Now You See Me (2013)

Verenigde Staten / Frankrijk
Mystery / Thriller

geregisseerd door Louis Leterrier
met Mark Ruffalo, Mélanie Laurent en Jesse Eisenberg

'The Four Horsemen' is een groep goochelaars onder leiding van Atlas. Tijdens het uitvoeren van hun magische show overvalt de bende een bank op een ander continent om vervolgens de winst onder het publiek te verdelen. De FBI-agent Dylan is vastberaden om de goochelaars te laten boeten voor hun misdaden. Hij wordt echter gedwongen om samen te werken met Alma, een rechercheur van Interpol. Uit wanhoop keert Dylan zich tot de beroemde magiër Thaddeus die beweert dat de bankoverval gepleegd is middels vermommingen en videobedrog.

Dat zo'n film, met twists die alle kanten opkunnen, met goocheltrucks die misschien ongeloofwaardig zijn maar toch geloofwaardig in beeld worden gebracht en met een sterke cast, minder punten krijgt dan een mislukte documentaire als 'niet schieten', is me een raadsel. Deze film verveelde me nooit en telkens je dacht dat de verhaallijn nu wel duidelijk was, kwam er weer een kronkel in het verhaal. De critici die beweren dit alles te hebben zien aankomen, mogen voor mij de lottocijfers van komend weekend bezorgen. Ik bedoel: leuk dat men zichzelf wijsmaakt dit alles te voorzien, maar op een paar logische twists na (zoniet zou de film snel afgelopen zijn), is het opzet toch echt wel 'origineel' te noemen en de uitkomst evenzeer.

avatar van Boneka
Deze film is eigenlijk een grote mislukte goocheltruc! Kan hem dan ook geen voldoende geven. Wie ooit Prestige heeft gezien of in mindere mate The Illusionist weet hoe je dit soort films moet maken. Maar dit is gewoon een hele slechte cloon geworden. De film begint dan wel flitsend, maar al gelijk boet ie enorm in om mensen in de zeik te zetten op een manier die gewoon niet leuk is. Zo krijg je gelijk geen binding met de Illusionisten. Ze waren stuk voor stuk buitengewoon irritant. Zeker met Jesse Eisenberg die ik sinds The Social Network rete irritant vind met dat zgn snelle praten. Hij boeit totaal niet en sla zijn films het liefst allemaal over. Ik hoopte op een betere tegenpartij, maar ook daar kon ik weinig sympathie vinden. Dat begint al met Columbo look alike Mark Ruffalo met een misplaatste rol. Het hele politieonderzoek sloeg nergens op en zat als los zand in elkaar. Morgan Freeman had een rare rol. Michael Caine goed, maar te kort in beeld en de rest was vooral doorsnee. Daarnaast was alles veel te ver doorgevoerd en moest alles lijken op een goocheltruc. Zelfs de manier hoe ze met elkaar in gevecht waren. Dan de maffe achtervolging en ja hoor ook dat was weer een grote mislukte goocheltruc.

Voorspelbaar? Ja alles! Dat een Illusionist zou sneuvelen in die auto kon natuurlijk niet Het was gewoon wachten totdat hij weer tevoorschijn kwam. En ja hoor daar was ie dan! Verrassend? Nee. Voorspelbaar Ja! En zo zit de hele film in elkaar geflanst. Positief vond ik alleen de begin shows dat er inderdaad flitsend uitzag.

Vond het beeld trouwens ook wat tegenvallen op blu ray. Alleen het geluid was prima verzorgd, maar dat afgezaagde muziekje kwam na een tijd ook je strot uit. Kortom een film om heel snel te vergeten! En deel II ga ik zeker ook niet bekijken.

Film 2.5
Beeld 3.5
Geluid 4.0
Extra's 3.5 (geen Ned. ondertiteling)

avatar van umbra
Had hier blijkbaar nog niet op gestemd, meteen nog maar eens bekeken, vaak baseer ik stem hier als bekeken, dus vr de zekerheid. Had hem dus indd reeds gezien, wat ik dacht. Maar vond hem nog eens zien geen straf, integendeel. Dit is volledig mijn ding, ook wel verzot op illusionisten en goochelaars, dat is natuurlijk een ferm voordeel om deze in te gaan. Koppel er dan nog leuk, boeiend verhaal en topcast aan, dan is dit een film die er voor mij echt boenk op zit. Is zo'n film waarin ikzelf in wil zitten. En Woody Harrelson, waarbij ik na 'Natural Born Killers' nog weinig boeiends heb ervaren, was vb geen fan van z'n 'Zombieland', ja die was hier toch terug top, rol zal hem gegoten. Nu weet ik meteen ook dat ik de 2 toch wat minder vond dan deze, het verrassende was wat weg, mr nog wel vermakelijk. Maar deze krijgt alvast met gemak een dikke 8/10 van mij, net geen 9 of net wel.

avatar van Fisico
Mede doordat Netflix deze uit zijn aanbod haalt, wou ik deze film op het laatste nippertje nog even meepikken. Now you see me is een kruising tussen The Prestige (2006)/The Illusionist (2006) en Ocean's Eleven (2001). Het begint allemaal erg spectaculair wanneer de bende van 4 wordt voorgesteld met hun hebben en kunnen. Wat volgt is een spektakelstuk dat de gehele film wordt aangehouden.

Het plot is niet superingewikkeld, maar met zijn voorspelbare twists en twists op twists moet je er toch je aandacht bijhouden. De cast is goed gekozen. Dit is een prima Hollywoodiaanse wegkijker. De kijker wordt van in het begin vastgehouden. Vreemd vond ik het dat ik net als in de film bij de openingsscène dezelfde kaart in gedachten had, vreemd (hoewel ik er wel een verklaring voor had doordat ze trucgewijs extra moést opvallen).

Visueel een aangename film met een aantal knap in elkaar gezette shows en platforms. Entertainend is deze film wel en de shows deden aan als een werkelijke TV-show in real life. Aardig voor op een zaterdagavond en languit onder weg te zakken in de zetel, maar daar houdt het dan ook op.

Zeer goede film

Ik vond het ook een goede film. Voor mij een raadsel dat deze film zo ondergewaardeerd is. Ik heb heel veel slechtere films gezien met deze rating... Zit hier mss een twist achter?

avatar van Sergio Leone
Matig.

Hip aandoende goochelfilm met een uitgebreide cast vol bekende namen, maar uiteindelijk werkt de film voor mij niet. Natuurlijk zullen de verschillende twists mensen verrassen, en zeker de laatste. Maar uiteindelijk is het na 2 minuten al duidelijk dat het rijtje afgegaan wordt van personages die al dan niet verdacht worden de grootmeester te zijn.
Behalve dat is het grote manco dat alles uitgelegd wordt én dat goocheltrucs op film gewoon niet werken. Met knip- en plakwerk valt alle charme ervan weg. Ik keek alleszins met een hoog "het zal wel"-gehalte.

verrassende goochelfilm