, maar toch...

Een van de beste feelgood-films die ik ooit zag. De film loopt als een trein. Er zit echt vaart in. Anders dan veel mensen vond ik de hoofdpersoon van de film die als een halve autist wordt neergezet eigenlijk best symphatiek. Lekker eigenzinnig. Ik kon me prima in hem verplaatsen.

Matig filmpje op zich dat door de hele hype rond Facebook (hoelang het al lang zichzelf heeft overtroffen want een hype zou maar iets tijdelijks zijn) hoger gewaardeerd staat als het zou moeten. Maar dat het 'waargebeurd' is (of toch in grote lijnen) doet wel hier en daar wenkbrauwen fronsen natuurlijk.

avatar van IH88
Goede film over Mark Zuckerberg en de oprichting van Facebook. Fincher zorgt ervoor dat de film nooit saai wordt door het tempo hoog te houden (soms te hoog). 4.0

avatar van aspers
Goede film, maar naar mijn idee toch een stuk overgewaardeerd! Vond m niet echt briljant, en waarschijnlijk ben ik m morgen alweer vergeten.

avatar van TornadoEF5
Eindelijk deze eens gezien. Heel mooie film die je wel meesleept - ook al heb je voorafgaand de film wel twijfels of deze zou boeien - maar al snel bleek dus dat die twijfels dus onterecht zijn.

Het karakter van Mark Zuckerberg wordt mooi uitgewerkt in deze film, en mede dankzij de sterke acteerprestaties van Jesse Eisenberg valt dat ook op. Ook de acties die Zuckerberg doet in deze film tonen dit meer dan ooit aan. Ik vind het zelf een heel mooie en intrigerende biografie, waar ook de bijpersonages zeker meer dan ooit boeien.

Buitengewoon is deze film uiteraard niet, maar het is wel een film die doet wat hij hoort te doen en bovendien ook nog eens vermaakt (al is dat onderhevig aan subjectiviteit). Qua biografie doet hij me ergens denken aan The Wolf of Wall Street, en dan vind ik deze beter, omdat deze meer serieuzer is, en ook gewoon - voor mij - beter boeit, beter uitgewerkt is (personages). Maar misschien is het een fout om die twee films te vergelijken.

Meer dan degelijke film dus, en een welverdiende 8/10.

avatar van IH88
Drop the “The”. Just “Facebook”. It’s cleaner.

Facebook is nu niet meer weg te denken uit ons dagelijks bestaan maar het is toch pas elf jaar geleden dat Mark Zuckerberg op het idee kwam om op Harvard een sociaal netwerk te lanceren. David Fincher nam de uitdaging aan om over dit moeilijk verfilmbare uitgangspunt een interessante, intrigerende film te maken. Door het scenario van Aaron Sorkin en de strakke regie van Fincher is The Social Network uiteindelijk een uitstekende film geworden.

Als ik de twee sterkste punten van The Social Network zou moeten noemen dan zijn het de dialogen en de pacing. De dialogen en monologen van Aaron Sorkin zijn grappig, serieus, sarcastisch, ironisch, spitsvondig etc. Ze hebben vaak een mix van verschillende elementen en lopen lekker. Het eerste gesprek tussen Mark en zijn Erica is hier gelijk een goed voorbeeld van. Het gesprek begint rustig met grappige, slimme one liners van beide personages. Het wordt al snel serieuzer en de verwijten rollen al snel over tafel. Erika wordt al snel kwaad en kan het niet laten om een sarcastische opmerking te maken. Dat de narcistische Mark dat niet herkend maakt het af. Natuurlijk is de editing hier perfect en spelen beide acteurs erg sterk maar het zijn de dialogen die bijblijven. Zulke gesprekken zitten er heel veel in The Social Network. Het tweede punt is de pacing. David Fincher weet ook wel dat nerds achter een computer niet al te spannend is en zorgt ervoor dat de vaart erin blijft en hij weet gemakkelijk twee uur lang de aandacht van de kijker vast te houden. Het ontstaan van Facebook wordt onderbroken door scènes van twee rechtszaken die aangespannen zijn tegen Mark Zuckerberg door Saverin en de Winklevoss broers. Een goede keuze van Fincher en de verhaallijnen lopen allemaal mooi in elkaar over.

Alle acteurs zitten erg goed in hun rol. Jesse Eisenberg is perfect als neurotische, sarcastische, narcistische einzelgänger Mark Zuckerberg. Maar ook Andrew Garfield (Eduardo Saverin), Justin Timberlake (heerlijk arrogant als Sean Parker), Armie Hammer (Gebroeders Winklevoss ), Rashida Jones en Rooney Mara zijn uitstekend. Je kan een recensie over The Social Network niet eindigen zonder de schitterende muziek van Trent Reznor te noemen. Fincher heeft na Se7en, Fight Club, The Game en Zodiac weer een home run geslagen. En dat over een stel nerds die veel achter hun computer zitten. Knap, heel knap.

HALVE TAMME.
''Drop the "The." Just "Facebook." It's cleaner.''

Goede film waarin je de oprichting van facebook te zien krijgt met
de daarbij horende vieze business spelletjes.

The Social Network (2010): Aangename verrassing die ik zeker een
tweede bezichtiging waard vind voor in de toekomst.

Drieënhalve ster van mijn kant.

avatar van rokkenjager
Blijft een geweldige film. Cinematografie, muziek en de dialogen zijn echt briljant!

De ironie van een anti-sociaal iemand die een sociaal(?) netwerk opzet. Maar misschien is dat wel veel minder ongerijmd dan dat het oppervlakkig gezien lijkt.

Feit is wel dat een in aanleg simpel idee vaak het beste is. Koppel je dat aan de juiste timing en natuurlijk uitwerking, dan kom je een heel eind. Zelf ken ik de bijvoorbeeld de broers Crébas die ooit begonnen met hun kringloopwinkel "Goedzooi" en dat veel later vertaalden naar Internet, waar ze toentertijd nauwelijks benul van hadden. Dat leidde tot Markplaats en nadat dat verkocht was aan eBay, een Quote top 500 notering. 't is maar wat je nastreeft.

avatar van SmackItUp
Tijd geleden gezien en nog maar eens opnieuw een kans gegeven.

Matige film, om 1 simpele reden: hij is gewoon saai.
Leuk als je iets met Facebook en/of Mark Zuckerberg hebt, maar voor mij valt hier weinig aan te beleven.

avatar van fatshark
Onverwacht goede film, dikke 4+ sterren.

(verwijderd)
Hier kreeg ik ineens zin in en ik snap wel weer waarom. Alleen al het interessante Facebook is een prima bodem maar ik heb ook nog eens meerdere crewleden erg hoog zitten.

Wat ik me niet eens kon herinneren was dat de soundtrack een behoorlijk positief aandeel heeft. Visueel gezien is The Social Network gewoon erg clean, iets wat de film nodig heeft en wat ik ook gewend ben van Fincher. Het oogt gewoon erg kwalitatief.

Eisenberg en Garfield zijn perfect gecast maar ook Timberlake kan echt wel wat. Vond hem een overtuigend klootzakje. Jammer dat Mara zo weinig speeltijd heeft, iets wat ook ik heb onderschat in de tussentijd.

avatar van Fisico
Ik heb helemaal niets met Facebook en zal hier wellicht één van de enigen zijn die geen profiel heeft.
Deze film was vanavond op tv en ik wou hem toch niet zomaar laten voorbij gaan. Hoewel het onderwerp me in se geen moer interesseert vond ik dit best een onderhoudende film. Ondanks het feit dat er niet zo heel veel gebeurt, heeft de film een zeker tempo. De dialogen zijn erg goed en er wordt goed geacteerd. Fincher heedt er het beste uitgehaald en dat kan alleen maar gewaardeerd worden. De film had niet mijn volledige aandacht, maar dat lag aan mij.
Het was fijn om grotendeels de reëele ontstaansgeschiedenis van Facebook te zien. Zoals steeds overal en altijd draait het om macht en geld. It's lonely at the top ...

avatar van Capablanca
Voor mij was het iets te veel dialoog. Maar ja, ik heb mijn facebook account opgezegd toen ik las dat iemand die avond spruitjes had klaargemaakt. Er stond ook een foto bij.

avatar van Shadowed
Keurige film.

Fincher weet zijn films altijd wel boeiend te maken, zo is ook deze film weer uiterst boeiend mede door het goede tempo dat erin zit. Nerds achter een computer en Facebook zijn niet mijn grootste interesses en daarom had ik mijn twijfels, maar als Fincher achter het roer staat weet ik wel een beetje dat het goed zal komen.

En dat deed hij ook, want hij levert hier een keurige dramafilm af. Jammer dat ik het niet altijd even serieus kan nemen als biografie, omdat het eigenlijk gewoon meer de neiging heeft om drama te zijn, en het karakter van Zuckerberg is soms ook wel wat overdreven, maar dat ligt aan het karakter zelf, want Eisenberg legt een erg goede prestatie af.

Vooral de gesprekken doen de film opleven, zodra de film iets anders begint te doen gaat de lijn al vrij snel naar beneden. Zo vond ik de scenes tussen Eisenberg en Mara gewoon overbodig en hadden niet gehoeven. Het valt me ook een beetje op dat de karakters weinig creativiteit kennen. We hebben allemaal weleens de 2 rijke en "keurige" broertjes, de goede vriend en de arrogante en dommige baas gezien.

Ondanks dat weet de film de gehele 2 uur boeiend te zijn, mede door het flinke tempo en goede dialogen. Vooral het begin, met het hacken, was leuk om te zien. Hoe het idee rondom Facebook is ontstaan is ook wel leuk om te zien. Dit allemaal zorgt er wel voor dat de 2 uur zo voorbij zijn.

Timberlake, Garfield, Hammer en Minghella acteren allemaal keurig en naar behoren, maar kunnen (natuurlijk) niet op tegen Eisenberg. De beste rol die ik ook tot nu toe van hem heb gezien.

avatar van stefan dias
[quote]Shadowed schreef:
Keurige film.

Het valt me ook een beetje op dat de karakters weinig creativiteit kennen. We hebben allemaal weleens de 2 rijke en "keurige" broertjes, …gezien.
/quote]

Maar die broertjes bestaan wel echt, daarom moeten ze er ook in.