Argo (2012)

Drama / Thriller
120 minuten / 130 minuten (extended version)

geregisseerd door Ben Affleck
met Ben Affleck, Bryan Cranston en Alan Arkin

Gebaseerd op ware gebeurtenissen, vertelt "Argo" het verhaal van een geheime operatie om zes Amerikanen te redden, ten tijde van de Iraanse gijzelingscrisis. Op 4 november 1979, wanneer de Iraanse revolutie haar hoogtepunt bereikt, bestormen militanten de Amerikaanse ambassade in Teheran, waarbij 52 Amerikanen gegijzeld worden. Maar in het midden van de chaos, slagen zes Amerikanen er in om weg te glippen en toevlucht te zoeken in het huis van de Canadese ambassadeur. Wetende dat het slechts een kwestie van tijd is voordat de zes worden ontdekt en waarschijnlijk gedood worden, moet de CIA-specialist Tony Mendez (Affleck) met een riskant plan voor de dag komen om ze veilig het land uit te krijgen.

avatar van J.Ch.
Bij het kijken van de trailer vroeg ik mij al af waarom iedereen hier zo lyrisch over was, nu ik Argo gezien heb snap ik het nog minder. Argo is zeker geen slechte film. Ik heb me geamuseerd en zonde van de tijd zal ik het niet willen noemen, maar mijns inziens is dit niet de ophef waard.

Het verhaal is interessant genoeg, omdat het reddingsplan volstrekt absurd is en de dreiging maar al te reëel. Overigens vond ik de scènes waarin we deze dreiging ook echt te zien krijgen het meest indrukwekkend, zoals de bestorming van de ambassade aan het begin.

De mijlpaal van deze film staat stevig, de rest helaas niet zo. Ben Affleck als hoofdpersoon doet mij helemaal niets, de gevangen Amerikanen overigens ook niet. De filmmakers vond ik op zich nog wel komisch, maar de zijplotjes rond Afflecks personage (hoe heet 'ie ook al weer) waren vaak richting tenenkrommend. Om nog maar niet te spreken over het clichématige einde, waar iedereen elkaar onder dramatische vioolmuziek in de armen valt. En dat terwijl de film er tot die tijd redelijk weinig patriotistisch was, met een veel minder rooskleurig beeld van Amerika dan normaal in een dergelijke film. Toch jammer dat het op het eind zo pijnlijk zoet wordt.

Ook jammer vind ik het gebruik van nogal goedkope spanningstrucjes, zoals een telefoon die niet wordt opgenomen, een auto die niet wil starten... Dat was echt niet nodig, de het verhaal had genoeg spanning in zich.

De punten gaan voor mij naar het boeiende - want absurde - verhaal en de spanning van de goed in beeld gebrachte vijandige sfeer. De acteurs dragen daar helemaal niets aan bij. De ophef niet waard dus, naar mijn mening. Drie sterren.

avatar van LostCauze
Dat over die "spanningstrucjes" ben ik het volkomen mee eens, die scènes haalden me juist uit de film in plaats van naar 't puntje van mn stoel.

Het "zoete" einde vond ik wel passen, als ik na zo'n zenuwslopende periode eindelijk hoor dat ik niet meer gepakt kan/mag worden, zou ik ook euforisch zijn.

Dat is het oude cliché over clichés toch? Was dit een fictie geweest, had ik waarschijnlijk precies hetzelfde geschreven. Nu vind ik het juist een scene waarbij ik me compleet kan inleven omdat er werkelijk mensen zijn geweest die dit mee hebben gemaakt.

Nog een pluspunt vind ik dat de film niet stopt op het moment dat je weet hoe het eindigt, je verwacht de aftiteling maar er wordt nog even nagepraat en je krijgt informatie over hoe het complete verhaal is gelopen en hoe het maken van de film tot stand heeft kunnen komen. Kudos daarvoor.

avatar van Rodger
Een film , die goed gemaakt is,.. en waar de spanning zich langzaam opbouwt.
Niet veel van verwacht,.. maar zeker de moeite waard.
ook de jaren 80 sfeer werd goed naar voren gebracht..

3,5..

avatar van Noodless
Stijlvolle film waarbij het een voordeel is als je het opmerkelijk verhaal niet kent. Sfeer en tijdsbeeld zijn dik in orde. Het verhaal is te gek voor woorden en lijkt ongeloofwaardig, maar het drama heeft zich min of meer op deze wijze afgespeeld. Dat het hier en daar wat aangedikt wordt ( vooral naar het einde toe), laat ik in het midden.
Dat zal wel bij veel films zijn die zich baseren op ware feiten . Het gaat om de kern van het verhaal en de belevingen rond het thema. Sommigen menen dat Amerika weer de held speelt in dit drama, maar dan denk ik toch dat ze een andere film hebben gezien. Het is net het tegenovergestelde. Het acteerwerk is goed, weinig op aan te merken. De opening vond ik trouwens heel sterk en de beelden van de bestorming en de chaos in Teheran zijn uitstekend.
Het slot vond ik wel spannend , al had de film kunnen stoppen bij het instappen van het vliegtuig. Wat daarna volgt was misschien te veel van het goede. Maar zonder meer een zeer solide film met een apart verhaal. 8/10

avatar van AlexvanRiel
Prima film, en vreemd dat zo'n bijzonder verhaal nog niet eerder verfilmd is. Zeker het tweede deel van de film is erg spannend, ook al weet je eigenlijk wel wat er gaat gebeuren. Het acteren is prima, maar Affleck is zelf niet meer dan 'aardig'. Ik snap best dat hierdoor de kwaliteit van zijn regie ook iets minder naar voren komt. Daarnaast was het verhaallijntje met zijn zoontje wat overbodig.

In zijn rol had ik liever zijn broertje zien staan, of een spannende acteur als Joaquin Phoenix.

avatar van AlexvanRiel
Het duurde even, maar ik heb 'm: United 93 meets Men Who Stare at Goats

avatar van ILDIB
Gewoon een lekker spannende thriller. Op het laats wellicht iets te amerikaans met die ateam achtervolgingen..

Zonder alle posts te lezen, ben ik de enige die 2 uur naar ruud van nistelrooij heeft zitten kijken?

avatar van J.Ch.
LostCauze schreef:

Gedeeltelijk heb je wel gelijk. Dat men in het vliegtuig elkaar in de armen vliegt, natuurlijk, dat hoort zo. Maar dat daarna ook iedereen bij de CIA elkaar in de armen valt en het blijkbaar ook nog nodig is dat Affleck zich in de armen van zijn vrouw stort, dat was voor mij teveel van het goede.

avatar van LostCauze
Ik heb moeite daar een oordeel over te vellen, vanuit het perspectief van filmkijker ben ik het met je eens dat dat misschien te veel van het goede is. Maar tegelijkertijd denk ik dat als ik, als CIA agent, zo lang bezig ben met het redden van levens (en misschien wel tegen beter weten in) ook in een jubel stemming zou zijn op zo'n moment van onverwacht succes.

Het zelfde geldt voor de hoofdrolspeler die bij thuiskomst naar een knuffel van z'n vrouw verlangt, al weet ik bij dat verhaal niet in hoeverre er artistieke vrijheid is toegepast. Kwam bij ook wel een beetje feelgood/hollywood over ja.

Ik ben het wel met je eens dat de film zonder had gekund. Ik stoorde me er gelukkig niet aan, terwijl ik me bij vele andere films juist kapot erger aan dat soort dingen.

vond hem nogal tegenvallen, goede film maar niet oscarwaardig voor mij

avatar van paul83
roooz12 schreef:
vond hem nogal tegenvallen, goede film maar niet oscarwaardig voor mij

Goede film en dan een 0,5 geven. Trollololo

avatar van joeychim_
paul83 schreef:

Goede film en dan een 0,5 geven. Trollololo

Zijn stem was een 3.0 vandaar.

erg zwak

avatar van NYSe
je onderbouwing bedoel je?

avatar van olimar777
Jaja, net zo spannend as Locked up abroad

avatar van Jaarme
Lange verhaallijn. Gebaseerd op waargebeurde feiten. uit 79''
Vond het een goede film, meer een thriller, de drama is het verhaal.

avatar van Jawaddedadde
Argo.

Niet slecht maar had er toch wat meer van verwacht.

Het ziet er allemaal prima uit en de acteurs doen allen hun werk, maar echt beklijven deed het niet. Degelijkheid troef eerder.

Verhaal is wel bijzonder te noemen natuurlijk, maar had de indruk dat de eigenlijk evacuatie van de zes al bij al nog vrij vlot verliep.

Desalniettemin bewijst Affleck wel dat hij een goed regisseur is, en ook als acteur kan hij aardig uit de voeten. Arkin en Goodman zorgen voor de komische noot met een speciale vermelding voor de eerstegenoemde.

Las overigens in de weekendeditie van De Morgen dat Iran de makers van deze film (Affleck en Clooney) voor de rechter wil slepen wegens het geven van een foutief en eenzijdig beeld van de Iraniërs. Tja, erg goed komen de Iraniërs er inderdaad niet uit in deze film, maar goed, lijkt me niet zo vreemd.

avatar van Sarasani
Ik heb in lange tijd niet zo een spannende film gezien!

avatar van flaphead
waargebeurde verhalen kijk je toch altijd met een andere blik. je vergeeft schijnbare plotfoutjes eerder omdat je wel denkt dat het zo gegaan is en het wordt vaak spannender dan het eigenlijk is.
de spanning zit hem feitelijk puur in het gaan-ze-hen-ontdekken-of-niet. dat was voor mij net te weinig om de hele film echt heel boeiend te blijven. het vormgeven van de missie is wel interessant en eigenlijk ongelofelijk dat het met die keuze gedaan is. ik vond het raar dat de CIA zoveel energie, moeite en tijd stak in het terugbrengen van de 6, waar er blijkbaar weinig aandacht is voor de 50 die écht gegijzeld worden. of is dat puur alleen in de film, omdat die focust op de situatie van de 6? ik hou van films waar ik bij moet denken en waar niet alles met de paplepel ingegoten wordt. toch betrap ik mezelf er telkens op dat politiek beladen films me minder lijken te pakken.
cinematografie, acteerwerk, montage en al dat soort dingen zijn allemaal prima in orde, maar niet opvallend goed of anders. al met al een interessante film, maar geen hoogvlieger en de 3 oscars kan ik dan ook niet helemaal plaatsen. hoewel, het is natuurlijk wel Amerikaans...

avatar van Boneka
De film begint angstaanjagend. Grijpt je gelijk bij je strot. Daarna zitten we even in een rustig vaarwater over welke tactiek er nu gebruikt moet worden. Amerika zit met een zeer groot probleem. En terecht. De film blijft zeker boeien en wat ik uiterst knap vond waren de gelijkenissen met de echte hoofdrolspelers. Misschien dat alleen de echte hoofdrolspeler er iets minder op leek. Het verhaal is daarbij zeer nauw gevolgd waardoor je misschien wat spanning mist, maar op e.o.a. manier kun je er geen minuut van missen. De paspoortcontrole vond ik schitterend in beeld gebracht. De hele affaire heeft Cartner ten val gebracht die bij de extra's nog mooi in beeld kwam zodat ie toch nog trots kon zijn op de goede afloop. De rol van Canada was natuurlijk een hele belangrijke. Omdat sommige zaken vervagen zijn dit soort films mooi om je geschiedenislessen weer op te frissen!

Ik ben niet zo’n fan van Ben Affleck als acteur. Maar ik moet zeggen, dat hij het als regisseur een stuk beter doet. Dat geldt zeker voor deze gedramatiseerde reconstructie over de ontsnapping van diplomaten uit het “kokende” Teheran, begin 1980. Enig minpuntje is dat de rol van de CIA-agent wel erg uitvergroot wordt ten koste van de Canadese ambassadeur, die in werkelijkheid indertijd een veel grotere rol gespeeld heeft. Affleck heeft naderhand ook toegegeven dat wat dat betreft het evenwicht een beetje zoek is.
Niettemin heeft hij er een boeiende politieke thriller van gemaakt, die er erg goed in slaagt om de spanning van destijds weer tot leven te brengen.
Wellicht nuttig om te weten, dat een paar maanden na deze operatie een poging om met militair ingrijpen de overige gijzelaars te bevrijden een faliekante mislukking werd. Dat maakt deze geslaagde actie des te opvallender.

avatar van Zeriel
Interessant verhaal, doorsnee film.
Het begint heel erg goed met de bestorming van de ambassade, hier wordt de spanning goed opgebouwd.
Maar in plaats van dat we de vluchters gaan volgen verplaatst het verhaal zich naar de CIA-agent met het plannetje. Hier zakt de film als een plumpudding in elkaar. Weg spanning, Affleck zet een nogal flets personage neer die niet weet te boeien.
Het gedoe rondom het filmplan erdoor krijgen was niet bijster interessant en had er grotendeels uit gekund.
Als we dan eindelijk weer terug zijn bij de onderduikers, zijn dat oppervlakkige karakters gebleven, die we alleen van buitenaf zien. De film was waarschijnlijk interessanter geworden als we vanuit hun perspectief de gebeurtenissen hadden beleefd.

avatar van Masqada
Prima film, maar zeker niet oscar waardig.
Vond de film een beetje inkakken na een sterk begin. Laatste 40 minuten maakte het dan wel weer enigszins goed.

avatar van K. V.
Bij deze had 'k erg m'n twijfels, maar toch eens geprobeerd. 'k dacht dat het een saaie film ging zijn, maar dit was zeker niet het geval. In het begin moest je er wel een beetje inkomen, maar de film weet al gauw te boeien. Het laatste half uur was wel erg spannend.
De cast deed het ook uitstekend en kwam overtuigend over. Verder zag het er ook overtuigend uit, het klopte wel.
Toch blij dat 'k me er eens aan gewaagd heb. 'k had erg lage verwachtingen, maar heeft me dus erg aangenaam verrast. Een aanrader.

avatar van david bohm
Sfeervolle verfilming van een mooi verhaal uit de internationale spionnenwereld, een fraai één-tweetje tussen Canada en de VS over de rug van Iran. Wat sterk is aan de film is dat het tamelijk genuanceerd wordt weergegeven. Zo is niet elke Iraniër is een terrorist. Het acteerwerk is prima, hoewel de heer Affleck wat flets overkomt. Zijn regie is dan weer prima. Mooi project van hem en de heer Clooney, beetje jammer van het hartverwarmende einde met de wapperende Stars & Stripes.

Ben Affleck is nooit mijn favorietacteur, maar het is altijd nog beter dan Keanu Reeves. Maar daar is alles meegezegd. Als regisseur is-ie nauwelijks beter. Zijn regie voegt veel te veel suggestieve pans en cuts toe, kijk maar eens naar de openingsscène. Ik denk dat er veel meer spanning in had gezeten als hij droger had geregistreerd. En dan onderhuidse spanning voelbaar maken. Die was opgeklopt en ingezakt en mislukt om in "Heel Holland Bakt"-termen te blijven. En wanneer zien we eens een dergelijke film, waarbij er eens níet aan het thuisfront gedoe is met een echtgenote en gedoe met een kind... Dat komt me zo onderhand helemaal de strot uit.

avatar van john mcclane 2
natuurlijk is dit een ijzersterke waar gebeurd verhaal film.met vooral in het begin genoeg humor.
stukje geschiedenis les erbij.personelijk had ik iets totaals anders verwacht,meer bizar ofzo.
het was allemaal wat recht toe recht aan.En spektaculair word het niet.De vliegtuig scene was wel even heel spannend.Maar ik vind het onterecht dat deze film zo"n hype is geworden.
Gewoon een goeie film,goed geacteerd,byzonder verhaal.maar geen klasieker.
dikke voldoende

avatar van Kass
Ik heb het lang uitgesteld maar ik ben hem maar eens gaan kijken, en wat een heerlijke film is dit. Goed verhaal en gewoon geweldig in elkaar gezet, met een mooie afwisseling van spanning en luchtige scènes. Ben Affleck speelt echt het CIA-mannetje en doet dat heel leuk, ook de 2 hollywood mannetjes met hun praatjes doen het leuk. 4,0*

avatar van Roger Thornhill
Eerst extreem benauwend (de bezetting van de Amerikaanse ambassade), dan satirisch (het opzetten van de nepfilm), daarna zenuwslopende spanning (ik wéét dat het goed gaat aflopen, maar hoe moet dit dan goed gaan? warempel echte hartkloppingen!).
        Na afloop toch enigszins een gevoel van teleurstelling: was dit het nou? Allemaal wel èrg snel opgelost. En dan nog die twee op-het-láátste-moment-ontsnappingen: eerst wanneer de vliegtuigkaartjes binnen komen op het moment dat Affleck daar staat, daarna de Iraanse militairen die nèt te laat bij het al taxiënde vliegtuig aankomen – één zo'n split-second-oplossing gaat nog wel, maar twéé is echt te veel.
        Dus al met al tijdens het kijken zeer onder de indruk, maar na afloop toch een ietwat onbevredigd gevoel. Technisch overigens perfect.

Begon ijzersterk en werd minder en minder. De bestorming van de ambassade en ook wel wat er naar komt, zorgde ervoor dat je onmiddellijk goed in de film komt. Affleck toont zich op die momenten een kundig regisseur, die weet hoe je een scene in beeld moet brengen en de aandacht van het publiek moet krijgen. Ook de vorming van het hele plan was best amusant. Het werd wat luchtiger en ik moet zeggen, ik vermaakte me prima. Het eerste uur vloog om. Dat eerste uur zorgt ervoor dat je geboeid blijft kijken. Het half uur erna wordt het wat mij betreft al wat minder. De film vliegt bijna uit de bocht en het wordt wat voorspelbaar. Ik was erg benieuwd naar de uiteindelijke ontknoping. Hoewel je natuurlijk wist hoe de uitkomst zou zijn, ben je benieuwd hoe ze daar komen. En daarin faalt de film. Wat ontzettend jammer van dat laatste half uur.

Want jeetje wat een clichés in dat laatste half uur, hoe krijgt ie het voor elkaar. De telefoon die net op tijd wordt opgenomen (en wat een stupide reden dat ze daar zo laat bij konden zijn) wat nergens op sloeg, de nonbeliever die opeens de boel redt door zijn rol buiten alle verwachting om opeens ijzersterk te spelen (hoewel dat cliche nog wel werkte), de politie--auto's op het vliegveld (kom op zeg), het thuisfront, de tickets die op de allerlaatste seconde worden goedgekeurd, de verplichte sentimentele tekstjes achteraf. Het was te veel op te noemen. Waargebeurd my ass.

Dit is een film voor Amerikanen door Amerikanen. Geen wonder dat dit zo'n succes was; Het is een behoorlijk goed gemaakte film, maar dan over een van de triomfen van de CIA geschiedenis. Affleck zorgt er in dat laatste uur voor dat dit deel van het publiek precies krijgt wat het wil. Amerikanen vreten dit op.

Affleck heeft mijn aandacht als regisseur nog steeds, maar hij moet uitkijken dat hij niet doorslaat naar een maker van clichématige en voorspelbare crowdpleasers. Gone Baby Gone was gewoonweg goed. The Town vermakelijk, maar af en toe richting het eind ook wat clichématig. (En zijn script voor Good Will Hunting was dat eigenlijk ook). Ben benieuwd hoe dat zich gaat ontwikkelen. Prima eerste uur, matig tweede uur. 3,5 sterren is dit over de hele linie nog steeds wel waard.