Big Ass Spider! (2013)

Alternatieve titel: Mega Spider

Sciencefiction / Horror

geregisseerd door Mike Mendez
met Greg Grunberg, Lombardo Boyar en Ray Wise

Een reusachtige buitenaardse spin ontsnapt uit een militair laboratorium en terroriseert Detroit. Het leger probeert de spin uit te schakelen door middel van een militaire aanval, maar faalt daarin. Het is aan een groep wetenschappers en een slimme verdelger de spin definitief uit te schakelen, voordat het te laat is voor de stad.

avatar van Noodless
Puur vermaak en gezien zijn B-status en het thema nog niet eens zo slecht als de meeste B-films met als onderwerp reusachtige of waanzinnige dieren die door één of ander experiment/toeval een gevaar gaan vormen voor de mens en de wereld. Het verhaal is met een knipoog gemaakt en bezit de nodige grapjes. De cast weet daarbij goed in te spelen. Het begin oogt zelfs een beetje griezelig, maar naarmate de spin groter en groter evolueert , wordt het allemaal veel luchtiger. De intro met het lied Where is my mind ( cover ) is ook wel leuk. 6/10

avatar van john mcclane 2
Een B film verhaal met enorm veel humor gebracht,,,,,
Gewoon leuk,,,

avatar van gtiseton
remake van Tarantula (1955) ?

Er zijn al een aantal films met spinnen geweest en ook ditmaal is het een gigantisch exemplaar (met giftige beten) die voor spektakel en actie moet zorgen en waarmee een uitroeier van ongedierte de strijd aanbindt. De regisseur probeerde met een bewerking met de nodige humor en rare dialogen de voorspelbaarheid te redden.

avatar van jippie2010
Asylum 2.0 haha
Wel leuk, net geen voldoende *2,5

dit was meer een comedy , maar dat terzijde , erg leuk gebracht met veel grappen.moet erbij zeggen dat t niet te flauw gebracht is allemaal , de humor maakt veel goed maar niet al te serieus nemen deze film-- the big ass spider was aardig nep natuurlijk , en dan bedoel ik de reuzenspin.In t begin ziet het er vrij goed uit en best scary begin maar na n half uur word hij toch meliger en komt de knipoog naar de minder serieuze kant van de film sterk naar boven. De SFX waren bij vlagen best redelijk maar ook veel simpel computer werk en sommige dialogen..tsja..
Verder leuke acteur , hij speelt het nog vrij serieus en die gast straalt gewoon humor uit.Ook zn Mexicaanse partner vond ik best melig ... Simpel verhaaltje maar kijkt toch lekker weg.
ik geef m toch 3 sterren vanwege t totaal plaatje.

avatar van Mister_Movie
Normaal heb ik zo niet op B-films, maar deze is werkelijk een aangenaam kijkstuk.

Inderdaad in het begin vooral griezelig, en naarmate de film vordert wordt het griezelige ingeruild voor spektakel. Het acteerwerk van het hoofdpersonage is prima. De rest doet het niet slecht, maar ok, erg belangrijk is dat niet.

Een film als deze kan het zich veroorloven om het monster belachelijke groottes te laten aannemen en daar maakt het terecht gebruik van.

De spin zelf ziet er niet echt high-tech uit, maar daar ben je na even wel over.

3,5* Niet voor de objectieve kwaliteit, wel voor het kijkplezier.

avatar van Parisa
Geweldige titel. Geweldig plot.

Zoals het plot zo ongeveer beloofd worden alle cliches even aangestipt. Alle karakters en gebeurtenissen zijn aanwezig. Dus een spannende film is het natuurlijk niet, maar daar gaat het ook niet om. Verwacht spinnen in stage 1 t/m 5, die onschuldige burgers vermoorden, burgers/rappers in nieuwberichten die de titel nog even wat extra humor meegeven (leuk, leuk, leuk), een sul die de wereld moet redden enz. enz.

Dat Mendez een nette film kan maken staat met deze parodiefilm alsnog als een paal boven water. We beginnen met een mooie flash forward, in slow mo, met wat muziek op de achtergrond. Wel met een knipoog natuurlijk.
Maar ook de hoeken die gekozen zijn, de look van de spinnen en de scene opbouw met die beesten dragen bij aan de film. Verder ziet de film er kwalitatief behoorlijk goed uit voor een parodie op een B-film.
Het is geen film waar ik steeds helemaal dubbel heb gelegen van het lachen, maar wel een die me constant deed glimlachen. Hij loopt als een tierelier en is met zijn korte speelduur zo weer voorbij.

Leuke cast ook voor deze film. Ze doen het allemaal prima voor zoiets. Wel komt hun eigen karakter steeds net iets te veel om de hoek kijken. Waardoor ik het idee heb dat ik ze op straat ook wel zou mogen.
Verder heb ik het idee dat de acteurs net allemaal iets te oud en wijs zijn om het een soort hysterisch leuke komedie te maken. Wat we overhouden is dus de permanente glimlach.

Liefhebbers van Gremlins en dergelijke kunnen dit gerust eens aanzetten.

avatar van ikkegoemikke
"I could be the Robin to your Batman, the Tonto to your Lone Ranger…"

Ik ben eigenlijk een beetje bevooroordeeld daar ik een zwak heb voor B-films in de categorie horror en SF. Deze “Big Ass Spider” hoort zeker thuis in het rijtje van low-budget B-films. Er zijn wel meerdere films waarbij de lading gedekt wordt door de titel zelf. Bij “Snakes on a plane” weet je ook wel dat het niet over kippen in een trein zal gaan. En bij “Dinoshark” was het overduidelijk dat het om een dinosaurisachtige haai zou gaan. Kwalitatief was “Big Ass Spider” wel veel hoger dan deze laatste. “Dinoshark” was zelfs voor mij als liefhebber van zulke films, een beetje teveel van het goede en vond ik het een verschrikkelijk slechte film. Het begin van “Big ass Spider” is gewoonweg schitterend. Een slow-motion opname waarbij Alex Mathis (Greg Grunman) terug bij bewustzijn komt en verder slentert over de straat, terwijl omstaanders wegvluchten en militairen hun automatische geweren afvuren en het puin neerdendert. En dat op de tonen van “Where is my mind” van de Pixies. Schitterend gecovered op een serene manier. In één woord : adembenemend. En dan het beeld van het uit de kluiten gewassen insect : een soort zwarte weduwe dat zich vastklampt aan een wolkenkrabber en helikopters uit de lucht wegmaait met zijn spitse poten die zich ook in het gebouw boren. Een soort eerbetoon aan de welbekende “King Kong” film.

Natuurlijk is dit niet een film zoals “Pacific Rim” of “Godzilla” waarbij enorme budgetten worden vrijgemaakt waardoor je begint te kwijlen van de CGI en is het acteren soms wel om van te huilen. Verwacht je een goed uitgewerkt verhaal met puntgave trucages en overtuigend en geloofwaardig acteerwerk, dan kan je best deze laten links liggen. Uiteindelijk kan je het vergelijken met de befaamde monsterfilms uit de jaren 50-70 zoals “Them”,”The Swarm”,”The Deadly Mantis” of “Empire of the Ants”, en later “Tremors”,”Starship Troopers” en “Killer Bees”. Allen waarbij de hoofdrolspeler een insect is en deze grootser is dan de film zelf. De acteurs zijn bijzaak. Hier zijn de insecten de sterren.

Het verhaal is inderdaad niet adembenemend. Een enorme spin die een metropool teistert en op korte tijd enorm veel slachtoffers maakt. Dat dekt zowat de gehele lading. De trucages zien er bij momenten helemaal niet uit. Vooral bij de gedeeltes waarbij de spin zich voortbeweegt en toekomstige slachtoffers achternazit. Vreselijk slecht was de achtervolging met de jeep. De jeep werd zelfs in versneld tempo getoond. Iets wat ik sinds Benny Hill niet meer heb meegemaakt. De kleinere exemplaren zagen er aanneembaar uit en het reusachtige exemplaar op het einde was ook genietbaar. De schaarse beelden van toegetakelde lijken en door zuur wegsmeltende gezichten was ook redelijk realistisch. De acteerprestaties waren soms schrijnend slecht behalve het olijke duo Alex, de vrolijke dikkerd en goedaardige insectenverdelger, en Jose, een security agent uit het ziekenhuis met een zoetsappig Mexicaans accent die de helft van de tijd niet weet waarover het gaat en er nogal verbaasd bijloopt. Deze twee figuren zorgen voor de humoristische noot en ik moet toegeven dat er toch enkele gniffelmomenten waren. Persoonlijk vond ik het moment in de lift hilarisch. “Twin Peaks” figuur Ray Wise lieten ze aanrukken om de rol van Major Braxton Tanner te vertolken. Een niet zo indrukwekkende rol uiteindelijk. Natuurlijk mochten de rondborstige in miniscule bikini´s rondparaderende en rondhuppelende vrouwelijke figuranten niet ontbreken.

Normaalgezien ligt de nadruk bij dit genre van films op de rampzalige ontwikkeling en de algehele paniek die hierna ontstaat. “Big Ass Spider” mikt eerder op het komische en luchtige gedeelte. Het enige wat ik zou kunnen aanduiden als minder geslaagd is het gebruik van het welgekende cliché van de onbekende en doorsnee vent die weer komt opdagen om een catastrofe te voorkomen, dat ontstaan is door de fout van een hogere instantie. Al de high-tech die de militairen ter beschikking hadden, konden het probleem niet oplossen. Alex en Jose lossen het weer op met wat moed en een sproeier gevuld met een zelfgemaakte chemische vloeistof. Er zijn wel meerdere films met dit uitgangspunt , waardoor ik er ook niet zo zwaar aan til.

Conclusie : een hoogst aangename monsterfilm met een flinke dosis humor. Een must-see voor de liefhebbers en kijkvoer voor een zaterdagavond met een flinke kom popcorn.

avatar van Vascago
Erg vermakelijke film.

avatar van Gang_Star
Science fiction met een heel groot komedie gehalte. En mogelijk door die combinatie best een leuk filmpje. Pluspunt is dat het niet zo lang duurt, en het zo nu en dan best grappig is. De spin ziet er natuurlijk niet al te best uit, maar voor een lowbudget is het gehele totaalplaatje van de film best een aardig werkje geworden.

avatar van FillumGek
Een gepensioneerde, oud-marinier die een gigantische, buitenaardse spin uit de weg moet ruimen maakt een clichématige actiefilm. Vervang de marinier door een insectenverdelger, en de toon van de film slaat volledig om en je krijgt een komedie. Dat clichématig mag trouwens blijven staan. Big Ass Spider is een gevalletje from zero to hero; het meisje van zijn dromen, de eeuwige roem en iedereen happy.

Toch kent de film ook zijn schaarse spannende momenten, vooral wanneer de spin nog een spinnetje is. De CGI werkt dan ook duidelijk beter waardoor de spin er toch best overtuigend uitziet. Maar zodra hij Big Ass is, is het computerwerk big ass junk maar dat is al snel vergeten wanneer de achtpoot als een bezetene achter de meute aanholt om ze stuk voor stuk te verpulveren en op te vreten. B-horror en vermaak van een hoog niveau. De film kent ook zijn bloederige momenten, al had het allemaal wat meer mogen zijn.

Het komische aspect valt wat tegen. Alex en Jose zijn een best leuk duo, maar de grappen sloegen niet echt aan. Wel is de hele film erg luchtig, waardoor je met een glimlach aan het kijken bent. Gelukkig neemt de film zichzelf ook totaal niet serieus, waar andere regisseurs nog wel eens flink de mist mee in willen gaan. Vrolijke achtergrond muziek die de zogenaamde spanning moet doorbreken, een spin die de longen uit zijn lijf schreeuwt en twee onnozele helden moeten zorgen dat de horrorhater deze film met gemak uit moet kunnen zitten. Geinig.

avatar van umbra
Zeer vermakelijk filmke, goed moeten lachen 80min waren zo om. 7/10

avatar van Phantasm
Leuke film die lekker wegkijkt.

avatar van jeroentjuhhhhh
Leuk! Mendez is duidelijk een regisseur die een stuk meer in z'n werk legt dan zijn B-monster flick collega's. Stukje humor, herkenning en érg droog geschreven. Hide yo kids, hide yo wife . Lloyd Kaufman met een cameo; pluspunten!! Het lijkt zo simpel... en toch is 90% van de films uit dezelfde categorie simpelweg meuk met stuk voor stuk eenzelfde script en 0,0 smoelwerk. Hier merk je bij de intro al dat je iets anders voorgeschoteld krijgt, en dat zorgt voor een vermakelijke verrassing.

Matig.

Gezien vanwege Mendez. Heeft bij mij met z'n eerste film toch wat credit opgebouwd en zo'n film over belachelijk grote spinnen staat meestal wel garant voor lomp vermaak. En dat biedt deze film ook wel, maar met mate. En soms iets té gezocht.

Grunberg en Boyar vormen een aangenaam koppel, da's zo'n beetje de kracht van de film. Het eerste half uur is dan ook best lollig, vooral ook omdat Mendez toch wel duidelijk horrorfanaat is en een paar aardige odes brengt (Grunberg is niet veel meer dan een afgezant van Goodman in Arachnaphobia). Beetje random humor af en toe (de hide-your-kids referentie), maar dan kan op zich wel.

Minder is de overdaad aan slechte CG. Ik kan het nog wel hebben als er dan écht iets creatiefs mee gedaan wordt, maar dit soort grote metalen spinnen ala PlayStation 1 is wat mij betreft een iets te makkelijke sollicitatie naar cult/campstatus. Toch wel jammer aangezien de gehele film draait rond die gigantische spin.

Gelukkig duurt het niet te lang en is het begin best geinig. Laatste half uur vond ik eigenlijk best saai, misschien moet Mendez een keertje proberen een pure comedy te maken, óf iets meer z'n best doen om wat te maken van de horror. Dit voelde iets te lui aan.

avatar van dualcia
Wat een meuk dit. Ik had natuurlijk geen hoogstaande cinema verwacht met een naam als dit, maar ik hoopte toch wel op wat vermakelijke plaatjes van een spin die de stad eens even goed teistert. Maar dit viel eigenlijk wel heel erg tegen. Het draait voornamelijk om het slechte acteerwerk van de mensen die achter die spin aanzitten. En de spin zelf; tja, die zag er ook niet echt uit. Na hem 1 keer eens goed door het scherm te zien wandelen is daar de lol ook wel van af.

Nee, een flinke dosis pulp die het nergens haalt om goed slecht te zijn, omdat het simpelweg gewoon te slecht is met deze acteurs en dit verhaal dat zelfs tijdens deze korte speelduur niet kan boeien. Jammer, want ik vond de intro echt heel tof en daar leek het er nog op dat ik het wel zou gaan waarderen.

lezertje
Heerlijke B-film gebaseerd op de vele B-films uit de jaren vijftig, waarin gigantische insecten de mensheid belaagde. De film begint al meteen met een verwijzing naar ‘King Kong’ (1933). In de eerste helft heeft de film een dreigende opbouw, maar in de tweede helft lijkt het er op dat Regisseur Mike Mendez het genre niet meer serieus neemt, waarbij hij een goede balans gevonden heeft tussen spanning en humor.. En dat komt de film in dit geval alleen maar ten goede. Greg Grunberg is de ideale vertolker voor ongediertebestrijder Alex Mathis, die samen met zijn sidekick Jose Ramos (Lombardo Boyar). op spinnenjacht gaat. Hoewel Mathis gemodelleerd lijkt te zijn naar het de immer opgewekte Delbert McClintock (John Goodman, de ongediertebestrijder uit Frank Marshalls ‘Arachnophobia’ (1990). Ook de soundtrack levert een goede bijdrage aan het verhaal, waarbij vooral de heroïsche klanken op de lachspieren werken.

avatar van xxERWINxx
Zeer vermakelijke film! Een soort Eight Legged Freaks achtige film.
Vooral door de korte speelduur van 80 minuten is deze film helemaal niet zo slecht, hij begint al redelijk spannend en zit een goed verhaal in, de nodige horror en komedie zit er ook in en een goed eind.
Leuke hoofdrolspeler en een sullig type die hem helpt met het verdelgen van de reusachtige spin, zelfs het leger komt in aktie.
Heb me zeer vermaakt met deze film!

avatar van Shadowed
Vermakelijk.

De titel zegt het eigenlijk al, niet al te serieus nemen dit. Ik had een soort SyFy-verwacht, en daar kwam het ook in de buurt. Deze was alleen wat meer geslaagd. Vooral door meer humor en lollige stukjes (Hide yo kids, Lloyd Kaufman).

De CGI was wel SyFy niveau, wel beter dan Sharknado. Toen de spin op het gebouw klom zag het er wel redelijk uit, maar de parkscene bijvoorbeeld niet echt. Maar ik stoorde me er zelden aan. Vermakelijke B-film, maar geen aanrader.

avatar van filmkul
Vermakelijke B pulp. Het verhaal is lachwekkend maar wordt wel heerlijk uitgewerkt door Mendez. Hij houdt de vaart er vanaf minuut 1 in en wisselt spanning af met komische momenten en actie. En dat alles op een niet onaardig niveau. Natuurlijk bewandelt hij de bekende paden waardoor de film voorspelbaar is, maar desondanks is het puur entertainment. Ook de special effects zijn niet eens zo slecht. Verder is het acteerwerk van de stereo typetjes helemaal niet verkeerd. Al om al een prima B film. 3.5