Wreck-It Ralph (2012)

Animatie / Komedie

geregisseerd door Rich Moore
met de stemmen van John C. Reilly, Jack McBrayer en Jane Lynch

'Wreck-it Ralph' is de slechterik in een arcade game, maar zou graag net zo geliefd zijn als de perfecte 'Fix-It Felix': de held uit het spel. Wanneer de kans zich voordoet, stapt hij stiekem over naar het schietspel Hero's Duty om daar een medaille te winnen. Hiermee denkt hij ook een gerespecteerde held te kunnen worden, maar het loopt allemaal verkeerd. Ralph moet vluchten en komt terecht in het kleurrijke racespel Sugar Rush. Hier ontmoet hij de levendige Vanellope von Schweetz, een "storing" in het spel. Onbedoeld heeft Ralph echter een virus meegenomen dat de hele arcadewereld bedreigt. Zal het beide outcasts lukken de game te redden en tegelijk hun dromen te verwezenlijken?

avatar van Kondoro0614
Wreck-It Ralph

Disney maakt naar mijn mening altijd wel leuke films. Wreck-It Ralph was daar 1 van en ik heb erg van deze animatie film genoten. Als de 'kwaaddeling' in een videospel word hij niet geliefd in zijn eigen land. Hij gaat op verkenning uit en komt zo achter allemaal dingen. Even later mogen de meesten hem toch en is het 1 grote familie lijkt het wel.. Ik vond het verhaal erg leuk en het concept kon ik ook heel erg waarderen. Dus een erg leuke animatie film voor jong en oud. De karakters waren ook leuk bedacht en de film loopt lekker op zijn rolletjes.

avatar van Imperial Figure
Ja het blijft voor mij een zeer vermakelijke film en dan ook puur omdat het een soort van hommage naar retro videogames is.
Maar de film word gewoon stukken minder zodra ralph in Sugar Rush terecht komt.
Toch blijft de tweede helft nog prima te pruimen, al komt het gewoon te cliché over met daarbij een vrij irritante Vanellope.
Desondanks de minpunten houd ik het bij 3,5 ster.

avatar van ILDIB
wat een heerlijke film. slim gemaakt ook. niet te sentimenteel maar precies goed.

avatar van RuudC
Had heel leuk kunnen zijn. Gamen doe ik al jaren nauwelijks meer, terwijl ik twintig jaar geleden van het meeste wel op de hoogte was. Bij het zien van die oude arcadehallen, verwacht je vooral een feest van herkenning. Sommige herkende ik wel, maar ik had vooral het idee dat de meeste karakters ergens op gebaseerd waren. Gelukkig krijg je dan nog wel een geinig verhaal voorgeschoteld dat soms nog best leuke ideeën heeft. Als je heel basaal naar deze prent kijkt, is het erg veilig gedaan.

Ik kan nog steeds niet echt goed naar dit soort animaties kijken. Ik kan het maar moeilijk mooi vinden. Wreck-It Ralph vermaakt in elk geval wel. Erg diep zijn de personages weer eens niet, maar het geschapen wereldje is goed bedacht. Er zijn alleen zoveel toffe games vroeger uitgebracht, dat het jammer is dat het merendeel zich afspeelt in het tandglazuurbrekende candy crushwereldje. Wreck-It Ralph is daarbij het zoveelste verhaal over een antiheld die uiteindelijk wel goed kan doen. Er zitten twee twists in het verhaal die ik niet 1-2-3 zag aankomen en dat maakt veel goed. Toch had het allemaal wel wat meer badass mogen zijn. Er had wel meer uit andere games gebruikt mogen worden. Daar had je de liefhebbers van het eerste half uur flink mee kunnen pleasen.

avatar van Decec
Een goede animatie/avontuur/komedie/familie film...
Mooi verhaal...
Uitstekend mooi gemaakte animatie...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van TheLionKingFan
Wreck-It Ralph krijgt een vervolg in 2016!

avatar van nadrin
Top film. Grappig met heel veel verwijzingen naar games van mijn jeugd.

avatar van Metalfist
Up, Up, Down, Down, Left, Right, Left, Right, B, A, Start

We zijn de laatste jaren wel wat verwend met nostalgische films rond games. Een tijd geleden kwam Pixels nog op de markt, maar het was Disney met Wreck-It-Ralph die de eerste stap zette. Een film die al langer op mijn verlanglijstje stond, maar het was er nog steeds niet van gekomen om hier eens voor te gaan zitten. Gelukkig bracht een recente televisie-uitzending de oplossing en ging ik me met volle goesting nog eens onderdompelen in de wondere wereld der arcades.

Alleen zonde dan ook dat Wreck-It-Ralph uiteindelijk wat teleur stelt. Het begin is overduidelijk het beste aan de hele film. Veel knipoogjes naar de meest uiteenlopende games (de Street Fighter personages, All your base are belong to us uit Zero Wing, Aerith Lives uit Final Fantasy VII, ...) die het voor liefhebber erg leuk maken om te zien. Halverwege wordt er echter verhuisd naar Sugar Rush (een karting game die nogal dicht bij Mario Kart aanleunt) en dan blijkt het vet wel wat van de soep te zijn. De knipogen verdwijnen en een ietwat simpel plotje rond King Candy en Vanellope komt in de plaats. Zonde eigenlijk, want daarmee verliest de film voor een groot deel ook zijn concept. Vanaf dan zakt de film dan ook als een kaartenhuisje in een storm in elkaar en is het afwachten of Disney niet te diep gaat vallen. Gelukkig is er hier en daar nog wel een opflakkering (de beruchte Konami code onder andere), maar het blijkt te weinig te zijn om de film te redden.

Veel bekend volk dat hier komt opdraven. John C. Reilly heeft zo'n enorm herkenbare stem dat het moeilijk is om hem los van zijn persoon te zien, maar hij is een goede keuze voor Ralph. De combinatie met Sarah Silverman, al moet ik daarbij wel zeggen dat ik sowieso een zwak heb voor haar, is goed en zorgt nog wel voor wat amusante scènes. Wat ik daarjuist zei over Reilly geldt ook voor Jane Lynch, maar die valt jammer genoeg compleet door de mand als Calhoun. Leuke rolletjes nog voor Alan Tudyk als King Candy en Ed O'Neill als Mr. Litwak. Visueel nog wel degelijk trouwens. Ook hier een paar leuke visuele dingetjes (de houterige bewegingen van de Nicelanders was een leuke touch) die het geheel nog wel kijkbaar maken.

Mjah, moet zeggen dat ik hier toch wel meer van verwachtte. Ik blijf Disney de moeite vinden, maar hier slaan ze toch wat de bal mis. En dan te zeggen dat het allemaal zo mooi begon... Het vervolg zou al in de maak zijn blijkbaar, maar het zou mooi zijn als er terug wat meer gehopt wordt door de verschillende arcade klassiekers.

Nipte 3*

avatar van n00r
david33-2 schreef:
Ik HAAT popmuziek en dan vooral die klote top 40!

Dit snap ik niet helemaal?

avatar van horned_reaper
david33-2 schreef:
Ik HAAT popmuziek en dan vooral die klote top 40!

Je reactie slaat ook echt helemaal nergens op. Ik ben ook fan van progressieve underground muziek. Maar deze muziek is toch fantastisch. En zelfs als je er niets aan vind, dan doet dat echt 0 afbreuk aan een enorm leuke film!

horned_reaper schreef:

Nou bij mij wordt de film er wel letterlijk door gesloopt. Bij jouw blijkbaar niet.
En nee die pop of nog erger top 40 bagger vind ik echt helemaal niks, en al helemaal in een film.
Ik vind in het geval je het koopt en zeker voor de prijs die gevraagd wordt zelf wel moeten kunnen bepalen of en welke muziek je hoort en hoe hard, wat denken zie zakkenvullers van Hollywood wel niet?

avatar van Brabants
Deze computeranimatie is een kleurrijk schouwspel wat op alle fronten garant staat als een zeer geslaagde film voor jong en oud. Alle details van diverse video games zijn geweldig om te zien waarbij sommige nostalgie pur sang. De stemmen kloppen, de animatie is sterk, de humor zeer geslaagd en het verhaal zeer onderhoudend.

Goeie film waarin een personage van een computerspelletje genoeg heeft van zijn rol als de bad-guy. Een origineel gegeven dat ook zeker leuk uitgewerkt is. Vooral de eerste helft, hierna blijft de film wel vermakelijk maar is het verhaal wat meer standaard. Kleurrijk, fantasievol en avontuurlijk.

avatar van rcuppen79
52e avondvullende animatiefilm van Disney en niet bepaald één van haar meest memorabele.

De film speelt deels in op de nostalgie van oude computerspelletjes, voornamelijk Arcadespellen: de speelautomaten in snackbars, speelhallen of andere vermaakscentra. Wreck-It Ralph is geen bestaand computerspel, maar heeft duidelijk zijn invloeden in spelletjes als “Donkey Kong” en “Super Mario Bros”. Het gegeven van een wereld achter de computerspelletjes is een bijzonder originele vondst, maar helaas doet Disney te weinig met dit gegeven. Na een sterk begin, zakt de film halverwege in elkaar en helaas komt het daarna niet meer goed. De scènes is Sugar Rush zijn langdradig en naar het einde toe wordt het allemaal een tikkeltje voorspelbaar.

De animatie is prima, maar haalt niet het niveau van eerdere 3D Disney-films als Tangled. Met name het hoofdpersonage Wreck-It Ralph vond ik bijzonder matig geanimeerd, mede door zijn enorme postuur maar met babyface. De stem van John C. Reilly is het helaas ook net niet. Een acteur als John Goodman was een betere keuze geweest, maar omdat Wreck-It Ralph qua postuur wel erg veel weg heeft van het personage Sulley uit Monsters, Inc. is hier waarschijnlijk bewust van afgeweken. De stemmencast is in deze film veelal teleurstellend. De stem van comédienne Sarah Silverman werkt al snel op de zenuwen, dankzij haar hyperactieve karakter Vanellope. De enige die positief opvalt is Alan Tudyk als de schurk King Candy. Zijn karakter lijkt echter verdacht veel op de Mad Hatter uit Alice In Wonderland.

Nergens voelt de film ook echt aan als een Disney-film en had Wreck-It Ralph misschien beter gepast in het oeuvre van Pixar. Wellicht dat de film dan ook een meer volwassenere aanpak had gekregen. De stijl van Disney werkt in dit geval tegen, waardoor Wreck-It Ralph in mijn ogen één van de mindere Disney-films van de afgelopen jaren is geworden. Leuk voor een keer gezien te hebben, maar mijn persoonlijke voorkeur ligt toch meer bij de sprookjesachtige Disney-films als Belle en het Beest, Aladdin, Doornroosje en meer recentelijk Tangled en Frozen.

Redelijke film. Heb wel eens betere animatiefilms gezien. Vindt niet alle 'poppetjes' erg leuk.

avatar van Gerlof1378
Ja ik zeg het deze Disney film is erg leuk en mooi gemaakt, echt een ode film aan vooral oude games van vroeger wat ik wel cool vond ik zeg kijken deze movie

Een leuke Pixar met een verrassende insteek (i.e. hoe gaat het eraan toe in een spel). Karakters zijn goed uitgewerkt (met inhoud), graphics zijn super en ook de moraal is (zoals steeds) weer aanwezig, net als de plotwending, de prinses, … Een typische Pixarfilm dus zonder dat het als een verplicht nummer aanvoelt. M.a.w. een Pixarfilm zoals geen ander... en tegelijkertijd ook wel!

avatar van umbra
Verrassend goed, uiterst vermakelijk.

avatar van Henry Spencer
Aardig gedaan. Goed gevonden. Enkele keren echt grappig

avatar van IH88
“What's going on in this candy-coated heart of darkness?”

Leuk. Wreck It Ralph is weer een sterke animatiefilm uit de stal van Disney, en na een rustig begin komt de film pas echt los als Ralph terecht komt in de wereld van Sugar Rush. De animatie ziet er geweldig uit, er zit actie in, humor, wat sentiment, en de band tussen Ralph en Vanellope is erg sterk uitgewerkt. Reilly en Silverman zijn geweldig als stemacteurs. Er is een kleurrijk scala aan personages en subplotjes, maar Ralph en Vanellope vormen wel het hart van de film.

avatar van jippie2010
Origineel en verfrissend.
De film begon sterk (en nostalgisch!),
maar verloor toch halverwege zijn kracht.
Tempo ging omlaag en de echte humor bleef uit.
Maar richting de ontknoping kwam de swung er weer in.
Al met al prima van genoten! *3,5

avatar van jippie2010
TheLionKingFan schreef:
Wreck-It Ralph krijgt een vervolg in 2016!

Nou..... maak er maar eind 2018 van... maar over een aantal weken is het zover

avatar van Fisico
Recentelijk Ralph breaks the internet gezien in de zalen, dus mocht deze ook niet ontbreken. Ik vond deze eerste film toch net wat minder dan het tweede deel. Weliswaar wel knap gemaakt en met de nodige creativiteit in elkaar geknutseld. Erg nostalgisch ook met de arcadegames die je vandaag de dag nog kan aanschouwen in de lunaparken op de kermissen. Fijn ook om al die slechteriken in een soort rehab-reünie bij elkaar te zien. Sterk begin van de film met onder meer de uitdieping van het karakter Ralph.

Ongeveer halfweg zakt de film wat in elkaar en de gehele Sugar rush wereld kon me gestolen worden. Letterlijk te zoet en te sentimenteel. Naar het einde toe kwam de film terug naar een hoger niveau. Grafisch zag het er ok uit en zoals gezegd werd ook de boodschap duidelijk weergegeven. Bij momenten uiteraard super voorspelbaar. Al bij al zeker van genoten, maar zeker geen onvergetelijke animatiefilm. Gewoon degelijk.

avatar van KOKUSMAKREEL
Ik hou wel van animatie maar deze kon me de broek op een één of andere manier gewoon niet echt bollen

avatar van mrklm
Disney slaagt erop nieuw in een formule te bedenken die voor zowel ouders als kinderen aantrekkelijk is. Wreck-It-Ralph [John C Reilly] is een karakter uit een Arcade Game dat mij meteen deed denken aan een kruising tussen Donkey Kong [1981] en Rampage [1986]. De held van het spel is 'Fix-It-Felix' [Jack McBrayer] die als taak heeft de vernielingen die Ralph aanricht te repareren. Ralph is zijn rol als slechterik echter beu en snakt naar het respect en de vriendschap die hij als held zou kunnen krijgen. Wanneer hij uit verveling een bezoek brengt aan de wereld van het racespel 'Sugar Rush', raakt hij bevriend met Vanellope [Sarah Silverman], een racer die net als hij een buitenbeentje is. Zouden de twee elkaar kunnen helpen?

Een grappige formule vol verwijzingen naar arcade games die bij ouders waarschijnlijk verborgen herinneringen oproept (hoe kon ik Tapper [1983] vergeten zijn? John C Reilly en Silverman zijn uitstekend gecast en de film heeft een positieve boodschap zonder ooit belerend te zijn. Het is jammer dat het verhaal in het laatste half uur wat uit de bocht vliegt (sic!), maar er valt meer dan genoeg te genieten.