The Lone Ranger (2013)

Avontuur / Western

geregisseerd door Gore Verbinski
met Armie Hammer, Johnny Depp en William Fichtner

John Reid (Armie Hammer) is een man van de wet die zich heeft omgevormd tot The Lone Ranger, de gemaskerde legende van rechtvaardigheid. Samen met zijn Indiaanse compagnon Tonto (Johnny Depp) bestrijdt hij hebzucht en corruptie. Beide onwaarschijnlijke helden zullen ook met elkaar moeten leren samenwerken.

avatar van Arapaho85
Deze film krijgt van mij de eer om(tot hiertoe) mijn eerste meest slechtste score te krijgen op moviemeter.nl.

Een half sterretje gaat naar de mooie (western-) landschappen in deze film en de verwijzingen naar westernklassiekers zoals C'era una Volta il West (1968) en The Searchers (1956).
Dat zelfde half sterretje gaat ook naar Armie Hammer die mij ondanks alles toch wel wist te overtuigen als “the Lone Ranger”, laat ons zeggen dan meer een antiheld versie.

Maar dan…
De film ziet er uit als een heerlijke appel, een blinkende mooie appel. Maar wanneer je er dan in bijt merk je dat hij rot, bedorven, beschimmeld en vol zit met wormen .
Om te beginnen wisten de makers duidelijk niet waar ze nu heen wilden gaan met hun film.
De film is op sommige momenten best hard, iemand meer of minder doodschieten daar kijkt men niet naar.. er vloeit best wel wat bloed. Maar aan de andere kant bevat deze film dan de meest kinderlijke, achterlijke humor die ik zelden in een western zag, bijvoorbeeld Depp die dan een kooi over zijn kop zet want hij is bang voor de kat of dat stomme witte paard dat blijkbaar kan vliegen.
Verder heb ik ook de indruk dat de makers enorm veel dingen in één film wilde stopen. Je hebt western actie met treinen, de indianen onderdrukking, de indianen afslachting, liefdesdrama, goud of zilver zoeken, achtervolgingen te paard in het mooie ‘monument valley’. Best wel interessante dingen maar dan moet je daar wel een goed verhaal omheen bouwen. “Moest dat dan?” hoor ik ze dan zeggen.
Ik miste ook het gevoel van avontuur en er is nochtans potentie, die rangers die op zoek zijn naar de bende van Cavendish dat had spannend kunnen zijn. Nu rijden ze gewoon en beetje rond en worden ze doodgeschoten… Die berg die lijkt op het hoofd van een indiaan, daar had toch meer gedaan mee kunnen worden “Moest dat dan?” hoor ik de makers weer zeggen.
en dan Johnny Depp… tja, ik vind zijn versie van Tonto een verschrikkelijke indianen karikatuur, dat de Native Americans hier niet mee konden lachen begrijp ik volkomen. triestig ik ga hier niet veel meer over zeggen.
Deze film zorgt ervoor dat ik nu wel benieuwd ben naar wie de echte lone ranger nu eigenlijk is en waarom die nu presies net als zorro en masker draagt, want in deze film geraakte ik er niet wijs uit.
Hierbij doe ik beroep op Brix en mr rumson
ik zie jullie op het western forum

avatar van Roger Thornhill
Als ik allereerst alle (vage) herinneringen aan de vroegere "echte" Lone Ranger uit mijn hoofd zet, me daarna voorneem om me af te sluiten voor alle mogelijke vergelijkingen met de Pirates-franchise (niet moeilijk want daar was ik toch al geen bijzonder grote fan van) en me tenslotte wapen met zeer lage verwachtingen... dan blijkt dit een grappige en onderhoudende roller-coaster te zijn met een Armie Hammer die me aanzienlijk beter bevalt dan in The man from U.N.C.L.E. (vermoedelijk omdat hij als John Reid een stuk meer te doen had en aanzienlijk meer dialoog kreeg), Johnny Depp die soms uiterst melig is maar soms ook een verrassend randje aan zijn Comanche geeft, en een enorme hoeveelheid actiestunts waarvan de grote meerderheid spectaculair en zeer vermakelijk is, vooral wanneer er één of meerdere treinen bij betrokken zijn. De bijrolacteurs zijn soms nauwelijks herkenbaar achter hun baarden, verminkingen of protheses, en als ik zeg dat de film op ongeveer twee-derde van z'n speelduur enigszins inkakte zal daar vermoedelijk niemand aanstoot aan nemen, maar als geheel heb ik me hier toch best mee vermaakt. Wel in een leunstoel overigens met glas en snack onder handbereik, niet in de bioscoop, dat zou toch een beetje te veel eer voor deze film zijn geweest. De verwijzingen naar Shane, John Ford, The good the bad and the ugly en vooral Once upon a time in the West leiden vooral af.

Ondanks de lengte van de film was deze m.i. best onderhoudend. Mooie beelden uit de VS en redelijke grappen. Ik heb me erbij neergelegd dat Johnny Depp op zijn manier de Indiaan neer zet, maar het mag wat minder "over the top". Vond de muziek in het laatste gedeelte van de film een stijlbreuk en jammer.

avatar van W.V.
Door de redelijk negatieve kritieken die er op deze film werden afgegeven ten tijde dat de film uitkwam heb ik de film lang gemeden, tot vorige week toen deze werd vertoond op tv. Laat ik beginnen met wat mij opviel en wat ik niet leuk aan de film vond. Allereerst de rol die Depp neerzet, een herhaling van zijn rol uit Pirates. Natuurlijk hoeft hij de rol ook niet zo neer te zetten zoals ooit Jay Silverheels deed in de serie en de films, maar een andere benadering en presentatie als deze was zeker op zijn plaats geweest, nu maakte hij van deze rol een karikatuur.
De vele verschillende verhaallijnen, treinroof, bevrijden van gevangenen, niet nakomen van verdragen met indianen, telegraaf en spoorwegbouw, zelfs de onvermijdelijke puriteinen die met de bijbel in de hand het kwaad bestrijden, dit alles maakt dat de film te lang wordt en sommige dingen niet goed worden uitgewerkt, bijvoorbeeld, de alcoholistische ranger blijkt de broers al uit hun jeugd te kennen, maar het hoe en waarom hij hen verraad blijft onbesproken.
De rol van Hammer, hij maakt van de Lone Ranger meer een soort stuntelende antiheld, vond ik wat irritant, maar dat kan aan mij liggen. Er is naar mijn inzicht te weinig met de rol van Bonham Carter gedaan, jammer want de momenten die zij had waren zeer onderhoudend.
De actie was zo af en toe niet des westerns, jammer, dat gezwaai aan touwen e.d. bij een rijdende trein vond ik allemaal wat te veel van het goede.
De rol van Pepper, leek wel op een imitatie van de officier in Zorro, zeer irritant
Valt er dan nog wel wat positiefs te melden over deze film, jawel, alleereerst de landschappen, subliem en even waande ik mij in Once upon a time of the Searchers.
De muziek, zeer goed, hierboven beschreef Thornhill dat de verwijzingen naar andere westerns hem afleiden, ik had juist het tegenovergestelde, ik vond dat wel grapig. Inderdaad waren er verwijzingen naar GBU en Once upon a time, Shane, Searchers, Liberty Valance, Little Big Man en ook Zorro en Wild Bunch, vond ik niet storend.
Wilkinson en Fichtner zetten beide een goede schurkenrol neer, de rest van die schurken bende vond ik meer beeldvulling.
Hierboven schreef ik dat de actie wat over de top was, maar kende ook goede momenten, zoals het neerschieten van de Rangers in het ravijn, kort en fel, zoals het in een western hoort.
De verhaaltrant, Tonto die als overgebleven relikwie meereist met een kermis in de crisisjaren en dan het verhaal vertelt, kon mij wel bekoren.
Achteraf gezien heb ik mij wel vermaakt bij deze film, het is niet eentje welke ik snel weer ga kijken, maar een slechte film is het ook niet.

avatar van Rosicky
Veel minder slecht dan ik dacht. Buiten de razend oninteressante plot, het irritante gestuntel van Depp en de waanzinnig lange speelduur valt er genoeg te genieten. Van de ontelbare knipoogjes naar western-klassiekers tot de gedurfde ondertoon over de manier waarop de USA met indianen omging. Een aantal randpersonages werkt ook behoorlijk goed, zoals dat van Bonham-Carter. Zo krijgen we steeds een glimp van wat met een kleiner budget en met een goede regisseur achter de camera best een hele goede western had kunnen zijn. Maar wie een beetje zijn best doet, vindt onder die dikke klodder Disney-saus nog best iets van een aardige film.

avatar van Night's Watch
The Lone Ranger eindelijk herzien, de eerste kijkbeurt de film maar half half bekeken. Van de vier sterren die ik had staan heb ik er een halve afgehaald, het is een vermakelijk film maar echt goed wordt het nergens helaas.

Het enorme budget voor de film speelt een grote rol in de vermakelijkheid, alles en iedereen zien er prima uit. Armie Hammer en Johnny Depp spelen goed, vooral met Depp als indiaan heb ik mij vermaakt. '
Het verhaal/plot is niet interessant om tweeënhalf uur te vullen. De acteurs, de aankleding, mooie beelden en bij vlagen leuke humor compenseert dit echter redelijk. Er zal echter niet snel nog een herziening volgen.

avatar van soom
John is heul leuk, Tonto is fabuleuzer dan de, inmiddels teveel uitgegraasde Jack 'Savvy' Sparrow (maar waar ik toch heen ga, waarom?). Iets hier was toch wel aandoenlijk. Het dendert door zonder ooit vervelend te worden, met een uitmuntende cast en even zoveel plezier. Heerlijke grapjes, mooi verhaal. Ik houd van de Johnny die ik hier zag. Het is misschien ergens wat Jack achtig, maar hij wordt door Armie goed op zijn plaats gehouden. Dat maakt het mooi. De tegenstelling in beide heren.

avatar van Elchapo
Gisteravond maar evens op on demand gekeken zonder al te hoge verwachtingen.wat ik te zien kreeg was een lekkere wegkijkfilm met een geweldige depp en een leuke bonham carter.goed verhaal,mooie landscape shots en leuke grappen.....4 stars.

avatar van Toontje G
Aardige film, typisch Depp, met wat humor en actie genoeg.

Best aardig. Had hem al heel heel heel lang liggen, maar steeds een reden om hem toch niet te kiezen.
Hij viel best mee. Eerlijk gezegd vind ik de rol van Depp wel meevallen en de vergelijking met Sparrow is wat mij betreft minimaal.
Wat als hij deze film nou eerder dan de Piraten had gemaakt?
Geen hoogvlieger, maar vind het wel verbazend dat hij is geflopt. Er zijn mindere van dit soort films die wel een vervolg hebben gekregen.
Misschien omdat er toch te veel doden etc voor een Disney in zitten? Omdat de film best een half uurtje korter mag? Omdat the Lone ranger zelf een best wel een doetje is? Of omdat de film tegen het einde aan iets ontspoort ( goede woordkeuze ) ...geen idee, maar wij hebben ons ondanks dit alles toch vermaakt.

avatar van Shadowed
Leuk.

Toch wel een hele grote meevaller uiteindelijk, alleen proef ik uiteindelijk niet al te veel Disney. In dat opzicht, op een aantal scenes na natuurlijk, heeft deze film best een eigen smoel. Het is ook wel jammer, want de stukken waar Disney te proeven is leuker zijn.

Depp mag nog een keer zo'n gek type spelen en dat doet hij wederom weer prima. Zo goed als onherkenbaar eigenlijk maar toch heel herkenbaar tegelijk. Hammer is ook best een leuke toevoeging en weet zijn karakter best charme te geven. Ook de bijpersonages zoals Bonham Carter en Pepper zijn geslaagd.

Visueel is er weinig op aan te merken. Hier en daar is de CGI opeens wat houterig maar dat duurt meestal hooguit 2 seconden voordat de actie weer helemaal mooi is. De actie is vaak ook gewoon mooi en het budget is er zeker in terug te herkennen.

Alhoewel de nodige clichés niet gemeden worden vervelen de 150 minuten nergens. Alles is best mooi vormgegeven, de actie is luchtig, genoeg humor om het vermakelijk te houden en de drama is nergens al te dik of te saai aangezet. En gelukkig maar. Want de film heeft het best nodig.

Waar de film punten laat liggen is vooral het middenstuk. Nergens saai, maar het voelt niet echt aan als een Disney film en meer als een echte actiefilm of western met komedie elementen. Verbinski slaagt er niet in het magische sfeertje vast te houden na de opening met het ventje op de kermis.

De sfeer keert eigenlijk pas volledig terug in de allerlaatste slotfase. De treinachtervolging en het stuk dat daarvoor komt met de uitreiking van dat horloge. Dat was een geweldig stukje dat de waardering ook echt even naarboven tilde qua stem. Heerlijke actie die nergens verveelt en het sfeertje dat dan ook echt heerst.

Vlotte film die lang duurt, maar niet verveelt.

avatar van Boneka
Arapaho85 schreef:

Maar dan…
Hierbij doe ik beroep op Brix en mr rumson
ik zie jullie op het western forum

Je kijkt teveel met een serieuze bril op. Het is gewoon een aaneenschakeling van leuke momenten met alles erop en eraan uit het verleden. Gewoon geinig gemaakt. Niks mis mee toch?

avatar van Boneka
Had deze film lang links laten liggen, want hij was zo slecht zoals een van deze reviewers hierboven. Maar niets is minder waar. Het is gewoon een hele leuke amusante westernfilm geworden, met een vette knipoog die soms over de top ging vooral op het laatst, maar ach heb ik uitstekend vermaakt. The Lone Ranger is eigenlijk een grote notendop van alle films die je al eens een keer hebt gezien. Zelfs het paard deed me even denken aan Hidalgo. In die film zaten trouwens wel wat trekjes in The Lone Ranger. Vond Hidalgo beter, maar The Lone Ranger is gewoon leuk gemaakt. Vooral ook heel erg mooi. Prachtige landschappen, mooie kleuren, prima soundtrack alleen de special effects vond ik soms wat goedkoop uitzien. Vooral op het laatst was het budget kennelijk op. Maar het verhaal loopt heel aardig en zit verder goed in elkaar. Vond Johnny Depp wel degelijk geslaagd als Indiaan, leuk gemaakt vond alleen de rol van de Lone Ranger wat minder. Armie Hammer heet ie, nou dat kon wel wat beter. Vond m wat stijfjes. De rest van de cast deed het best aardig.

The Lone Ranger is een western met een lekkere knipoog, ziet er heerlijk uit, loopt lekker door, heeft een prima soundstrack en laat in een mooie notendop zo'n beetje de hele geschiedenis zien, met een lekkere knipoog!

Film 4.0
Beeld 4.5