Les Misérables (2012)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Muziek

geregisseerd door Tom Hooper
met Hugh Jackman, Russell Crowe en Anne Hathaway

In het Frankrijk van begin 19e eeuw wordt Jean Valjean (Hugh Jackman), een man die lang in een strafkamp heeft gezeten, voorwaardelijk vrijgelaten. Zijn verleden laat hem echter niet zomaar met rust, omdat hij wordt opgejaagd door de meedogenloze agent Javert (Russell Crowe), die hem wil oppakken wegens oplichting. Verfilming van de bekende musical.

avatar van cordiacovens
Ja dat had ik inderdaad al meegekregen, had ook al het gevoel dat dat iets zou kunnen toevoegen qua authenticiteit..dat bevestig je nu in ieder geval. Kijk uit naar de recensie!

avatar van ibendb
Ik kijk al uit naar jouw videorecensie, Drs. DAJA.

avatar van stkolaf
Wauw, ik heb de 2e stem, wat een heerlijk gevoel!

Ik heb deze film nu al gezien omdat ik op dit moment in Brisbane, Australia ben, en ik kon een voorpremiere meemaken, gelukkig als ik ben. Nu, over de film.

Acteerprestaties:
Hugh Jackman, top, maar ik denk dat iedereen dit wel verwacht. Russel Crowe, top, had niet verwacht dat hij zo goed zou passen. Anne Hathaway, wauw! I dreamed a dream, kippenvel! Een oscarnominatie voor best supporting actress is op zijn plaats (ook al zijn de oscars tegenwoordig niet echt meer representatief om serieus genomen te worden). Eddie Redmayne, super! Nooit van de jongen gehoord, maar een zeer zeer solide prestatie. Amanda Seyfried voegt niks toe. Sacha Baron Cohen en Helena Bonham Carter passen niet goed in de sfeer van de film/musical. Als ze met zijn tweeen bezig zijn, is het alsof je Sweeney Todd zit te kijken... Helaas... Nu moet ik wel even speciaal aandacht geven aan Aaron Tveit en Samantha Barks. Mijn favorieten uit de film, en samen met de rest van de rebellen geweldig!

Nu kan ik verder vrij weinig over de film zeggen. Ik ken het verhaal niet, heb nog nooit eerder een opvoering of versie van Les Miserables gezien, dus ik weet niet wat deze film beter of minder doet dan zijn voorgangers. Ik moet zeggen dat het een geweldige eerste ervaring was!

Een minpuntje; 2 songs van Russel Crowe/Javert vond ik wat te langwerpig en saai. Verder verveelt de film op geen moment, en zijn alle liederen geweldig mooi en kippenvel-opwekkend!

Ook het gebruik van live-opnames werkt erg goed. Sommige mooie lange, ononderbroken shots. En op de een of andere manier vond ik alle extreme close-ups heel mooi, en waren veel scenes erg mooi geschoten. Ik heb meerdere malen met open mond toegekeken. Ik kan niet zo goed zeggen waarom, maar geloof me, mooi spul.

Hoogtepunten van de film zijn Hathaways momenten en de momenten met de rebellen, zeker als ze in grote koren zingen.
Dieptepunten van de film zijn de scenes met SBC en HBC en de liefdesrelatie van Cozette en Maius, zwakjes neergezet.

Al met al een ruime 4 sterren, en ik ben nog helemaal in de ban van de film, dus dan kom ik uit op, net 4,5 (op het randje)

BBC
Anne Hathaway is toch ook een ontzettend veelzijdige en toegewijde actrice zeg.. Ongelofelijk. Ik kijk er erg naar uit!

avatar van AGE-411
eppo349 schreef:
Als je Russel Crowe hoort zingen, hadden ze misschien beter mij kunnen vragen (ik kan ook niet zingen).

Weetje: Crowe heeft een tijdje in een rockbandje gezongen.

avatar van Drs. DAJA
En is bovendien gewoon professioneel zanger die al eerder musicals heeft gedaan en albums op z'n naam heeft staan.

avatar van AGE-411
Ratings: 8.2/10 from 9,984 users

Klinkt (voorlopig) wel goed

Een klassieker is geboren

(of beter gezegd: herboren).

Wow. Tijdloos.

En dan te bedenken dat ik bij Moulin Rouge halverwege ben weggelopen omdat ik niet van musicals hou. Ik dacht bij het begin dan ook, oh nee... een musical.

Maar wát een film, na enkele minuten was ik wel gewend aan de musicalstijl. De film is gewoon top.

Waanzinnige soundtrack, liedjes met geweldige teksten, diepgaande dialogen (gezongen nog wel!), meeslepend verhaal, geweldige camerawerk en decor, custuums, verzorgd tot in de details, en prachtige acteerprestatie. Ook van de jongere spelers die ik me echt nooit in zo´n rol had voorgesteld.

Waar blijven de Oscars?

avatar van arno74
Net op tijd gezien om in mijn top 2012 op te nemen (wat mij betreft op een gedeelde eerste plaats, met Amour). En een eervolle 4de plaats op mijn top 10 aller tijden.

avatar van Drs. DAJA
Les Misérables heeft een plek gekregen in de Film Top 10 2012 van Midnight Movie Review. Voor de video van de top 10 special kun je hier klikken.

avatar van mrwhite
Worden alle dialogen gezongen of.......?

avatar van martijn011
Ik ben absoluut geen fan van musicals, maar alle hoge scores doen me toch twijfelen of ik niet moet gaan..

avatar van TragieStar.*
mrwhite schreef:
Worden alle dialogen gezongen of.......?

Ben ik ook wel benieuwd naar.

De gewone musical had veel meer nummers, terwijl dat bij deze verfilming een heel stuk minder is. Dus ik denk niet dat heel de film uit zang bestaat.

ALLES wordt gezongen

martijn011 schreef:

Gewoon gaan, ik hou er ook helemaal niet van, maar deze film heeft toch wat,

avatar van mrwhite
arno74 schreef:
ALLES wordt gezongen

Pfff mijn enthousiasme om deze film te zien is al wat gezakt ! Ik heb nu éénmaal een hekel aan films waar alle dialogen gezongen worden

Ik zal even afwachten wat de rest er hier van vind.

IMDb (8,2 / 14585)

14.500 mensen vinden het een film van meer dan 4 sterren....

Bedenk dat ik bij Moulin Rouge ben weggelopen! En toch vind ik deze geweldig.

avatar van Nicolage Rico
Ziet er sterk uit, deze (11e?) verfilming van Les Misérables. Het lijkt er zowaar op dat Anne Hathaway een goede rol neerzet.

Jammer dat alle dialogen worden, maar ik laat me verrassen.

Nicolage Rico schreef:
Jammer dat alle dialogen worden.
Gezongen bedoel je? Maar wat wil je anders in een musical ?

avatar van Drs. DAJA
Nee hoor, dat vrijwel alles gezongen wordt is juist briljant. In een film als Tommy werkt het mijn inziens veel beter en maakt het van de slappe verhaaltje-liedje-verhaaltje constructie, die zelden echt werkt, een constructie die te vergelijken is met die van de opera. Alleen wordt het dan een pop-opera of een rock-opera.

Ik denk dat die algehele moderne aversie tegen musical vooral te maken heeft met de constante switch tussen een normale vertelvorm en het liedje. Zoiets kan je namelijk best uit de concentratie van de film halen. Een film lang alleen maar muziek kan veel beter werken.

Goede cast prachtig verhaal maar waarom moet er in godsnaam weer worden in gezongen , echt jammer. Ze kunnen toch dit verhaal wel verfilmen zonder de vreselijke liedjes...

avatar van Drs. DAJA
Dat is al 10 keer gebeurt, nu doen ze het wel met liedjes.

avatar van Hell's Kitchen
Vraag:
Bevat het nummer ABC café/ Red and Black in deze film ook het nummer: Do you hear the people sing? Ik zie het namelijk niet op de tracklist staan.
Ik weet dat het nummer te horen is in de Epilogue, maar het zou jammer zijn als ze de solo van Enjolras hebben weggelaten.

neo (crew)
Ai, Ik hoop niet dat dit zo vervelend wordt als Les Parapluies de Cherbourg. Al lijkt mij dat een verhaal als dat van Les Miserables op het drama vlak een stuk meer te bieden zal hebben. We zullen zien.

avatar van Nicolage Rico
soom schreef:
Gezongen bedoel je? Maar wat wil je anders in een musical ?

Zoveel musicals zijn er relatief niet dat alle dialogen gezongen worden.

Ik zie liever dat er ook ruimte is voor een sprekende wijze, maar wie weet pakt het bij deze film goed uit - wat ik eigenlijk ook wel verwacht.

stinissen schreef:

Vreselijke liedjes? Je moet eerst de film zien om ze vreselijk te vinden, of bestaat er geen goede muziek?

De liedjes in deze film leveren een behoorlijk indrukwekkend spektakel op, je moet niet aan Mary Poppins denken of zo... De soundtrack is geweldig.

Deze musical is toch heel anders dan alle andere musicals, heeft weinig te maken met de typische doorsnee musical.

Hell's Kitchen schreef:
Vraag:

Maak je geen zorgen, zit erin

Voor wie het willen weten, of voor wie het niets zegt, openingslied is :Look Down. Vond ik zelf de meest indrukwekkende.

avatar van soom
Ja, alweer de zoveelste keer dat ik probeer iets te schrijven.
Ik kan de juiste woorden maar met moeite vinden, en dat wil wat zeggen, aangezien ik achter de computer (of toch ervoor?) zit, en aan het typen ben.

Ik heb hem nu genoeg laten bezinken, na gisteren helemaal ingepakt te zijn, als een mummie. Hugh Jackman, Anne Hathaway, Amanda Seyfried, Russell Crowe: Wauw. Ik vond het mooi, wat ik hen hoorde en zag doen. Eddie Redmayne en Samantha Barks waren eigenlijk een ietsje miscast, vond ik. Ik had liever Nick Jonas en Lea Michele gezien in hun rollen. Waarmee ik wel wil benadrukken dat Eddie en Samantha niet slecht waren, maar ik had gewoon net iets liever Nick en Lea willen zien. Want ik ben verliefd geworden op de manier waarop Nick gestalte geeft aan Marius Pontmercy, na hem gezien te hebben tijdens de live uitvoering van Les Miserables in Londen (ter ere van het 25-jarig jubileum). En Lea vind ik gewoon leuk, dus ik had graag gezien dat zij die rol speelde. Eddie en Samantha zijn in elk geval niet mijn favoriete Marius en Eponine, hoe goed ze het ook doen.

Daarentegen vind ik Cosette wel geweldig. Amanda liet al een paar keer zien dat ze wel redelijk kan zingen, in Dear John en natuurlijk het karaoke zingen in Mamma Mia, maar in Les Miserables kom je er niet met doen alsof je in een rokerige bar staat met een microfoon voor je, dus moest zij stevig aan de bak (denk ik). Het resultaat is er in elk geval wel naar. Prachtig breekbaar. Meer musicalrollen graag. Misschien is het een idee om haar Ellen te laten spelen in de volgende Mackintosh productie! Want ja, ik wil er niet omheen draaien: Les Miserables mag dan het meest meeslepend zijn, de meest fantastische musical allertijden heten, als de moeder aller musicals bejubeld worden, voor mij persoonlijk is Miss Saigon oneindig veel interessanter. Het verhaal van Kim treft me dieper dan wat dan ook, omdat ik Aziatisch blijf, diep van binnen. Ik hoop dan ook dat die musical, na het succes van deze film (mag toch al een succes heten, met 60 miljoen bezoekers), er zal komen. Want ik voel nu al een diepe verbondenheid met Kim... En ik heb dan ook minimaal 2 keer genoten van Na Young Yeon's vertolking van Kim. Daarom, nogmaals, hoop ik dat ik dit toch wel mag meemaken, dat Miss Saigon ooit verfilmd gaat worden.

Terug naar Les Miserables: De krachtige liedjes pakken je echt zo vast dat ze je niet meer loslaten. Nooit meer. Er zit een ongelooflijke emotie in, die je echt wel moet oppikken. Kan niet anders.

Het mooist van alles vond ik toch wel Javert, verrassend genoeg wellicht dat ik niet voor Jean Valjean kies, hoe mooi die ook is. Maar ik genoot meer van Javert. Een prachtige rol met zoveel diepe lagen, waarover ik nogal nadacht en nadenk. Ik blijf speciaal aan één moment denken. Javert staat stil bij het lichaam van Gavroche, die niet ouder kan zijn dan een jaar of 9, hooguit 10. En hij speld zijn penning? Embleem? op de borst van deze, veel te jong, gestorven revolutionair. Javert is erop uit om de revolutie te stoppen, en dit gebaar geeft in elk geval aan dat het hem niet koud laat dat Gavroche sterft. En wellicht, heel misschien, dacht hij, terwijl hij dit filmde, zelfs wel aan zijn eigen kind, zijn oudste zoon.

5*, en een top 10 plaatsje. Ik vond het allemaal echt geweldig. Prachtig, zeker weten. En nog een speciale vermelding voor het liedje On my Own. Dit hoorde ik het meest namelijk. Voor het eerst gezongen door Katie's Joey Potter, toen ik nog niet de achtergronden van dit liedje kende: Daarna recenter door Lea Michele in Glee, en toen ik hoorde dat dit kwam, begon ik te luisteren naar Lea Salonga (zij deed ook een uitvoering van On my Own, als ik me tenminste niet vergis), en ik meen dat ik Samantha Barks ook al gehoord heb. 5 (6) Keer gehoord dus: Dit nummer is dan ook het bekendst voor mij.

Les Miserables is prachtig. Klaar en over. En ik ga 'm echt nog eens zien, na de premiere van 10 januari. Kan nu al niet wachten.

avatar van Drs. DAJA
Oi oi oi soom, kijk dat je een Jonas-brothers crush hebt kan ik nog begrijpen maar Nick Jonas heeft tijdens het 25th Anniversary concert juist bewezen acteertechnisch noch vocaaltechnisch deze rol aan te kunnen. Het was een eentonige boze blik waarbij de enige varatie in emotie een opluchting was bij iedere hoge noot die hij gehaald had. Geen enkele nuancering in intonatie. Sterker zelfs hij maakte van intonatie eentonatie...

En als je daar dan Eddie Redmayne tegenover zet... Dit is voor het eerst dat ik het liefdesverhaal uit deze musical geloof! Zijn acteervermogen is waanzinnig en misschien is hij wel de meest getalenteerde zanger van de cast. Slechts de eerste zin, zonder enkele muzikale begeleiding, van 'Empty Chairs at Empty Tables' is voor mij al genoeg om kippenvel te krijgen. Ik snap niet dat hij als een miscast aanvoelt, juist met Nick Jonas in het achterhoofd!

avatar van soom
Ik kan er niets aan doen, moet het even zeggen. Ik vind jou echt zo grappig he, in al de droge commentaren die ik in je stukjes lees en hoor.

Tja. ik weet niet, nadat ik Nick gezien heb, kom maar moeilijk los van de gedachte dat hij toch misschien wat beter had gepast dan Eddie Redmayne, vooral tijdens de eerste keer dat ik 'm zag, gister dus. Maar misschien, dat ik bij een volgende keer juist wel ga vinden dat Eddie Redmayne goed past in het geheel. Nu was ik ook nog niet echt volledig overtuigd van zijn zangkunsten, mag ik wel eerlijk zeggen, maar vond hem op momenten wel goed (Cosette en hij waren samen wel overtuigend, ja).