Lore (2012)

Duitsland / Australië / Verenigd Koninkrijk
Drama / Oorlog

geregisseerd door Cate Shortland
met Saskia Rosendahl, Nele Trebs en Kai-Peter Malina

Lente van 1945. Wanneer het Duitse front ineenstort nemen de Geallieerden de macht over in het land van Hitler. De veertienjarige Lore, van wie de nazi-ouders opgesloten zijn, staat alleen in voor de zorg van haar broertjes en zusjes. De enige plaats waar ze naartoe kunnen is het huis van hun grootmoeder, 900 km noordwaarts. De kinderen beginnen aan een tocht door hun verwoeste land, en langzaam maar zeker begrijpen ze wat er gebeurd is en wat de gevolgen zijn van de daden van hun ouders. Wanneer Thomas, een jonge Joodse vluchteling, zijn hulp aanbiedt, moet Lore vertrouwen op een persoon van wie men altijd gezegd heeft dat hij de vijand is.

avatar van The One Ring
Aardige film, maar ik had er meer van verwacht, zeker met dit uitgangspunt. Ik vond het lange tijd eigenlijk een weinig verrassende road-movie, die weinig de diepte in dook. Gewoon weer een verhaal van de tweede wereldoorlog. Nog meer stoorde ik me aan de filmstijl, die vaak totaal niet werkte. Het deed me sterk denken aan Fish Tank of Wuthering Heights van Andrea Arnold, waarbij handheld niet alleen voor een documentaire-achtig, maar ook voor poëtisch effect gebruikt wordt. Shortland voegt er ook nog wat slow motion aan toe. Op de een of andere manier werk het echter niet. Shortland kreeg zeker in de eerste helft geen flow in de vaak nogal impressionistische beelden, waardoor we op de vreemdste moment ineens sneden naar een stel kippen of de onderkant van een rok, of iets dergelijks triviaals.

De tweede helft lijkt dit wat minder aanwezig te zijn en wordt het inhoudelijk ook wat boeiender. De keuze om de jongen uiteindelijk geen jood te laten zijn is vreemd, maar werkt wel als laatste zetje om Lore echt compleet te verwarren. En zodra Lore finaal de weg kwijt lijkt te zijn komt het pas tot leven. Helaas is dat wel alleen in het laatste half uur, maar het is beter dan niets.

avatar van Redlop
starbright boy schreef:
Fraaie film. Nog wat beter dan verwacht eigenlijk. Vooral door meer op sfeer te leunen dan op plot ...

Mee eens. De reis van de kinderen maakt extra indruk door de poëtische beeldtaal, zoals dat ook de kracht was van Somersault. En het knappe acteren van Saskia Rosendahl, meer Oscar-waardig dan Jennifer Lawrence lijkt me zo. Maar ik zie op IMDB dat Lore terecht al behoorlijk in de prijzen is gevallen.

avatar van Leo1954
Prachtige en aangrijpend drama. Om stil van te worden. Poëtische beeldtaal is heel treffend gezegd Redlop.

avatar van mystica
Indrukwekkende film welk een goed beeld geeft over hoe mensen tot bepaalde vooroordelen komen, stereotyperingen ontwikkelingen en tot discriminerende handelingen komen. Tevens geeft het een goed historisch beeld over hoe Duitsland er aan toe was na de 2de WO. Wat het deed met mensen en dat een oorlog eigenlijk alleen maar verliezers kent. De wanhoop, de honger, alle nare donkere en duistere kanten van mensen vertalen zich in trauma's en ellende die mensen moeten doorstaan als ze het al overleven.

Een film die je pakt, die je helpt begrijpen wat het doet met mensen.

avatar van usr14112
Bijzondere film die terugkijkend op het geheel me toch niet helemaal kon raken. Prima verhaal en vertolkingen maar het camerawerk en dialogen kwamen op mij rommelig over. Als of het een soort van stripverhaal was. Aan elkaar geweven scene's die soms vroegen om uitleg maar die niet kwam. Hierdoor miste ik telkens iets, alsof het niet af was.

avatar van John Milton
usr14112 schreef:
het camerawerk kwam op mij rommelig over. Als of het een soort van stripverhaal was

Hoe bedoel je dat dan? gefragmenteerd? niet consistent? Ik vond het camerawerk juist een van de sterkste aspecten van de film en als rommelig zou het ik niet eens kunnen omschrijven.

Redelijk film waar meer in gezeten had,
De film vertelt het verhaal over een meisje dat met haar broertjes en zusje moet vluchten naar haar oma omdat haar ouders gevangen zijn genomen aan t einde van de oorlog.
Van de oorlog zie je niks, je hoort alleen dat haar ouders gevangen zijn genomen..

Vervolgens gaat het meisje op een soort ''road trip''.. En wat volgt is een afwisseling van een aantal erg sterke maar ook veel mindere scenes... de film weet zijn kracht niet vast te houden.. en ook miste ik een klein beetje het ''dreigende gevaar'' het gevoel dat er echt oorlog was.... Ik vond het feit dat ze een soort op de vlucht waren en de oorlogs dreiging te minimaal aanwezig zijn...
Toch bleef ik kijken omdat er toch steeds net weer een sterke scene kwam waar dat wel aanwezig was.... Dusja tis geen goeie maar ook geen slechte film, maar een film waar jammergenoeg veel meer ingezeten had
Want de acteerprestaties waren erg sterk..
Maar overal dus een 2.5*

_Casper_ schreef:

Blijkbaar heb je gemist dat deze tocht dwars door Duitsland plaatsvond toen de oorlog al afgelopen was.

avatar van Rednas 2
M.i. wordt de film wat overrated. De setting was wel erg eenvoudig. De lange reis van het Zwarte Woud naar Hamburg (800 km) bestond voornamelijk uit heel veel bos (scenes) en wat landerijen. Geen slechte film, maar ik had er meer van verwacht.

avatar van Flipman
Welk een prachtig portret van een teloorgang. Ik vind dat de film geweldig in beeld brengt hoe een land in puin ligt, niet meer bestaat of eigenlijk nooit zo bestaan heeft als veel mensen denken/dachten. Tenminste, als je teruggaat naar die tijd.

Een uitgebreidere recensie.

avatar van blurp194
Indrukwekkend.

Road movie, coming of age, de ondergang van een volk na het verliezen van de oorlog. Ontluisterd, zonder overgebleven schone schijn blijft er daarbij niets dan huichelarij en rottigheid, en die wordt goed zichtbaar. Alleen de kinderen komen daar nog enigszins onschuldig uit. De arme Lore krijgt wel een heel rauwe spoedcursus volwassenheid.

Erg goed geacteerd - niet alleen Lore, dus Saskia Rosendahl, maar ook de andere kinders zijn prima. Heel mooi gefilmd, soms net wat aan de arty-farty kant misschien, maar het gaat daarmee niet te ver. Prima muziek erbij - wat dramatisch met alle violen, maar passend bij het drama dat verteld wordt.

Het verhaal is daarbij erg sterk - een haast tastbare dreiging af en toe, waarbij je op het puntje van je stoel zit te hopen dat de baby niet net nu gaat janken. Waarbij je je afvraagt waarom Lore daar niet heel hardhandig handhaaft, als de tweeling loopt te klieren - maar, dat leren ze onderweg dan wel. Totdat elke reactie, elke beweging vanuit een overlevingsinstinct komt. Waarbij niets meer is wat het ooit leek, alles gelogen blijkt, en iedereen blijkt te liegen.

En toch daarbij een af en toe inderdaad bijna speelse poëtische beeldtaal, dromerige rustmomenten, mooie schoenen in de modder, zwemmen in een poel in het bos. Daarmee gaat het af en toe gevaarlijk dicht langs de grens met te melodramatisch - vooral op het einde komt dat wat al te dichtbij. Gelukkig maakt Lore zelf daar korte metten mee.

De triomf van de bevrijde naties, jawel. Zo werkt dat.

avatar van Leo1954
Mooi blurp!

avatar van olbo
Verhaal mag dan wel goed zijn, de uitwerking stukken minder.

avatar van Phantasm
Redelijke film met een aardig verhaal, had toch wel wat beter gekund.

avatar van parcivalis
Prachtige film. Heerlijke even hyperrealistische als poetische beeldtaal, goed geacteerd en inhoudelijk tot het einde toe interessant.

avatar van stefan dias
laat hier geen twijfel over bestaan: deze film draait bijna uitsluitend om: Lore!
Lang geleden dat ik nog eens zo'n magnetiserende kracht op het scherm heb gezien. Dat meisje spat gewoon van het scherm… Mooie beelden, zweverig bijna (arty-farty als je wil, ik vind het vooral MOOI) Het enige waar je op zou kunnen zeuren is dat Cate Shortland wel érg veel in zit te zoomen op stappende voeten. Bij de paardenhoeven op het einde in het wad werd het me even te veel. Toch genoten en wel redelijk sterk einde.

ps; Weet iemand wat die oude vrouw met die zwartgeteerde kleren moest voorstellen?

avatar van Marvinleeaday
De oorlog van de andere kant, ook daar was ellende en onrecht.
De film viel mij, na alle lovende moviemeter kritieken, wat tegen. Ik ga hem nogmaals zien en proberen beter in de film te komen.

avatar van Pazmaster
Goed gespeeld met hier en daar wat gruwelijke beelden maar het verhaal is toch best saai. 2,5 ster

avatar van Hannibal
Lore, prachtfilm. Ik had hoge verwachtingen, en ze zijn uitgekomen. Erg indrukwekkend en ontroerend. De na-oorlogse jacht op de Duitsers is iets wat wel bekend is, maar wat we toch niet erg vaak hebben gezien in films. Het mooie van Lore is dat haar bewustwording van de gruwelen die het "Derde Rijk" op zijn geweten had, langzaam maar zeker steeds sterker werd.
"Wir haben es nicht gewußt" was in veel gevallen zeker waar, en bij Lore ook van toepassing.

Had haar vader ook meegedaan aan deze genocide? Direct of indirect zeker, hij was tenslotte erg actief met het verbranden van bewijsmateriaal. Hoe moeilijk moet het zijn om erachter te komen dat je vader, van wie je vanzelfsprekend houdt, actief mee heeft gedaan aan een grootschalige moord van een bevolkingsgroep?

Natuurlijk zat ook bij Lore de jodenhaat er nog goed ingebakken. Was het daarom dat de Joodse vluchteling uiteindelijk geen Jood bleek te zijn, om toch nog een kans te maken de liefde van Lore te winnen? Hij was volgens mij wel degelijk een Jood, aangezien hij een nummer in zijn onderarm getatoeëerd had staan die men in concentratiekampen kreeg.

Zeer goed acteerwerk van Saskia Rosendahl als Lore, maar ook van haar jongere zusje.
De gezichtsuitdrukkingen van Mutti (Ursina Lardi) spreken boekdelen. Impressive!

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Nazi's nazaten.

Dit verhaal over de kinderen van een nazi-stel is op zijn minst spannend. Zo zijn kinderen immers nooit schuldig aan het gedrag van de ouders en hoop je als kijker al snel op een goede afloop voor de nazaten van de vijand. Ze zijn op de vlucht want Hitlers zelfmoord is een feit en de geallieerden houden stevig huis in het eens zo machtige derde rijk. De kinderen acteren uitstekend om geen moment aan zich te doen laten twijfelen.

Verder wordt na een sterke en veelzeggende intro met als afsluiter het kille afscheid van moeder, het daadwerkelijke verhaal ingeluid. Dan begint namelijk de roadmovie waarbij de kinderen, inclusief een baby, door het woud trekken op zoek naar hun oma in het verre Hamburg. Hier worden zij geconfronteerd met vele tegenslagen en krijgen ze hulp uit onverwachte hoek. Of juist niet?

Wat Lore knap doet is met emoties spelen. Ook de manier van filmen zuigt de kijker als het ware op in het verhaal door hem of haar deelgenoot te maken van een onterende reis, die de rode draad vormt. De ontluikende liefde die onderwijl ontstaat biedt prima tegengas aan de wanhoop en uitzichtloosheid van de kinderen. Vakkundig vervaardigd en mooi geschoten is Lore niets minder dan een aanrader.

Zeer goed.

Met dank aan Homescreen voor het recensie-exemplaar.

avatar van aSMoDeuS
Overschat. Best een aardige film, maar de emotionele reis die Lore door maakt gaat wel erg vlug en slordig. Sowieso heeft de film niet veel om het lijf.

Geweldig geacteerd! Goed verhaal.. en zeer realistisch!
Films uit de 2e wereldoorlog moeten voor mij altijd zo realistisch mogelijk zijn!
Welke film dat bijvoorbeeld niet is is "the boy in the striped pyamas"

Was thomas nou werkelijk joods? Ik heb mijn twijfels.

avatar van janwauters
niet slecht maar had er meer van verwacht.

Een wat (te) trage film, maar het verhaal is wel interessant.
Een verhaal dat wellicht zeer goed de werkelijkheid weer geeft.
Dat kinderen in het Derde Rijk werden gehersenspoeld en alle idealen van het nazisme met de paplepel toegediend kregen maakt deze film wel duidelijk.
Zelfs wanneer de oorlog al is verloren denken de kinderen nog steeds aan de 'endsieg', en geloven ze nog steeds dat de Joden de schuldigen waren, de parasieten..
Het is pas op het einde van de film dat het meisje, Lore, tot het besef komt dat het allemaal toch nog zo mooi was zoals Hitler het had beloofd !!!
Een mooie Duitstalige film over hun geschiedenis, en ze gaan dus geen enkel heikel onderwerp uit de weg, wat ik ten zeerste apprecieer, beter dan Amerikaanse prenten over dit onderwerp.
Deze prent is niet zo'n groots opgezette film als bv. Der Untergang, maar toch de moeite waard om te bekijken.

avatar van b00ts
Mooie film. Beetje jammer dat sommige stukken wat snel lijken te gaan. Als zo'n groepje kinderen 8 a 900 kilometer moet lopen krijg je met wat meer problemen te maken lijkt me.

avatar van krabat
Deze viel behoorlijk tegen... Het grootste gemis was de chemie tussen de hoofdrolspelers. De dialogen waren ook niet al te best, maar dan zou je nog als argument kunnen aandragen dat het om kinderen/pubers gaat.

Ook jammer: De informatie die gegeven wordt over het leven van "de Duitsers" na de oorlog is summier, niet veel meer dan bekende feitjes komen naar voren.

Strawfoot
Redelijke film, ruw in beeld gebracht en zonder geromantiseerde personages. De lange reis van Lore en haar broertjes en zusjes brengt haar door de restanten van het derde rijk, incluis de inwoners die trachten te overleven in een door oorlog aangetast land. De verantwoordelijkheid die Lore opgelegd krijgt maakt haar snel volwassen, waardoor er weinig plaats is voor een luchtig intermezzo.

Persoonlijk had ik gehoopt op een breder perspectief dan louter de blik van Lore.
De aantasting van het Nazi-rijk had een interessant gegeven kunnen zijn.

Nope, ik zie het echt niet. Saskia Rosendahl acteert geweldig, daar niet van, maar het gebrek aan inhoud stoorde me mateloos. Je kan dialoog niet volledig vervangen door emotievolle gelaatsuitdrukkingen. Het aantal scènes waarin iemand meer dan vijf zinnen zegt is op één hand te tellen. En ja, ik begrijp dat je met beelden en uitdrukkingen ook een bepaalde sfeer kan scheppen (en dat was hier ook duidelijk de bedoeling), maar voor mij kwam het koud en emotieloos over. Ik kreeg geen enkel inzicht in wat er in Lore's hoofd omging. Het enige wat ik weet, is dat ze in de war is. Maar waarover? Hoe haar alles wat ze tijdens haar jeugd geleerd heeft verdwijnt als sneeuw voor de zon, hoe ze plots gevoelens krijgt voor iemand die ze geleerd heeft te laten, dat heb ik vooral opgevangen door de achterkant van de DVD te lezen en niet door de vijftien woorden die ze over het onderwerp gezegd heeft.

Ik verwacht heus geen Hollywoodpersonages, met een emotionele speech en een ferme lebber op het einde van de film, ik verwacht alleen meer diepgang dan duizend en een in wezen nietszeggende beelden die wel een dieperliggende betekenis kunnen hebben.

avatar van stefan dias
fluppebxl schreef:

Mja, dat is dan toch wel vrij duidelijk niet? Het Nazisprookje spat pas op de aller-alle-rallerlaatste dag uit elkaar, je ouders verdwijnen zonder boe of ba. Je moet met 3 kinderen duizenden kilometers door een ontredderd land zien te geraken en bovendien word je ook nog eens geholpe, door iets of iemand die je eigenlijk tot in de grond van je wezen werd geacht te verafschuwen. Je zou van minder in de war zijn. Veel meer dan dat valt er niet te weten, denk ik.
Die vrouw met het lijk en de zwartgeteerde kleren? Ik heb er ook het raden naar… onthutsend toch?