• 8.611.881 stemmen

The Social Network (2010)

Drama / Biografie | 120 minuten

Releasedatum: 28 oktober 2010

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot The Social Network

"You don't get to 500 million friends without making a few enemies."

Herfst, 2003. Na een pijnlijke beëindiging van de relatie met zijn vriendin Erica besluit Harvard student Mark Zuckerberg zijn frustraties te uiten door erover te bloggen op zijn computer. Na een aantal drankjes krijgt hij samen met zijn kamergenoot Eduardo Saverin het geweldige idee om foto’s op internet te zetten van de vrouwelijke medestudenten en ze door te sturen naar andere universiteiten, om ze vervolgens te laten beoordelen op uiterlijk. Ondanks dat Mark hierdoor in de problemen raakt met het Harvard bestuur, is het de start van een idee dat begint in zijn studentenkamer, maar al snel een wereldwijd sociaal netwerk wordt en een revolutie in communicatie. Maar 500 miljoen vrienden en een status als de jongste miljardair ter wereld krijg je niet zonder een paar tegenstoten.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Christy Lee

Marylin Delpy

avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

Maandag lag Face book plat (je zag het aan al die verweesde blikken van mensen die zich ter pletter verveelden) maar yours truly vond dit de ultieme gelegenheid om The social network te bekijken. Zo was (The) Facebook toch nog aanwezig in de samenleving. Mijn bijdrage tot het welzijn van de mens. Geen dank. Graag gedaan. De film van Fincher is ontzettend onderhoudend met dank aan het script van Sorkin,, de montage van Kirk Baxter en Angus Wall (alle twee huismonteurs bij Fincher maar ook vakmensen in de business van producer tot (in het geval van Wall) video music/clip director) en de score van Trent Reznor en Atticus Ross (bv die eerste sequentie van face match is een pareltje in ritme gecreëerd door die drie elementen). Er waren nog van die momenten waardoor ik plots dacht : dit had een film van Danny Boyle kunnen zijn. Dat Sorkin en Boyle voor elkaar gemaakt waren, bewees later de film Steve Jobs. In TSN gebruikt Sorkin de flasback structuur om de spanningen tussen de personages te verklaren. Centraal staat een samenkomst van alle personages (hier de hoorzitting) en via de flashback krijgen we één bepaald conflict te zien. om een drama te tonen. Zuckerberg die een idee steelt van de tweeling, soms zelf een episode van een minuut zoals de kippen scene tot aan die knappe scene waarin Eduardo ontdekt dat hij buitenspel gezet is. Zuckerberg is in de ogen van Sorkin en Fincher een tragische figuur met Shakespeareaanse dimensies. Opgeklommen tot koning (of CEO) die zijn omgeving heeft verraden, die anderen verkeerd heeft ingeschat (de gladde Sean Parker) en steeds de pijn van afgewezen te zijn door zijn liefje nooit kon verwerken. Of zoals die briljante tagline het zegt : you don't get to make 500 million friends without making a few enemies. Meer heeft de film niet te vertellen. Geen filosofische discussies omtrent de rol van sociale media, geen maatschappelijke relevantie, geen kritische benadering. Het gaat over een persoon, niet over een instrument. En daarin is de film zeer geslaagd.

avatar van mrklm

mrklm

Mark Zuckerberg [Jesse Eisenberg], de onberekenbare CEO van Facebook, krijgt twee ernstige aanklachtenvoort de broek. Zijn voormalige beste vriend Eduardo Severin [Andrew Garfield] eist $600 miljoen wegens een afspraak dat Eduardo een belang van 30% in Facebook zou hebben. Tweelingbroers Cameron en Tyler Winklevoss [een dubbelrol voor Armie Hammer] en hun partner Divya Narenda [Max Minghella] beweren dat Zuckerberg een arbeidsovereenkomst heeft verbroken en hun idee heeft gestolen om Facebook op te zetten. In flashbacks leren we Mark Zuckerberg kennen als een student met een uiterst hoog IQ, maar een extreem laag EQ die nimmer lijkt te beseffen wie hij vertrapt om zijn plannen te verwezenlijken. Ondanks de uiterst twijfelachtige handelswijze van Zuckerberg weet Eisenberg de Facebook-oprichter toch neer te zetten als het complexe personage dat hij – zo durf ik aan te nemen – in werkelijkheid is. Timberlake blijkt een briljante keuze voor de rol van Sean Parker, het uiterst charismatische ongeleide projectiel dat Napster oprichtte en met zijn gladde praatjes Zuckerbergs vertrouwen weet te winnen. Een film die met de dag relevanter lijkt te worden. Niet te missen!

avatar van MindlessAssassin

MindlessAssassin

” Sorry! My Prada's at the cleaners! Along with my hoodie and my 'fuck you' flip-flops, you pretentious douchebag!”

Eigenlijk gebeurd er in deze film helemaal niet zo heel veel. De dingen die zijn gebeurd tijdens het maken en uitbreiden van ‘Facebook’ zijn helemaal niet zo verbijsterend. In feiten is er nooit écht plagiaat gepleegd Ja, of het voor Zuckerberg zijn morele kompas heel goed is kun je over discussiëren, maar een gestolen idee was het niet. Uiteindelijk is er ook niet echt iemand belazerd, want alle mensen die hebben gewerkt aan het maken van ‘Facebook’ staan nog steeds bekend als ‘mede-oprichters’ van het netwerk. Dus je kunt in zeker zin wel stellen, dat er eigenlijk helemaal niet zo veel gebeurd in deze film.

Er gebeurd zelfs zo weinig dat de rol van Sean Parker, is veranderd in een meer ‘schurk achtige’ type, dan hij in werkelijkheid was. Want met een beetje research, kom je al vrij snel achter het feit dat Parker, gewoon een nice-guy was die Zuckerberg alleen maar met goede intenties heeft geholpen en niemand in dat proces heeft dwarsgezeten, ook Saverin niet.

Tòch weet Fincher, er wel een nog wat vermakelijk verhaal van te maken. Ondanks dat het bron materiaal helemaal niet zo spannend is. Toch is de manier van verhaal vertelling, het geen wat deze film overeind houd. Samen met de prestatie van Eisenberg, waar hij terecht een Oscar nominatie voor kreeg. Ook Andrew Garfield, leverde hier een goede prestatie af.

avatar van Kondoro

Kondoro

“You know, you really don't need a forensics team to get to the bottom of this. If you guys were the inventors of Facebook, you'd have invented Facebook.”

Eigenlijk niet echt een boeiende film als je het mij vraagt. Ja, het is leuk om de groei en ontstaan van Facebook mee te krijgen maar, daar is dan ook meteen alles mee gezegd. De film is bij vlagen saai, en het verhaal is op veel momenten heel verwarrend als je door verschillende tijdperken reist. Toch blijft mijn interesse van het ontstaan van ‘Facebook’ wel aanwezig waardoor ik met wat meer vermogen de film kon volgen, mocht ik dat niet hebben dan heb ik waarschijnlijk een hele zware zit gehad. ‘Facebook’ is immers vaak in het nieuws voorbijgekomen de laatste jaren door hun privacy schandaal en ik ben als persoon bewuster geworden met het gebruik omtrent sociale media wat zo’n beetje allemaal in de handen van ‘Zuckerberg’ ligt. Toch is de film bij vlagen ook interessant, omdat we als kijkers een duidelijker beeld krijgen wie ‘Zuckerberg’ nou daadwerkelijk was, en hoe het nou eigenlijk is ontstaan.

Je komt er vooral achter als kijker wat voor een kwal die ‘Zuckerberg’ nou daadwerkelijk was, iets wat we allang wisten als je naar zijn foto’s kijkt maar zijn ware persoonlijkheid kwam daar toch wel echt naar boven. Het is dan ook niet raar dat een persoon als ‘Jesse Eisenberg’ deze rol mocht vervullen die ten eerste aardig op ‘Zuckerberg’ lijkt en zijn rollen zijn vaak in de trant als dit dus hij is erg goed in wat hij doet, ik hoop echter niet dat hij in het echt ook zo’n backstabber is. Voor de rest deed de cast het wel leuk maar, vond ik dat er geen echte hoogvliegers in te zien waren. Alleen ‘Andrew Garfield’ viel nog een beetje op, en dat was het ook wel.

Maar voor de rest is de film gewoon simpel, soms misschien een beetje saai? En dat komt omdat het materiaal wat vertoond wordt niet altijd even boeiend is. De opmars van ‘Facebook’ is leuk om te volgen maar, eigenlijk is het helemaal niet bijzonder. Een jongeman die als het ware een idee van zijn medestudenten heeft gebruikt en dat heeft verwerkt in een eigen website die wel aanslaat en veel successen biedt, en wat bij de anderen dan niet aanslaat. Jaloezie is daar dan snel op te merken maar, ook het duivelse wat ‘Zuckerberg’ bezit kwam goed tot zijn recht, en zo’n lief mannetje lijkt het me namelijk ook niet altijd.

Tja, dan had ik toch echt wel meer verwacht van deze film, zeker met een ‘Fincher’ aan het roer. Helaas is niet alles een meteen een succes, en deze film verloor zichzelf door er interessanter uit te zien dan hij daadwerkelijk was. Leuk om eens mee gepakt te hebben, en ik ben hem denk ik binnen de kortste keren weer vergeten.

avatar van Brabants

Brabants

The Social Network is een interessante film met een goede cast want met Jesse Eisenberg had ik wel het gevoel dat ik naar een echt verhaal aan het kijken was.