Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Ralph Breaks the Internet (2018)

Alternatieve titel: Wreck-It Ralph 2

Animatie / Komedie

geregisseerd door Phil Johnston en Rich Moore
met de stemmen van John C. Reilly, Sarah Silverman en Jane Lynch

Ralph en zijn beste vriendin Vanellope reizen naar het wereldwijde web om Vanellopes game Sugar Rush te redden. Tijdens hun zoektocht naar een game-onderdeel komen ze steeds verder in digitale problemen - er zit niks anders op dan te vertrouwen op de hulp van de internetbewoners. Zo helpen Yesss, hoofd-algoritme en drijvende kracht achter de trendy website BuzzTube, en Shank, een spijkerharde racer uit het online-racespel Slachtrace, hen door het woeste wereldwijde web te loodsen.

avatar van schenkowiets
Erg goed verzonnen en leuk !

avatar van arno74
Wat een aangename verrassing! Van het eerste deel was ik niet onder de indruk, dat was wel leuk voor kinderen maar als volwassene vond ik het toch een stuk minder, ook zaten er in dat deel relatief weinig verwijzingen naar games uit de jaren '80 waar het immers om ging.

Maar dit tweede deel is veel meer in evenwicht en heeft genoeg te bieden voor volwassenen, ook wordt het internet heel fraai en breed weergegeven. En ook qua verhaal weet het steeds met een wending te verrassen. De humor vond ik ook erg geslaagd, waarbij Disney de zelfspot zeker niet uit de weg gaat. Inhoudelijk ook wel goed dat het aandacht schenkt aan de mindere kanten van het internet, zoals de comments van haters.

Zo'n rijk verhaal, met veel verwijzingen, humor, verrassingen, wendingen en emotie had ik zeker niet verwacht! Dit is beslist een van de betere Amerikaanse animaties van de laatste tijd. Erg leuk. 4*

arno74 schreef:

Grappig want ik had precies het omgekeerde: deze film viel me tegen omdat ik het een echte kinderfilm vond (met slechts een bepaalde moraal als diepgang) maar toen ik daarna Wreck-It Ralph (2012) - MovieMeter.nl op TV zag was ik diep onder de indruk van de filosofische inhoud van dat oorspronkelijke deel in de vorm van een soort zoektocht naar het goede waarnaar we zouden moeten streven. Niet alleen volwassenen maar zelfs Socrates zou hebben kunnen genieten van dat eerste deel.

avatar van WB
WB
Toch ook weer een leuke film. Net als in deel één vind ik het toch mooi hoe ze dit concept bedenken en uitwerken, met het internet, de pop-ups, eBay, zoekmachines, nieuwe karakters, etc. Een feest der herkenning en erg sterk uitgewerkt. Tegen het eind verslapt de film ietwat en verliest het zijn kracht, maar ik heb genoten.

avatar van thunderball
Nadat ik eerst een paar weken geleden de originele Wreck-It Ralph op TV had gezien en die onverwacht erg leuk bleek, ben ik twee weken geleden deze op mijn vrije middag in Antwerpen gaan zien.

Helaas bleek hij nagesynchroniseerd te zijn, had liever de originele versie gehad.

Tja, viel toch wat tegen na het voor mij veel vlottere eerste deel.

Op zich zaten er vele geinige en grappig gevonden stukjes in, met leuke knipogen naar het internet, ik noem een Ebay, pop-up reclames, virussen etc., maar als geheel vond ik het niet lekker lopen, te fragmentarisch en ietwat te langdradig. Zeker het hele race gedeelte duurde mij wat te lang.

Verder bleek de leukste scene uit de trailer er niet in te zitten, maar dat werd dan weer tijdens de aftiteling goed gemaakt, wat niet weg neemt dat, door het dan pas te tonen, dit dan de eigenlijke film niet perse beter maakt.

Blijf ook tot de laatste seconde zitten, want op het einde komt er nog wat!

Kortom: redelijk , maar stukken minder dan ik er van verwachtte.

Een vijf, ofwel 2,5 ster.

avatar van Koerok
Prima vervolg. Buitengewoon inventief met al die verwijzingen.

Goed vervolg op het goede eerste deel!

avatar van DBTim
De verwijzingen zijn erg leuk, maar het leuke van het eerste deel is er wel af. Schiet voor mij op bepaalde momenten uit de bocht. Bijv. bij het zingen. Al met al vrij aardig maar deel 1 heeft mijn voorkeur!

avatar van Thomas83
Een vervolg dat van mij op zich niet zo had gehoeven, maar de eerste film was best leuk, dus hoop je op vergelijkbaar vermaak. Dat is deze film ook wel, maar het stoort toch een beetje hoe gefabriceerd het allemaal voelt. Een film volledig gebouwd op popculturele herkenning. Ook iets wat we al wel veel vaker hebben gezien de laatste jaren. Regelmatig best leuke grappen over het internet, maar als kritiek blijft het erg braaf en oppervlakkig allemaal. Alleen die scène met de Disneyprinsessen steekt er bovenuit. Dat was leuk en een startsein voor een iets betere film.

Tot het slotstuk na dan, dat zoals alle actie in de film ongeïnspireerd en alleen maar rumoerig is. Vanellope die haar vleugels uit wil slaan vormt, hoe standaard ook, wel een geslaagde emotionele leidraad voor de film, maar de schrijvers weten er geen boeiend verhaal om te bouwen. En echt interessant zijn de personages niet. Wat zou er van de saaie Ralph overblijven zonder de stem van Reilly? De weer onvermijdelijke reclame en zelfpromotie blijft ook wel vervelend. En van mij had er wel een krap half uurtje af gemogen. 2.0*.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Als je een Oscarnominatie wil kan je best een animatie draaien (vooral bij een grote filmmaatschappij), dan kan je zelfs met bagger in de prijzen vallen. Na het zeer teleurstellende Incredibles 2 was ook Ralph breaks the internet één van de kandidaten om in de prijzen te vallen. En net als bij Incredibles 2 was ook de Ralph sequel er één met weinig inspiratie, geen verhaal en totaal geen charme in een film die het vooral moet hebben van een hoop slechte gags met hier en daar een glimlach.

avatar van Macmanus
Dalende lijn.

Kon mij herinneren dat ik deel 1 wel geinig vond. Maar dit sloeg nergens op. Irriteerde mij gigantisch aan de twee hoofdrollen. Irritante Ralph. Ze gaan naar het internet en werkelijk elke mogelijke grap die echt leuk kan zijn durfde Disney niet te maken. Porno is kennelijk niet te vinden op het internet De hoeveelheid merken kriebelde een beetje ook. Niet dat je er omheen kan verder maar dan kiezen ze weer niet voor Youtube. Zal wel rechten ding zijn ofzo. Maar waarom kies je dan niet veel meer voor een fantasie internet wereld. Nu is het allemaal zo halfbakken.

Puur techniek nog steeds heel knap. Die mensen kunnen er zeker genoeg van. Maar qua boeiend design is het weer 10x niks. Die wereld van Gal Gadot ook. Tsja...een haai die uit het riool komt.

Het scoort. Gun de paycheck verder wel voor Silverman en Reilly. Hopelijk dat ze daardoor leuker dingen kunnen maken...

2 sterren.

avatar van Rodger
Leuke film... en past in zeker in deze tijd ...
3.0 ***

avatar van Night owl
Geweldig! Geniaal verzonnen en super leuk uitgebeeld! Vond 'm minstens even leuk als de eerste.

avatar van mrklm
Slim vervolg op Wreck-It-Ralph waarin de Arcade Game-karakters Wreck-It-Ralph [John C Reilly] en Vanellope [Sarah Silverman] zich noodgedwongen begeven in de voor hun totaal onbekende wereld van WiFi en Internet. De reden? Zij veroorzaakten een fout in het spel waardoor de besturing niet meer werkt. De eigenaar van de Arcade Hall verklaart het spel defect en dat betekent normaal gesproken het einde van 'Sugar Rush'... totdat blijkt dat iemand op eBay een passend stuur te koop heeft aangeboden! Maar daarvoor moeten Ralph en Vanellope het Internet op en proberen hun weg te vinden in deze chaotische en voor hun (aanvankelijk totaal) onbegrijpelijke wereld.

Het basisplot is feitelijk niet meer dan een excuus om de film vol te stoppen met allerlei grappen over het Internet, maar iedere Internetgebruiker zal zich kunnen herkennen in de moeizame tocht vol verleidingen die Ralph en Vanellope maken. Zo is er de search-engine die tot vervelens toe probeert te raden wat je zoekt en uit het niets verschijnende pop-ups die je gek maken met allerlei holle, doch verleidelijke slogans. Een ontmoeting met Disney-prinsessen onderstreept dat op het Internet (bijna) niets is wat het lijkt en leidt tot één van de leukste scènes wanneer we deze vrouwelijke ideaalbeelden in casual wear (en vooral casual mode) zien. Herkenbaar voor jong en oud en bijzonder vermakelijk en opnieuw eindigend met een positieve boodschap.

avatar van predator
Leuke film met allerlei verwijzingen. Star wars, prinsessen, King King, Fortnite alles komt langs. Helaas is het Disney erg aanwezig, hierdoor geen topfilm maar zeker leuk voor een familieuitje.

Ik heb mij prima vermaakt

avatar van IH88
“Aw, come on! Princesses and cartoon characters? Barf!”

Leuk. Ralph Breaks the Internet is een grappig, hartverwarmend en vlot vervolg op de eerste Wreck-It Ralph film, en Ralph en Vanellope komen deze keer terecht in het internet. Met alle gevolgen van dien. De gevaren van sociale media, de zucht naar bekendheid, de haatzaaierij, maar ook alle positieve kanten van het internet komen langs.

De vriendschap tussen Ralph en Vanellope vormt nog steeds het hart van de film, en C. Reilly en Silverman zijn fantastisch op elkaar ingespeeld. Maar ook Gadot, Henson en Lynch zijn sterk op dreef, en de racescene tussen Shank en Vanellope/Ralph is een spectaculair hoogtepunt. Net zoals de prinsessenscene waarin alle Disney prinsessen samenkomen. Grappig en origineel gedaan, en het is een scene die laat zien hoe gedetailleerd de makers te werk zijn gegaan.

Aardige film waarin de personages van een arcadespel aangesloten worden op het internet. Verhaaltechnisch een prima tweede deel. De hele visualisatie van het internet is leuk en mooi gedaan en weet hier en daar inventief uit de hoek te komen. De opzichtige en typische Disney boodschap die tijdens het tweede gedeelte zijn intrede doet had wat mij betreft achterwege mogen blijven. Van de stemmencast vond ik Sarah Silverman het beste.

avatar van Banjo
Leuk voor de jongere kijker maar alles wat hier in zit heb ik al vaker gezien.
Niks nieuws Een herhaling van stappen zo zie ik het.

2 sterren

avatar van Banjo
Night owl schreef:

Nou geniaal verzonnen... alles wat in deze film zat heb ik al veel eerder gezien.
Maar mooi dat je zo genoten hebt.

avatar van Antonev
Typische vervolgfilm die nog deels profiteert van het succes van z’n voorganger, maar niet in de buurt komt van dat niveau.

Ondanks dat ik me redelijk heb vermaakt, voelde het toch allemaal redelijk karig aan. Het verhaal mist originaliteit, de nieuwe personages zijn maar matig geslaagd en de film moet het daarnaast hebben van wat geestige oneliners en kleine grapjes. De personages van Ralph en Penelope bieden daarnaast weinig nieuws.

Al met al had het slechter gekund.

avatar van Mandarijnen
best wel matig geschreven.
love yourself op een shirt vibe

avatar van PEN15
Van medio jaren tachtig tot begin jaren negentig was ik verzot op computerspelletjes, dusdanig dat ik zou gaan denken dat ik er aan verslaafd was. Ik had nooit verwacht dat het op een gegeven moment allemaal zou ophouden. Al sinds Playstation vond ik het geen fluit meer aan en in de jaren daarna tot aan nu is er amper iets gemaakt dat mijn interesse langer dan een paar tellen kan vasthouden. En dan heb ik het nog maar over gepubliceerde screenshots van aangekondigde 'games'.

Dan is het toch leuk als er nog films worden gemaakt met knipogen naar die video games-tijd die me zo bekend is. Die figuurtjes, systemen en tijdsgeest is allemaal heerlijk om terug te zien. Nadat ik me al eerder lelijk had bezeerd aan die eerste Wreck-it Ralph, die goed uit de startblokken kwam en over wat aardige 8-bits referenties beschikte, maar dan halverwege een kleutermeisjesfilm werd, heb ik de ingekorte Cinemasins versie maar bekeken. Als ik al dat loftrompettergeschal hier hoor, dan blijf ik toch wel een beetje benieuwd of er nog wat leuke terugblikken in verwerkt zitten.

Nou, het lijkt me duidelijk dat ze nadrukkelijk zijn gaan voortborduren op de laatste helft van de vorige Wreck-it Ralph en niet op de video games referenties, want waarom zit dat racend ukkie er nou verdorie-nog-an-toe weer in, ze hadden haar toch ook weg kunnen laten en nieuwe personages verzinnen, dus hoezo vernieuwend? En het internetidee lijkt gejat te zijn uit Futurama (s02e13) waarin we onder meer de exact zelfde EBAY grap al eerder zagen, en die aflevering van Futurama is achttien jaar ouder! Verhaal wordt daarnaast ook nog aangeroerd met een flinke klodder disneyprinsessen en vriendschapsdrama. Ik snap dan ook niet waarom je een paar tellen het Sega Sonic figuurtje gaat gebruiken. Is het soms zo dat de rechten om hem te mogen afbeelden per seconde gaan?

Cinemasins concludeert overigens: "The first Wreck It Ralph was a fun surprise full of humor and heart. Ralph Breaks the Internet is... not that. It's a lot more like The Emoji movie. " Ondanks het hoge cijfer op IMDB opvallend veel ingezonden negatieve reviews. Ik ben blij dat me de ergernis bespaard is gebleven door alleen de samenvatting te kijken. NB er was al een Wreck-It Ralph verwijzing in Futurama.

avatar van Geno
Wat wordt er ongelooflijk veel gel*ld in deze film. Maar wat me helemaal tegen de borst stuitte was dat ik constant naar al die k*tkoters moest kijken met die irritante smoelwerken van ze. Een totaal doorgeslagen infantilisering en verwijving. De humor was nog triester. Gadverdamme.

Amper nog een film.

Die hele corporate rimram laatst al een keertje doorgemaakt met The Emoji Movie, maar Disney kan het natuurlijk beter. Die hoeven niet alleen een hoop bekende internet bedrijven in de kijker te zetten, maar hebben ook nog eens hun eigen franchises waar ze lekker roofbouw op kunnen plegen. Oh leuk, Disney die naar Disney verwijstn hoezo krijg je af en toe het idee naar een ordinaire reclamespot van twee uur te kijken?

Dan heb je niet één plotje, maar twee plotjes over meisjes die onderdrukt worden door de boze Ralph. Vanellope die niet in het keurslijfje van de lieve snoepjeswereld past maar moeite heeft om zichzelf niet weg te cijferen voor de droom van Ralph, als toetje dan nog de prinsessen die eens redden mogen spelen van de grote mannelijke held. Schrijvers krijgen daar volgens mij bonussen per politiek correct zeikpunt dat ze in hun film kunnen verwerken, wat dit soort gezemel heb je tegenwoordig elke keer vast. En empowered dat mensen nu zijn.

Verder wordt het hele game gedoe opzij geschoven voor wat meer internet geleuter. Platitudes en een opgepoetst internet zijn niet erg aantrekkelijk, estetisch liggen mijn verwachtingen sowieso erg laag bij dit soort animaties maar ook technisch biedt deze film niet veel boeiends. Vervelende soundtrack en magere voice actors zijn ook een klassiek gegeven.

En dan die speelduur. Mnee, vond deel 1 nog wel een zekere charme hebben, dit barst gewoon uit z'n voegen van de geforceerde onzin. Het heeft amper nog wat met film te maken, wel met corporate belangen, franchise management en zo min mogelijk mensen tegen de schenen schoppen.

Interessant ook nog de titel, na deel 1 zou je namelijk toch echt wel Ralph Wrecks the Internet verwachten. Maar "breaks the internet" zal het qua SEO & clickbait (en dus gratis reclame) wel stukken beter gedaan hebben. Goeie research Disney!

avatar van FillumGek
Een wat teleurstellend vervolg op het leuke Wreck-it Ralph, maar misschien komt dat doordat de kijkomstandigheden niet optimaal waren. Zo zat de persoon voor me voortdurend te bewegen, ging er om het kwartier een strontlucht door de ruimte heen en moest ik vanuit mijn veel te krappe stoeltje ook nog eens een arrival formuliertje invullen. Ja, ik heb deze in het vliegtuig gezien.

Ralph duikt dit keer diep in het internet om een product aan te schaffen, wie doet het niet tegenwoordig? Samen met Vanellope beleeft hij heel wat avontuurtjes, maar verrassend is het niet meer. Natuurlijk wordt er gespeeld met herkenbare dingetjes maar het hele geld verdienen met kanalen als YouTube vind ik niet zo interessant. Ergerlijk zelfs, omdat het resulteert in erg veel matige rotzooi.

De humor was ook vrij inspiratieloos, werkelijk niet moeten lachen. Het was ook iets kinderachtiger dan zijn voorganger. Moraaltje en 'zielige' momentjes waren ook weer aanwezig. Niet heel erg mee vermaakt, blij als ik straks op mijn bestemming aankom.

avatar van Lucaij
Het begin was leuk en er wordt grappig omgegaan met het internet als een levendige wereld. Denk aan irritante pop-ups, de zoekmachine of zelfs details als de scrollbar tijdens de aftiteling. Ook de Disney wereld was, ondanks dat het een soort van propaganda is, erg gezellig.

Maar de film zakt de laatste drie kwartier erg in. Nadat het virus wordt geïntroduceerd wordt het erg standaard allemaal. Ik had het idee het einde al honderd keer te hebben gezien.

Ok, maar minder dan de vorige. Wist me niet de gehele tijd te begeesteren en de knipogen naar Disney en King Kong waren vrij flauw.

avatar van El ralpho
Kid, I don't think we're in Litwak's anymore

Toen ik het eerste deel voor de eerste keer zag werd ik hier aangenaam door verrast. Ik vind de nadruk in animatiefilms te veel op het jonge publiek liggen terwijl ik Wreck-It Ralph zowel leuk voor kinderen als voor volwassenen vond. Ik vond dat de film duidelijk een eigen smoel had, en bol stond van de creatieve vondsten. Daarnaast stolen de personages mijn hart, lag de Disney boodschap er voor de verandering een keer niet te dik bovenop, en zat er veel volwassen humor in.

Het goede nieuws is dat ook dit vervolg nog steeds veel creatieve vondsten en humor voor volwassenen heeft. Wel kwam dit verhaal, ten opzichte van zijn voorganger, een stuk trager op gang en maakte deze een stuk minder impact dan dat van het origineel: de typische Disney boodschap kwam er namelijk weer veel te dik bovenop te liggen. Precies wat ik van Disney gewend ben, maar niet op een goede manier. Hierdoor maakte dit vervolg in zijn totaliteit een minder positieve indruk. En hoewel de creativiteit van de makers over het algemeen nog steeds piekte, waren er ook zeker een aantal inspiratieloze momenten zoals een King Kong versie van Ralph die er gewoon te dik bovenop lagen. Ik mistte een bepaalde magie uit het eerste deel en wat mij deze keer ook stoorde was de zelfspot die Disney probeerde te laten zien, omdat deze soms naar de grens van zelfverheerlijking leek te verschuiven.

Dit vervolg heeft nog steeds een aantal onbetwiste hoogtepunten (mijn persoonlijke favoriet was de parodie op de liedjes die de Disney prinsessen altijd zingen), maar loopt in zijn geheel minder soepel als zijn voorganger. Mijn beoordeling lijkt nog steeds aardig aan de hoge kant, maar in verhouding met de beoordeling die ik aan het origineel gaf, zit hier alsnog een veel te groot verschil in.

avatar van rcuppen79
Ralph Breaks The Internet is het vervolg op de hit Wreck-it Ralph uit 2012. Ze is hiermee de derde officiële vervolgfilm van Disney na films als The Rescuers Down Under en Fantasia 2000.
Disney maakt niet zo snel vervolgfilms voor de bioscoop, iets wat ze wel al jaren doen voor de videomarkt. Helaas is het niveau van die films vaak niet om naar huis te schrijven.

Wreck-it Ralph was een bijzonder leuke en originele film die het goed deed bij zowel pers en publiek. Het duurde zes jaar voordat er een vervolg verscheen. En hoewel dit vervolg bijzonder vermakelijk is, mist het de charme en tempo van het origineel. Het plot is flinterdun en moet het vooral hebben van de grappige wijze waarop het internet hier wordt weergegeven. De leukste scène is ongetwijfeld de scène met alle Disney-prinsessen, waarbij een groot deel van de originele stemactrices terugkeerden om hun personage nog eenmaal in te spreken. Disney neemt zichzelf hiermee op de hak, maar levert ook een mooi eerbetoon aan de films waarmee ze beroemd zijn geworden.

Op een paar grappige scènes na hangt het verhaal helaas als los zand aan elkaar en wordt het naar het einde toe iets te zeer uitgerekt. Toch is het zeker geen onaangename animatiefilm geworden. De animatie zelf is prachtig, de film bevat wederom voldoende humor en ook de stemmencast is weer op dreef. Niet zo goed en memorabel als het origineel, maar wel vermakelijk genoeg. Blijf vooral zitten tot aan het einde van de credits, waarin Ralph nog een leuke imitatie weggeeft van het liedje 'Never gonna give you up' van Rick Astley.