• 15.855 nieuwsartikelen
  • 178.554 films
  • 12.249 series
  • 34.035 seizoenen
  • 648.290 acteurs
  • 199.157 gebruikers
  • 9.381.558 stemmen
Avatar
 
banner banner

Django Unchained (2012)

Western / Actie | 165 minuten
4,01 5.217 stemmen

Genre: Western / Actie

Speelduur: 165 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Quentin Tarantino

Met onder meer: Jamie Foxx, Christoph Waltz en Leonardo DiCaprio

IMDb beoordeling: 8,5 (1.861.572)

Gesproken taal: Engels, Frans en Duits

Releasedatum: 17 januari 2013

Plot Django Unchained

"Life, liberty, and the pursuit of vengeance."

Jackson, Mississippi. Het is de 19de eeuw en slavenhandel is volop aan de gang in Amerika. Twee geliefden, Django en Broomhilda, worden onder deze gruwelijke omstandigheden uit elkaar gedreven en verkocht aan verschillende eigenaren. Terwijl Broomhilda haar nieuwe situatie leefbaar probeert te maken wordt Django ondertussen bevrijd door een eigenaardige premiejager, genaamd Dr. King Schultz. Deze ziet wel potentie in Django en besluit hem onder zijn vleugels te nemen en hem de fijne kneepjes van het vak bij te brengen. Samen gaan ze op zoek naar Broomhilda.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Django Freeman

Dr. King Schultz

Calvin J. Candie

Broomhilda von Shaft

Butch Pooch / Ace Speck

Mr. Stonesipher

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Wouter

Wouter

  • 18720 berichten
  • 3085 stemmen

pos schreef:

(quote)

Hehe echt het is me in de film helemaal niet opgevallen. Ook een compliment dan voor Dhr. Jackson. En let wel met 4 liefhebbers zitten kijken waarvan na afloop niemand wist te vertellen waar hij nou in de film opdook.

Sorry, maar ik kan die liefhebbers dan niet serieus nemen...


avatar van Dh PING

Dh PING

  • 304 berichten
  • 0 stemmen

Het is inderdaad wel heel bizar dat die 'liefhebbers' Jackson niet opmerkte. Toen ik een van de eerste trailers zag (waar maar 1 shot in zit van hem) herkende ik hem al meteen.


avatar van Iron Maiden

Iron Maiden

  • 2651 berichten
  • 7067 stemmen

Je moet wel scheel zijn om Jackson niet op te merken, hij heeft makkelijk een kwartier aan screentime en is zeker niet onherkenbaar.


avatar van Thorak

Thorak

  • 6354 berichten
  • 1888 stemmen

pos schreef:
Het kan trouwens aan mij liggen maar heb ik Samuel Jackson gemist in de film ?
Hoe kun je de film 4.0* geven en dan deze vraag stellen?? Dan kun je mij niet meer wijsmaken dát je de film gezien hebt! Samuel L. Jackson komt er nou niet bepaald even een keer snel in voor ofzo, maar heeft toch een aanzienlijke rol! Aan het eind gewoon ook als 'zichzelf'.


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Al die negers lijken op elkaar joh .


avatar van Stu-Pot

Stu-Pot

  • 3491 berichten
  • 1189 stemmen

Lijken ze dus toch allemaal op elkaar.


avatar van Thorak

Thorak

  • 6354 berichten
  • 1888 stemmen

mr. Prizzi schreef:

Blanke regisseurs kunnen feitelijk dit soort films niet maken, vooral als zo vaak het woord ''nigger'' uitgesproken wordt door blanke acteurs.

Want alleen negers mogen "nigger" zeggen? Als het zo'n beladen woord is, waarom roepen dan bijna alle negers "nigger" tegen elkaar (en zelfs tegen blanken)?? Wat een vreselijk wan-argument zeg.


avatar van YouDrunkGoHome

YouDrunkGoHome

  • 401 berichten
  • 635 stemmen

Wouter schreef:

(quote)

Sorry, maar ik kan die liefhebbers dan niet serieus nemen...

Zelfs al waren ze blind, hadden ze het nog moeten horen.


avatar van mrwhite

mrwhite

  • 1521 berichten
  • 3499 stemmen

Thorak schreef:

(quote)
Want alleen negers mogen "nigger" zeggen? Als het zo'n beladen woord is, waarom roepen dan bijna alle negers "nigger" tegen elkaar (en zelfs tegen blanken)?? Wat een vreselijk wan-argument zeg.

Als een blanke dat zegt is het een verwijt en anders niet dat is al altijd zo geweest in de zwarte gemeenschap en dat komt door wat er in het verleden is gebeurd. Maar onder elkaar wordt dat gebruikt in alle opzichten al is het een beetje anders bvb nigga wordt goedgekeurd maar het woord nigger is ook in de zwarte gemeenschap een verwijt.


avatar van Jatoq

Jatoq

  • 12 berichten
  • 20 stemmen

Lekker filmpje, geen last gehad van de lange speelduur.

Maar die acteerprestaties van Quentin Tarantino zijn om te janken...


avatar van mock turtle

mock turtle

  • 594 berichten
  • 610 stemmen

Mooi lang epos. Een erg complete film


avatar van BBarbie

BBarbie

  • 12893 berichten
  • 7675 stemmen

Wouter schreef:

Lariekoek.Alsof er geen westerns gemaakt zijn die zich voor de burgeroorlog afspelen. Zegt The Alamo je iets? Dat was 1836.

Wees gerust. Vanaf Stage Coach (1939) heb ik in de loop van zo’n zestig jaar het merendeel van de John Wayne films minstens een keer gezien, inclusief diens niet erg geslaagde poging om zichzelf te regisseren in de wel erg patriotische The Alamo (1960), een film over de Texaanse onafhankelijkheidsstrijd. Geen geweldige film en geen western en bij IMDb terecht geklasseerd met “action, adventure, drama”.

Een échte western speelt zich af ná de Amerikaanse Burgeroorlog tot (globaal) het begin van de Eerste Wereldoorlog. En hij speelt zich af in het “Wilde Westen”, d.i. het gebied ten westen van de Mississippi River, vandaar de naam “western”. Dat “wilde westen” heeft nooit slavernij gekend.

Wouter schreef:

En dat er weinig westernfilms gemaakt zijn waarin slavernij een rol speelt wil toch niet zeggen dat hij dat niet hoeft te doen?

Niet zo verwonderlijk natuurlijk dat daarover weinig films gemaakt zijn, want historisch gezien kun je de entiteiten western en slavernij niet met elkaar verbinden.


avatar van JacoBaco

JacoBaco

  • 10573 berichten
  • 2407 stemmen

Heeft Quentin Tarantino een extra acteerlesje gekregen of is hij echt boos? Ik hoop dat laatste.

YouTube - Quentin Tarantino Gets Angry In Interview for Django and Fights Back - 11 January 2013


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Je word ook gek van die vraagstelling natuurlijk en gewoon hele domme vragen. Snap zijn irritatie wel. Hij heeft dan net niet de cool om gewoon geen commentaar te geven, vooral als ze dan aanhouden.


avatar van Ramon K

Ramon K

  • 13575 berichten
  • 0 stemmen

Ik heb dat stuk interview gezien, en hij werd (terecht) kwaad omdat ie voor de miljoenste keer in de afgelopen 20 jaar moest gaan uitleggen hoe hij dacht over filmgeweld en de impact op de maatschappij. Tarantino vond dat de interviewer en de kijkers maar moesten gaan googlen omdat ie zijn standpunten als tig keer vermeld had in interviews; nu was 't tijd om zijn film te promoten! Daarna werd 't interview weer gezellig/normaal hoor.


avatar van JacoBaco

JacoBaco

  • 10573 berichten
  • 2407 stemmen

Ja, heel irritant ventje die interviewer. Hij gaat er echt te lang over door en zit te pushen.

Hier het volledige fragment. YouTube - Quentin Tarantino Angry Interview: I'm Shutting Your Butt Down'

Daarna wordt inderdaad weer vriendschappelijk.


avatar van Dh PING

Dh PING

  • 304 berichten
  • 0 stemmen

JacoBaco schreef:

Ja, heel irritant ventje die interviewer. Hij gaat er echt te lang over door en zit te pushen.

Hier het volledige fragment. YouTube - Quentin Tarantino Angry Interview: I'm Shutting Your Butt Down'

Daarna wordt inderdaad weer vriendschappelijk.

Tarantino is wat dat betreft toch een van mijn helden.

Je gaat te ver - -> nu ophouden


avatar van Thorak

Thorak

  • 6354 berichten
  • 1888 stemmen

mrwhite schreef:

(quote)

Als een blanke dat zegt is het een verwijt en anders niet dat is al altijd zo geweest in de zwarte gemeenschap en dat komt door wat er in het verleden is gebeurd. Maar onder elkaar wordt dat gebruikt in alle opzichten al is het een beetje anders bvb nigga wordt goedgekeurd maar het woord nigger is ook in de zwarte gemeenschap een verwijt.

Wat een onzin, "nigga" en "nigger" is exact het zelfde, alleen anders uitgesproken, net als de jeugd van tegenwoordig hier in Nederland alles op zijn Antilliaans of Marokkaans uit speekt "omdat dat stoer is" en "gangster". Oftewel; gewoon slecht taalgebruik. In het beste geval zou je het als dialect kunnen zien, maar desalniettemin exact het zelfde!

Of zoals veel religieuzen in Amerika roepen "Oh my gosh!" in plaats van "Oh my god!", in het kader van 'ook al bedoelen we het zelfde, we zeggen iets anders!'.

Nog zo een: "chips!" in plaats van "shit!".

Daar is een woord voor: hypocriet!



avatar van Dh PING

Dh PING

  • 304 berichten
  • 0 stemmen

JacoBaco schreef:

Hier nog twee keer een geïrriteerde Tarantino.

YouTube - Tarantino Slaps a Cameraman

YouTube - Quentin Tarantino argues with Some Dumb Bitch

Haha, dat zijn inderdaad geniale filmpjes.

Vooral die laatste


avatar van axel1966

axel1966

  • 30 berichten
  • 22 stemmen

Jatoq schreef:

Lekker filmpje, geen last gehad van de lange speelduur.

Maar die acteerprestaties van Quentin Tarantino zijn om te janken...

Helemaal mee eens!

Maar die van hitchcock ook!


avatar van Jesper187

Jesper187

  • 6434 berichten
  • 2462 stemmen

axel1966 schreef:

Helemaal mee eens!

Maar die van hitchcock ook!

Met je dikke pens door 't beeld lopen heet nog geen acteren..


avatar van Geno

Geno

  • 303 berichten
  • 225 stemmen

Het is hoe dan ook een film die je, als je er voor wilt gaan zitten (maar je niet wilt laten meeslepen in een vet opgelegd politiek-moreel-correct standpunt) toch meevoert. Ten eerste door het Western-achtige; de bravoure van Dr. King Schultz. Een erudiete meesterschutter als premiejager. Zijn onderkoeldheid werkt aanstekelijk. Christoph Waltz zet dat zeer overtuigend neer.

De behandeling van slaven laat je niet onberoerd in deze film...; anders dat in de oudere Westerns waar Indianen heerlijk bij bosjes werden neergemaaid, terwijl er geen kip naar kraaide. De tijden van vrijblijvendheid zijn voorbij.

Alle scenes zijn stuk voor stuk uitgedacht en tot in de detail uitgewerkt. Er gaat geen kop van man en paard afgeschoten worden, zonder dat daar een vertraagde kluit uitspuitend bloed in geuren en kleuren van wordt voorgeschoteld. Dat shockeffect dat is er, zondermeer. Maar aan het eind van de film waar zo ongeveer alles en iedereen elkaar beschiet krijg je er genoeg van; níets wordt aan de verbeelding overgelaten.

De keuze van de muziek is wel te respecteren, maar wat mij betreft af en toe zelfs hinderlijk; zit ik nu ineens naar een reclameblok te kijken of is dit die film nog?... ; bij wijze van spreken. Vooral omdat het muzikale idioom van rap e.a. songs volledig eigentijds is, en dus een volstrekt anachronistische werking heeft. Alhoewel, bij Jim Croce (I got a name) sloeg het wel even in! Kortom, niet continu irritatie-opwekkend.

Het verhaal zelf heeft weinig of geen diepgang, maar de ernst van de situatie maakt het enigszins inhoudelijk. En.... er wordt behoorlijk goed geacteerd! Het is zelfs een film om te bewaren om misschien nog eens terug te zien. Maar niet te snel. Voor nu even: liever 10 Indianen in de lucht, dan één neger op het land.


avatar van axel1966

axel1966

  • 30 berichten
  • 22 stemmen

Beste dutchtuga

Heb je recensie gelezen,ik vind deze nergens op slaan, kijk je kunt een film niet de jouwe vinden

maar zoveel kritiek verdient deze film echt niet! En over het acteerwerk van Christoph

Walz kritiek en alleen maar kritiek,zeer onterecht voor deze Super acteur!

Heb ook even jouw Top 10 films gezien, Sorry hoor maar! Halloween op 2 en The Texas chain saw massacre op 7 en die vind je wel goed? Maar ja ieder zijn smaak, toch!!

Gelukkig hebben net als ik veel mensen echt genoten van deze Super Film!!


avatar van Ramon K

Ramon K

  • 13575 berichten
  • 0 stemmen

Maar niemand van de hoogstemmers die denkt "hé, die verhaallijn zit nogal onlogisch in elkaar'?


avatar van dutchtuga

dutchtuga

  • 16970 berichten
  • 4101 stemmen

axel1966 schreef:

(quote)

Beste dutchtuga

Heb je recensie gelezen,ik vind deze nergens op slaan, kijk je kunt een film niet de jouwe vinden

maar zoveel kritiek verdient deze film echt niet! En over het acteerwerk van Christoph

Walz kritiek en alleen maar kritiek,zeer onterecht voor deze Super acteur!

Heb ook even jouw Top 10 films gezien, Sorry hoor maar! Halloween op 2 en The Texas chain saw massacre op 7 en die vind je wel goed? Maar ja ieder zijn smaak, toch!!

Gelukkig hebben net als ik veel mensen echt genoten van deze Super Film!!

Ja, dat zijn allebei films die een geheel genre hebben getekend en grote navolging hebben gekregen. Django Unchained is een slap aftreksel van de betere spaghetti-western en kent een bijzonder slecht script.


avatar van Ramon K

Ramon K

  • 13575 berichten
  • 0 stemmen

De behandeling van slaven laat je niet onberoerd in deze film...; anders dat in de oudere Westerns waar Indianen heerlijk bij bosjes werden neergemaaid, terwijl er geen kip die ernaar kraaide. De tijden van vrijblijvendheid zijn voorbij.

Sorry dat ik Mandingo (1975!!!) er weer ingooi, maar dat is een film waarin vechtnegers tot de dood vechten (en stukken vlees van elkaar afbijten), waarin slaven levend gekookt worden in een ketel, gebrand worden als vluchteling, dienstmeisjes afgeragd en verkracht worden, kinderslaafjes de hele nacht onder vieze blanke voeten moeten liggen 'om voetkwaaltjes te genezen' etc....

En vergeleken met Addio Zio Tom (1971) is DU bijna The Sound of Music.

Het is niet zo dat Tarantino nu in 2013 even het wiel uitvindt....


avatar van Fortune

Fortune

  • 4317 berichten
  • 2774 stemmen

Ligt er maar net aan hoeveel waarde je hecht aan een verhaallijn.

Met de verhaallijn is weinig mis verder behalve de voorspelbaarheid dan en een aantal onlogische handelingen.


avatar van Ramon K

Ramon K

  • 13575 berichten
  • 0 stemmen

Met de verhaallijn is weinig mis verder behalve de voorspelbaarheid dan en een aantal onlogische handelingen.

De hele basis van de twee laatste uren klopt niet. Dat is nogal wat.


avatar van Fortune

Fortune

  • 4317 berichten
  • 2774 stemmen

Is toch gewoon lineair van a naar z wat ik persoonlijk behoorlijk saai vind. Het is een beetje gemakzuchtig en heeft onlogische elementen.