The Social Network (2010)

Drama / Biografie

geregisseerd door David Fincher
met Jesse Eisenberg, Andrew Garfield en Justin Timberlake

Herfst, 2003. Na een pijnlijke beëindiging van de relatie met zijn vriendin Erica besluit Harvard student Mark Zuckerberg zijn frustraties te uiten door erover te bloggen op zijn computer. Na een aantal drankjes krijgt hij samen met zijn kamergenoot Eduardo Saverin het geweldige idee om foto’s op internet te zetten van de vrouwelijke medestudenten en ze door te sturen naar andere universiteiten, om ze vervolgens te laten beoordelen op uiterlijk. Ondanks dat Mark hierdoor in de problemen raakt met het Harvard bestuur, is het de start van een idee dat begint in zijn studentenkamer, maar al snel een wereldwijd sociaal netwerk wordt en een revolutie in communicatie. Maar 500 miljoen vrienden en een status als de jongste miljardair ter wereld krijg je niet zonder een paar tegenstoten.

avatar van horizons
Grindhouse62 schreef:
Ik heb Whatsapp en heb voor de rest geen social media en ook nooit gehad. Dus dit soort films kan dus bij mij de revue passeren..

Denk dat je niet goed inschat waar de film over gaat.
Ook ik heb geen Facebook, Instagram e.d. maar of je dat wel of niet hebt staat dus los van de film.

Oh ja, Facebook is eigenaar van Whatsapp.

avatar van Grindhouse62
horizons schreef:

Denk dat je niet goed inschat waar de film over gaat.

Oh ja, Facebook is eigenaar van Whatsapp.
staat duidelijk vermeld in de filmomschrijving waar het over gaat. De tot stand koming van Facebook en ik had WhatsApp al voordat het op werd gekocht door Facebook

avatar van EasyRider66
Capablanca schreef:
Maar ja, ik heb mijn facebook account opgezegd toen ik las dat iemand die avond spruitjes had klaargemaakt. Er stond ook een foto bij.

Hahaha heerlijke opmerking!

avatar van des1
Leuk als je het contrast ziet tussen het nerd/etterbakje dat geportretteerd wordt in de film en dat neppige "ik wil de hele wereld met elkaar verbinden for the better" dat Suckerberg constant loopt te verkondigen. Hm, dus toch niet zo'n contrast, maar gecalculeerheid. Maar goed, ik beschouw social media, en met name Facebook, als de Doos van Pandora van tegenwoordig. Eisenberg is wel epic in de film. Film is in wezen één grote Revenge Of The Nerds.

avatar van Roger Thornhill
Een ogenschijnlijk saai gegeven ("computernerd ontwerpt populaire website") wordt in de handen van een meester-regisseur een wervelend en energiek drama met fantastische vertolkingen van de complete cast. Door deze schijnbaar op het lijf geschreven rol werd ik me ook voor het eerst bewust van Jesse Eisenberg, en elke keer als ik hem in een latere (of eerder gemaakte) film zie moet ik nog steeds even denken aan déze rol. Daarnaast ook complimenten voor Justin Timberlake als de gelikte Sean Parker, maar zoals gezegd zijn alle acteurs geweldig. De complexe vertelstructuur staat de helderheid van de plot totaal niet in de weg en houdt de film constant boeiend, waarbij knap alle gezichtspunten belicht worden. Wie The social network links laat liggen "omdat hij/zij toch geen Facebook heeft" mist wat, al was het maar omdat de film niet alleen over Facebook gaat maar ook over vriendschap, sociale status, de problemen rondom intellectueel eigendom en de verleidingen van corporate business.