Lore (2012)

Duitsland / Australië / Verenigd Koninkrijk
Drama / Oorlog

geregisseerd door Cate Shortland
met Saskia Rosendahl, Nele Trebs en Kai-Peter Malina

Lente van 1945. Wanneer het Duitse front ineenstort nemen de Geallieerden de macht over in het land van Hitler. De veertienjarige Lore, van wie de nazi-ouders opgesloten zijn, staat alleen in voor de zorg van haar broertjes en zusjes. De enige plaats waar ze naartoe kunnen is het huis van hun grootmoeder, 900 km noordwaarts. De kinderen beginnen aan een tocht door hun verwoeste land, en langzaam maar zeker begrijpen ze wat er gebeurd is en wat de gevolgen zijn van de daden van hun ouders. Wanneer Thomas, een jonge Joodse vluchteling, zijn hulp aanbiedt, moet Lore vertrouwen op een persoon van wie men altijd gezegd heeft dat hij de vijand is.

avatar van AC1
AC1
Fisico schreef:
Hier heb ik er geen idee van waarom dit gedaan werd. Het versterkt de film niet. Het maakt hem voor mij slordiger.

De bedoeling is waarschijnlijk dat je er als toeschouwer dicht op zit. De levendige camera is steeds heel dicht bij het onderwerp alsof we zelf erbij zijn ... Kaminski deed hetzelfde in Schindler's List.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Lore is een nieuwe insteek in een oorlogsfilm met dit keer een meisje dat opgegroeid is in een nazi-gezind gezin. Ze weet niet beter, ze leefde volgens regels en het nieuws kwam via haar ouders of nazipropaganda. Ze moet na de oorlog zelf zien te overleven. Niet evident met enkel kinderen waar ze zich verantwoordelijk voor voelt. Niet gemakkelijk en met veel honger, al ga ik er toch van uit dat wat ze meemaakt nog niet in de buurt komt van wat de slachtoffers van de nazi's doormaakten. Door met de camera dicht op Lore en de kinderen te zitten, volg je hen toch wel.

Het geheel blijft toch wel wat oppervlakkig, ondanks de goeie acteerpresentatie van het hoofdpersonage. Dan is een film als De Tweeling hier in beter als we de twee visies in de oorlog tegenover elkaar krijgen. Ik denk wel dat je Lore niet echt iets kan verwijten in deze oorlog, zo zie je maar dat veel bepaalt waar je opgroeit. Een heel boeiend onderwerp, wat je oa in Vlaanderen onlangs met een documentaire zag over kinderen van de collaboratie. Opgegroeid met ouders die fout waren in de oorlog en de kinderen toen niet echt doorhadden dat er iets verkeerd was. Evengoed blijft het per persoon wisselen met mensen die afstand namen van hun ouders, of mensen die evengoed nu nog blind hun ouders volgden ondanks de gruwel van de oorlog.

Lore is leuk om te zien en op zich wel interessant, maar het gaat nooit echt ver genoeg en maakt uiteindelijk maar een magere indruk. Hier kan meer mee gedaan worden.

Wankel verhaal en veel ergernissen. Zoals de vele vragen die onbeantwoord blijven.
Bovendien vond ik het eerder een drama dan echt een oorlogsfilm. Vond het 90% drama en maar 10% oorlog.
Het ging de hele tijd over dat ze op de vlucht waren.
Nadoed, oké film, geen aanrader verder.

avatar van stefan dias
jordorientje schreef:

Bovendien vond ik het eerder een drama dan echt een oorlogsfilm.

Het is dan ook een na-oorlogsfilm.

stefan dias schreef:
Het is dan ook een na-oorlogsfilm.

Joh.
Ik bedoelde dat ze een soort familie/romantische drama IN de oorlogsTIJD hebben laten afspelen en dat een oorlogsfilm hebben genoemd. Je kreeg weinig mee van de oorlog of de na-oorlog ?
Maar ieder z'n ding, dus laat het maar gewoon zitten.

avatar van stefan dias
was ook maar een flauw mopje.

avatar van KillingFields
het begin is enigszins dromerig, maar het wordt al snel rauw, grauw en lelijk. onlogisch ook. wellicht is dat alles tekenend aan oorlog.
Lore kan achteraf niets met etiquette (datgene dat behoorlijk geacht wordt); het is immers niet meer dan schone schijn. wat is dat waard als men zich onder de oppervlakte gedraagt als beest?

mooie muziek, sterk geacteerd, maar afstandelijk en daarmee voor mij geen mooie film.

avatar van Banjo
KillingFields schreef:
maar afstandelijk en daarmee voor mij geen mooie film.

Ik begrijp wat je bedoelt maar de mens was ook een erg afstandelijk in die tijd...

avatar van IH88
Lore

Uitstekende film. Er zijn al veel films gemaakt die zich afspelen tijdens de Tweede Wereldoorlog, maar Lore kiest voor een origineel uitgangspunt. Net na de zelfmoord van Hitler valt Duitsland uiteen, en de kinderen uit een verscheurt gezin (de vader en moeder waren nazi’s) proberen te overleven onder moeilijke omstandigheden. Saskia Rosendahl is fantastisch als Lore en draagt de film op formidabele wijze. Regisseur Cate Shortland kiest er voor om de camera dicht op huid van de acteurs te houden, en het zorgt voor een indringende, beklemmende en intieme filmbelevenis.